• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köksknivar

Ok står i valet och kvalet vilken sten man ska ha till de där lilla sista. Någonstans kring 5-6000 är nog lagom.

Kikat på Shapton 5000 som jag länkat några inlägg upp och nu denna Naniwa.

Ska googla lite mer recensioner för att se vilket som är vettig för mig.

@Nissenutz Inte för att ge dig fler alternativ att vela mellan, men om du ändå överväger att skippa den praktiska lådan hos Shapton Pro, varför inte titta på Shapton Glass 6000? Glass-serien är ju allmänt omtyckt och finns i båda Stockholmsbutikerna. 100% splash&go dessutom.

@Nissenutz Inte för att ge dig fler alternativ att vela mellan, men om du ändå överväger att skippa den praktiska lådan hos Shapton Pro, varför inte titta på Shapton Glass 6000? Glass-serien är ju allmänt omtyckt och finns i båda Stockholmsbutikerna. 100% splash&go dessutom.
Att de finns i butik spelar inte så stor roll då de med 99% sannolikhet ändå kommer beställas hem.

Men jag hör vad du säger. Kanske lika bra att önska sig en stenhållare och någon allmänt trevlig sten. Drog ett mail till Hiomakivi och hörde också, han föreslog denna. Rätt kul när en säljare föreslår bland de billigare stenarna.

Men ja. Nu blev det många val :p Dina tidigare rekommendationer om både knivar och slipstenar har ju varit riktigt bra så de väger tungt.

Kanske ska köra på Shapton glass 6000 då.

Men jag hör vad du säger. Kanske lika bra att önska sig en stenhållare och någon allmänt trevlig sten. Drog ett mail till Hiomakivi och hörde också, han föreslog denna. Rätt kul när en säljare föreslår bland de billigare stenarna.

Det glädjer mig att han rekommenderar den stenen eftersom jag funderat på att testa den och varit så här ---><--- nära att köpa den i nån vecka nu. ;)

Jo, jag ville bara vara lite skoj. Själv testar jag under slipningen med en kombination av fingrar, naglar, rakning och skära tunt papper - och när jag är färdig, på de råvaror jag vill skära. Det senare visar ju om man både har gjort rätt finhet / bett för ytan på det man vill skära (tomatskinn?) och om det känns bra bakom eggen också eller om det börjar bli dags att tunna ut lite.

Det är ju svårt att se med skärpedjupet, men det ser ganska jämnt ut. Kan du möjligen använda nån sorts jigg för att vässa den där? Typ en Edge Pro eller liknande?

:) ja, naglar, raka armhår o.s.v. är bra tester, jag beställde även en telefonkatalog när jag höll på o slipade som mest då det var ett enkelt sätt att få tag i riktigt tunt papper, kan man slicea ett löst hållet telefonkatalogspapper så är kniven skapligt slipad. MEN mitt ultimata test är fortfarande att enbart hålla i ena änden på ett hårstrå och dra det mot eggen och se att håret går rakt av eller går att splitta (som på bilden).

Helt rätt gissat att jag använder en sorts jigg, närmare bestämt en Wicked Edge (liknande denna nuvarande modell):

Min setup (med några olika stenar):
we01.jpg

Och så här jämn och polerad kan man få eggen:
we02.jpg

(jag insåg rätt snabbt att jag aldrig skulle kunna få det OCD resultat på eggen som jag var ute efter med enbart handhållen slipning så investerade som sagt i en Wicked Edge)

Det glädjer mig att han rekommenderar den stenen eftersom jag funderat på att testa den och varit så här ---><--- nära att köpa den i nån vecka nu. ;)
Han föreslog också att om jag ville gå högre att kitayama 8000 är ett vettigt och prisvärt alternativ. Men förslog ändå 6000 stenen först.

Men nu blir jag ju ännu mer kluven till vilken jag ska ha haha 🤣 det är någonting med de tjocka stenarna som tilltalar mer än de tunnare glasmodellerna

Nu blev det ju så kul att när jag började nämna detta i lunchrummet visar det sig att kollegan också har ett visst intresse för att slipa knivar. Så idag får jag låna hem en shapton glass 6000 med hållare för att testa :)

Han nämnde att den hade nån liten grej på sig och han inte har nått att plana av den med. När jag känner på ytan så känns den väldigt slät, nästan som marmor.

Jag misstänker att jag inte ska använda planstenen jag har på Shapton glass.
20230125_163758.jpg

Och hur är det på den sten jag tänkt köpa
Där duger väl min plansten då det är mer samma typ av sten som jag redan använder?

Shapton Glass är hårda och speciella. Om du ska nörda sånt här är det en referens du bör ha när du läser andra recensioner. Skoj att du fick låna en!

Jag skulle tro att din plansten funkar, alternativt kan du använda din vanliga slipsten. Det är väl den finska butiken du köpte från? Ett mail till finnen besvarar nog det snabbt. Det är inte så ovanligt att se folk först plana sin grövsta sten med nåt ... tja, som funkar. Därefter kör man med den grövre stenen på nästa finare sten etc etc. Inget jag provat själv dock.

Själv köpte jag ganska tidigt i hobbyn ett par Atoma-stenar, dvs diamantklädda metallplattor. Fördelen med dessa är att de förblir helt plana själva. Med användning (speciellt felanvändning) sliter man ut och sliter bort diamanterna med tiden. Mina är helt OK fem år senare. Cleancut har ju en billigare dubbelsidig variant också.

