• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köksknivar

Det kan absolut stämma
Nä, det kan det absolut inte.
1000051265.jpg

Det var första bilden som dök upp när jag googlade så grävde inte så djupt.
Det låter mycket, men du har nog rätt.

Jag hade precis samma uppfattning som du hade.
Egentligen så skulle man enkelt kunna se hur våldsam en totalvinkel på 10° är om man skalar upp ett 2mm blad i valfritt ritningsprogram och kör 5°/sida. Det blir allt för tunnt gods och kniven skulle bli slö fortare än fort.
Ett rakblads styrka är dess tunnhet eller geometri och inte ultralåg vinkel.

Det är inga problem att raka armhåren med 20° per sida.

Ser ju bättre ut när man ritar upp det i dator än i huvudet :angel:
knivvinkel.png

Ja, känslan blir ofta fel.
Rita upp en med typ 5° per sida, så ser man att det är riktigt vasst.
Kör du ännu tjockare blad så ser det ganska extremt ut.
Sedan har många knivar en tunnare profil ovan själva eggen.
Jag vägar NÄSTAN påstå att den är viktigare än själva eggen i sig.
Jag har tunnat ut mina Global Sai då dessa är allt för tjocka ovanför eggen. Där kanske jag kör med 5° eller liknande.
Körde 12° på själva eggen tidigare på Global Sai. De blev fort slöa. Nu kör jag 13°, men mestadels för att jag har sliputrustning hemma. Annars hade jag åtminstone gått på 15° per sida för att slippa fixa till eggen så ofta.
Mina miyabi kör jag på 10° per sida, men då är stålet mycket hårdare än i Globalknivarna.

Sedan har många knivar en tunnare profil ovan själva eggen.
Jag vägar NÄSTAN påstå att den är viktigare än själva eggen i sig.

Huvudet på spiken. Den yttersta eggen som såna här jiggar och horlar och annat slipar är förvisso viktig, men det är långt från hela sanningen med en vass kniv enligt min erfarenhet. Utmärkt för att få upp skärpan på denna yttersta egg igen efter en stunds användning, men man behöver efter ett tag en riktig omslipning som tunnar ut bakom skäreggen också för att ha en välfungerande kniv över längre tid. Allt är givetvis relativt och beror på hur hårt man misshandlar knivarna och hur ofta man slipar etc etc. :)

Och angående vinklar etc kan man ägna sig åt lite studier av konceptet "microbevel" där man lägger en tunn tunn egg med mycket trubbigare vinkel än man tror för att förlänga livet på skärpan.

Fast då är vi ju inne på koncetet "en ny hobby" som @Tio i två ville undvika. :)

Huvudet på spiken. Den yttersta eggen som såna här jiggar och horlar och annat slipar är förvisso viktig, men det är långt från hela sanningen med en vass kniv enligt min erfarenhet. Utmärkt för att få upp skärpan på denna yttersta egg igen efter en stunds användning, men man behöver efter ett tag en riktig omslipning som tunnar ut bakom skäreggen också för att ha en välfungerande kniv över längre tid. Allt är givetvis relativt och beror på hur hårt man misshandlar knivarna och hur ofta man slipar etc etc. :)

Och angående vinklar etc kan man ägna sig åt lite studier av konceptet "microbevel" där man lägger en tunn tunn egg med mycket trubbigare vinkel än man tror för att förlänga livet på skärpan.

Fast då är vi ju inne på koncetet "en ny hobby" som @Tio i två ville undvika. :)

Sedan tillkommer strigling på det hela.

Tormek T1 gör således jobbet ytterst bra. En T2:a funkar, men den är lite för industriaktig i sitt utseende.

Haha tack! Precis så @ante_77, man ramlas snabbt ned i kaninhålet. Här tog det bara några få inlägg :)

Har "beställt" en bunka från min vän, jag hoppas han kommer tillbaka med något fint till mig. Han hotade med att tiden var knapp för honom dock så vi får väll se. Om inget annat får jag väll beställa en på riktigt.

Gillar T1:an, den gör jobbet. Lite väl kostsam men slår man ut det på några år så.. denna fråga får jag fundera på.

Haha tack! Precis så @ante_77, man ramlas snabbt ned i kaninhålet. Här tog det bara några få inlägg :)

Har "beställt" en bunka från min vän, jag hoppas han kommer tillbaka med något fint till mig. Han hotade med att tiden var knapp för honom dock så vi får väll se. Om inget annat får jag väll beställa en på riktigt.

