• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

DD är en kvadrupel!
FM vetiver extraordinarie - framförallt vad namnet antyder, vetiver. Påminner om en fräschare encre noire. Betydligt finare också. På alla sätt en bättre doft, men motiverar ändå inte prisskillnaden i min bok.
FM Music for a While - väldigt söt och fruktig, och en stark släng av lavendel. Lite senare träder patchouli in. För min näsa något för söt.
Båda dessa tvättades dock bort när en leverans kom med nedan:
PR Arso - doftar precis som den heter! Bränt trä, den mest realistiska noten jag testat av just detta. Doftar brasa med ett spray, tar man mer är nog risken att associera mer med skogsbrand! Riktigt trevlig doft om än linjär och relativt simpel. Feel good doft som påminner en del om interlude i karaktären, dock utan oregano och myrra etc. Gillar! Kommer bäras mer för att utvärdera vidare.
Amaroud Oud Tabac - två favoritnoter kombinerade! Dock också väldigt mycket torkad frukt. Boozigheten inte lika framträdande som i TF TO, samt denna lite sötare. Kanske att man kan säga att detta är en kombo av TV och TO från TF..? Kommer testa denna vs Tom Ford Tobacco Oud på varsin arm någon dag framåt, någon annan som gjort det och har en klar favorit?

Ang. Amouroud oud Tabac vs Tom Ford:

Jag föredrar Amouroud. Men sen föredrar jag typ alltid Amouroud i dofter där det huset har en doft som liknar en från TF. Ett tydligt exempel på det är Dark Orchid där jag klart föredrar den över TFs black Orchid. (Trots att jag äger den senare).

Men till saken hör att vi typ pratar om mina två favorithus bland de jag har som vardags. Jag har överlägset flest Tom Ford-parfymer av allt i min samling (TV, Patch abs, neroli forte, Oud Wood, noir, for men extreme, black orchid etc.) Så om jag föredrar Amouroud över en TF så är det ändå i min bok två grymma dofter.

Jag gillar Oud Tabac bättre av två skäl. Dels för att jag upplever Tabacco Oud som samma formula som OW men med tobak ist för trä och dels för att Amourouden känns mer fullkomlig. Mer genomarbetad. Dessutom har Amourpuden bättre performance på mig.
Typ så.
Jag har också varit nyfiken på Amouroud. Det kanske kan löna sig att hålla lite koll på dermastore, de verkar ha haft bra priser på några av dem.

Bilagor

• 480B27D0-FDA1-4B5A-9955-CDDB28A77E3D.png
    480B27D0-FDA1-4B5A-9955-CDDB28A77E3D.png
    150.3 KB · Visningar: 22
Ang. Amouroud oud Tabac vs Tom Ford:

Jag föredrar Amouroud. Men sen föredrar jag typ alltid Amouroud i dofter där det huset har en doft som liknar en från TF. Ett tydligt exempel på det är Dark Orchid där jag klart föredrar den över TFs black Orchid. (Trots att jag äger den senare).

Men till saken hör att vi typ pratar om mina två favorithus bland de jag har som vardags. Jag har överlägset flest Tom Ford-parfymer av allt i min samling (TV, Patch abs, neroli forte, Oud Wood, noir, for men extreme, black orchid etc.) Så om jag föredrar Amouroud över en TF så är det ändå i min bok två grymma dofter.

Jag gillar Oud Tabac bättre av två skäl. Dels för att jag upplever Tabacco Oud som samma formula som OW men med tobak ist för trä och dels för att Amourouden känns mer fullkomlig. Mer genomarbetad. Dessutom har Amourpuden bättre performance på mig.
Typ så.
Performance kan jag inte uttala mig om riktigt än, men älskar just formulan oud Wood och tobacco oud har, den oud-noten de har i dom tycker jag är grym! Är dock inne på att Amouroud OT är mer lik Tobacco Vanille än Tobacco Oud. Fruktigare och inte lika oudig. Men får nog köra lite mer användande också.

Håller dock helt med om att amouroud imponerar!

Performance kan jag inte uttala mig om riktigt än, men älskar just formulan oud Wood och tobacco oud har, den oud-noten de har i dom tycker jag är grym! Är dock inne på att Amouroud OT är mer lik Tobacco Vanille än Tobacco Oud. Fruktigare och inte lika oudig. Men får nog köra lite mer användande också.

Håller dock helt med om att amouroud imponerar!

Bara du är medveten om att den oud-noten är syntetisk 😊

Skrev precis ett inlägg om det på fejjan. Mig stör det inte alls men man ska såklart vara medveten om att det inte är ”riktig vara”. Amouroud tror jag dessutom använder samma syntetiska oud.

