• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köksknivar

Då blir det så! :)

Jag har ju noll koll riktigt så vill gärna köpa något som håller :)
Den håller måttet.

Finns såklart skönare stenar att jobba på men den är inte dum att starta med.

Just de här med känslan av en sten är ju sjukt svårt att sätta en rekommendation på. Shapton glass tex som är mycket populär fick jag låna en 5 eller om de var 6000 sten av en polare. Möjligt att den var lite väl mättad och jag vågade inte dra av den då jag bara lånat. Men den stenen var helt död för mig, ingen feedback alls. Så jag fattade inte grejen alls.

Min arashiyama 6000 dock, den älskar jag att avsluta på. Drar av ytan med plansten så jag får upp en liten slurry sen på med kniven. Blir sjukt bra resultat och känslan att jobba på stenen är väldigt trevlig.

Jag har dock inte testat mer än just dessa två så möjligt att de finns ännu härligare sten att jobba på. Är typ endast därför jag kikar på att ersätta mitt nybörjarkit med en 3-4000 splash and go för eget bruk där knivarna sällan behöver mer än en vända på 6000 stenen i dagsläget för att hålla fin skärpa.

Då blir det så! :)

Jag har ju noll koll riktigt så vill gärna köpa något som håller :)

Jag tror det blir utmärkt. Notera instruktionen för torkning av stenarna bara. De två sätt som man kan ha sönder sånt här är att antingen tappa dem i hårt golv eller att torka dem fel efter att man mättat dem med vatten.

Börja sen köra med 1000-sidan av stenen. 90-95% av jobbet görs på den sidan, och om du inte får en bra egg där som kan raka armhår och skära tunt papper så har du ingen större anledning att gå över på finare stenar. Öva öva öva. :)

När man lagar nyårsmat hos vänner måste man bygga från grunden
1000040299.jpg

Årets sista julklapp till mig själv var en Hatsukokoro Komorebi från Cleancut. Hatsukokoro är ett (varumärke för ett ) japanskt företag som kontrakterar in knivar från olika smedjor i Japan och sätter namn på, och de har ett antal serier - bara på Cleancut finns det elva olika serier där. Relativt nytt på marknaden, men har fått en del uppmärksamhet de sista få åren.

Jag köpte som sagt en kniv kallad Komorebi, och detta med Aogami #1 (Blue 1) i kärnstålet och damaskuskappa. Cleancut själva skrev mycket positiva ordalag om "fit & finish" och efter att ha fått den kan jag konstatera att det stämmer - detta är en kniv från den finare delen av spektrumet vad avser finish och hantverk.
Tyvärr som vanligt när man köpt något lite roligare finns det ju ganska få kvar att köpa av just den modellen, men kanske får de in fler. De verkar finnas hos fler butiker.

Från sidan ser det ut som en typisk... kniv:

PXL_20250102_122308704.jpg

PXL_20250102_122341337.jpg

Tittar man lite mer i vinkel ser man den tydliga damascuskappan:

PXL_20250102_122244486.jpg
PXL_20250102_122251421.jpg

Kniven är dock tämligen välpolerad till nära spegelblank, så med en lite annan vinkel ser jag speglingar, här av mina tavlor på väggen:

PXL_20250102_122325272.jpg

Jag har inte hunnit skära varken tomater eller tummar med den än, men jag tvivlar inte på att den kommer kännas mycket trevlig i praktiskt användning med. :)

Det blev ett något större paket från Finland. Hade en del småhack i min gamla OBH så jag kände behovet av en 400-sten också.

Hur lång tid brukar ni behöva lägga på en kniv om ni börjar på ca 1000 och sen avslutar på 3000?
IMG_0621.jpeg

IMG_0619.jpeg

IMG_0620.jpeg

Det blev ett något större paket från Finland. Hade en del småhack i min gamla OBH så jag kände behovet av en 400-sten också.

Hur lång tid brukar ni behöva lägga på en kniv om ni börjar på ca 1000 och sen avslutar på 3000?
IMG_0621.jpeg

IMG_0619.jpeg

IMG_0620.jpeg
Nu är jag ingen expert, men det beror helt på eggens skick skulle jag ändå våga påstå.
De Global jag slipade på nyårs hos polaren varierade stort. Två kockknivar var väldigt konvexa och behövde tunnas ut, och då den grövsta sten jag hade med mig var på 1500 tog det säkert 5-10 min per kniv. De mindre slitna tog kanske 2 min på 1500 och sedan runt 30 sekunder på 5000.

På tal om, har Gobal bytt legering?
Kändes som att de knivar som var nyare var mycket mer lättslipade än de som hade tio år på nacken, men kanske bara att de var tunnare.

Nu är jag ingen expert, men det beror helt på eggens skick skulle jag ändå våga påstå.
De Global jag slipade på nyårs hos polaren varierade stort. Två kockknivar var väldigt konvexa och behövde tunnas ut, och då den grövsta sten jag hade med mig var på 1500 tog det säkert 5-10 min per kniv. De mindre slitna tog kanske 2 min på 1500 och sedan runt 30 sekunder på 5000.

På tal om, har Gobal bytt legering?
Kändes som att de knivar som var nyare var mycket mer lättslipade än de som hade tio år på nacken, men kanske bara att de var tunnare.
Så låter det ändå inte som att jag var helt off. OBHerna tog en stund att få grader på men Shiro Kamon behövde i princip bara visas upp för stenarna för att få tillbaka sin skärpa.

Så låter det ändå inte som att jag var helt off. OBHerna tog en stund att få grader på men Shiro Kamon behövde i princip bara visas upp för stenarna för att få tillbaka sin skärpa.
Jag är tillbaka i Göteborg i slutet av veckan.
Du kan få en kurs i hur man slipar hemma i mitt kök. Väster om stan
Kanske skall vi bjuda in @SpejsMan också så kan vi nog alla lära av varandra.

@yonsson kanske också vill vara med? Han är väl den som oftast hänger i Japan… Om inte kan han ju få sina knivar slipade…

@yonsson kanske också vill vara med? Han är väl den som oftast hänger i Japan… Om inte kan han ju få sina knivar slipade…
Låter supertrevligt.
Jag kommer gärna.

Mycket generöst!

Det hade varit väldigt snällt! :)
Helgen är lite tjock för mig på fredag och lördag tyvärr, men utöver det är jag flexibel framöver.

Hade gärna joinat!!
Vore kul att prata klockor,japan och knivar!
Bor med väster om stan

Tillbaka
Topp