Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tänk om det fanns en knapp man kunde trycka på för att skicka ett meddelande till smeden! Va bra det skulle va…Hoj
är det någon som beställt från jg knivar på instagram,hur får man tag i honom?
Varför tror du jag frågarTänk om det fanns en knapp man kunde trycka på för att skicka ett meddelande till smeden! Va bra det skulle va…
(sorry, kunde inte låta bli…)
Förlåt för den dryga och onödiga kommentaren. Vill inte förstöra våran fina stämning här inne.Varför tror du jag frågar
När du fått din att inse ur man gör kan du försöka få min att börja inse att man inte sätter tillbaka en kniv på magneten med eggen först...Frun sitter nöjd i vardagsrummet och dricker sin GT.
Kommer ut i köket och möts av detta på diskbänken.
Tur att hon i alla fall vet vilka knivar man kan lämna liggandes (eller hålla sig borta från?)…
Ibland tror jag hon gör det bara för att provocera.
“Hjälp till självhjälp”När du fått din att inse ur man gör kan du försöka få min att börja inse att man inte sätter tillbaka en kniv på magneten med eggen först...
Vad är det där för märke? Vintage? Sjukt fin i alla fall!Frun sitter nöjd i vardagsrummet och dricker sin GT.
Kommer ut i köket och möts av detta på diskbänken.
Tur att hon i alla fall vet vilka knivar man kan lämna liggandes (eller hålla sig borta från?)…
Ibland tror jag hon gör det bara för att provocera.
Det är en variant av Sabatiet.Vad är det där för märke? Vintage? Sjukt fin i alla fall!
Ja jag har själv en sabatier k och googlade efter 62 sabatier men kunde inte hitta så mycket alls så därför jag blev nyfikenDet är en variant av Sabatiet.
Har väll några år på nacken men inte vintage på något sätt väldigt trevlig lagom tunn och tål det mesta.
Aaaha! Den är kanske 6-7 år gammal (kanske 10?) så den är väll snart vintage dåJa jag har själv en sabatier k och googlade efter 62 sabatier men kunde inte hitta så mycket alls så därför jag blev nyfiken
Trevlig kniv men tycker den är väldigt överprisad. Finns mycket mer roligt att välja på. Sen så är ZDP-189 ett av de hårdaste rostfria stålen på marknaden. Fördelen är att den blir sjukt vass och håller skärpan länge, nackdelen är den är ett elände att slipa på stenar och brynstål.Suktar efter en ny kniv.
Detta är en otroligt vacker kniv, Miyabi Bunka. Santuko på 18cm.
Jag villhöver en lite större Santuko i rostfritt. Kolstål i all ära men jag gillar rostfritt. Finns det något som är mer bang-for-the-buck?
Båda ser trevliga ut, får nästan ta mig till Cleancut någon gång och klämma lite. Tackar!Trevlig kniv men tycker den är väldigt överprisad. Finns mycket mer roligt att välja på. Sen så är ZDP-189 ett av de hårdaste rostfria stålen på marknaden. Fördelen är att den blir sjukt vass och håller skärpan länge, nackdelen är den är ett elände att slipa på stenar och brynstål.
Har testat deras gyoto på 20 cm och tycker den känns väldigt klumpig på nåt sätt, handtaget glider lite i greppet också. Då tycker jag modellen under som heter 5000 mcd med handtag i masur och SG-2 stålet är betydligt mer trevlig och användarvänlig.
Shiro Kamo har 2 st bunka på Cleancut såg jag. En i SG-2 stål och en i VG-10 stål. Kanske kan vara värt att titta på. Har själv en nakiri från samma smed, trevlig kniv och tunn bakom eggen. En fröjd att slipa, kolstål dock.
Kan du ta dig till cleancut så kolla där (jag bor i Gbg så jag vet egentligen bara det som står på nätet.Båda ser trevliga ut, får nästan ta mig till Cleancut någon gång och klämma lite. Tackar!
