• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köksknivar

Snyggt, gillar looken på damaskus men föredrog det råa kolstålet på den jag högg tillslut. Var på väg att ta santokun först men hakatans högre rygg tilltalade mig mer, 17,5 är den tror jag.

Sten blir nog nästa köp snarare än en till kniv :)
Jag har en kombinerad sten 1000/3000 som egentligen duger gott till det mesta. Men har också en 6000 sten som jag tycker om att köra för att få till de där lilla sista.

Dessa kör jag med och köpte ifrån.

Fick låna en shapton glass 4 eller 6000 av en kollega men jag gillade inte alls den feedback jag fick när jag slipade. Tycker den 6000 sten jag kör med nu ger en mycket trevligare känsla att slipa på. Har också köpt mig en vettig hållare till stenarna.

Denna

Har precis fått hem mina nya knivar från Ryda Knives.

Bilagor

• IMG_0653.jpeg
    IMG_0653.jpeg
    317.9 KB · Visningar: 5
Jag har en kombinerad sten 1000/3000 som egentligen duger gott till det mesta. Men har också en 6000 sten som jag tycker om att köra för att få till de där lilla sista.

Dessa kör jag med och köpte ifrån.

Fick låna en shapton glass 4 eller 6000 av en kollega men jag gillade inte alls den feedback jag fick när jag slipade. Tycker den 6000 sten jag kör med nu ger en mycket trevligare känsla att slipa på. Har också köpt mig en vettig hållare till stenarna.

Denna
Bra tips med kombostenen, kanske får bli en sån!
Tänker att 6000 eventuellt får bli ett senare projekt :)

Jag var rädd för det, precis som de flesta andra hobbies. :p Kaffet spårade också ur i början men har nu landat på en rimlig nivå.
Nu var det nån jäkel som lade upp en Yoshikane SKD-kniv i en viss Facebook-grupp till försäljniong... nu är det jag som sitter på fingrarna till nån annan köper den eller jag kommer på bättre tankar. :)

Nu var det nån jäkel som lade upp en Yoshikane SKD-kniv i en viss Facebook-grupp till försäljniong... nu är det jag som sitter på fingrarna till nån annan köper den eller jag kommer på bättre tankar. :)
Nu vet jag inte vilken grupp eller vilken kniv, men serien ser ju väldigt trevlig ut. Det bästa är som du säger att vänta ut att någon annan handlar :D

Det här med Bunka… Nu har jag verkligen fastnat för min Nakiri, använder den nästan till allt. Allt som inte kräver en tydlig synlig spets att jobba med. Men en Bunka är i princip en Nakiri fast med synlig spets? Tips på trevlig Bunka runt 16-17cm! Behöver inte vara kolstål, men får gärna ha lite karaktär 😎

Det här med Bunka… Nu har jag verkligen fastnat för min Nakiri, använder den nästan till allt. Allt som inte kräver en tydlig synlig spets att jobba med. Men en Bunka är i princip en Nakiri fast med synlig spets? Tips på trevlig Bunka runt 16-17cm! Behöver inte vara kolstål, men får gärna ha lite karaktär 😎

Yoshikazu Tanaka vet vad han gör:

OK, min erfarenhet är inte från någon av dessa modeller utan från de damaskusmodeller som JNS säljer, men de å andra sidan är bland de absolut bästa knivar jag har både till utseende och prestanda. Sakai är min favoritregion för japanska knivar, och Tanaka-san har varit smed där i över 50 år, en av de bästa i regionen sägs det.

Om du vågar tänka lite längre knivar kan jag alltså rekommendera även dessa:

Det är dock ett snäpp upp i pris, speciellt om du vill ha damascus... men ojojoj så trevliga de är. Påminn mig i helgen när det är ljus ute kanske jag kan ta ett kort av någon av mina.

