• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köksknivar

Kreacon

Audemars
Ingen större entusiast av brödknivar men detta brödsvärd på 32 cm får man ett leende på läpparna varje gång man plockar upp. Bra tyngd i handen och stora bröd är en lätt match.

79A461EB-2D3D-4D04-A4B1-2A30DAEFA0FC.jpeg
Vart köpte du den?
 

Maccan

Omega
2-Faktor
Fick hem denna mycket trevliga kniv för ett par veckor sedan och har nu använts flitigt. Fredrik Spåre heter smeden och kniven är i kolstål med en
S-grind profil. Kniven är lätt och smidig trots sina 25 cm och har bra balans. Patinan är magisk och framträder fort. I det stora hela en underbar kniv att arbeta med från en fantastiskt duktig smed.

E5F9C7DC-F38C-4634-9736-497B6C7EC4D8.jpeg
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Fick hem denna mycket trevliga kniv för ett par veckor sedan och har nu använts flitigt. Fredrik Spåre heter smeden och kniven är i kolstål med en
S-grind profil. Kniven är lätt och smidig trots sina 25 cm och har bra balans. Patinan är magisk och framträder fort. I det stora hela en underbar kniv att arbeta med från en fantastiskt duktig smed.

E5F9C7DC-F38C-4634-9736-497B6C7EC4D8.jpeg
Ser ut som han tagit efter Robin Dalmans sätt att göra S-profil med att slipa på hjul parallellt med eggen?
Fin kniv iaf!
 

Maccan

Omega
2-Faktor
Ser ut som han tagit efter Robin Dalmans sätt att göra S-profil med att slipa på hjul parallellt med eggen?
Fin kniv iaf!
Så kan det säkert vara. Har själv Ingen erfarenhet Dalmans knivar men bara hört gott, kanske får bli en sådan snart. Man får bara vara snabb när de väl släpps på hans hemsida.
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Så kan det säkert vara. Har själv Ingen erfarenhet Dalmans knivar men bara hört gott, kanske får bli en sådan snart. Man får bara vara snabb när de väl släpps på hans hemsida.

Så kan det säkert vara. Har själv Ingen erfarenhet Dalmans knivar men bara hört gott, kanske får bli en sådan snart. Man får bara vara snabb när de väl släpps på hans hemsida.
Ja, snabb bör man vara för hans knivar. Finns ett gäng i denna tråden om du skrollar upp (mina)

Hoppas du trivs med din Spåre iaf!
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Känner mig kränkt!! :bored::drowning::banghead:

Efter inspo från tråden tänkte jag göra slag i saken och äntligen beställe en kökskniv från en av ovan nämnda smeder.
Men tror du han tar emot ordrar?! NÄÄÄ!!
Han har ”för många beställningar” ”måste arbeta igenom back loggen”
Bryr sig väll om sin mentala/fysiska hälsa eller nått sånt töntigt.

GE MIG VAD JAG VILL HA!!!
LÅT MIG KASTA PENGAR PÅ DIG!!!

(Kul att det går bra för dom, frustrerad när man måste vänta på att få köpa nått.Får börja köpa stål-rolex så man blir van att vänta eller nått)
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Känner mig kränkt!! :bored::drowning::banghead:

Efter inspo från tråden tänkte jag göra slag i saken och äntligen beställe en kökskniv från en av ovan nämnda smeder.
Men tror du han tar emot ordrar?! NÄÄÄ!!
Han har ”för många beställningar” ”måste arbeta igenom back loggen”
Bryr sig väll om sin mentala/fysiska hälsa eller nått sånt töntigt.

GE MIG VAD JAG VILL HA!!!
LÅT MIG KASTA PENGAR PÅ DIG!!!

(Kul att det går bra för dom, frustrerad när man måste vänta på att få köpa nått.Får börja köpa stål-rolex så man blir van att vänta eller nått)
Mig hjälpte det att starta en av smederna när han skulle kasta sig ut i det okända (inklusive feedback och råd på affärsplanen), men om du vill provköra så kan du låna några?
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Känner mig kränkt!! :bored::drowning::banghead:

Efter inspo från tråden tänkte jag göra slag i saken och äntligen beställe en kökskniv från en av ovan nämnda smeder.
Men tror du han tar emot ordrar?! NÄÄÄ!!
Han har ”för många beställningar” ”måste arbeta igenom back loggen”
Bryr sig väll om sin mentala/fysiska hälsa eller nått sånt töntigt.

GE MIG VAD JAG VILL HA!!!
LÅT MIG KASTA PENGAR PÅ DIG!!!

