• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Fortsätter testa mig igen Xerjoff, idag Ivory Route. En av 10 flaskor ut JTC-kollektion som representerar virtuella klubbar. Ivory Route är en äventyrlig reseklubb. Flaskorna är gjorda i äkta blått glas, inte färgat, som ska vara ovanligare.

Första intrycket är att den är mjukare än vad jag trodde. Mjuk kanel och basilika i öppningen tillsammans med en krydda jag inte kan sätta fingret på vad det är. Ser fram emot när amber och patchouli kickar in.

https://www.fragrantica.com/perfume/Xerjoff/Ivory-Route-16442.html
Jättefin doft som jag initialt föll pladask för men likt Swedofts Rasputin så upptäckte jag efter en tid att den hade en rökig not som jag inte helt klickade med. Det märkliga var att jag aldrig nådde den insikten medans jag körde dekanter på dofterna, ibland undrar jag om min näsa och huvud är lite i osynk med varandra...

Jättefin doft som jag initialt föll pladask för men likt Swedofts Rasputin så upptäckte jag efter en tid att den hade en rökig not som jag inte helt klickade med. Det märkliga var att jag aldrig nådde den insikten medans jag körde dekanter på dofterna, ibland undrar jag om min näsa och huvud är lite i osynk med varandra...

Brukar du ha problem med rökiga noter? Jag älskar det, du sålde bara in det för min del. Har haft i ≈40 minuter och min känsla just nu är att jag måste ha en flaska.

För att helflaska är roligare än dekanter? :greedy:

Idag körs Burberry London....påstås att den doftar Jul🎄
ECC9D449-13F5-428D-A030-B8E4C34736C9.jpeg

Brukar du ha problem med rökiga noter? Jag älskar det, du sålde bara in det för min del. Har haft i ≈40 minuter och min känsla just nu är att jag måste ha en flaska.

För att helflaska är roligare än dekanter? :greedy:
Njae, inte alltid men som sagt iaf två dokumenterade fall.
Helflaska är ju självklart roligare för allt utom plånboken.

Skämmer bort mig själv med en tidig julklapp. 50 ml Frederic Malle Dawn, som för tillfället är min absoluta amber/ oud favorit. Slår allt jag provat i form av någorlunda ”torr” oud. Alltför ofta bombas det tyvärr på med en massa söta doftnoter men inte i detta fallet. Skrivit det tidigare, men FM ”Desert Gems” är helt outstanding. Dyra som synden (Dawn samt The Night) men ack så fina.
BB299B62-5E76-4799-8C9E-3D3D1762A874.jpeg

Skämmer bort mig själv med en tidig julklapp. 50 ml Frederic Malle Dawn, som för tillfället är min absoluta amber/ oud favorit. Slår allt jag provat i form av någorlunda ”torr” oud. Alltför ofta bombas det tyvärr på med en massa söta doftnoter men inte i detta fallet. Skrivit det tidigare, men FM ”Desert Gems” är helt outstanding. Dyra som synden (Dawn samt The Night) men ack så fina.

Här blev man lite nyfiken och googlar, förstår vad du menar med dyra som synden. Får fortsätta vara nyfiken..

Kul! Spänd på att lukta på den där.

Så snäll kommer jag dock aldrig att vara så att den ramlar in som julklapp... :D

Spännande!
Ser verkligen fram emot att se vad det blir 👍
Paketet kom fram idag redan, har inte öppnat det ännu dock.
Tror ju att det är nåt hyfsat symboliskt men här känns det som att gestens värde med all sannolikhet överstiger paketets, hoppas bara att det inte är nåt som har med skäggvård att göra! (isf blir det ’pay it forwatd’)

Tror ju att det är nåt hyfsat symboliskt men här känns det som att gestens värde med all sannolikhet överstiger paketets, hoppas bara att det inte är nåt som har med skäggvård att göra! (isf blir det ’pay it forwatd’)

host host

Jag har skägg.... just sayin :angel:

• Like
Reactions: S.L
Här blev man lite nyfiken och googlar, förstår vad du menar med dyra som synden. Får fortsätta vara nyfiken..
Kul! Spänd på att lukta på den där.

