• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köksknivar

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Otroligt glad!
Precis beställt en kniv av Mr. Spåre i samarbete med Modern cooking!
Blev en 19 cm Bunka i 1.2419 kolstål.
B97E10D7-1D68-40F7-A931-8D36AE04B6A9.png


Väntar vid brevlådan med löjlig förväntan!!!
 
Senast ändrad:

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Älskar ändå att man hänger på ett forum för klockor, hittat en underavdelning för knivar som leder en till en ännu snävare underavdelning för köksknivar där man plötsligt blir aktiv.. love it!

Precis fått hem min första Spåre.
En Bunka på 19 cm med handtag i ek, näver och mässing. Solit kolstål 1,24 bla bla bla ”motsvarar blue” tydligen.
Otrolig exalterad att få använda den innom kort!!
Två till av andra talanger på ingång också!
0EC43A34-E7D3-4AF7-9BF6-A405CD58F46D.jpeg

9DE370E0-24FB-489E-B139-7F326ADCB4D3.jpeg
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Älskar ändå att man hänger på ett forum för klockor, hittat en underavdelning för knivar som leder en till en ännu snävare underavdelning för köksknivar där man plötsligt blir aktiv.. love it!

Skoj! Ser ut att vara en läcker historia. Jag har ännu ingen Spåre i samlingen men det kommer säkert vad det lider...

Har du gett dig på slipning än? :)
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Skoj! Ser ut att vara en läcker historia. Jag har ännu ingen Spåre i samlingen men det kommer säkert vad det lider...

Har du gett dig på slipning än? :)
Den kom igår så inte än!
tänkte först se hur den beter sig med lite olika saker.. fått ganska bra kläm på att slipa västerländska knivar. Får lära om vinkeln för japanerna.

Detta är även första japanen hemma.. ska bli spännande att lära sig jobba med så tunn egg. Får hålla en kurs hemma vad man inte får göra med den!
 

Maccan

Omega
2-Faktor
Älskar ändå att man hänger på ett forum för klockor, hittat en underavdelning för knivar som leder en till en ännu snävare underavdelning för köksknivar där man plötsligt blir aktiv.. love it!

Precis fått hem min första Spåre.
En Bunka på 19 cm med handtag i ek, näver och mässing. Solit kolstål 1,24 bla bla bla ”motsvarar blue” tydligen.
Otrolig exalterad att få använda den innom kort!!
Två till av andra talanger på ingång också!
0EC43A34-E7D3-4AF7-9BF6-A405CD58F46D.jpeg

9DE370E0-24FB-489E-B139-7F326ADCB4D3.jpeg
Ser riktigt fin ut. Spåre är grym och verkligen ”bang for the buck”. Hoppas min anländer snart, har väntat alldeles för länge nu.
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Happ… det där tog inte speciellt många sekunder..
”underbart är kort” - Uggla
892090AF-A1E4-431B-9565-E19358B3FE5A.jpeg

Snuddade vid klacken när jag skulle lägga ifrån mig henne på nått sätt. Det forsade typ.
Jag 0 - 1 Kniven

En kniv är inte din på riktigt förrän den den dragit "First blood". Det är sen gammalt. :D

Edit: Det är ingen slump att CleanCut skickar med plåster i paketet när de säljer knivar. ;)
 
Senast ändrad:

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Det har inte skurit sig mellan oss i alla fall..

En kniv är inte din på riktigt förrän den den dragit "First blood". Det är sen gammalt. :D

Edit: Det är ingen slump att CleanCut skickar med plåster i paketet när de säljer knivar. ;)
Officiellt invigd då men andra ord!
Dom är något på spåren dom där cleancut, tror fällkniven gör samma sak.
Driven en liten side-hustl där jag slipar folk knivar i området. Det är mer hjärt o lungräddning för dom stackars knivarna (vassa blir dom allt) men funderar på om man ska beställ ploster med min logga för att skicka med.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Det har inte skurit sig mellan oss i alla fall..


