• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jakt, får livet värt att leva.

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
En kompis har tagit jägarexamen och vill börja med köpa en .22LR. Vad kan han kika på för gevär och optik för en hyfsat billig peng?
 

P-A

Sir Spamalot
Ingen som har en gammal sjysst vapenrem i läder liggandes? Har en M65 musköt med patina som vill ha matchande rem.
Detta är en vapenrem från en av försvarets M96 från tidigt 1900.
Lädret är nött men insmort och mjukt.
Ställbar i längd.
 

Bilagor

  • 20210703_185817.jpg
    20210703_185817.jpg
    483.8 KB · Visningar: 22
  • 20210703_185824.jpg
    20210703_185824.jpg
    284.9 KB · Visningar: 15
  • 20210703_185851.jpg
    20210703_185851.jpg
    358.3 KB · Visningar: 27

P-A

Sir Spamalot
En kompis har tagit jägarexamen och vill börja med köpa en .22LR. Vad kan han kika på för gevär och optik för en hyfsat billig peng?
Repeter eller halvauto?

Jag skukle nog ha kikat på en CZ eller så.
Själv har jag en halvauto Merlin med en fast 4x kikare av äkdre tysk typ, funkar toppen :)
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Repeter eller halvauto?

Jag skukle nog ha kikat på en CZ eller så.
Själv har jag en halvauto Merlin med en fast 4x kikare av äkdre tysk typ, funkar toppen :)

Topp, tack!

Skall tilläggas att han tänkte börja med toppfågeljakt. Hur är det med sikte, satsa på något enklare?
 

P-A

Sir Spamalot
Topp, tack!

Skall tilläggas att han tänkte börja med toppfågeljakt. Hur är det med sikte, satsa på något enklare?

När jag jagar toppfågel så kör jag med en äldre husqvarna 6.5x55 och till det ett Nikon 4-12x50 vilket ger väldigt fina träffbilder.

Allt beror på budget, men bra förstorning är viktigt.
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
När jag jagar toppfågel så kör jag med en äldre husqvarna 6.5x55 och till det ett Nikon 4-12x50 vilket ger väldigt fina träffbilder.

Allt beror på budget, men bra förstorning är viktigt.

Bra idé! Då skulle han kunna jaga toppfågel med helmantlad och sen finna någon kraftigare halvmantlad för rådjur etc.
 
  • Like
Reactions: P-A

P-A

Sir Spamalot
Jag funderar på ett lågförstorande drevsikte (1-4) utan att mörda plånboken (5-7')
Vad skulle ni rekommendera?
 

llesurk

Vacheron
2-Faktor
Jag funderar på ett lågförstorande drevsikte (1-4) utan att mörda plånboken (5-7')
Vad skulle ni rekommendera?
Jag hade då valt begagnat.
1-4 så kan du hitta kales helia, ej belyst för de pengarna (något under) vill du ha belyst så ligger de på mellan 7-10 beronde på skick.
jag har ett själv som jag köpte nytt. Väldigt bra.
 
  • Like
Reactions: m_s
Jag funderar på ett lågförstorande drevsikte (1-4) utan att mörda plånboken (5-7')
Vad skulle ni rekommendera?
Jag har ett Bushnell 1-6z24 som har fått ersätta mitt rödpunktsikte. Jag vet att det fått blandade recensioner på bla Robsoft men jag är nöjd. Har ett dyrare sikte på passbössan men för drevjakt och att gå med hund passar det utmärkt. Jag tycker belysningen funkar kanon och förstoringsväxlingen är lagom för de flesta situationer.
 
  • Like
Reactions: P-A

Andsan

Rolex
Topp, tack!

Skall tilläggas att han tänkte börja med toppfågeljakt. Hur är det med sikte, satsa på något enklare?
Jag använder en Anschüts 22 WMR och ett Bush eller Elite 3-9 ggr förstoring. Funkar bra för mig på mossen och för topp. 12 ggr är nog att föredra. Sikte ca 4'. Finns på Ebay för riktigt bra pris
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Ni som ska ut på pyrsch 16:e,
tar ni med kikare och skjutstöd?
Ja. Men jag brukar variera lite. Vi kommer köra pass och beroende på vad det blir för pass kanske man tar en tyst smygning runt uddar och holmar och då följer stödet med. Det var ovärderligt på förra årets bockjakt. Kikare tar jag med ibland. Tycker den är otymplig trots sele. Man kan inte kånka på hur mycket grejer som helst.
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Ja. Men jag brukar variera lite. Vi kommer köra pass och beroende på vad det blir för pass kanske man tar en tyst smygning runt uddar och holmar och då följer stödet med. Det var ovärderligt på förra årets bockjakt. Kikare tar jag med ibland. Tycker den är otymplig trots sele. Man kan inte kånka på hur mycket grejer som helst.
Hade du kunnat köra med bipods på geväret istället för stöd&klyka?

Vi kommer alternera mellan aktiv smygjakt och sittning. Kanske ska ta med stödet trots allt…
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Hade du kunnat köra med bipods på geväret istället för stöd&klyka?

Vi kommer alternera mellan aktiv smygjakt och sittning. Kanske ska ta med stödet trots allt…
Nä. Bipods ser ju lite ballt ut men det känns onaturligt att lägga sig ner och skjuta tycker jag. Har aldrig varit i ett sånt läge där jag känner att jag saknat bipods - men så har jag bara jagat ett par år också.

Jag har alltid med stödet i bilen, sen får man se om man får feeling och tar med det till passet eller ej. Men oftast följer det med dit också.
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor

llesurk

Vacheron
2-Faktor
Ang skjutstöd.
Har tidigare mestadels gått med hund i skogen, så känner mig trygg med att skjuta utan stöd. Men, efter att jag hittat ett vackert skjutstöd och börjat använda det så kan jag bara inse att stöd och skytte hör ihop!
Jag kommer köpa ett tripod stöd framöver.

Tänk bara på att plast och metall är ljud som inte hör till skogen så man kan fort bli upptäckt med de tillbehören, när de slår emot eller skrapar mot något föremål, inte helt fel att kanske tejpa benen.

Jag kommer ta med mina träleksaker den 16, samt min kikare. Sitter ofta med kikaren den 16, lättare att välja ut rätt djur. Samt att upptäcka den i tid. Sedan är det rätt trevligt att sitta och titta med kikaren.

Skitjakt!
Ps. Allt är roligare med bilder så droppar lite bilder på skjutstöd och några djur.
C7C9EAFA-0677-420A-8DE4-97FB33309F0F.jpeg
9A87D8FB-6BE5-494F-9BC5-36251DF35672.jpeg
17EFD16C-3EF4-4109-8C61-3AB0C37F4730.jpeg
A56271C3-4395-4C35-BBD7-698A9E64CA63.jpeg
 

m_s

Patek
2-Faktor
Great! Har aldrig kört treben, endast singelkäpp. Är det värt pengarna att köpa trebensstöd?
Jag kör med bipod på min Primos. Däremot lite ångrat att jag inte köpte tripod varianten. Tripod står ju kvar även om du släpper och ger mer stabilitet.

Jag är däremot sugen på Blasers Carbon Shooting Stick, sådan du lägger ”hela” vapnet i, kanske blir en sådan när R8an dyker upp (när nu Stockholms polisen avverkat sina 12 veckor).

4E96549E-7071-4300-A706-1917E011EBA6.jpeg
 
Topp