• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Den är fin men väldigt söt :)
Jag har en nästan full 125 ml som jag hade kunnat tänka mig byta bort om du har något kul bytesalternativ?

Har hört att vissa fått dålig performance på nyare batches, vet dock inte om det stämmer.

Min är från 2018 och tycker mer än 3 sprays blir alldeles för mkt
Jag har endast två-tre flaskor som används flitigt så tyvärr inte så mycket att byta med :( Jag gillar iofs söta dofter, tycker de passar lite mer för min stil.

inga dofter verkar hålla längre på mig än på andra så fokuserar nog på att hitta några droppar av Extreme flankern då, @Tjabo tyckte ju den var ok och vi brukar ha hyfsat liknande smak.

Extreme har ruskigt bra prestanda. I synnerhet med tanke på att det är en Edt. Den är dock discontinued.

Fick dessa i julklapp. Spännande dofter. Den i mitten luktar som gästtoan på krogen.
Men de andra två tyckte jag ändå funkade fint.
Gypsy water hade en trevlig ton av cederträ och bal d’afrique en något söt doft av äpplen.

Någon som har erfarenheter av Byredo generellt?

6994C98B-7BEB-453A-A4B5-A1F028B8C73F.jpeg

Jadå, har haft en rad. Har några st.
Vad vill du veta?

hade Bal d’Afrique haft bättre performance hade det varit min givna sommardofr.

Extreme har ruskigt bra prestanda. I synnerhet med tanke på att det är en Edt. Den är dock discontinued.

Jadå, har haft en rad. Har några st.
Vad vill du veta?

hade Bal d’Afrique haft bättre performance hade det varit min givna sommardofr.

Var bara generellt nyfiken på performence och personliga åsikter gällande dofterna och varumärket.

Var bara generellt nyfiken på performence och personliga åsikter gällande dofterna och varumärket.

Min högst personliga åsikt är att de flesta dofterna trots sin koncentration inte har så bra performance. Oud immortel är undantaget för mig. Men jag tror inte heller de arbetat så enormt mycket på just performance heller. Det är inte ett sånt hus, de är snarare i samma ”fack” som high-end designers. (Och det är inget fel med det, jag gillar ju Tom Ford tex).

De har en hel del jag tycker doftar väldigt gott dock. Två av de du har där till exempel.

Det är ett bra hus för vad det är. De har sin nisch eller vad man ska säga och jag är ganska nöjd över att de är Svenska.

Min högst personliga åsikt är att de flesta dofterna trots sin koncentration inte har så bra performance. Oud immortel är undantaget för mig. Men jag tror inte heller de arbetat så enormt mycket på just performance heller. Det är inte ett sånt hus, de är snarare i samma ”fack” som high-end designers. (Och det är inget fel med det, jag gillar ju Tom Ford tex).

De har en hel del jag tycker doftar väldigt gott dock. Två av de du har där till exempel.

Det är ett bra hus för vad det är. De har sin nisch eller vad man ska säga och jag är ganska nöjd över att de är Svenska.

Utförlig och bra förklaring. Delar dina åsikter. Performance var rätt undermåligt, iallafall på mig.
Tycker inte riktigt det speglar prislappen. Men de har säkert sin nisch.
Jag visste inte att de var svenska, så det känns ju lite bättre :)
Kommer absolut bära dem nu som ett komplement till övriga dofter i skåpet.
Dock inget nyköp på ordinarie storlekar.

Hittade denna i byrålådan idag, vet att jag köpt den för mer än 10år sedan. Men skulle gärna veta om den fortfarande är duglig och kanske veta när den är tillverkad? Någon som vet hur man hittar mer info? (De är tejp på flaskan, inte sprucken)
6CB2386A-209D-4E9D-BD21-A7DA7076B487.jpeg

4759A308-4A54-4309-AB64-51CF4EA7B161.jpeg
Är ju bara att testa och se om den känns ok? Har du provat?

DD: Geo F Trumper Sandalwood Cologne
55B2DDA6-04FE-44A6-A0A0-208EB4FD6755.jpeg

Köpte denna tidigt i mitt intresse (i våras) och har knappt använt den. Anledningen till det är att den generellt är i sötaste laget för min smak och för att det ska funka så måste det vara lite kallare ute, precis som jag tex aldrig skulle använda tex Amouage Reflection Man under den varmare delen av året. Nåväl, nu är det ju lite svalare iaf så idag fick den chansen. Den är fortfarande söt, mjukt, krämigt söt. Öppnar med lite gula toner men övergår till mer blommigt eftersom, det trä som finns är också mjukt och sött. Efter att inte använt den på över ett halvår så drog jag på med 5 spray (tre på hals/nacke och en på resp underarm), hey det är ju trots allt bara en EDC, eller hur? I efterhand får jag nog erkänna att det kan ha varit 1-2 för många, sötheten i kombination med en anmärkningsvärd performance för en cologne gör att denna ska hanteras med viss måtta trots allt. Den luktar onekligen gott men jag har nog fortfarande inte landat i om den är för söt eller inte för mig...

