• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Nyfiken, ni som har typ 50 flaskor parfymer hur förvarar ni dem?
I så sval och mörk miljö som möjligt. I mitt fall är det i en bokhylla i sovrummet som alltid är svalare än resten av min lägenhet och persiennerna är oftast nere.
Det vore förmodligen bättre att ha dem i en garderob, men det är för min del inte lika praktiskt. Man kan ju inte vara hur nojig som helst... :)

Jag hade fått djup ångest av att ha 50 flaskor i garderoben :)
Draghylla kanske hjälper en del?
En del blir ju dåliga fortare än andra. Tror det var de med citrus i som blir dåliga först.
Andra dofter kanske blir bättre med åren? De med tobak och läder?

Dagens blev CPM efter en spontan och smidig affär med @bvb :)
141C4206-7EBE-4793-89C6-770976F0F8A6.jpeg

Ännu en doft som kan hänföras till Barbershop genren. Klass och kvalitet, mjuk men frisk citrus med en viss kryddighet. Gissar att ekmossan var mer påtaglig i äldre versioner. Efter 2,5h är den inte särskilt påtaglig längre (för mig själv iaf), säkert kontorsval. Blir nog en ’påfyllning’ efter lunch.
Bra beskrivning av den :) En ganska typisk barbershop men med ändå ganska tydligt Chanel-DNA.

• Like
Reactions: S.L
En del blir ju dåliga fortare än andra. Tror det var de med citrus i som blir dåliga först.

Samma här. Inte för att det är många utan för att det är omöjligt att använda alla i rotation.

Ja det är ju i regel toppnoterna som försvagas och försvinner först. Basnoter, som t.ex. tobak, läder, mysk, ambra, trä o.s.v., försämras vanligtvis inte på samma sätt och kan i vissa fall t.o.m. bättre med åren.

Nu har jag inte över 50 flaskor men de är för många för att ha i badrummet iaf, draghylla i en klädgarderob är rätt funkis. Flaskorna står i beckmörker >99% av tiden skulle jag tro och det är överskådligare än på ett fast hyllplan.

Det var inte många veckor sedan jag läste i den här tråden att parfymer ska förvaras mörkt och svalt. Här har jag haft mina i badrumsskåpet - mitt över en spotlight som värmer upp dem till en härlig temperatur om 35-40 grader :bag:

De har numera fått flytta ut i ett becksvart skåp som håller 18 grader året om. Ytterligare en fördel med detta är att det skåpet är större vilket gör plats för mer nykomlingar!

Det där är en doft jag inte kan få nog av... Den skulle kunna vara en av de absolut bästa jag doftat på men det är någon detalj som saknas, kan inte sätta fingret på exakt vad. Förutom performance då som är rätt usel.
Ja det är trist performance på den. Inte det absolut sämsta på mig men man kunde gärna fått ut någon timme till. För mig får den alldeles lagom projektion. Tror egentligen inte jag hade gillat den lika mycket om den hade mer projektion.

Ja det är trist performance på den. Inte det absolut sämsta på mig men man kunde gärna fått ut någon timme till. För mig får den alldeles lagom projektion. Tror egentligen inte jag hade gillat den lika mycket om den hade mer projektion.
Håller med om projektion! Men som sagt, några timmar till hade inte skadat :)

• Like
Reactions: bvb
Någon som har tips på parfymer inför höst/vinter där man inte blir helt ruinerad? Tidigare har jag bara kört samma parfym men har under sommaren fått ett större intresse och varierar mellan 3-4 olika flaskor. Märker dock att jag har mycket citrus, ananas, mint osv som oftast klassas mer som sommarparfymer?

Senast ändrad:
Fick nyss hem denna, tack @Alarik
IMG_20200828_133304.jpg

Då dagens Lacoste Blanc börjat fadea lite så tog jag ett försiktigt sprut av denna på andra underarmen. Totalt blindköp å har bara haft på den i 30min men kan redan nu säga att denna är cool! Den är som en fräsch tung doft/tung freshie...

Tuggummi-sorbé med lite rökelse och blommor.

Någon som har tips på parfymer inför höst/vinter där man inte blir helt ruinerad? Tidigare har jag bara kört samma parfym men har under sommaren fått ett större intresse och varierar mellan 3-4 olika flaskor. Märker dock att jag har mycket citrus, ananas, mint osv som oftast klassas mer som sommarparfymer?

Utan att veta vad du gillar så slänger jag iväg en av mina favorit-cheapies!

https://www.fragrantica.com/perfume/Rasasi/Rumz-Al-Rasasi-9453-Pour-Lui-51093.html

Jag är nu inte ens hälften så kunnig som många andra i tråden men kan rekommendera Tom Ford Noir Extreme som i mitt tycke är perfekt för hösten. Jag har även köpt en flaska Maison Margiela By The Fireplace men den är väldigt söt och inte lika maskulin som TF.

Jag är nu inte ens hälften så kunnig som många andra i tråden men kan rekommendera Tom Ford Noir Extreme som i mitt tycke är perfekt för hösten. Jag har även köpt en flaska Maison Margiela By The Fireplace men den är väldigt söt och inte lika maskulin som TF.

+1 på noir extreme, men den känns samtidigt också lite mer som en kvälls/datenight doft.

Tillbaka
Topp