Nu såg jag att Cleancut fått in lite jag inte sett hos dem tidigare. Den här skulle jag kolla på om det får kosta lite mer:

Jag har en gyuto av samma smed (men en annan slipare) och det är också en riktigt, riktigt bra kniv. Också Sakai, som av en slump. Mina favoritknivar verkar vara gjorda där.

Eller utanför Örebro, där jag själv var med och gjorde den här:

Forge05.jpg

Det har jag skrivit om här tidigare, tror jag. Just nu laggar forumet så jag hittar inte inlägget men sök på "Spåre" bland inlägg av mig och du kan hitta det. :)

Ta mig tusan, den här ser ju mycket billigare ut och är ändå från Sakai:

Smed och slipare är inte namngiven, men det är säkert bra grejor.

Nu såg jag att Cleancut fått in lite jag inte sett hos dem tidigare. Den här skulle jag kolla på om det får kosta lite mer:

Jag har en gyuto av samma smed (men en annan slipare) och det är också en riktigt, riktigt bra kniv. Också Sakai, som av en slump. Mina favoritknivar verkar vara gjorda där.

Eller utanför Örebro, där jag själv var med och gjorde den här:

Forge05.jpg

Det har jag skrivit om här tidigare, tror jag. Just nu laggar forumet så jag hittar inte inlägget men sök på "Spåre" bland inlägg av mig och du kan hitta det. :)
Jag minns det inlägget, mycket inspirerande:)

Jag minns det inlägget, mycket inspirerande:)

Här är det:

Tag inspiration, åk till Örebro, smid din egen bunka. Banka fram en bunka. :)

Här är det:

Tag inspiration, åk till Örebro, smid din egen bunka. Banka fram en bunka. :)
Hade helt glömt av det där. Jag ska definitivt göra något sådant. Fan vad kul!

Spåres kurser skrivs det om här:

Isasmedjan (nere i den djupa södern) beskrivs här:

Kolla inläggen under mitt på sidan 32 i den här tråden så ser ni @FilipF skriva lite om Isasmedjans kurs. Den verkar också skoj.

Fredrik Spåre och Jonas på Isasmedjan är två av smederna bakom knivmärket Birch & Bevel förresten:

Spåres kurser skrivs det om här:

Isasmedjan (nere i den djupa södern) beskrivs här:

Kolla inläggen under mitt på sidan 32 i den här tråden så ser ni @FilipF skriva lite om Isasmedjans kurs. Den verkar också skoj.

Fredrik Spåre och Jonas på Isasmedjan är två av smederna bakom knivmärket Birch & Bevel förresten:

Överväger att gå isasmedjans igen! Ett väldigt kärt minne.

En bunka har oftast mer eggkurva jämfört med en nakkiri. Så de används på olika sätt när man skär.

Yoshikanes SKD11 vill jag minnas att jag har en kniv av (240 gyuto, hamrad, typ 20 år gammal) och den tyckte jag var förfärlig att slipa. Kanske var det bara ovana men jag tog typ aldrig fram den igen.

Vill du låna så hör av dig så kan du låna den om du vill. Skall bara hitta den isf

Yoshikanes SKD11 vill jag minnas att jag har en kniv av (240 gyuto, hamrad, typ 20 år gammal) och den tyckte jag var förfärlig att slipa. Kanske var det bara ovana men jag tog typ aldrig fram den igen.

Vill du låna så hör av dig så kan du låna den om du vill. Skall bara hitta den isf

Tack för erbjudandet! Ska meditera över det.

Nu är ju nakiris också ganska olika. Jag har de som är närmast linjalraka och de som har mer mage. Bland det senare exemplet finns t.ex. min Watanabe.
Det är givetvis lite olika eftersom det är handgjorda grejer men jag har nog bara sett ganska raka nakkiris. Inklusive min wat pro.
Sedan slipat ju alla lite olika efter smak och det kan ju introducera mer eller ta bort magen

Och bara för att vara tydlig, jag bortser från de 20mm närmast spetsen för där brukar wat böja av i en kurva

La till en länk om mönstrenas historia

Bortse från tjafset som hör till deras säljpitch...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp