• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jakt, får livet värt att leva.

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Kanske kan passa tråden: Gummistövlar

Dags för nya gummistövlar och inser att det finns alternativ där man kan dra åt längst uppe.
Skärmavbild 2021-01-14 kl. 10.53.05.png

Är det något som kan revolutionera? Aldrig haft det tidigare, men det känns som något som endast är bra bra om man har ett par stövlar som sitter dåligt om foten?

Jag har ett par man kan justera likt bilden. Tror aldrig jag använt funktionen aktivt, drog åt första gången och varit kvar i samma position sen dess. Stövlar är förövrigt gudomligt smidigt jämfört med kängor, man får vara försiktig när man traskar i naturen dock då man lätt kan råka vricka foten.
 
Hejsan!
Någon som håller på med sportskytte trap,skeet,sporting(eller någon som kan svaret ändå)som skulle kunna hjälpa mig, nu till frågan:

Jag började förra året o skjuta trap, blev medlem i klubb som är ansluten till jägareförbundet. Tänkte iår att jag skulle köra lite mer och testa de andra grenarna med.
Jag har ingen jaktlicens utan lånade bössa av klubben. Men är sugen på att införskaffa mig en egen bössa anpassad till mig.(klubben har bara högerbössor och jag e vänster)

Se om jag har fattat det rätt, går det med klubbens medgivande(varit aktiv och medlem i minst 6månader) få licens för en bössa, eller är det något mer man måste tänka på/göra?

Blev en lång fråga, tack på förhand!
 

JohnDoe

Rolex
Hejsan!
Någon som håller på med sportskytte trap,skeet,sporting(eller någon som kan svaret ändå)som skulle kunna hjälpa mig, nu till frågan:

Jag började förra året o skjuta trap, blev medlem i klubb som är ansluten till jägareförbundet. Tänkte iår att jag skulle köra lite mer och testa de andra grenarna med.
Jag har ingen jaktlicens utan lånade bössa av klubben. Men är sugen på att införskaffa mig en egen bössa anpassad till mig.(klubben har bara högerbössor och jag e vänster)

Se om jag har fattat det rätt, går det med klubbens medgivande(varit aktiv och medlem i minst 6månader) få licens för en bössa, eller är det något mer man måste tänka på/göra?

Blev en lång fråga, tack på förhand!

Du är på rätt spår men du behöver väl gevärsskyttekort även för hagel. Eller om det är ett särskilt skyttekort för hagel. Klubben vet iaf allt du behöver veta. Generellt är licenser för målskytte ganska krävande.
 

supreeme

Omega
Rakrepeter, vänster med löstagbart magasin. R8an är en given kandidat men vad finns det mer för vettiga alternativ? Kaliber 308w om det spelar roll.
Browning Maral såg jag också när jag kikade runt. Vad säger ni som har koll?
 

daniel_se

Omega
Jag har i säkert 20 år sneglat mot jakten men aldrig tagit steget, känner dock att suget ökar för varje år och tänkte eventuellt göra klart examen i år.

Till frågan. Hur svårt är det att hitta ett jaktlag om man har Stockholm som utgångspunkt? Och hur mycket kan man få behöva punga ut med för att få jaga med ett uppstyrt gäng på mark med hyffsat mycket djur, säg max 3h från Stockholm? Svår fråga att svara på jag vet, men lite vägledning uppskattas.
 
Jag har i säkert 20 år sneglat mot jakten men aldrig tagit steget, känner dock att suget ökar för varje år och tänkte eventuellt göra klart examen i år.

Till frågan. Hur svårt är det att hitta ett jaktlag om man har Stockholm som utgångspunkt? Och hur mycket kan man få behöva punga ut med för att få jaga med ett uppstyrt gäng på mark med hyffsat mycket djur, säg max 3h från Stockholm? Svår fråga att svara på jag vet, men lite vägledning uppskattas.
Hur svårt det är kan jag inte svara på det beror på nog på dina ev kontakter. Jag betalar ca 16 tkr per år för medlemskap i ett jaktlag som ligger strax över timmen från Stockholm
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Jag har i säkert 20 år sneglat mot jakten men aldrig tagit steget, känner dock att suget ökar för varje år och tänkte eventuellt göra klart examen i år.

Till frågan. Hur svårt är det att hitta ett jaktlag om man har Stockholm som utgångspunkt? Och hur mycket kan man få behöva punga ut med för att få jaga med ett uppstyrt gäng på mark med hyffsat mycket djur, säg max 3h från Stockholm? Svår fråga att svara på jag vet, men lite vägledning uppskattas.
När du väl har bestämt dig samt börjat med examen är det bara att börja prata om intresset med alla du träffar, typ. Själv har jag jagat ett par gånger på kollegas mark men även gått med i firmans (stort börsbolag) jaktklubb vilket lett till en del jakttillfällen och nya bekantskaper. Jag gick även ”rookie jaktlag” på Sundsta (rekommenderas varmt) vilket även det ledde till nya bekantskaper som i sin tur ledde till att jag blev medlem i ett jaktlag strax under två timmar från Stockholm. Där betalar jag dock 18k/år vilket jag personligen tycker är i dyraste laget men då jag inte har något att jämföra med får det ändå kosta en slant i början.
Tipset är alltså att prata om ditt intresse - det kommer leda till både jakttillfällen och leads på jaktlag.
 
Du är på rätt spår men du behöver väl gevärsskyttekort även för hagel. Eller om det är ett särskilt skyttekort för hagel. Klubben vet iaf allt du behöver veta. Generellt är licenser för målskytte ganska krävande.
Men behövs inte bara gevärsskyttekortet om du ska ut och tävla? Jag tänkte hålla mig på skyttebanan och träna(till en början). Vi är en liten klubb där alla som skjuter har jaktlicens så dom visste inte..
 

JohnDoe

Rolex
Men behövs inte bara gevärsskyttekortet om du ska ut och tävla? Jag tänkte hålla mig på skyttebanan och träna(till en början). Vi är en liten klubb där alla som skjuter har jaktlicens så dom visste inte..
Ok, för att få målskyttelicens behöver det vara en klubb som har koll på det regelverket. Absolut enklast är att ta jägarexamen. Kommer gå mycket snabbare än målskyttespåret.
 
Topp