En annan variant folk kör med när de ska göra lite mer planing är att använda pulver av kiselkarbid ("silicon carbide", samma slipmaterial du troligen har i din plansten) och ett plant underlag. En härdad glasskiva. En stenplatta från trädgården. En metallplatta från butik: ... men detta brukar vara slabbigt och skitigt. Ett jobb för verkstaden, inte köket om du inte är försiktig och kör i t.ex. en djup plåt eller nåt annat som samlar upp vatten och pulver. Sägs det. Jag har inte provat det heller - jag har pulvret men har inte kommit till provandet än. :)

ny dum (briljant) tanke som slog mig under en omgång hackning idag: modda Nakrirn så den även kan agera skyffe?!

A01CC416-9C05-40E6-8A05-7AA3F749278A.jpeg

hackade en massa saker typ en knivbredd långa, hade råvarina liggande i prydliga högar och skulle flytta över till ett fat.
prövade att använda bladet som skopa (tänk isskrap med den trubbiga framsidan) men inte utan besvär. Bladet va lite för tjockt för att det skulle så smidigt. Då slog den briljanta tanken till! borde väll inte va så svårt att slipa första centimetern så det gradvis blir mindre. Inte vass som äggen men inte 2 mm tjock som ryggen.
Skulle jag förstöra kniven eller är jag nått på spåret?

ny dum (briljant) tanke som slog mig under en omgång hackning idag: modda Nakrirn så den även kan agera skyffe?!

hackade en massa saker typ en knivbredd långa, hade råvarina liggande i prydliga högar och skulle flytta över till ett fat.
prövade att använda bladet som skopa (tänk isskrap med den trubbiga framsidan) men inte utan besvär. Bladet va lite för tjockt för att det skulle så smidigt. Då slog den briljanta tanken till! borde väll inte va så svårt att slipa första centimetern så det gradvis blir mindre. Inte vass som äggen men inte 2 mm tjock som ryggen.
En bättre idé är att ha en degskärare/degskrapa/degmojäng liggandes bredvid. Jag kör med det.

En bättre idé är att ha en degskärare/degskrapa/degmojäng liggandes bredvid. Jag kör med det.

Rimlig invändning… ska kollas upp!

Konstiga ägg du har som är vassa, mina ägg brukar vara ovala.

Fick hem mitt första köp direkt från Japan idag, slog till på en Watanabe pro nakiri 165mm. Efter lite trevlig kommunikation (mailande mitt i natten) Tog japanska posten + postnord en dryg vecka på sig innan kniven var framme.

Dock till mitt förtret upplever jag den lite sne?
Är det enkelt fixat?
0E3B0FC2-B830-4999-A3B5-5D3520DCE7C5.jpeg

Jag har i övrigt inte testat kniven, ser framemot att snattra igenom grönsaker som en riktig samuraj med denna 😎.

CA8E3C6C-C40C-4501-B88D-9681CAFD5C3E.jpeg

CCBCBF8F-EE4F-41F3-B55F-F1162A83A34F.jpeg
Så snett monterat var mitt Nakiriblad också då jag fick den. Ganska enkelt fixat. Lägg kniven på skärbrädan och tryck lite sviktande bara så brukar det bli bättre.

Jag gillar att den har en rätt skarp spets. Min Kajibei är mycket rundare i fronten vilket ... säkert är bra på sitt sätt, men det blir ju mindre precist ibland när man använder spetsen:

Kajibei 1.jpg
Nu har ju både du och jag fler knivar på listen (så vi byter bara efter uppgift ;) ), men jag läste en recension av en amerikansk kock som enbart körde med Nakiri efter att a jobbat i Japan en tid. Han hade en teknik där den skarpa vinkeln mot skaftet användes för precisionsjobb. Kan ju vara något att testa då behovet dyker upp :)

Det var dags att vässa två slöa Porschar
20230214_180744.jpg

För något år sedan varit hos knivbrev och fått "omsorg" med fin finish

Före:
20230214_210456-01.jpeg

Efter: Jävligt stökig att få ordning på och blev sådär till synes. Vass blev den dock
20230214_215637-01.jpeg

20230214_215819-01.jpeg

Stora kniven blev bättre
20230214_221249-01.jpeg

Det var dags att vässa två slöa Porschar
20230214_180744.jpg

För något år sedan varit hos knivbrev och fått "omsorg" med fin finish

Före:
20230214_210456-01.jpeg

Efter: Jävligt stökig att få ordning på och blev sådär till synes. Vass blev den dock
20230214_215637-01.jpeg

20230214_215819-01.jpeg

Stora kniven blev bättre
20230214_221249-01.jpeg
Lyckades med "youtubetestet" med den bråkiga kniven. Stora kniven gick igenom ännu finare men glömde filma den

Snyggt. Fått liv i Shapton Glass-stenen?
Tack! Nja fått liv i skulle jag inte påstå. Får väldigt lite feedback när jag kör på den stenen. Den känns ganska mättat och skulle nog må bra av att planas av ordentligt. Men vassa blir knivarna iaf.

Hade de varit min sten hade jag behövt göra någonting åt det. Men nu får det vara.

Hoppas ju få min egen 6000 sten inom snar framtid då jag tror mer på den när de kommer till känsla iaf (Imanishi Arashiyama 6000). Ska bli spännande att se om jag får upp samma skärpa också.

Skulle det visa sig att jag tycker det är så kul med vassa knivar att jag hellre skulle ha Kitayama 8000 så går det ju att sälja 6000 stenen troligen.

Tillbaka
Topp