• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jakt, får livet värt att leva.

Påväg hem efter årets bästa vecka. En vecka i helt väglöst land och en bra bit över 10mil i benen. Fick också se och skjuta älg i år. Detta på ett pass dit det är 7km att gå för att komma fram. Efter ett första skott som jag såg tog bra bestämde sig ändå älgen för att springa vidare. Har man börjat skjuta måste man avsluta så andra skottet blev i dålig vinkel. Ingången långt bak vilket jag visste men utgången blev som tänkt i bog på motsatt sida. Efter en stund kom kompisens unghund i spåret och fick hitta sin första döda älg. Sen några timmars arbete innan älgen var hemma. En av de bästa jaktdagarna hittills. Drömmen om att få skjuta en stor tjur på denna mark lever vidare.
rps20190908_170641_938.jpg
 
Senast ändrad:

Npl

Omega
2-Faktor
Påväg hem efter årets bästa vecka. En vecka i helt väglöst land och en bra bit över 10mil i benen. Fick också se och skjuta älg i år. Detta på ett pass dit det är 7km att gå för att komma fram. Efter ett första skott som jag såg tog bra bestämde sig ändå älgen för att springa vidare. Har man börjat skjuta måste man avsluta så andra skottet blev i dålig vinkel. Ingången långt bak vilket jag visste men utgången blev som tänkt i bog på motsatt sida. Efter en stund kom kompisens unghund i spåret och fick hitta sin första döda älg. Sen några timmars arbete innan älgen var hemma. En av de bästa jaktdagarna hittills. Drömmen om att få skjuta en stor tjur på denna mark lever vidare.
rps20190908_170641_938.jpg
Grattis!!
 

Npl

Omega
2-Faktor
Ni som jagar dämpat, vad har ni där fram på pipan?
Tänkte komplettera min .308win och har sneglat på en Victor L som verkar vara en vettig kompromiss mellan dämpning, vikt. Tar hellre en lång och smal än tjock och kort o_O
Finns ju massor med dämpare och knappast någon större möjlighet att prova sig fram.
Jag kör med Stalon W110, har haft min sedan 2016 om jag minns rätt. Är väldigt nöjd med min, bygger bara 10cm fram och bössan låter och känns som en 22lr när man skjuter. Dock är det helt mina egna åsikter och vet inte hur bra den dämpar egentligen. :D Kommer dock aldrig jaga med en bössa utan. Har en 308w i skogen.
 

hjulmuttern

Omega
2-Faktor
Jag kör med Stalon W110, har haft min sedan 2016 om jag minns rätt. Är väldigt nöjd med min, bygger bara 10cm fram och bössan låter och känns som en 22lr när man skjuter. Dock är det helt mina egna åsikter och vet inte hur bra den dämpar egentligen. :D Kommer dock aldrig jaga med en bössa utan. Har en 308w i skogen.
Stalon verkar generellt vara ganska populära, dom ska tydligen vara bra att ha och göra med om det skulle vara så.
Det finns ju en hel del annat men det är väl så att fabrikat och konstruktion spelar mindre roll, det är volymen som räknas.
 
  • Like
Reactions: Npl

Npl

Omega
2-Faktor
Stalon verkar generellt vara ganska populära, dom ska tydligen vara bra att ha och göra med om det skulle vara så.
Det finns ju en hel del annat men det är väl så att fabrikat och konstruktion spelar mindre roll, det är volymen som räknas.
Jag håller med, man blir nog nöjd bara dämparen man vill ha uppfyller sina egna krav. Nu har jag dock alltid kåpor på även med dämpare, men om man ska köra utan får man nog välja de som är lite större och tyngre.
 

JohnDoe

Rolex
Gillar man skjutbio så tror jag inte stalon rekommenderar det för sina dämpare. Tror de har någon ”mynningsbromsfront” till sina dämpare för bio. Inte så kul stå nära någon som kör mynningsbroms. Är väl Aimsport som säger att bio är ok. Ase utra brukar också funka bra på bio.
 

hjulmuttern

Omega
2-Faktor
Är i skogen den är tänkt att användas först och främst. Kåpor kommer alltid användas, har bara två öron och dom är man ju rädd om.
Får se hur den sköter sig på bana, om det blir värmedaller. I så fall får mynningsbromsen åka på och hoppas att dom samskjuter någorlunda.

Vad är det för egenskaper som gör att en dämpare är bättre på skjutbio? Är det just värmedaller?
 

Kanadicken

Panerai
Ase iaf är gjort av stål. Annars är jag och så nyfikna. Är det skillnad mellan skjutbio och älgbanan? Är det bara att man sjukta mer på bio?
 

