• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köksknivar

Söker tips på en kockkniv/gyuto som är
runt 23-25cm.
Tänkt som en arbetshäst så tror att rostfritt blir bäst.
Prisbild på 2000-2500:-

Använt denna modell (fast den längre) en del och gillar den.
Men finns bättre?

Tips?
Shiro kamo.

Söker tips på en kockkniv/gyuto som är
runt 23-25cm.
Tänkt som en arbetshäst så tror att rostfritt blir bäst.
Prisbild på 2000-2500:-

Använt denna modell (fast den längre) en del och gillar den.
Men finns bättre?

Tips?

Bättre beror väl på vad du söker för egenskaper.

Det är några år sedan jag provade Shiro Kamo men det var då prisvärda knivar med tunna och fina blad, lätta att slipa riktigt vassa.

Om du vill ha lite kraftigare blad, stabilare (och därmed lite tjockare) fortfarande med bra stål och lätta att få vassa vill jag peka på Kaeru-serien från JNS:

Tillägg: på forum som KKF snackar man ibland om knivar som antingen "laser" eller "workhorse".

Med det första menar man då de riktigt tunna knivarna som i många råvaror känns supervassa. Ibland har blöta råvaror mer en tendens klibba fast på bladet där. De Shiro Kamo jag har provat räknar jag hit.

Den andra sorten är då lite mer av en yxa, kraftigare, tyngre och där det man skurit mer flyger bort från bladet genom den tjockare geometrin i genomskärning. JNS Kaeru hör hit.

Om du föredrar laser eller workhorse är en smaksak. Kanske behöver du en av varje? :)

Budgetjapan vs Premiumjapan
IMG_1217.jpeg

Budget gör sitt jobb väl
IMG_1218.jpeg

Premium gör samma jobb, men lite bättre 😉

Förvaring!

Jag behöver göra mig av med magnetlist och ersätta med något annat.

Helst något som går ner i en kökslåda, typ liggande magnetlist-ish(!?).

Vad ska jag ha som är skonsamt?

Förvaring!

Jag behöver göra mig av med magnetlist och ersätta med något annat.

Helst något som går ner i en kökslåda, typ liggande magnetlist-ish(!?).

Vad ska jag ha som är skonsamt?

En klassisker är ju ett knivställ att ha i en låda.

IKEA:

Zwilling:

1432614_2.jpg

Själv kör jag mer ungkarlsmässigt med korkskivor som jag skurit i mindre bitar som håller fast knivarna (oftast med kniven i bladskydd):

PXL_20241016_191545360 (1).jpg

En klassisker är ju ett knivställ att ha i en låda.

IKEA:

Zwilling:

1432614_2.jpg

Själv kör jag mer ungkarlsmässigt med korkskivor som jag skurit i mindre bitar som håller fast knivarna (oftast med kniven i bladskydd):

PXL_20241016_191545360 (1).jpg
Vad har du för bladskydd?

Jag gillar ju inte den lösningen egentligen för jag bara ser framför mig att det missköts av någon annan i hushållet.... Tog ett par år att få henne att sätta tillbaka och lossa knivar på listen mot ryggen och inte eggen.

Jag gillar ju inte den lösningen egentligen för jag bara ser framför mig att det missköts av någon annan i hushållet.... Tog ett par år att få henne att sätta tillbaka och lossa knivar på listen mot ryggen och inte eggen.

De flesta är den vanliga plastsorten som säljs av t.ex. Cleancut:

Detta är ju lite knöligare rent generellt och kräver viss noggrannhet med exempelvis att kniven är helt torr innan man drar in den i bladskyddet (framförallt för rostbenägna knivar). För mig är magnetlisten där jag har min dagliga rotation och de i lådan är de som antingen används mindre ofta eller är utroterade ur den dagliga användningen just nu.

Om jag hamnade i en liknande situation skulle jag köra bladskydd. Vilken sort är en annan fråga. Beroende på hur många knivar det rör sig om skulle man kunna ha något liknande en knivrulle som ligger utvikt i lådan?
1729145696105.jpeg

Är sugen på en kockkniv och/eller santoku. Antar att workhorse är rätt benämning enligt ovan diskussioner, vill kunna köra den til det mesta, gärna slipa om själv även om jag inte gör det i dagsläget.
Är Yaxell Ran ett dumt alternativ? Finns det något bättre i prisklassen 1500-2000?

Är sugen på en kockkniv och/eller santoku. Antar att workhorse är rätt benämning enligt ovan diskussioner, vill kunna köra den til det mesta, gärna slipa om själv även om jag inte gör det i dagsläget.
Är Yaxell Ran ett dumt alternativ? Finns det något bättre i prisklassen 1500-2000?

