• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köksknivar

Japp. Insåg i flytten i veckan att det faktiskt var en Shiro. Men vilken jävla kniv! Eller svärd.

kollar noteringarna Äntligen har jag lite nytta av mina halv-OCD:iga noteringar.

Jag köpte den från Cleancut den 27:e december 2016. Sålde den till dig 2:a januari 2022.

Modellserie Shiro Kamo Migaki, 270 mm egg, en snygg, tunn och stilren kniv i San Mai-konstruktion med Aogami #2 som kärnstål och "polerat järn" som kappa om man ska tro CKTG, som också anger hårdheten till 61 HRC. Handtag i "Red Sandalwood med ett bolster i svart pakkaträ".

Fick riktigt snygg patina om man lät den ligga en kvart efter att ha skurit en medium-rare söndagsstek med den om jag minns rätt. Bild från nyårdagen 2017:

Canon adapter 8.jpg

Jag har fyra Global-knivar som hängt med mig sedan början av 00-talet. Inget att “skryta” om i denna tråd, men de är bättre än inget. Jag försöker hålla dem vassa med en Global “handslip”, se bild:
p_26011-01-01-d135c6f6e0.jpg

(bild lånad från nätet)

Vad är nästa steg upp från detta? Jag kan nörda ner mig i saker, men slipstenar lockar inte riktigt. Jag vill ha ett sätt att snabbt och smidigt hålla mina knivar hyfsat vassa. Finns det något mellanting mellan det jag använder nu och slipstenar? Och om ja, vad borde jag köpa?

Vänligen,
Martin

Tormek T1 är alltid mitt förslag.
Tormek T2 är även det en foolproof maskin.

Det man ska tänka på att dessa maskiner kanske inte är till för att slipa extremt slöa knivar eller fixa ny profil.
Ska man göra det så kan man fixa en diamantsten på typ #300 och när man är färdig med det steget så kör man med Tormek.

kollar noteringarna Äntligen har jag lite nytta av mina halv-OCD:iga noteringar.

Jag köpte den från Cleancut den 27:e december 2016. Sålde den till dig 2:a januari 2022.

Modellserie Shiro Kamo Migaki, 270 mm egg, en snygg, tunn och stilren kniv i San Mai-konstruktion med Aogami #2 som kärnstål och "polerat järn" som kappa om man ska tro CKTG, som också anger hårdheten till 61 HRC. Handtag i "Red Sandalwood med ett bolster i svart pakkaträ".

Fick riktigt snygg patina om man lät den ligga en kvart efter att ha skurit en medium-rare söndagsstek med den om jag minns rätt. Bild från nyårdagen 2017:

Canon adapter 8.jpg

Cool patina!
Jag gissar att CKTG har fel när de säger polerat järn. Jag har ännu inte lyckats få mjukjärn att ta en blå patina, de landar alltid i grå/orange ganska trist färg som aldrig verkar bli ”rostfri”. Min spontana tanke är att det är en enkel kolstålslegering som är mjuk och inte härdar speciellt bra.

Lite kuriosa också (trots att jag inte är expert); Pakka är inte ”riktigt” trä. Det är trä/träfibrer impregnerade med ett harts för att bli vattentåligt och formstabilt. Ungefär samma som stabiliserat trä även om man då oftast utgår från en träbit snarare än plywood/fibrer. Båda blir hållbara, oömma handtag som är enkla att forma.

Roligt att det kommer fler fina knivar i tråden!

Jag har fyra Global-knivar som hängt med mig sedan början av 00-talet. Inget att “skryta” om i denna tråd, men de är bättre än inget. Jag försöker hålla dem vassa med en Global “handslip”, se bild:
p_26011-01-01-d135c6f6e0.jpg

(bild lånad från nätet)

Vad är nästa steg upp från detta? Jag kan nörda ner mig i saker, men slipstenar lockar inte riktigt. Jag vill ha ett sätt att snabbt och smidigt hålla mina knivar hyfsat vassa. Finns det något mellanting mellan det jag använder nu och slipstenar? Och om ja, vad borde jag köpa?

Vänligen,
Martin
Jag har en spyderco sharpmaker som är enkel att jobba med och ger vassa knivar. Proffsen här får uttala sig om det är ett steg uppåt eller enbart åt sidan… 🤔

Jag har en spyderco sharpmaker som är enkel att jobba med och ger vassa knivar. Proffsen här får uttala sig om det är ett steg uppåt eller enbart åt sidan… 🤔
Sharpmakern är minst en division upp jämfört med ”rollsharps” av olika slag.

Jag använder den främst till tandade knivar men den funkar väldigt bra till mycket och med en kort inlärningsperiod.
De vita stavarna (ultrafina?) är kanske roliga att ha men knappast nödvändiga.

Det är dock hopplöst att tro att man kan profilera/tunna en kniv med den

Har två. En sujihiki i kolstål, typ julskinkekniven. Samt en Bunka i rostfritt.
Rekommenderar Shiro. Bunkan blir som en förlängning av handen.

De är inte sköra men är ju heller inget du klyver ben med. Laser.

Liknande diskussion tidigare och @blackcoffee sammanfattade bra.
Ben kommer inte bli aktuellt här så Shiro ser ut som ett fint alternativ.
Tre sorters ömtålighet: Rost, hårdhet och tunnhet.

