• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Väldigt svag för bägge de där - skulle vilja höra någons reflektion runt de där kontra Pardon som jag inte luktat på.
Nu har jag hunnit testa båda. Pardon upplever jag som en varmare doft. Den öppnar med lite florala toner och ganska starkt choklad. De florala tonerna försvinner väldigt snabbt och doften övergår i mer trä med varmare toner och något lite choklad i bakgrunden, dock inte söt choklad utan mer åt kakao. Duro är för mig inte lika varm. Jag uppfattar mest trä och förmodligen oud som för mig ger en känsla av regnig skog. Av dessa tycker jag att Pardon är mer mångsidig.

Favoriten i kallare väder.
Intense ska va en helt annan doft, mindre hallon och söt, mer grön doft med läder.
694DF5C3-FF52-482B-97C4-A35FC241491A.jpeg

Tips: Prova Tobaco Oud Intense om du gillar TL
Kubanska cigarrer, sötma, läder. Potent jäkla doft, maskulint lyxigt.
https://www.fragrantica.com/perfume/Tom-Ford/Tobacco-Oud-Intense-46482.html
Var köpte du Tobaco Oud intense? Jag har letat men hittar den inte från något bra ställe..

Nu har jag hunnit testa båda. Pardon upplever jag som en varmare doft. Den öppnar med lite florala toner och ganska starkt choklad. De florala tonerna försvinner väldigt snabbt och doften övergår i mer trä med varmare toner och något lite choklad i bakgrunden, dock inte söt choklad utan mer åt kakao. Duro är för mig inte lika varm. Jag uppfattar mest trä och förmodligen oud som för mig ger en känsla av regnig skog. Av dessa tycker jag att Pardon är mer mångsidig.

Tack för input!

Låter ju definitivt som att jag behöver lukta även på Pardon.

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: bvb
Ni som har provat Nasomatto Pardon - tycker ni att den är likt Duro? Såg också att Pardon också hade oud i sig (enligt Fragrantica), så vet inte om jag ska ha några högre förväntningar på den.

Om vi annars vänder oss till andra märken, vad tycker ni om Francis Kurkdijan? Provade deras Masculin Pluriel som jag gillade. Tyvärr en EdT...

Ni som har provat Nasomatto Pardon - tycker ni att den är likt Duro? Såg också att Pardon också hade oud i sig (enligt Fragrantica), så vet inte om jag ska ha några högre förväntningar på den.

Om vi annars vänder oss till andra märken, vad tycker ni om Francis Kurkdijan? Provade deras Masculin Pluriel som jag gillade. Tyvärr en EdT...

Jag drog på mig båda för en stund sedan. Måste prova vad jag tycker :) men ja, en likhet mellan dem finns det absolut.

Jag är inte superförtjust i oud själv men i båda dessa så tycker inte jag att ouden är så framträdande. Den är tydligast i Duro för mig, men samtidigt är doften just nu mjuk. Just nu tycker jag inte de är lika. Min upplevelse just nu är att Pardon är betydligt mer kryddig.

Någon här som testat Kilian Black Phantom? Låter som en intressant doft. Ska försöka testa den i dagarna. Har dock planerat att införskaffa Baraonda imorgon. Ni som testat dem - är de väldigt lika (onödigt att ha båda)?

Någon här som testat Kilian Black Phantom? Låter som en intressant doft. Ska försöka testa den i dagarna. Har dock planerat att införskaffa Baraonda imorgon. Ni som testat dem - är de väldigt lika (onödigt att ha båda)?

Yes. Har båda och de är väldigt olika.
BP är för mig mer choklad och kaffe medans Baraonda är En cognac-tung doft med rök, ekfat och övermogna frukter.

BP är för mig mer choklad och kaffe medans Baraonda är En cognac-tung doft med rök, ekfat och övermogna frukter.

Tusen tack! Ska försöka testa BP imorgon. Kanske dock lite väl för varmt just nu för lite tyngre dofter...

Finns ju så många flaskor man vill ha. Så svårt att prioritera vilka man bör köpa först... :confused:

Baraonda låter oerhört ’svår’ när den beskrivs sådär men jag tycker att den känns lättburen. Upplever särskilt drydown som fantastisk.