De ”flesta” knivar är ok om du slipar själv.
Ergonomin är nog det viktigaste om du jobbar mycket. Gör du inte det så kan du lika gärna köra på den du tycker är snyggast.
Personligen gillar jag miyabis knivar, men använder Ikea minst lika ofta.

Jag håller med @ante_77 - inget uppenbart bättre om du gillar den. Alternativen har inte bättre stål och om du gillar ergonomi, profil och geometri är det säkerligen ett utmärkt val.

Om jag antar rostfritt och max 2000 kr så kan några alternativ vara:

Ohishi VG-10. Snygga blad, tunna och fina, vassa från fabrik och ganska lätta slipa vassa igen.

Tsunehisa har serier med liknande egenskaper. Notera dock att det är japanska skaft och inte västerländska.

Om du har nära till Stockholm har du ingen anledning att inte åka till Cleancuts butiker, speciellt den i Bromma är stor och riktigt välsorterad. Den inne i stan är också trevlig men lite mindre.

Om det får kosta lite mer är jag själv förtjust i Kaeru Stainless från JNS. Dessa är lite grövre i bladet, mer "workhorse" än "laser". Även här japanskt handtag av enklare slag - och med bonusen att vissa luktar rök eftersom dansken som säljer dem tydligen är en storrökare. Inget jag själv fått på mina fem knivar jag köpt från honom, men andra har rapporterat det.

Om det inte behöver vara rostfritt.... nä, jag har nog tispat nog nu. Om du gillar Yaxellen är den säkert utmärkt för dig. De som är uppenbart "finare" är idag tyvärr dyrare än 2000 kr.

De ”flesta” knivar är ok om du slipar själv.
Ergonomin är nog det viktigaste om du jobbar mycket. Gör du inte det så kan du lika gärna köra på den du tycker är snyggast.
Personligen gillar jag miyabis knivar, men använder Ikea minst lika ofta.

Jag håller med @ante_77 - inget uppenbart bättre om du gillar den. Alternativen har inte bättre stål och om du gillar ergonomi, profil och geometri är det säkerligen ett utmärkt val.

Om jag antar rostfritt och max 2000 kr så kan några alternativ vara:

Ohishi VG-10. Snygga blad, tunna och fina, vassa från fabrik och ganska lätta slipa vassa igen.

Tsunehisa har serier med liknande egenskaper. Notera dock att det är japanska skaft och inte västerländska.

Om du har nära till Stockholm har du ingen anledning att inte åka till Cleancuts butiker, speciellt den i Bromma är stor och riktigt välsorterad. Den inne i stan är också trevlig men lite mindre.

Om det får kosta lite mer är jag själv förtjust i Kaeru Stainless från JNS. Dessa är lite grövre i bladet, mer "workhorse" än "laser". Även här japanskt handtag av enklare slag - och med bonusen att vissa luktar rök eftersom dansken som säljer dem tydligen är en storrökare. Inget jag själv fått på mina fem knivar jag köpt från honom, men andra har rapporterat det.

Om det inte behöver vara rostfritt.... nä, jag har nog tispat nog nu. Om du gillar Yaxellen är den säkert utmärkt för dig. De som är uppenbart "finare" är idag tyvärr dyrare än 2000 kr.
Tack för tipsen! Tror jag är mer inne på västerländskt snarare än japanskt handtag utan att ha känt än.

Är uppe med jobbet i Stockholm på måndag och tisdag så det får nog bli en sväng förbi Cleancut :)

Men langa gärna tipset på icke rostfritt också :D

Var en sväng i NY för ett tag sedan och snubblade in på något så trevligt som en köksknivsutställning!

Bilagor

• IMG_6758.jpeg
    IMG_6758.jpeg
    494.2 KB · Visningar: 4
  • IMG_6759.jpeg
    IMG_6759.jpeg
    355 KB · Visningar: 2
  • IMG_6760.jpeg
    IMG_6760.jpeg
    683 KB · Visningar: 3
  • IMG_6761.jpeg
    IMG_6761.jpeg
    360 KB · Visningar: 4
  • IMG_6762.jpeg
    IMG_6762.jpeg
    451.8 KB · Visningar: 2
  • IMG_6763.jpeg
    IMG_6763.jpeg
    524.2 KB · Visningar: 2
  • IMG_6764.jpeg
    IMG_6764.jpeg
    845.4 KB · Visningar: 1
  • IMG_6765.jpeg
    IMG_6765.jpeg
    701.2 KB · Visningar: 2
  • IMG_6766.jpeg
    IMG_6766.jpeg
    375 KB · Visningar: 2
  • IMG_6771.jpeg
    IMG_6771.jpeg
    866.9 KB · Visningar: 3
  • IMG_6770.jpeg
    IMG_6770.jpeg
    396.5 KB · Visningar: 3
  • IMG_6769.jpeg
    IMG_6769.jpeg
    1 MB · Visningar: 2
  • IMG_6767.jpeg
    IMG_6767.jpeg
    681.7 KB · Visningar: 2
  • IMG_6768.jpeg
    IMG_6768.jpeg
    517.5 KB · Visningar: 3
Tack för tipsen! Tror jag är mer inne på västerländskt snarare än japanskt handtag utan att ha känt än.

