• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Provade den häromdagen. Jag gillar den starkt men frun sa att den luktade ”som den lilla inplastade tvålen som fanns i hytten på finlandsfärjor på 90-talet”. Jag frågade inte om det var bra eller dåligt. :rolleyes:
Hehe, doftassociationer är ett fascinerande ämne.
Jag tycker inte den har så många blå/marina egenskaper dock... :D

Hehe, doftassociationer är ett fascinerande ämne.
Jag tycker inte den har så många blå/marina egenskaper dock... :D

Doftassociationer är onekligen kul! Jag får tex rejäla Italien-vibbar av Neroli medan andra får skurmedel. Min starkaste association är dock syrén. (Finns nog inte i någon parfym tror jag?) det kastar mig tillbaka till högstadiet och skolavslutningen!

Sen är det så olika vad man plockar upp. Körde santal extreme häromdagen. Jag får ut 90% sandelträ och resten är typ vanilj å tonkaböna. Min fru fick ut 50% musk och tål den inte.

• Like
Reactions: bvb
Doftassociationer är onekligen kul! Jag får tex rejäla Italien-vibbar av Neroli medan andra får skurmedel. Min starkaste association är dock syrén. (Finns nog inte i någon parfym tror jag?) det kastar mig tillbaka till högstadiet och skolavslutningen!

Sen är det så olika vad man plockar upp. Körde santal extreme häromdagen. Jag får ut 90% sandelträ och resten är typ vanilj å tonkaböna. Min fru fick ut 50% musk och tål den inte.
Jag funderar varje sommar på parfymer med syren. Somrigare blir det inte för mig! Har du någon favorit som ger syrenassociationer?

Fick hem min Versace Eros Flame i går! Måste älska Instabox, när man får leverans att hämta ut kl 14:30 en söndag! :D
Jag gillar den! Måste säga att toppnoten var lite skum, på ett bra sätt, och svårplacerad först. Var tvungen att sniffa med doftförteckningen i hand för att urskilja dofterna. Mycket citron och rosmarin i början, med lite svartpeppar som sticker igenom. Sen mer tillbakalagd med distinkt cederdoft med en del vanilj och fortsatt diskret peppar.
Känns som ett bra komplement till Pour Homme som jag köpte i för ett tag sen! Gillar Versace över lag, så tror nog att jag kommer testa en del andra av deras dofter framöver!

Fick hem min Versace Eros Flame i går! Måste älska Instabox, när man får leverans att hämta ut kl 14:30 en söndag! :D
Jag gillar den! Måste säga att toppnoten var lite skum, på ett bra sätt, och svårplacerad först. Var tvungen att sniffa med doftförteckningen i hand för att urskilja dofterna. Mycket citron och rosmarin i början, med lite svartpeppar som sticker igenom. Sen mer tillbakalagd med distinkt cederdoft med en del vanilj och fortsatt diskret peppar.
Känns som ett bra komplement till Pour Homme som jag köpte i för ett tag sen! Gillar Versace över lag, så tror nog att jag kommer testa en del andra av deras dofter framöver!

De har prisvärda dofter, kör rätt mycket på Dylan Blue som kontorsdoft och men eau fraiche på sommaren.

• Like
Reactions: JCE
Uppmaning till alla som skickar parfymer; snälla packa ordentligt. Gärna en vanlig kartong och mycket silvertejp.

Gjorde ett byte på fb och fick hem den här 125 ml (Ultra Male från juni 2018) i ett minikuvert med tunnt bubbelplast, typ såna kuvert man skickar dekanter i. Inget annat skyddande. Rent mirakel att flarran inte var klirrad. Med det sagt har jag bara fått bra packade grejer från KS:are :D
20200914_122723.jpg

Senast ändrad:
Verkligen! Jag är en riktigt sucker för snygga flaskor, och jag gillar Versaces estetik skarpt! Spanat på Dylan Blue också, kanske blir nästa att testa. Vad tycker du om den?
Tycker den gör ett bra jobb för pengarna.
Frugan är svag för den och den är extremt enkel att komma undan med, inget som sticker ut.
Många jämför den i stilen med Sauvage men tycker Dylan Blue är lite roligare, kanske för att den är mindre vanlig. Tycker den känns lite mognare i stilen, tror rökelsen adderar den touchen.

Tycker den gör ett bra jobb för pengarna.
Frugan är svag för den och den är extremt enkel att komma undan med, inget som sticker ut.
Många jämför den i stilen med Sauvage men tycker Dylan Blue är lite roligare, kanske för att den är mindre vanlig. Tycker den känns lite mognare i stilen, tror rökelsen adderar den touchen.
Låter lovande! Blir kanske nästa flaska då!

Hallå!

Mitt första inlägg här i parfymtråden :)

Tips mottages tacksamt, jag gillar ganska tunga dofter gärna med inslag av läder och oud. Frugan har tröttnat på att jag i 6 år använt Fahrenheit :cool:

Vad säger experterna? :heart:

Finns för många för att lista:

Fokus på läder:

Tom Ford - Tuscan leather
Tom Ford - ombre leather
Memo - (irish, african etc leather) De har massor.
Boadicea the victorious - Monarch (snällare läder men väldigt väldoftande).
Tyngst i klassen:

Kilian- Dark Lord (läder och vetiverhistoria) som sitter i ett dygn.

Oud:

Här är det svårt att veta om det är riktig oud du menar. Den luktar ju stall (jag älskar det). Men isf är ju en oud attar från typ Ensar best in class. Annars har Ajmal en del grymma (och parfymer). Men det är dyrt som satan.

Oud-parfymer: (snällare)

Inito- oud for greatness
Xerjoff - luxor (tydlig oud dock!)
Widian - Liwa
Eller svenska Byredo - Oud immortel

Tog inte hänsyn till din budget här. Bättre att lägga en slant extra och få något ruskigt bra än något ”halvbra”.

Tillbaka
Topp