Så snäll kommer jag dock aldrig att vara så att den ramlar in som julklapp... :D

Det är ju precis detta som är så sjukt med en hobby som doftsamlandet. Snöar man in på oud och börjar utforska, så går det rakt utför. :banghead:
TF Oud Wood - klassisk inkörsport, och innan man vet ordet av så riskerar man sitta där komplett OCD. Efter att ha provat en massa Xerjoff, PdM och en massa annat, så upplevde jag att man ofta (inte alltid dock) får vad man betalar för. Om man sen inte vill gå runt och lukta mögelost, så faller många oud-sorter bort från urvalet. Karamelldoftande och sockersöta oud-dofter är inte heller något jag pallar gå runt med, så vips har man ännu mindre kvar att välja på. Men - jag ska inte "mansplaina" här. Med tanke på hur sjukt mycket pengar jag slängt på blind buys, så känns dessa 50 ml som bland dom mest säkra inköpen jag gjort. LV Nuit de Feu och Ombre Nomade, kanske även Nouveau Monde känns för mig som stabila oud:er. Gillar även Oud Palao, men den är jag förbjuden att använda hemma om frugan är i huset någon gång under samma dygn. Ska tillägga att jag tydligen enligt min fru inte har något emot att lukta stall eller häst konstigt nog.

Samtidigt så är detta ett duktigt skönt forum att hänga på, där man kan känna att man inte är ensam i sin besatthet haha.

Det är ju precis detta som är så sjukt med en hobby som doftsamlandet. Snöar man in på oud och börjar utforska, så går det rakt utför. :banghead:
TF Oud Wood - klassisk inkörsport, och innan man vet ordet av så riskerar man sitta där komplett OCD. Efter att ha provat en massa Xerjoff, PdM och en massa annat, så upplevde jag att man ofta (inte alltid dock) får vad man betalar för. Om man sen inte vill gå runt och lukta mögelost, så faller många oud-sorter bort från urvalet. Karamelldoftande och sockersöta oud-dofter är inte heller något jag pallar gå runt med, så vips har man ännu mindre kvar att välja på. Men - jag ska inte "mansplaina" här. Med tanke på hur sjukt mycket pengar jag slängt på blind buys, så känns dessa 50 ml som bland dom mest säkra inköpen jag gjort. LV Nuit de Feu och Ombre Nomade, kanske även Nouveau Monde känns för mig som stabila oud:er. Gillar även Oud Palao, men den är jag förbjuden att använda hemma om frugan är i huset någon gång under samma dygn. Ska tillägga att jag tydligen enligt min fru inte har något emot att lukta stall eller häst konstigt nog.

Samtidigt så är detta ett duktigt skönt forum att hänga på, där man kan känna att man inte är ensam i sin besatthet haha.
Haha fantastiskt! Vet inte om det är bra eller mindre bra att läsa om dina oud-bravader. Varje gång man ser att någon köpt en svindyr parfym tänker man ”ja men vafan då är det ju inte ens konstigt att jag köpt 25 flaskor i år...”

Haha fantastiskt! Vet inte om det är bra eller mindre bra att läsa om dina oud-bravader. Varje gång man ser att någon köpt en svindyr parfym tänker man ”ja men vafan då är det ju inte ens konstigt att jag köpt 25 flaskor i år...”

Haha - I hear you brother :D. Har försökt lova mig själv att aldrig mer göra blind buys, utan alltid ha provat en dekant eller testat i butik. Det är mitt sätt att försöka minimera felköpen åtminstone.

Jag förstår vad du menar. Har inte snöat in på just oud men parfymintresset har spårat ur helt sedan augusti, har köpt 15 eller 16 flaskor. Och ohyggligt många dekanter. Från att ha tyckt att Tom Ford är lyx till att utan vidare tanke köpa Xerjoff för 3000kr. Eller tycka att flaskor för 2000 kr ska man givetvis inte fundera så mycket över så länge man gillar dem.

Snöar säkert in på oud en dag till slut..

Fina Oud Palao, testade på NK, blev helt salig och var redo att slå till. Fästmön mumlade något om skilda sovrum om jag köpte flaskan.

Från PN i facebook gruppen? Beställde 3ml av alla 7, tyckte det var lika bra när man fick chansen att sampla dem. Ska ju vara hög kvalité på dem och bra parfymörer bakokm oxå... ska bli spännande. Har du hunnit prova?
Yes. Jag fegade lite, var inte riktigt intresserad av alla. Än så länge hög kvalitet. Testar lite försiktigt båda på var arm. Cognac cafe än så länge ganska söt, jag känner mest av mandel, hade hoppats på mer kaffe. Tycker inte kaffe kommer fram alls.

victorian tobacco är spännande. Den har mest djup av de två. Framförallt den som jag tycker är intressant. Började spritigt och grönt men nu börjar den gå ner i mer trä och tobak.

Tillbaka
Topp