Npl

Omega
2-Faktor
Jag kan skjuta tre serier på älgbanan, totalt 12 skott på rad sen är min dämpare så pass varm att du får svårt att sikta genom kikaren pga Mirage. Går att skaffa mirrageskydd till sina dämpare, vet inte hur effektiva de är dock.

Är inte värre än att man får låta dämparen svalna något innan man skjuter igen.

Nackdelen med ase är att de är riktigt tunga, känner två stycken som har dem och de har valt att jaga utan dämpare bara på grund av vikten. Men å andra sidan så ska de tåla riktigt många skott på älgbanan eller i biografen.

Blir ganska många skott i en biograf och har hört skräckhistorier om dämpare som börjat brinna. Så där hade det kanske passat med Stalons mynningsbroms. Nackdelen med mynningsbroms är att det låter mer än att skjuta utan dämpare då den riktar ljudet bakåt/sidan istället för rakt fram.
 

Kanadicken

Panerai
Jag har ingen dämpare men tänkte länge att skaffa en. Hur ni har beskrivet det jag skulle tar en i aluminium och bara tar bort den på bio. Jag har 308, tycker inte att rekylen är så besvärligt.
 

llesurk

Vacheron
2-Faktor
Påväg hem efter årets bästa vecka. En vecka i helt väglöst land och en bra bit över 10mil i benen. Fick också se och skjuta älg i år. Detta på ett pass dit det är 7km att gå för att komma fram. Efter ett första skott som jag såg tog bra bestämde sig ändå älgen för att springa vidare. Har man börjat skjuta måste man avsluta så andra skottet blev i dålig vinkel. Ingången långt bak vilket jag visste men utgången blev som tänkt i bog på motsatt sida. Efter en stund kom kompisens unghund i spåret och fick hitta sin första döda älg. Sen några timmars arbete innan älgen var hemma. En av de bästa jaktdagarna hittills. Drömmen om att få skjuta en stor tjur på denna mark lever vidare.
rps20190908_170641_938.jpg
Stort grattis!! Kul för unghunden att få lite prägel!
 

JohnDoe

Rolex
Dämparna blir fort varma och det blir mirage (värmedaller) så mirageskydd är bra. På skjutbio kan det lätt bli 100 smäll o då håller inte alla dämpare för det. Nackdelen med mirageskydd är att dämparen kyls sämre. På skjutbio står man rätt nära varandra så mynningsbroms är inte skoj för övriga skyttar. Rekyl på 308 är inget problem på älgbanan men på bion är det högre tempo och hundra smäll tar lite mer.
Mynningsbroms låter mycket mer samt att du får en ganska obehaglig tryckvåg åt sidan/bakåt som stör övriga skyttar.
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Sköt in aimpoint H2 på browningen i dag. Gick förvånansvärt bra!
Åkte först till Wermdö Skeppslag skjutbana i nacka. Där var det 1h 45 min väntetid på inskjutningen och då var vi ändå där vid öppning. Åkte till Haninge istället där det nästan var tomt och vi fick skjuta obehindrat i 1,5h tills vi var nöjda.
 

Jimpa

Panerai
Håller på "kikar" på ett nytt Swarovski Z6i 2-12x50
För 23k.
Fråga..Finns det några genvägar eller är det bara bita ihop om man ska ha kvalité ?
Mvh
 

Kanadicken

Panerai
20190921_225343.jpg

Gear tip: Bama socks
These are used by virtually everyone who works outside in rubber boats in Canada, especially B.C. loggers, and underground miners. Keep your feet feeling dry even when they are wet. My feet still ended up cold this morning, but these help a lot.
Edit: you typically where them over a big wool sock, I wear them over skiing socks
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Håller på "kikar" på ett nytt Swarovski Z6i 2-12x50
För 23k.
Fråga..Finns det några genvägar eller är det bara bita ihop om man ska ha kvalité ?
Mvh
Jag kör ett Zeiss Conquest V6 med samma förstoring. Grymt nöjd med det och kan spontant inte se vad jag får för ~7tkr mer om jag skulle köpa Swarovski. Köpte även ett V6 1,1-6x24 förra veckan men har ej hunnit testa det ”i fält”.
 
Håller på "kikar" på ett nytt Swarovski Z6i 2-12x50
För 23k.
Fråga..Finns det några genvägar eller är det bara bita ihop om man ska ha kvalité ?
Mvh
Har exakt ett sånt. Har även ett meopta. Har haft Zeiss, Leupold m.m. Swarovski spöar alla. Dock kan man fråga sig om man behöver det absolut bästa i alla lägen? Jag tycker tex inte det är värt det när det gäller min drevkikare då den bara används i dagsljus och på korta avstånd.

Jag skulle leta begagnat, då kan du spara många tusenlappar.
 
Topp