Har två.
Vänta nu...i september skrev du "har en" och nu "har två"... du har shoppat dig lycklig?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Har två.
Näää, glömde av att jag köper en Shiro av dig, som jag inte glömde var en Shiro då. #senilVänta nu...i september skrev du "har en" och nu "har två"... du har shoppat dig lycklig?
Näää, glömde av att jag köper en Shiro av dig, som jag inte glömde var en Shiro då. #senil
Japp. Insåg i flytten i veckan att det faktiskt var en Shiro. Men vilken jävla kniv! Eller svärd.Ah. Sujin om jag minns rätt?
Japp. Insåg i flytten i veckan att det faktiskt var en Shiro. Men vilken jävla kniv! Eller svärd.
Jag har fyra Global-knivar som hängt med mig sedan början av 00-talet. Inget att “skryta” om i denna tråd, men de är bättre än inget. Jag försöker hålla dem vassa med en Global “handslip”, se bild:
(bild lånad från nätet)
Vad är nästa steg upp från detta? Jag kan nörda ner mig i saker, men slipstenar lockar inte riktigt. Jag vill ha ett sätt att snabbt och smidigt hålla mina knivar hyfsat vassa. Finns det något mellanting mellan det jag använder nu och slipstenar? Och om ja, vad borde jag köpa?
Vänligen,
Martin
kollar noteringarna Äntligen har jag lite nytta av mina halv-OCD:iga noteringar.
Jag köpte den från Cleancut den 27:e december 2016. Sålde den till dig 2:a januari 2022.
Modellserie Shiro Kamo Migaki, 270 mm egg, en snygg, tunn och stilren kniv i San Mai-konstruktion med Aogami #2 som kärnstål och "polerat järn" som kappa om man ska tro CKTG, som också anger hårdheten till 61 HRC. Handtag i "Red Sandalwood med ett bolster i svart pakkaträ".
Fick riktigt snygg patina om man lät den ligga en kvart efter att ha skurit en medium-rare söndagsstek med den om jag minns rätt. Bild från nyårdagen 2017:
Jag har en spyderco sharpmaker som är enkel att jobba med och ger vassa knivar. Proffsen här får uttala sig om det är ett steg uppåt eller enbart åt sidan…Jag har fyra Global-knivar som hängt med mig sedan början av 00-talet. Inget att “skryta” om i denna tråd, men de är bättre än inget. Jag försöker hålla dem vassa med en Global “handslip”, se bild:
(bild lånad från nätet)
Vad är nästa steg upp från detta? Jag kan nörda ner mig i saker, men slipstenar lockar inte riktigt. Jag vill ha ett sätt att snabbt och smidigt hålla mina knivar hyfsat vassa. Finns det något mellanting mellan det jag använder nu och slipstenar? Och om ja, vad borde jag köpa?
Vänligen,
Martin
Sharpmakern är minst en division upp jämfört med ”rollsharps” av olika slag.Jag har en spyderco sharpmaker som är enkel att jobba med och ger vassa knivar. Proffsen här får uttala sig om det är ett steg uppåt eller enbart åt sidan…
Ben kommer inte bli aktuellt här så Shiro ser ut som ett fint alternativ.Har två. En sujihiki i kolstål, typ julskinkekniven. Samt en Bunka i rostfritt.
Rekommenderar Shiro. Bunkan blir som en förlängning av handen.
De är inte sköra men är ju heller inget du klyver ben med. Laser.
Liknande diskussion tidigare och @blackcoffee sammanfattade bra.
Får ta en gammal kniv för när jag ska klyva en jävla massa äpplen för att göra mos isåfallTre sorters ömtålighet: Rost, hårdhet och tunnhet.
Rost undviker du genom att sköta kniven, låt den inte ligga blöt och skitig. Eller så köper du en kniv i annat stål, samma tillverkare gör t.ex. den här:
Kockknivar i pulverstål från Japan
Japanska kockknivar med tunna och hårda blad som ger fantastiskt hårda blad med oöverträffad prestanda. Köp ditt exemplar av dessa handsmidda knivar redan idag!www.cleancut.se
Hårdheten och tunnheten hänger ihop, det är det hårda stålet som gör att de kan slipas riktigt tunna. Men de blir också lite sköra. Om du skär i saker som andra bestick, ben, kärnor eller fruset kan du slå flisor ur eggen. Det kallas för "chipping". Men man ska nog vara oförsiktig då - det har inte hänt mig på de sju-åtta år jag lekt med såna här grejor.
Den andra varianten är om du kör in kniven i något hårdsegt - tänk en seg hårdost - och sen vickar i sidled. Då kan du slå flisor eller ha av bladet i värsta fall (speciellt nära spetsen där den är som tunnast och lägst). Inte heller det har jag lyckats med.
Läs mer här:
Why Do Knives Chip?