Gillar T1:an, den gör jobbet. Lite väl kostsam men slår man ut det på några år så.. denna fråga får jag fundera på.

Får far du mig så kan nog T1:an bli en besparing om man jämför med att köpa fel utrustning.
Vill man ha en maskin som gör jobbet så är Tormek T1 en riktigt bra maskin.
Vill man ha ännu bättre grejer och mer flexibilitet så skulle jag fortfarande köra med Tormek, fast då T4 eller T8.
Dessa hade jag nog inte använt i köket däremot. T1:an har jag i en låda i köket.

Effektivast är nog ändå våtsten och manuellt ”gnuggande”.
Det blir tråkigt nog ganska grisigt.
Oavsett vad man köper så bör man köpa en riktigt grov diamantsten för att fixa trasig egg, tunna ut kniven och andra diverse saker. Alternativt bandslip med vätskekylning till bladet för att inte förstöra härdningen.

Nu kör jag själv lite gott och blandat, men måste jag välja att göra mig av med allt och bara behålla en av slipprylarna så blir det helt klart T1:an

Jag tänkte införskaffa ett par nya stenar istället för de gamla zwilling twin pro jag har. Dessa är ganska mjuka och kräver alltid att jag jämnar till dom ganska rejält efter användning.
Jag tänkte kombinationen Shapton Pro #320 & #1500 kunde vara en bra kombo? Vad har expertisen för input?
*jag har alternativ för högre glans, så det behöver jag inte nytt i detta läge

Jag tänkte införskaffa ett par nya stenar istället för de gamla zwilling twin pro jag har. Dessa är ganska mjuka och kräver alltid att jag jämnar till dom ganska rejält efter användning.
Jag tänkte kombinationen Shapton Pro #320 & #1500 kunde vara en bra kombo? Vad har expertisen för input?

Ganska grovt steg mellan 320 & 1500, men det funkar säkert

Jag tror det kan funka jättebra.

Ganska grovt steg mellan 320 & 1500, men det funkar säkert

Jag har läst andra som säger att den gamla tumregeln om att dubbla grit-talet mellan olika steg inte är så noga, och det jag provat verkar det stämma. Om jag går från säg 500 till 1000 till 3000 är min känsla att jag får det spegelblankt men om jag går direkt från säg 500 till 3000 blir det fortfarande supervasst men lite mer bett. Själva skärkänslan ju dock ganska subjektiv och frågan är om inte mer sitter i fingrarna än i vilka stenar jag använder - och hur mycket, hur hårt och hur länge jag gnider kniven mot stenen.

Det är min erfarenhet i alla fall.

Jag har läst andra som säger att den gamla tumregeln om att dubbla grit-talet mellan olika steg inte är så noga, och det jag provat verkar det stämma. Om jag går från säg 500 till 1000 till 3000 är min känsla att jag får det spegelblankt men om jag går direkt från säg 500 till 3000 blir det fortfarande supervasst men lite mer bett. Själva skärkänslan ju dock ganska subjektiv och frågan är om inte mer sitter i fingrarna än i vilka stenar jag använder - och hur mycket, hur hårt och hur länge jag gnider kniven mot stenen.

Jag våtslipar mina skedknivar med 800 eller 1000 papper, och sedan striglar jag. Jag vet inte hur man ska säga att stegen är mellan dessa, men vartefter pappret eller stenen får slagg blir den ju finare och finare så att säga. Jag är mest sugen på att ha en ganska snabb sten som jag tror att #320 kan vara :)

Ja, allt funkar. Jag brukar köra #150 diamantplatta på riktigt risiga knivar och sedan någon #300 och #1000 skräpdiamant som jag köpte på Amazon. Sedan kör jag en Sharron glass 3000 på det hela.

Helst så ska man säkert köra dubblering, men det tar fan så mycket mer tid, så ibland går jag från #150 vid uttunning til Tormek T1 som jag tror ligger på #600. Även det funkar.

Om man terapislipar så kan man dubbla tills man kommer upp i 16000 grit, men det ger nog ingenting egentligen.

Den enda av mina shapton som behövt någon nämnvärd planing är 320 PRO och 220 glas. De andra slits väldigt långsamt

Det stämmer tusan för mig med. Eller ja, första halvan då. Vet inte om jag kommit till planing av mina grova Shapton än.