Fler tips från resten av gänget mottages tacksamt. Ping @RobinW @blackcoffee
Båda ser trevliga ut, får nästan ta mig till Cleancut någon gång och klämma lite. Tackar!
Fler tips från resten av gänget mottages tacksamt. Ping @RobinW @blackcoffee
För 4000 spänn borde man kunna få riktigt bra prylar. Har du hållit i den och gillar balansen? För mig som gillar den japanska stilen ser det ut att vara ett tungt handtag som ger lite baktungt grepp om man gillar "pinch grip". Andra Miyabi har känts så för mig i alla fall.
Att åka om Cleancut är ju aldrig fel. Då kan du ju känna sakerna.
Alternativ:
Ska det vara lite läckert utseendemässigt och rostfritt och prisvärt kanske JCK Blue Cloud kan vara nåt. Här är en jämförbar i storlek:
JCK Natures Blue Clouds Series BCD-2 VG-10 Tsuchime Damascus Santoku 180mm (7 inch)
Beautiful and unique Hammered Texture, Sophisticated appearance of Vivid Blue Pakka Wood Handle, Blue Clouds VG-10 Damascus Santoku knife !japanesechefsknife.com
Det är förvisso en lite rakare profil med mindre "mage" än den du hittat på Cleancut. Moms kommer ju till också, så sikta på +30% på priset från JCK. Ja, det är en seriös butik. Kollar du runt lite hittar du mycket annat skoj där även i högre prisklasser. Jag har inte köpt just den kniven men jag har köpt annat från samma butik.
4000 spänn och prisvärt i samma mening får mig att säga hmm lite.
Cleancut har en serie kallad Ohishi som är mycket billigare men ändå riktigt trevligt av det jag känt - jag har köpt en själv och gett en till min bror. Fast den jag köpte sålde jag när jag uppgraderade från santoku till gyuto och från rostfritt till kolstål.
För prisvärt hade jag velat rekommendera den rostfria serien kallad Kaeru hos JNS, men det finns ingen riktigt i storleken du söker. De ser också betydligt mer enkla ut i utseendet:
Knives - Kaeru - Japanese Natural Stones
www.japanesenaturalstones.com
För 4000 spänn borde man kunna få roligare saker än Miyabi tänker jag. Men då hamnar man ju lätt i kolstålsträsket. Kolstål är skoj.
Kvalitetssvar som vanligt, tack!Tänk också på att Miyabi säljs i vanliga butiker som Cervera och sånt. Om du gillar dem, håll lite koll på reor kring julhandeln i såna butiker så kanske du kan spara en tusenlapp om du orkar leta lite.
Antagligen en riktigt schysst kinatillverkad kniv för 600:- (dyr till ordinariepris) Alltid svårt att veta när man inte anger vad det är för stål, mumbojumbo om damaststål säger inte så mycket om vad det egentligen är. Damaskeringen och "67 lager" är bara dekoration i det mjukare ytterskiktet som ska skydda det hårdare härdade och skörare egg-stålet.Hej, totalt noob på knivar… I brist på bättre sysselsättning budade jag hem en sådan här https://www.returhuset.se/kafer-santoku-messer-kniv-8.html på tratten för 600:-
Inser att här kan det nördas ordentligt, och att mitt spontanköp säkert inte imponerar särskilt mycket, men vad är det jag köpt - bortom det uppenbara, en kniv ;-) ?
Hörrni. Mycket snack om rostfritt nu, vilket jag själv föredrar då jag kan slappna av lite när andra är i mitt kök utan att behöva stövla runt med ridspö.
Men VG-10, är det verkligen ett så bra stål?
Lider inte det av rätt stora karbider som gör det onödigt sprött och svårvässat, eller minns jag fel från tidigare nördseanser?
Mycket nyfiken på resultatet!Saker man för en fredagkväll (övergiven och lämnad utan vuxen tillsyn)
Tydligen kan man patinera kolstål med hjälpsam starkt kaffe? Måste prövas!!
Tja, Har tröttnat rejält på mina globalknivar, har ni tips på någon bra ”starter” kockniv, som är snäppet bättre än global?