One part of kitchen knives that sadly can't be avioded during continuous usage of them is the blade chipping - especially if the blade is sharpened quite thin as Japanese knives often are. But why does this happen?global.ichimonji.co.jp
För allt som är mer riskfyllt tar jag fram nåt enklare och mjukare. Typ kockkniven från IKEA 365+, som är IKEAs kopia av Global. Eller något ännu enklare.
Har du köpt till extra stavar i olika grovlek? Nåt du rekommenderar isf?Sharpmakern är minst en division upp jämfört med ”rollsharps” av olika slag.
Jag använder den främst till tandade knivar men den funkar väldigt bra till mycket och med en kort inlärningsperiod.
De vita stavarna (ultrafina?) är kanske roliga att ha men knappast nödvändiga.
Det är dock hopplöst att tro att man kan profilera/tunna en kniv med den
Jag kör primärt min till fällknivar och bruksknivar, typ Mora eller liknande. Jag kan ibland tänka att ett sett extra diamantstavar kunde vara bra för att verkligen sätta en ny egg lite snabbare (men det gör jag med stenar istället). Jag underhåller mest mina köksknivar och lägger ny egg kanske en gång om året, då duger de stavar som kommer med braHar du köpt till extra stavar i olika grovlek? Nåt du rekommenderar isf?
Ben kommer inte bli aktuellt här så Shiro ser ut som ett fint alternativ.
Ska försöka komma iväg till Cleancut när jag är i StockholmOm du har möjlighet att besöka en butik, vänta med att bestämma dig tills du har provat dem i handen. Vissa saker känns bättre än andra när du väl ser dem i verkligheten. Håll i plånboken bara.
Köpte till dessa:Har du köpt till extra stavar i olika grovlek? Nåt du rekommenderar isf?
Ska försöka komma iväg till Cleancut när jag är i Stockholm
Huset har tight grepp om plånboken så det kan inte gå för illa
Och jag då..... nerd i största allmänhet...Använder du Facebook? Hittat in i gruppen Vi som nördat ned oss i kockknivar ?
Där kan du se bland annat följande personer posta:
Christopher Åslund: Ägare till Cleancut.
Erik Mases: Driver Cleancuts butik på Odengatan + Shinogi Sliperi
Johan Graaf: Slipare på Cleancut + i egen firma.
Thomas Moberg: Duktig knivsmed
Tomas Lundberg: Duktig knivsmed.
Om jag fattat allt rätt alltså... Nördar allihop. Nördar är bra. Bli gärna en nörd.
Och jag då..... nerd i största allmänhet...
Tror jag passerat nerdgränsen för länge sedan.Nördar är bra. Bli gärna en nörd.
Nu har jag hittat in iafAnvänder du Facebook? Hittat in i gruppen Vi som nördat ned oss i kockknivar ?
Där kan du se bland annat följande personer posta:
Christopher Åslund: Ägare till Cleancut.
Erik Mases: Driver Cleancuts butik på Odengatan + Shinogi Sliperi
Johan Graaf: Slipare på Cleancut + i egen firma.
Thomas Moberg: Duktig knivsmed
Tomas Lundberg: Duktig knivsmed.
Om jag fattat allt rätt alltså... Nördar allihop. Nördar är bra. Bli gärna en nörd.
Sladdade förbi Cleancut på Odengatan och fick hjälp av Erik. Slutade med en Shiro Kamo Hakata i kolstål.
Lovar att lösa under kommande dagar. Kändes dumt att dra upp den på tåget ^^Bilder!
Grymt fin att titta på. Jag gillar den råa looken. Men jag behöver inte fler knivar alltsåMycket nöjd såhär en vecka senare. Idag är det dags att göra sambal på resterna av årets chiliskörd.
Ligger fint i handen också. Blev sugen på den långa kockkniven i samma serie ganska omgåendeGrymt fin att titta på. Jag gillar den råa looken. Men jag behöver inte fler knivar alltså
Jag använder nästan denna till allt, 18cm. Inte direkt en spännande kniv men fasen så bra och blir sylvass efter en kort omgång på stenarna. Skulle gärna byta ut den mot någonting liknande du har men det är lite svårt när den jag har funkar så bra.Ligger fint i handen också. Blev sugen på den långa kockkniven i samma serie ganska omgående
Snyggt, gillar looken på damaskus men föredrog det råa kolstålet på den jag högg tillslut. Var på väg att ta santokun först men hakatans högre rygg tilltalade mig mer, 17,5 är den tror jag.Jag använder nästan denna till allt, 18cm. Inte direkt en spännande kniv men fasen så bra och blir sylvass efter en kort omgång på stenarna. Skulle gärna byta ut den mot någonting liknande du har men det är lite svårt när den jag har funkar så bra.
Köpte en superfin kniv av @blackcoffee som är något längre men den används tyvärr sällan. Större knivar typ 21cm är väl en standard men jag trivs mycket bättre med en något mindre.
Så min "drömkniv" är nog en riktigt frän bunka på 18cm. Den skulle ersätta min nuvarande och jag skulle använda den till allt.