Hur har du märkt det med "glazing" av de grövre stenarna? Det är pinsamt länge sen jag gjorde större angrepp på nån kniv med en grov sten nu, men jag har för mig att det var en risk att de liksom geggade igen och blev hala när man slipat ett tag. Mer det jag "planade bort" än ojämnheter.

Det stämmer tusan för mig med. Eller ja, första halvan då. Vet inte om jag kommit till planing av mina grova Shapton än.

Hur har du märkt det med "glazing" av de grövre stenarna? Det är pinsamt länge sen jag gjorde större angrepp på nån kniv med en grov sten nu, men jag har för mig att det var en risk att de liksom geggade igen och blev hala när man slipat ett tag. Mer det jag "planade bort" än ojämnheter.
Jag spolar av mina rätt ofta men har inte upplevt några problem med shapton. Har dock en pink brick som glazear. Biter tydligt sämre än grova shapton också

Skall erkänna att mina grova shaptons är lätt hängmatteformade...

Stenarna är nu hemma och en första slipning är gjord. Väldigt nöjd med resultatet efter detta test. Jag bytte vinkel ifrån ca18° till ca 12° på min Bunka med V10 stål.
5+4+3+2+2/sida med #320 stenen och den nya vinkeln var satt. 6+5+4+3+2 följt av 2+2+2 på #1500 stenen med ett lättare tryck på slutet. Väldigt fint bett samtidigt som hela eggen blev jämnt slipad direkt :) Testade även att ge några andra knivar en lättare strykning på #1500 stenen följt av lite strigel. Jag har en klädd planka där ena sidan har lädrets släta sida ”naturell” medans råsidan har slip-pasta på sig, detta fungerar kanonbra för att ge slutglans. Tack för putten/peppen, nu inväntar jag bara en (billigare) diamantsten ifrån amazon för kommande planing.
IMG_3218.jpeg

Den gamla ”mjuka” zwilling #3000/5000 stenen kommer absolut ligga långt ner i lådan…
IMG_3219.jpeg

Skall man omprofilera och slipa grovt kan jag rekommendera en sådan här att ställa stenhållaren i:

Slipvattnet håller sig på en plats och uppstädninen är betydligt enklare då. Den har en kant...

Ursäkta norska länken, jag har tagit pick å pack och bor i hemsedal ett tag

Stenarna är nu hemma och en första slipning är gjord. Väldigt nöjd med resultatet efter detta test. Jag bytte vinkel ifrån ca18° till ca 12° på min Bunka med V10 stål.
5+4+3+2+2/sida med #320 stenen och den nya vinkeln var satt. 6+5+4+3+2 följt av 2+2+2 på #1500 stenen med ett lättare tryck på slutet. Väldigt fint bett samtidigt som hela eggen blev jämnt slipad direkt :) Testade även att ge några andra knivar en lättare strykning på #1500 stenen följt av lite strigel. Jag har en klädd planka där ena sidan har lädrets släta sida ”naturell” medans råsidan har slip-pasta på sig, detta fungerar kanonbra för att ge slutglans. Tack för putten/peppen, nu inväntar jag bara en (billigare) diamantsten ifrån amazon för kommande planing.
IMG_3218.jpeg

Den gamla ”mjuka” zwilling #3000/5000 stenen kommer absolut ligga långt ner i lådan…
IMG_3219.jpeg
Din gamla sten ser ut som en lersten, kolla om den ger fina kontraster som finisher?

Funayukin (3e från vänster) vad är det? Ser ju supertrevlig ut.

Din gamla sten ser ut som en lersten, kolla om den ger fina kontraster som finisher?

Funayukin (3e från vänster) vad är det? Ser ju supertrevlig ut.
Jomen visst lär det vara lersten, det är väldigt lätt att råka få ett hack då stenen är blöt och uppvärmd.
Kniven är en av de ”billiga” jag skaffade till övriga hushållet för att få ha mina egna ifred i köket ;) Kan den heta Gashin? Oavsett är den faktiskt väldigt mycket bättre än vad priset kan antyda, den blir sinnesjukt vass och håller skärpan riktigt bra. Jag skaffade en Santuko ifrån samma tillverkare då det begav sig. Den enda nackdelen med dessa var att ryggen var väldigt skarp och skaver på fingret då man har nypgrepp, men det har jag mjukat av nu

Tillbaka
Topp