Höll Duro högt men jag tror nästan att det är Baraonda som skall få landa som helflaska i mitt skåp så småningom. Måste kanske utforska resten av Nasomatto först dock - finns rätt många som inte lockar alla på papper dock.

Baraonda låter oerhört ’svår’ när den beskrivs sådär men jag tycker att den känns lättburen. Upplever särskilt drydown som fantastisk.

Höll Duro högt men jag tror nästan att det är Baraonda som skall få landa som helflaska i mitt skåp så småningom. Måste kanske utforska resten av Nasomatto först dock - finns rätt många som inte lockar alla på papper dock.

Jag håller med om att den är väldigt lättburen. Har kört den under sommaren (och så även Black Phantom).

Jag håller med om att den är väldigt lättburen. Har kört den under sommaren (och så även Black Phantom).

BTW: jag är väldigt sugen att lukta på ’Fan Your Flames’ från Nishane speciellt med tanke på romen i basen - är det någon som sniffat? Snarlik Baraonda i stilen? Tar de ut varandra i skåpet?

Hur menar du på papper? Han släpper ju inte innehållet så det är ju upp till bäraren att hitta noterna. Men med det sagt så har han absolut många dofter som inte är menade för den breda massan.

Hur menar du på papper? Han släpper ju inte innehållet så det är ju upp till bäraren att hitta noterna. Men med det sagt så har han absolut många dofter som inte är menade för den breda massan.

Det är ju dock inte brist på recensioner, beskrivningar av dofterna samt gissningar vilka noterna är.

Dvs. när man läser dessa. På papper. Så verkar inte så många förutom Duro, Pardon och Baroanda speciellt lockande för mig. Men med tanke på hur ’vilseledande’ beskrivningarna av tex Baroanda kan verka så kanske det är värt att sniffa igenom övriga också, tex Blamage och Narcotic V som inte alls lockar när jag läser om dem.

...och jag inbillar mig att de flesta i den här tråden är way beyond ’den breda massan’. :D

Det är ju dock inte brist på recensioner, beskrivningar av dofterna samt gissningar vilka noterna är.

Dvs. när man läser dessa. På papper. Så verkar inte så många förutom Duro, Pardon och Baroanda speciellt lockande för mig. Men med tanke på hur ’vilseledande’ beskrivningarna av tex Baroanda kan verka så kanske det är värt att sniffa igenom övriga också, tex Blamage och Narcotic V som inte alls lockar när jag läser om dem.

...och jag inbillar mig att de flesta i den här tråden är way beyond ’den breda massan’. :D

Blamage är lättburen imo. Den är absolut på inköpslistan för egen del! :)

Nu när ni alla talar om Nasomatto - vad säger ni om Black Afghano? När kan man ens bära doften?

Så framträdande är det inte att någon skulle missta dig för att ha klippt en hövding. På samma sätt som ingen kommer tro att du har supit när du bär en spritig parfym.
Vidare är de tonerna avsevärt mycket mindre potenta idag jämför med när den först kom ut.
Med det sagt så tycker jag personligen att det är en av hans mindre roliga dofter.

Så framträdande är det inte att någon skulle missta dig för att ha klippt en hövding. På samma sätt som ingen kommer tro att du har supit när du bär en spritig parfym.
Vidare är de tonerna avsevärt mycket mindre potenta idag jämför med när den först kom ut.
Med det sagt så tycker jag personligen att det är en av hans mindre roliga dofter.

Jag föredrar faktiskt Boccanera som jag ser stora likheter mellan (den och BA). Jag kan tycka BA är lite för syntetisk. Men jag måste nog ta en veva till med den vid tillfälle igen.

Ett bra tag sedan jag testade Black Afghano, men kände i alla fall att jag inte förstod hypen kring den just då.

Dagens blev CPM efter en spontan och smidig affär med @bvb :)
141C4206-7EBE-4793-89C6-770976F0F8A6.jpeg

Ännu en doft som kan hänföras till Barbershop genren. Klass och kvalitet, mjuk men frisk citrus med en viss kryddighet. Gissar att ekmossan var mer påtaglig i äldre versioner. Efter 2,5h är den inte särskilt påtaglig längre (för mig själv iaf), säkert kontorsval. Blir nog en ’påfyllning’ efter lunch.

Tillbaka
Topp