(Kul att det går bra för dom, frustrerad när man måste vänta på att få köpa nått.Får börja köpa stål-rolex så man blir van att vänta eller nått)

Du bjöd uppenbarligen för lite pengar. Lägg på en sportstålssumma på budet kanske det går lättare? ;)

Själv var jag på Cleancut igår och hämtade lite nytt kolstål. Det gick utmärkt utan väntetid. :)
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Då har jag kört med Tormek T1 i typ en månad.
Riktigt nöjd med resultatet även om det tog en stund att få in slipvinkel på de flesta knivarna.
Nu när vinkeln är ok på knivarna så går det fort om man skulle få för sig att knivarna är slöa. Det håller med att köra brynhjulet de gångerna man tänker att man vill ha någonting extra vasst.
Det blir inte polerade eggar, men det blir vasst som bara den.
Betyg 4,5 skärskador av 5.

Det enda man hade kunnat önska sig är en grovare sten och en finare sten. Men enkelheten är grym och resultatet är riktigt bra med tanke på energin man lägger ner.
 

mlundstrom

Cartier
2-Faktor
Då har jag kört med Tormek T1 i typ en månad.
Riktigt nöjd med resultatet även om det tog en stund att få in slipvinkel på de flesta knivarna.
Nu när vinkeln är ok på knivarna så går det fort om man skulle få för sig att knivarna är slöa. Det håller med att köra brynhjulet de gångerna man tänker att man vill ha någonting extra vasst.
Det blir inte polerade eggar, men det blir vasst som bara den.
Betyg 4,5 skärskador av 5.

Det enda man hade kunnat önska sig är en grovare sten och en finare sten. Men enkelheten är grym och resultatet är riktigt bra med tanke på energin man lägger ner.
Har också kört med den ett tag, i början slipade jag knivar typ hela tiden men nu har jag lugnat ner mig. Hur som helst skönt att kunna slipa själv hemma. Slipvinkeln orsakade lite huvudbry, men nu tror jag att jag har koll på det. Bra service från Tormek, de har bra utbildningar och webinarer också.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Har också kört med den ett tag, i början slipade jag knivar typ hela tiden men nu har jag lugnat ner mig. Hur som helst skönt att kunna slipa själv hemma. Slipvinkeln orsakade lite huvudbry, men nu tror jag att jag har koll på det. Bra service från Tormek, de har bra utbildningar och webinarer också.

Ja, det har nog blivit över 50 knivar för min del den första månaden ;)
Vid lugna dagar på jobbet så brukar jag ställa mig i köket och dra en snabb genombryning av alla knivar. Lite terapi under dagen.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Nu känner jag mig sådär kränkt nu igen!!
Försökt nu i 2 veckor (börja) få tag på en kniv smidd av en svensk smed. Kontaktar 5 stycken utan resultat.

Dom tar inte ens beställningar!!
enda svaret jag får är att dom har fullt upp och/eller inte tar beställningar utan gör vad som känner för och lägger ut.

Hos en smed såg man att det va 3 knivar påväg ut till försäljning men sen gick dom direkt från ”kommande” till ”såld”. Nått skumt här!!

Det är som att försöka köpa en stål-Rolle för f@n! Vem behöver man muta för att komma in på listorna så man ens får möjlighet att beställa och vänta 5 månader?!?!?!

LÅT MIG KASTA PENGAR PÅ DIG!!!!
GAAAAHHHHH!!!!!
4E897A85-4771-4EDE-80E4-848F6A026C0C.jpeg
 
Har också kört med den ett tag, i början slipade jag knivar typ hela tiden men nu har jag lugnat ner mig. Hur som helst skönt att kunna slipa själv hemma. Slipvinkeln orsakade lite huvudbry, men nu tror jag att jag har koll på det. Bra service från Tormek, de har bra utbildningar och webinarer också.

Jag har också haft min T-1 några månader. Kört igenom hela arsenalen en vända men blev inte helt nöjd. Tips kring slipvinkeln?

Tror jag satte den på 12-13gr för de flesta japanska knivarna jag har men tycker ändå inte det blev sylvasst.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Jag har också haft min T-1 några månader. Kört igenom hela arsenalen en vända men blev inte helt nöjd. Tips kring slipvinkeln?

Tror jag satte den på 12-13gr för de flesta japanska knivarna jag har men tycker ändå inte det blev sylvasst.
Fick du råegg på bägge sidor innan du började bryna?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag har också haft min T-1 några månader. Kört igenom hela arsenalen en vända men blev inte helt nöjd. Tips kring slipvinkeln?

Tror jag satte den på 12-13gr för de flesta japanska knivarna jag har men tycker ändå inte det blev sylvasst.
Det är ju inte vinkeln som avgör om den blir vass, så råd kring slipvinkel får avhandla vilket stål/hårdhet och användningsområde kniven ska ha. Hårt stål för att primärt skära = brant vinkel runt 12-15°, mjukare stål eller för att hacka, lite vidare vinkel runt 20°. Ska du hugga kan du köra 25°
Som @ante_77 frågade, fick du upp en råegg på bägge sidor, och framför allt, fick du bort den helt vid bryningen? Man kan blöta/fukta brynskivan för en extra fin polering. Du kan även testa att efterpolera med fin brynstav för att avgöra hur bra du fått till det med maskinen. Blir resultatet bättre efter brynstav vet du att inte fått till det helt med maskinen. Precis som med stenar kan man börja bryna med ett visst tryck och sedan avsluta med ett väldigt lätt tryck för att polera ytan
 
Fick du råegg på bägge sidor innan du började bryna?

Det är ju inte vinkeln som avgör om den blir vass, så råd kring slipvinkel får avhandla vilket stål/hårdhet och användningsområde kniven ska ha. Hårt stål för att primärt skära = brant vinkel runt 12-15°, mjukare stål eller för att hacka, lite vidare vinkel runt 20°. Ska du hugga kan du köra 25°
Som @ante_77 frågade, fick du upp en råegg på bägge sidor, och framför allt, fick du bort den helt vid bryningen? Man kan blöta/fukta brynskivan för en extra fin polering. Du kan även testa att efterpolera med fin brynstav för att avgöra hur bra du fått till det med maskinen. Blir resultatet bättre efter brynstav vet du att inte fått till det helt med maskinen. Precis som med stenar kan man börja bryna med ett visst tryck och sedan avsluta med ett väldigt lätt tryck för att polera ytan

Tack! Jag misstänker att jag fegade på stenen då jag inte fick en riktig råegg. På de första knivarna körde jag dessutom sten och bryn på ena sidan först och därefter på andra. Tror inte det funkade riktigt.

Ang vinkeln var målsättningen att hålla dem så nära ursprungsvinkeln som möjligt men det kan ju finnas skäl att ändra den beroende på syfte.

Update: körde en sväng till och tror problemet var att jag fegade på brynskivan och således behöll en del råegg. Klart det inte blir vasst då… :banghead:
 
Senast ändrad:

ante_77

Cartier
2-Faktor
Tack! Jag misstänker att jag fegade på stenen då jag inte fick en riktig råegg. På de första knivarna körde jag dessutom sten och bryn på ena sidan först och därefter på andra. Tror inte det funkade riktigt.

Ang vinkeln var målsättningen att hålla dem så nära ursprungsvinkeln som möjligt men det kan ju finnas skäl att ändra den beroende på syfte.

Update: körde en sväng till och tror problemet var att jag fegade på brynskivan och således behöll en del råegg. Klart det inte blir vasst då… :banghead:

Jag skulle börja med att inte fega på nånting.
Kniven försvinner inte även om man slipar väldigt mycket.

Ordentlig råegg läns hela kniven på ena sidan först. Sedan ordentlig råegg på andra sidan.
Kör sedan ett drag på vardera sidan för att få bort den värsta råeggen.
Sedan bryning.
Börja med flat vinkel och dra kniven mot dig tills den ”ändrar ljud”.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag har en liten skalkniv av Toshihiro Wakui på väg hem. Mycket peng för liten kniv, men förhoppningsvis kommer den få arbeta mycket...
Någon med erfarenhet av hans smide?
 

Maccan

Omega
2-Faktor
Efter lång väntetid blev den äntligen klar. En Custom K-tip gyoto på 250 mm med s-grind i 52100 kolstål från Smedja Aspen.
Fantastiskt kniv och hantverk, tar magisk patina direkt. Beställde ett lite grövre skaft då jag har stora händer vilket blev väldigt bra. Skaftet är i blåfärgad masur björk.


EB059C05-552F-4187-949A-434251EE8359.jpeg
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Efter lång väntetid blev den äntligen klar. En Custom K-tip gyoto på 250 mm med s-grind i 52100 kolstål från Smedja Aspen.
Fantastiskt kniv och hantverk, tar magisk patina direkt. Beställde ett lite grövre skaft då jag har stora händer vilket blev väldigt bra. Skaftet är i blåfärgad masur björk.


EB059C05-552F-4187-949A-434251EE8359.jpeg
Fantastisk! Jäklar va kul.
 
Topp