Är uppe med jobbet i Stockholm på måndag och tisdag så det får nog bli en sväng förbi Cleancut :)

Personligen tycker jag de knivar med ”västerländska” handtag som har metallbolster fram ihop med japansk stil på bladen, speciellt ihop med packaträ eller micarta, blir ganska tunga och kan kännas felbalanserade. Nu står Yaxell Ran beskriven som att den har bra balans, men då frågar jag mig om den uppnås genom att bladet är tungt och tjockt? Du får testa på plats och avgöra.

Personligen tycker jag de knivar med ”västerländska” handtag som har metallbolster fram ihop med japansk stil på bladen, speciellt ihop med packaträ eller micarta, blir ganska tunga och kan kännas felbalanserade. Nu står Yaxell Ran beskriven som att den har bra balans, men då frågar jag mig om den uppnås genom att bladet är tungt och tjockt? Du får testa på plats och avgöra.
Ja men det får nog bli ett test på plats! :)

OK, vi fortsätter med Cleancut då, kolstål under 2k för en gyuto.

Rustikt och grovhugget, men otroligt charmig: Munetoshi. Enkelt rent kolstål med sina för- och nackdelar.

Kolstål med damaskus från Shiro Kamo. Lite annat stål, och den tillverkaren brukar göra riktigt tunna och fina blad åt laserhållet (dvs lite ömtåligare också).

Det finns en andra butik i Stockholm kallad Japanese Knife Company med nu två olika butiker men jag har inte kollat in där på ett tag så jag har inte riktigt koll på utbudet nu.

När det gäller handtagen är det ju en smaksak både vad avser form och balans. Jag har uppfattat den Yaxell du först kollade på som något man håller mer som en hammare i greppet. Den japanska stilen har ofta lättare handtag och är lite mer framtunga. För bästa balans håller man ofta längre fram, typ så här:

d973949acd7f70e0d926b04025625f9b.jpg

Om du håller med det "nypgreppet" på en kniv med tungt handtag kan den kännas baktung istället.

Smaksak och vana, även om jag föredrar det japanska sättet numera. Mer kontroll.

Om jag hamnade i en liknande situation skulle jag köra bladskydd. Vilken sort är en annan fråga. Beroende på hur många knivar det rör sig om skulle man kunna ha något liknande en knivrulle som ligger utvikt i lådan?
1729145696105.jpeg
Har en men är för "jobbigt" att plocka ner och upp. Har knivar som inre används där idag, liggandes i en byrå.

De flesta är den vanliga plastsorten som säljs av t.ex. Cleancut:

Detta är ju lite knöligare rent generellt och kräver viss noggrannhet med exempelvis att kniven är helt torr innan man drar in den i bladskyddet (framförallt för rostbenägna knivar). För mig är magnetlisten där jag har min dagliga rotation och de i lådan är de som antingen används mindre ofta eller är utroterade ur den dagliga användningen just nu.
Tackar tackar. Beställt en.

De ligger i sina lådor de levererades i. Sedan ligger de lådorna bredvid varann i kökslådan?

Att kalla det löst är ändå att ta i. Även om det ibland landar två knivar i samma låda
Fick upp bilder i huvudet att de bara låg och skramlade i lådan. Fram och tillbaka.

Har sänkt pulsen nu. Tack!

Jag har fyra Global-knivar som hängt med mig sedan början av 00-talet. Inget att “skryta” om i denna tråd, men de är bättre än inget. Jag försöker hålla dem vassa med en Global “handslip”, se bild:
p_26011-01-01-d135c6f6e0.jpg

(bild lånad från nätet)

Vad är nästa steg upp från detta? Jag kan nörda ner mig i saker, men slipstenar lockar inte riktigt. Jag vill ha ett sätt att snabbt och smidigt hålla mina knivar hyfsat vassa. Finns det något mellanting mellan det jag använder nu och slipstenar? Och om ja, vad borde jag köpa?

Vänligen,
Martin

Jag har fyra Global-knivar som hängt med mig sedan början av 00-talet. Inget att “skryta” om i denna tråd, men de är bättre än inget. Jag försöker hålla dem vassa med en Global “handslip”, se bild:
p_26011-01-01-d135c6f6e0.jpg

(bild lånad från nätet)

Vad är nästa steg upp från detta? Jag kan nörda ner mig i saker, men slipstenar lockar inte riktigt. Jag vill ha ett sätt att snabbt och smidigt hålla mina knivar hyfsat vassa. Finns det något mellanting mellan det jag använder nu och slipstenar? Och om ja, vad borde jag köpa?

Vänligen,
Martin
Tormek är poppis. Finns en hel del information i tråden.

OK, vi fortsätter med Cleancut då, kolstål under 2k för en gyuto.

Rustikt och grovhugget, men otroligt charmig: Munetoshi. Enkelt rent kolstål med sina för- och nackdelar.

Kolstål med damaskus från Shiro Kamo. Lite annat stål, och den tillverkaren brukar göra riktigt tunna och fina blad åt laserhållet (dvs lite ömtåligare också).

Det finns en andra butik i Stockholm kallad Japanese Knife Company med nu två olika butiker men jag har inte kollat in där på ett tag så jag har inte riktigt koll på utbudet nu.

När det gäller handtagen är det ju en smaksak både vad avser form och balans. Jag har uppfattat den Yaxell du först kollade på som något man håller mer som en hammare i greppet. Den japanska stilen har ofta lättare handtag och är lite mer framtunga. För bästa balans håller man ofta längre fram, typ så här:

d973949acd7f70e0d926b04025625f9b.jpg

Om du håller med det "nypgreppet" på en kniv med tungt handtag kan den kännas baktung istället.

Smaksak och vana, även om jag föredrar det japanska sättet numera. Mer kontroll.
Shiro Kamo såg ju riktigt fina ut. Blir det mycket ömtåligare där eller hur funkar det?

Shiro Kamo såg ju riktigt fina ut. Blir det mycket ömtåligare där eller hur funkar det?
Har två. En sujihiki i kolstål, typ julskinkekniven. Samt en Bunka i rostfritt.
Rekommenderar Shiro. Bunkan blir som en förlängning av handen.

De är inte sköra men är ju heller inget du klyver ben med. Laser.

Liknande diskussion tidigare och @blackcoffee sammanfattade bra.
Tillägg: på forum som KKF snackar man ibland om knivar som antingen "laser" eller "workhorse".

Med det första menar man då de riktigt tunna knivarna som i många råvaror känns supervassa. Ibland har blöta råvaror mer en tendens klibba fast på bladet där. De Shiro Kamo jag har provat räknar jag hit.

Den andra sorten är då lite mer av en yxa, kraftigare, tyngre och där det man skurit mer flyger bort från bladet genom den tjockare geometrin i genomskärning. JNS Kaeru hör hit.

Om du föredrar laser eller workhorse är en smaksak. Kanske behöver du en av varje? :)

Japp. Har en, toknöjd. Dock väldigt tunn och inte riktigt work horse. Som @blackcoffee skriver.

Men använder den dagligen, till rotsaker som är hårda kör jag något tjockare och tyngre. Typ något i kolstål eller en tjockare Global g2.

Tre sorters ömtålighet: Rost, hårdhet och tunnhet.

Rost undviker du genom att sköta kniven, låt den inte ligga blöt och skitig. Eller så köper du en kniv i annat stål, samma tillverkare gör t.ex. den här:

Hårdheten och tunnheten hänger ihop, det är det hårda stålet som gör att de kan slipas riktigt tunna. Men de blir också lite sköra. Om du skär i saker som andra bestick, ben, kärnor eller fruset kan du slå flisor ur eggen. Det kallas för "chipping". Men man ska nog vara oförsiktig då - det har inte hänt mig på de sju-åtta år jag lekt med såna här grejor.

Den andra varianten är om du kör in kniven i något hårdsegt - tänk en seg hårdost - och sen vickar i sidled. Då kan du slå flisor eller ha av bladet i värsta fall (speciellt nära spetsen där den är som tunnast och lägst). Inte heller det har jag lyckats med.

Läs mer här:

För allt som är mer riskfyllt tar jag fram nåt enklare och mjukare. Typ kockkniven från IKEA 365+, som är IKEAs kopia av Global. Eller något ännu enklare.

Tillbaka
Topp