Officiellt invigd då men andra ord!
Dom är något på spåren dom där cleancut, tror fällkniven gör samma sak.
Driven en liten side-hustl där jag slipar folk knivar i området. Det är mer hjärt o lungräddning för dom stackars knivarna (vassa blir dom allt) men funderar på om man ska beställ ploster med min logga för att skicka med.
Skulle behöva slipa mina knivar också men blir aldrig av.

Btw, gillar ditt pappaskämt svar ;)
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Bor 7mil därifrån. Priset för slipning var ju kaffepengar. Att åka fram och tillbaka med dagens priser på diesel dock 🤣
Gick en kurs i slipning.. sen slipade jag all mina knivar. Sen alla familjens.. och alla kompisars.. den va det ju slut! Fick börja slipa främlingars knivar för mer eller mindre självkostnadspris.. har väll gjort drygt hundra nu (så jag planerar att finansiera framtida inköp!)
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Gick en kurs i slipning.. sen slipade jag all mina knivar. Sen alla familjens.. och alla kompisars.. den va det ju slut! Fick börja slipa främlingars knivar för mer eller mindre självkostnadspris.. har väll gjort drygt hundra nu (så jag planerar att finansiera framtida inköp!)
slipar du med stenar eller typ tormek?
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Får du till någon timpenning för det priset efter du köpt stenar?
Gör det inte för pengarna egentligen. Skulle man livnära sig på det skulle man behöva ta 2-400 / kniv och ha ett stadigt inflöde av kunder. Nu slipar jag knivar i två timmar när jag inte har nått bättre för mig och får ca 10-12 knivar per tillfälle. Kör man det 2 kvällar i veckan så blir det ändå lite pengar. Inte mycket men vad skulle man annars gjort med dom timmarna? Kolla på en serie? Jobbar ju heltid med dator annars så det är gött att göra nått fysiskt, som hjälper andra och gör lite ren extra inkomst..

men 10 knivar på en kväll.
á 85kr
der tar 2 timmar
blir ju ändå 425 kr/timmen
Kolsvart…

stenarna betalade sig själva efter några kvällar.
 

hedbrg

Panerai
Älskar ändå att man hänger på ett forum för klockor, hittat en underavdelning för knivar som leder en till en ännu snävare underavdelning för köksknivar där man plötsligt blir aktiv.. love it!

Precis fått hem min första Spåre.
En Bunka på 19 cm med handtag i ek, näver och mässing. Solit kolstål 1,24 bla bla bla ”motsvarar blue” tydligen.
Otrolig exalterad att få använda den innom kort!!
Två till av andra talanger på ingång också!
0EC43A34-E7D3-4AF7-9BF6-A405CD58F46D.jpeg

9DE370E0-24FB-489E-B139-7F326ADCB4D3.jpeg
När du insett att dom där hemma inte vårdar den så bra är jag spekulant på den, riktigt fin!
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
När du insett att dom där hemma inte vårdar den så bra är jag spekulant på den, riktigt fin!
Haha.. har planerat att ha en ”skola” här hemma om just hantering av kolstål.
Har ganska bra disiplin på dom redan. ”fullknivrna” (föredetta finknivarna Porsche 301) tål det mesta men även där är har vi rutiner och regler Vad man får och inte får göra.
Får se hur den nya ”torka av kniven efter varje råvara och hela tiden”-doktrinen tas emot. I alla fall fått bort knivarna från diskhon och hårda underlag!
Dom sköter det där bra faktisk.

tack!
Ska ha dig i åtanke om vi, för allas säkerhet, skulle behöva gå skilda vägar!
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Gör det inte för pengarna egentligen. Skulle man livnära sig på det skulle man behöva ta 2-400 / kniv och ha ett stadigt inflöde av kunder. Nu slipar jag knivar i två timmar när jag inte har nått bättre för mig och får ca 10-12 knivar per tillfälle. Kör man det 2 kvällar i veckan så blir det ändå lite pengar. Inte mycket men vad skulle man annars gjort med dom timmarna? Kolla på en serie? Jobbar ju heltid med dator annars så det är gött att göra nått fysiskt, som hjälper andra och gör lite ren extra inkomst..

men 10 knivar på en kväll.
á 85kr
der tar 2 timmar
blir ju ändå 425 kr/timmen
Kolsvart…

stenarna betalade sig själva efter några kvällar.
Du har en poäng. Kanske borde jag ta efter dig.