Rost undviker du genom att sköta kniven, låt den inte ligga blöt och skitig. Eller så köper du en kniv i annat stål, samma tillverkare gör t.ex. den här:

Hårdheten och tunnheten hänger ihop, det är det hårda stålet som gör att de kan slipas riktigt tunna. Men de blir också lite sköra. Om du skär i saker som andra bestick, ben, kärnor eller fruset kan du slå flisor ur eggen. Det kallas för "chipping". Men man ska nog vara oförsiktig då - det har inte hänt mig på de sju-åtta år jag lekt med såna här grejor.

Den andra varianten är om du kör in kniven i något hårdsegt - tänk en seg hårdost - och sen vickar i sidled. Då kan du slå flisor eller ha av bladet i värsta fall (speciellt nära spetsen där den är som tunnast och lägst). Inte heller det har jag lyckats med.

Läs mer här:

För allt som är mer riskfyllt tar jag fram nåt enklare och mjukare. Typ kockkniven från IKEA 365+, som är IKEAs kopia av Global. Eller något ännu enklare.
Får ta en gammal kniv för när jag ska klyva en jävla massa äpplen för att göra mos isåfall :D
Bra tips med osten där, inte tänkt på med nuvarande knivar.

Sharpmakern är minst en division upp jämfört med ”rollsharps” av olika slag.

Jag använder den främst till tandade knivar men den funkar väldigt bra till mycket och med en kort inlärningsperiod.
De vita stavarna (ultrafina?) är kanske roliga att ha men knappast nödvändiga.

Det är dock hopplöst att tro att man kan profilera/tunna en kniv med den
Har du köpt till extra stavar i olika grovlek? Nåt du rekommenderar isf? 🤔

Har du köpt till extra stavar i olika grovlek? Nåt du rekommenderar isf? 🤔
Jag kör primärt min till fällknivar och bruksknivar, typ Mora eller liknande. Jag kan ibland tänka att ett sett extra diamantstavar kunde vara bra för att verkligen sätta en ny egg lite snabbare (men det gör jag med stenar istället). Jag underhåller mest mina köksknivar och lägger ny egg kanske en gång om året, då duger de stavar som kommer med bra :)

Om du har möjlighet att besöka en butik, vänta med att bestämma dig tills du har provat dem i handen. Vissa saker känns bättre än andra när du väl ser dem i verkligheten. Håll i plånboken bara. ;)
Ska försöka komma iväg till Cleancut när jag är i Stockholm :)
Huset har tight grepp om plånboken så det kan inte gå för illa :eek:

Ska försöka komma iväg till Cleancut när jag är i Stockholm :)
Huset har tight grepp om plånboken så det kan inte gå för illa :eek:

Använder du Facebook? Hittat in i gruppen Vi som nördat ned oss i kockknivar ?

Där kan du se bland annat följande personer posta:

Christopher Åslund: Ägare till Cleancut.
Erik Mases: Driver Cleancuts butik på Odengatan + Shinogi Sliperi
Johan Graaf: Slipare på Cleancut + i egen firma.

Thomas Moberg: Duktig knivsmed
Tomas Lundberg: Duktig knivsmed.

Om jag fattat allt rätt alltså... Nördar allihop. Nördar är bra. Bli gärna en nörd. ;)

Senast ändrad:

Om jag fattat allt rätt alltså... Nördar allihop. Nördar är bra. Bli gärna en nörd. ;)
Och jag då..... nerd i största allmänhet...

Nu har jag hittat in iaf :)

Ligger fint i handen också. Blev sugen på den långa kockkniven i samma serie ganska omgående :)
Jag använder nästan denna till allt, 18cm. Inte direkt en spännande kniv men fasen så bra och blir sylvass efter en kort omgång på stenarna. Skulle gärna byta ut den mot någonting liknande du har men det är lite svårt när den jag har funkar så bra.
20230125_163758.jpg

Köpte en superfin kniv av @blackcoffee som är något längre men den används tyvärr sällan. Större knivar typ 21cm är väl en standard men jag trivs mycket bättre med en något mindre.
1000018911.jpg

Så min "drömkniv" är nog en riktigt frän bunka på 18cm. Den skulle ersätta min nuvarande och jag skulle använda den till allt.

Jag använder nästan denna till allt, 18cm. Inte direkt en spännande kniv men fasen så bra och blir sylvass efter en kort omgång på stenarna. Skulle gärna byta ut den mot någonting liknande du har men det är lite svårt när den jag har funkar så bra.
20230125_163758.jpg

Köpte en superfin kniv av @blackcoffee som är något längre men den används tyvärr sällan. Större knivar typ 21cm är väl en standard men jag trivs mycket bättre med en något mindre.
1000018911.jpg

Så min "drömkniv" är nog en riktigt frän bunka på 18cm. Den skulle ersätta min nuvarande och jag skulle använda den till allt.
Snyggt, gillar looken på damaskus men föredrog det råa kolstålet på den jag högg tillslut. Var på väg att ta santokun först men hakatans högre rygg tilltalade mig mer, 17,5 är den tror jag.

Sten blir nog nästa köp snarare än en till kniv :)

Tillbaka
Topp