Är ju bara att testa och se om den känns ok? Har du prova
Hittade denna i byrålådan idag, vet att jag köpt den för mer än 10år sedan. Men skulle gärna veta om den fortfarande är duglig och kanske veta när den är tillverkad? Någon som vet hur man hittar mer info? (De är tejp på flaskan, inte sprucken)
6CB2386A-209D-4E9D-BD21-A7DA7076B487.jpeg

4759A308-4A54-4309-AB64-51CF4EA7B161.jpeg
Kan ju meddela att den går för mellan 1500 och 2000 kr på Ebay (oftast oanvända i förpackning), men kanske ett alternativ att sälja vidare i någon i parfymgrupperna på FB för att köpa dig något du vill ha, om du inte gillar den ;) De parfymer som inte tillverkas längre brukar vara sjukt eftertraktade.

DD är en kvadrupel!
FM vetiver extraordinarie - framförallt vad namnet antyder, vetiver. Påminner om en fräschare encre noire. Betydligt finare också. På alla sätt en bättre doft, men motiverar ändå inte prisskillnaden i min bok.
FM Music for a While - väldigt söt och fruktig, och en stark släng av lavendel. Lite senare träder patchouli in. För min näsa något för söt.
Båda dessa tvättades dock bort när en leverans kom med nedan:
PR Arso - doftar precis som den heter! Bränt trä, den mest realistiska noten jag testat av just detta. Doftar brasa med ett spray, tar man mer är nog risken att associera mer med skogsbrand! Riktigt trevlig doft om än linjär och relativt simpel. Feel good doft som påminner en del om interlude i karaktären, dock utan oregano och myrra etc. Gillar! Kommer bäras mer för att utvärdera vidare.
Amaroud Oud Tabac - två favoritnoter kombinerade! Dock också väldigt mycket torkad frukt. Boozigheten inte lika framträdande som i TF TO, samt denna lite sötare. Kanske att man kan säga att detta är en kombo av TV och TO från TF..? Kommer testa denna vs Tom Ford Tobacco Oud på varsin arm någon dag framåt, någon annan som gjort det och har en klar favorit?

Då Prada L’Homme verkar oerhört populär som en safe kontorsdoft så skulle jag vilja fråga hur ni känner att den ställer sig gentemot Amyris Homme från MFK? Har den sistnämnda som dekant (extrait) hemma. Tänker om det är värt att prova Pradan då.

Då Prada L’Homme verkar oerhört populär som en safe kontorsdoft så skulle jag vilja fråga hur ni känner att den ställer sig gentemot Amyris Homme från MFK? Har den sistnämnda som dekant (extrait) hemma. Tänker om det är värt att prova Pradan då.
Har inte provat Amyris Homme från MFK men gällande Prada L’Homme är definitivt en safe kontorsdoft. Sjukt bra sådan 🙏😊.

DD är en kvadrupel!
FM vetiver extraordinarie - framförallt vad namnet antyder, vetiver. Påminner om en fräschare encre noire. Betydligt finare också. På alla sätt en bättre doft, men motiverar ändå inte prisskillnaden i min bok.
FM Music for a While - väldigt söt och fruktig, och en stark släng av lavendel. Lite senare träder patchouli in. För min näsa något för söt.
Båda dessa tvättades dock bort när en leverans kom med nedan:
PR Arso - doftar precis som den heter! Bränt trä, den mest realistiska noten jag testat av just detta. Doftar brasa med ett spray, tar man mer är nog risken att associera mer med skogsbrand! Riktigt trevlig doft om än linjär och relativt simpel. Feel good doft som påminner en del om interlude i karaktären, dock utan oregano och myrra etc. Gillar! Kommer bäras mer för att utvärdera vidare.
Amaroud Oud Tabac - två favoritnoter kombinerade! Dock också väldigt mycket torkad frukt. Boozigheten inte lika framträdande som i TF TO, samt denna lite sötare. Kanske att man kan säga att detta är en kombo av TV och TO från TF..? Kommer testa denna vs Tom Ford Tobacco Oud på varsin arm någon dag framåt, någon annan som gjort det och har en klar favorit?

Ang. Amouroud oud Tabac vs Tom Ford:

Jag föredrar Amouroud. Men sen föredrar jag typ alltid Amouroud i dofter där det huset har en doft som liknar en från TF. Ett tydligt exempel på det är Dark Orchid där jag klart föredrar den över TFs black Orchid. (Trots att jag äger den senare).

Men till saken hör att vi typ pratar om mina två favorithus bland de jag har som vardags. Jag har överlägset flest Tom Ford-parfymer av allt i min samling (TV, Patch abs, neroli forte, Oud Wood, noir, for men extreme, black orchid etc.) Så om jag föredrar Amouroud över en TF så är det ändå i min bok två grymma dofter.

Jag gillar Oud Tabac bättre av två skäl. Dels för att jag upplever Tabacco Oud som samma formula som OW men med tobak ist för trä och dels för att Amourouden känns mer fullkomlig. Mer genomarbetad. Dessutom har Amourpuden bättre performance på mig.
Typ så.

Tillbaka
Topp