Jag slipar mest nära vänners knivar men tar aldrig betalt. Jag bor ju i Göteborg så vi skulle inte ens konkurrera.

Men postar du dem eller kommer folk och hämtar/lämnar? Postnord skulle ju ta nästan hela pengen och de kommer ju typ bara fram ibland…

Lycka till iaf!
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Du har en poäng. Kanske borde jag ta efter dig.

Jag slipar mest nära vänners knivar men tar aldrig betalt. Jag bor ju i Göteborg så vi skulle inte ens konkurrera.

Men postar du dem eller kommer folk och hämtar/lämnar? Postnord skulle ju ta nästan hela pengen och de kommer ju typ bara fram ibland…

Lycka till iaf!
Tycker jag! Ganska trevligt faktisk.
Har en filial (landställe) i Göteborgs södra skärgård som du får hålla dig borta från ;)

Jag kör bara i mitt direkta närområde. Dealen är att jag hämtar, slipar och återleverersr samma kväll (Usch vilken bra service det är!) har en specialgjord hård väska jag kan fästa på cykeln som jag far runt med.
ibland gör jag gästspel och oknuperar en kompis kök och gör deras område/hus med.
marknadsföringen sker i lokala facebookgrupper.
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Tycker jag! Ganska trevligt faktisk.
Har en filial (landställe) i Göteborgs södra skärgård som du får hålla dig borta från ;)

Jag kör bara i mitt direkta närområde. Dealen är att jag hämtar, slipar och återleverersr samma kväll (Usch vilken bra service det är!) har en specialgjord hård väska jag kan fästa på cykeln som jag far runt med.
ibland gör jag gästspel och oknuperar en kompis kök och gör deras område/hus med.
marknadsföringen sker i lokala facebookgrupper.
Roligt att du fått igång det så bra

Jag gillar norra skärgården bättre även om asperö är fint
😀

Sjukt bra service du ger men du får ju lite motion på köpet så det är ju bra
Vad finns det för lokala fb-grupper? de jag är med i om knivar så verkar alla slipa själva...

Du åker förbi mig på vägen till filialen (om du tar skärgårdsbåten), vill du stanna till och klämma på knivar får du tjoa!
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Roligt att du fått igång det så bra

Jag gillar norra skärgården bättre även om asperö är fint
😀

Sjukt bra service du ger men du får ju lite motion på köpet så det är ju bra
Vad finns det för lokala fb-grupper? de jag är med i om knivar så verkar alla slipa själva...

Du åker förbi mig på vägen till filialen (om du tar skärgårdsbåten), vill du stanna till och klämma på knivar får du tjoa!
Typ ”köp o sälj i majorna”
”händer det nått i johannefred” osv brukar det finnas för typ alla områden..

Hör av mig i PM nästa gång jag ska ner så styr vi upp nått;)
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Gör det inte för pengarna egentligen. Skulle man livnära sig på det skulle man behöva ta 2-400 / kniv och ha ett stadigt inflöde av kunder. Nu slipar jag knivar i två timmar när jag inte har nått bättre för mig och får ca 10-12 knivar per tillfälle. Kör man det 2 kvällar i veckan så blir det ändå lite pengar. Inte mycket men vad skulle man annars gjort med dom timmarna? Kolla på en serie? Jobbar ju heltid med dator annars så det är gött att göra nått fysiskt, som hjälper andra och gör lite ren extra inkomst..

Att slipa knivar för hand är faktiskt bland det mer meditativa jag gett mig på och som dessutom ger ett riktigt märkbart resultat. Jag har inte tagit steget ut till främlingars knivar eller att ta betalt än, men ett tag jagade jag alla vänners knivar för att tjata om att få vässa dem. En av kompisarna hade en keramisk kniv vilket ju inte är så skoj att slipa så jag köpte en japansk kniv och gav till honom så att han skulle ha nåt för mig att slipa... :)
 
Topp