Bara du är medveten om att den oud-noten är syntetisk 😊

Skrev precis ett inlägg om det på fejjan. Mig stör det inte alls men man ska såklart vara medveten om att det inte är ”riktig vara”. Amouroud tror jag dessutom använder samma syntetiska oud.
Jodå, medveten om det. Gillar den dock ändå. Sen sticker kanske priset lite med det i åtanke.. :)

Någon som har rabattkod till FragranceX? Eller har koll på om det brukar dyka upp något med jämna mellanrum (förutom 15% kupongen som verkar finnas aktiverad hela tiden)? :)

Sjukt nyfiken på interlude black iris!

Det var jag också till alldeles nyligen när jag fick hem en 3 ml decant. Aningen tillrättalagd och därmed mer användbar variant av originalet Interlude Man. Oregano som var en vågdelare i originalet är rejält nedtonad i Black Iris. Jag gillar verkligen Black Iris, men har köpstopp för i år.

Beskrivs faktiskt väldigt utförligt och träffande på Amouages hemsida:
https://www.amouage.com/interlude_black_iris_man/

Det var jag också till alldeles nyligen när jag fick hem en 3 ml decant. Aningen tillrättalagd och därmed mer användbar variant av originalet Interlude Man. Oregano som var en vågdelare i originalet är rejält nedtonad i Black Iris. Jag gillar verkligen Black Iris, men har köpstopp för i år.

Beskrivs faktiskt väldigt utförligt och träffande på Amouages hemsida:
https://www.amouage.com/interlude_black_iris_man/
Köpstopp till årsslutet fungerar ju ungefär som för bolag när de spelar med fakturadatum osv... ;)
Leverans efter nyår är väl i princip köp efter årsslutet?

Nu har det kommit saker från England.

Förutom två som jag vet jag gillar, Ambré extréme och Alpha male, den senare en i mitt tycke trevlig signature scent som överraskade positivt ramlade den här in också. Första sniffen på papper verkar lovande... 5% oud uppges det vara.

Daddy.jpg

Nu har det kommit saker från England.

Förutom två som jag vet jag gillar, Ambré extréme och Alpha male, den senare en i mitt tycke trevlig signature scent som överraskade positivt ramlade den här in också. Första sniffen på papper verkar lovande... 5% oud uppges det vara.

Daddy.jpg
Ställer mig på kö till alpha male och daddy om något är klar när du är klar med dem. De verkar intressanta.

Vågar mig på några första intryck av Daddy redan nu då jag provat den några timmar och tror inte nån annan nämnt den här?
Så har vi kontakt med våra högre jag som jag förstått man säger😎 så börjar jag:

Den är "mildare" än jag väntade men doftar... gott. Äpplet känns ganska tydligt från början och finns kvar i någon mån längre än förväntat. Själv tycker jag det känns som kanel också men inbillar mig säkert, det finns inte med i förteckningen. Muskot, eller "nutmeg" ger sig snart till känna, kanske den som känns som kanel med äpplet och det är rätt framträdande i begynnelsen. Muskot vet jag sen tidigare jag brukar gilla i parfymer och så även i den här.

Ouden som ska vara 5% blir mer märkbar efter hand. På pappersstrip verkar Daddy mer linjär och har en bubbelgumvibe. Den är som den var från början, aningen bubbelgum med äppelsmak. På handen blir det oud och den är som Aaron beskrivit den i denna, inte skarp på något sätt. Mjuk, mild och en oud som troligen inte stör någon. Behaglig med muskot och vaniljtoner bakom och åt det fräschare hållet sammantaget.

Hade nog tänkt den skulle hållit i sig längre men den blir på mig snart en slags skin scent som man får sniffa efter för att känna. Behöver inte alltid vara negativt. Är ändå frågande till det här med Full of imprinting technology och The ultimate statement fragrance, massively projecting and long lasting. Känner det som det är en av de, kanske den, minst projicerande från ATH(?) Har inte testat alla men de flesta. Har lagt på mer i flera omgångar med ett par timmars mellanrum. Skulle jag gradera blir det något mer long lasting än projecting.

Uppfattar den istället till skillnad mot beskrivningen som den kunde vara en bra kontorsdoft när man inte ville väcka uppmärksamhet. Ganska sofistikerad men tillbakahållen. Kanhända en signature scent.

Eller så är mitt luktsinne ur lag men tror inte det då pappersstripen doftar rätt mycket bubbelgum med äpple fortfarande.

Så gillar jag den, som Han själv frågar sig i videorna. Ja, det gör jag, som doft. Hade dock önskat det vore mer bett i den och projicerade lite mer. Möjligen känner jag mer av den en annan dag och då blir den mycket bra om så är.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp