• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Hittade en läppstiftshållare som.bara låg och dammade. Passade på att rensa också.

Edit: Exakt samma som länkades ovanför hade min bättre hälft liggandes.

IMG_20210111_100805.jpg
 
FMD:
18A9042F-64E2-4F5E-B811-282634DC6D0D.jpeg

Haft denna utlånad ett tag och den hittade hem igen igår så fick åka på idag på morgonen, tycker det är skönt med lite fräscha dofter på fm nu. Denna må ha ett ganska missvisande namn men oj så löjligt bra den är för de som uppskattar gröna, fräscha och aromatiska (borderline barbershop på nåt sätt men inte alls old school) dofter med kalas performance.
 
DD: Memo Paris - Tiger's Nest

Andra testet av den här. Öppnar starkt med en citrusblast och tung rökelse efter det blir den linjär. Kan bara urskilja fyra noter. Rökelse, citrus, amber och en svag men upplyftande vanilj i botten.

Påminner lite om en kryddbazar. Lugnande drydown. Riktigt fin doft men lite för dyr för att köpa ny då den gärna hade fått ha bättre performance.

IMG_20210110_194548.jpg
 
FMD:
18A9042F-64E2-4F5E-B811-282634DC6D0D.jpeg

Haft denna utlånad ett tag och den hittade hem igen igår så fick åka på idag på morgonen, tycker det är skönt med lite fräscha dofter på fm nu. Denna må ha ett ganska missvisande namn men oj så löjligt bra den är för de som uppskattar gröna, fräscha och aromatiska (borderline barbershop på nåt sätt men inte alls old school) dofter med kalas performance.

Måste köpa en dekant av den. Allt gott snack om den har väckt mitt intresse och utan att ens ha testat den ser jag den som dunderbra 😅
 
DD- Memo african leather.
Öppnar med stark vetiver, blir senare kryddig med kardemumma och saffran, samtidigt något grönt fräscht i den, antar att det kan vara geranium. Namnet till trots snappar jag inte upp läder.

Att jag inte riktigt känner av läder är också tillsammans med att den inte har super performance, sett till priset, också det enda negativa.

Det var ett tag sedan jag hade en riktigt wow-upplevelse, men denna är riktigt bra tycker jag. Hade priset varit en tusenlapp lägre hade jag slagit till på full flaska direkt.
E1CA42A5-3EF7-4B1B-BE21-CD9FCFEFFEFD.jpeg
 
DD: Memo Paris - Tiger's Nest

Andra testet av den här. Öppnar starkt med en citrusblast och tung rökelse efter det blir den linjär. Kan bara urskilja fyra noter. Rökelse, citrus, amber och en svag men upplyftande vanilj i botten.

Påminner lite om en kryddbazar. Lugnande drydown. Riktigt fin doft men lite för dyr för att köpa ny då den gärna hade fått ha bättre performance.

IMG_20210110_194548.jpg
Jag är riktigt positivt överraskad av den Memo jag testar idag. Har du testat flera av dem?
 
Känner så väl igen det scenariot! :D
Är ju alltid subjektivt men denna har bara blivit bättre varje gång jag burit den och tror den kommer att vara i sitt esse till våren.

Man vill gärna tro att man inte är så lättpåverkad men vilket får man kan vara ibland..

DD- Memo african leather.
Öppnar med stark vetiver, blir senare kryddig med kardemumma och saffran, samtidigt något grönt fräscht i den, antar att det kan vara geranium. Namnet till trots snappar jag inte upp läder.

Att jag inte riktigt känner av läder är också tillsammans med att den inte har super performance, sett till priset, också det enda negativa.

Det var ett tag sedan jag hade en riktigt wow-upplevelse, men denna är riktigt bra tycker jag. Hade priset varit en tusenlapp lägre hade jag slagit till på full flaska direkt.
E1CA42A5-3EF7-4B1B-BE21-CD9FCFEFFEFD.jpeg

Låter riktigt bra! Håller med om priset.
 
Första gången jag testar Memo. Har bara läst lite om Memo och intresset har väckts men inte tillräckligt för att köpa dekanter. Så kom sectet santa med Memo!
Jag har inte känt någon wow-känsla sedan Tuscan leather, tills denna.

Den är för min näsa inte lik TL, snarare kanske oud wood, där likheten är kryddigheten. OW var för mig en kardemummabomb, men i denna tar ingen kryddighet över, utan allt funkar väl ihop. Detta är för mig nästa hus att utforska
 
Jag har inte känt någon wow-känsla sedan Tuscan leather, tills denna.

Den är för min näsa inte lik TL, snarare kanske oud wood, där likheten är kryddigheten. OW var för mig en kardemummabomb, men i denna tar ingen kryddighet över, utan allt funkar väl ihop. Detta är för mig nästa hus att utforska

På läder eller dofter i allmänhet? Jag gillar Oud Wood men det händer för lite för att köpa en flaska. TL har jag inte testat ännu. Mycket nyfiken på Carved Oud från Thamen som @S.L sitter på. Oud Wood på steroider typ.

Måste testa fler ftån Memo också.
 
På läder eller dofter i allmänhet? Jag gillar Oud Wood men det händer för lite för att köpa en flaska. TL har jag inte testat ännu. Mycket nyfiken på Carved Oud från Thamen som @S.L sitter på. Oud Wood på steroider typ.

Måste testa fler ftån Memo också.
Dofter i allmänhet. Jag har inte hittat riktigt något som gett samma wow-känsla. Jag Funderar på att slå till på ett prov-kit från Memo. Gents har flera olika.
 
DD- Memo african leather.
Öppnar med stark vetiver, blir senare kryddig med kardemumma och saffran, samtidigt något grönt fräscht i den, antar att det kan vara geranium. Namnet till trots snappar jag inte upp läder.

Att jag inte riktigt känner av läder är också tillsammans med att den inte har super performance, sett till priset, också det enda negativa.

Det var ett tag sedan jag hade en riktigt wow-upplevelse, men denna är riktigt bra tycker jag. Hade priset varit en tusenlapp lägre hade jag slagit till på full flaska direkt.
E1CA42A5-3EF7-4B1B-BE21-CD9FCFEFFEFD.jpeg
Bra summerat tycker jag, fin doft men har lite/inget med läder att göra för mig. De Memo jag testat (African & Russian Leather) är båda mycket bra men absolut överprisade till listpris.
 
  • Like
Reactions: bvb
Bra summerat tycker jag, fin doft men har lite/inget med läder att göra för mig. De Memo jag testat (African & Russian Leather) är båda mycket bra men absolut överprisade till listpris.
Ett lägre pris och jag hade köpt den direkt, och säkert också blindköpt någon av de andra läderdofterna. Hittar dem inte hos så många återförsäljare så jag antar att de är svårare att hitta till ett bra pris..
 
Jag körde på:

BR540 Edp och Extrait
Grand Soir
Gentle Fluidity Silver Edition

BR540 tycker jag om väldigt mycket, provat den innan, men äger ingen flaska. Så detta kan ändå stilla ens behov lite. :) BR540 är en vattendelare - känns som man antingen älskar eller avskyr den.
 
Testar Nasamotto - Baraonda idag, första minutrarna är samma som att stoppa ner näsan i ett whiskeyglas. För mig är den ganska linjär med whiskey/musk som framträdande noter. Fick kommentaren att den var ”inte så stark?”. Känns som en gemytlig kvällsdoft. Tycker flaskan är skitsnygg och gillar att den är 30ml då jag tycker 50ml+ är för mkt. Har tidigare bara testat Black Afghano från Nasamotto som gav mig rejäl huvudvärk.

Är Baraonda ”bäst” från Nasamotto eller borde jag testa Duro eller Pardon? :)
 
Testar Nasamotto - Baraonda idag, första minutrarna är samma som att stoppa ner näsan i ett whiskeyglas. För mig är den ganska linjär med whiskey/musk som framträdande noter. Fick kommentaren att den var ”inte så stark?”. Känns som en gemytlig kvällsdoft. Tycker flaskan är skitsnygg och gillar att den är 30ml då jag tycker 50ml+ är för mkt. Har tidigare bara testat Black Afghano från Nasamotto som gav mig rejäl huvudvärk.

Är Baraonda ”bäst” från Nasamotto eller borde jag testa Duro eller Pardon? :)
Bäst tycker jag blir svårt att svara på då de är helt olika. Jag upptäckte när jag testade Baraonda att jag inte gillar parfymer där ros är så framträdande som den är där, därför sämst för mig personligen. Pardon är mörk med noter av choklad och trä, fin för denna tiden av året.
 
Testar Nasamotto - Baraonda idag, första minutrarna är samma som att stoppa ner näsan i ett whiskeyglas. För mig är den ganska linjär med whiskey/musk som framträdande noter. Fick kommentaren att den var ”inte så stark?”. Känns som en gemytlig kvällsdoft. Tycker flaskan är skitsnygg och gillar att den är 30ml då jag tycker 50ml+ är för mkt. Har tidigare bara testat Black Afghano från Nasamotto som gav mig rejäl huvudvärk.

Är Baraonda ”bäst” från Nasamotto eller borde jag testa Duro eller Pardon? :)

För mig var Baraonda bäst men jag fick Duro i ett blindbyte och den är lika bra. Både Pardon och Baraonda står på önskelistan.
 
Testar Nasamotto - Baraonda idag, första minutrarna är samma som att stoppa ner näsan i ett whiskeyglas. För mig är den ganska linjär med whiskey/musk som framträdande noter. Fick kommentaren att den var ”inte så stark?”. Känns som en gemytlig kvällsdoft. Tycker flaskan är skitsnygg och gillar att den är 30ml då jag tycker 50ml+ är för mkt. Har tidigare bara testat Black Afghano från Nasamotto som gav mig rejäl huvudvärk.

Är Baraonda ”bäst” från Nasamotto eller borde jag testa Duro eller Pardon? :)
Provat Black Afgano, Pardon, Duro, Baraonda, Fantomas. För mig är Baraonda den solklart bästa (och den enda jag köpt en hel flaska av), den är jävligt bra, lite speciell och annorlunda (men inte fullt så annorlunda som Black Afgano!). Pardon och Duro tyckte jag var lite för standardaktiga, de är absolut jättebra men inte så speciella. Fantomas är oxå bra, men doften tilltalar mig helt enkelt inte.
 
Testar Nasamotto - Baraonda idag, första minutrarna är samma som att stoppa ner näsan i ett whiskeyglas. För mig är den ganska linjär med whiskey/musk som framträdande noter. Fick kommentaren att den var ”inte så stark?”. Känns som en gemytlig kvällsdoft. Tycker flaskan är skitsnygg och gillar att den är 30ml då jag tycker 50ml+ är för mkt. Har tidigare bara testat Black Afghano från Nasamotto som gav mig rejäl huvudvärk.

Är Baraonda ”bäst” från Nasamotto eller borde jag testa Duro eller Pardon? :)

Bäst från Nasomatto tycker jag är:

Baraonda
Pardon
Duro

Absinth
Hindu Grass
Black Afghano
Silver Musk

De tre första är mina favoriter men vilken av dem som är absolut bäst har jag svårt att svara på. Tar jag på mig Baraonda tycker jag den är bäst. Tar jag Duro tycker jag den är bäst. Det är 3 jäkligt bra dofter helt enkelt. Jag har helflaskor av de fetade.
 
Testar Nasamotto - Baraonda idag, första minutrarna är samma som att stoppa ner näsan i ett whiskeyglas. För mig är den ganska linjär med whiskey/musk som framträdande noter. Fick kommentaren att den var ”inte så stark?”. Känns som en gemytlig kvällsdoft. Tycker flaskan är skitsnygg och gillar att den är 30ml då jag tycker 50ml+ är för mkt. Har tidigare bara testat Black Afghano från Nasamotto som gav mig rejäl huvudvärk.

Är Baraonda ”bäst” från Nasamotto eller borde jag testa Duro eller Pardon? :)
Min preferens av de jag äger:
Baraonda/Duro
Pardon
Black Afghano

Alla är fina dofter, tycker absolut att iaf Duro & Pardon förtjänar en chans. Pardon tyckte jag f.ö var ganska lik vintage Guerlain LIDGE som jag hade förut (https://www.fragrantica.com/perfume/Guerlain/L-Instant-de-Guerlain-pour-Homme-Eau-Extreme-11570.html).
 
Bra input av alla, tack för de! Upplever ingen ros doft i Baraonda, nu efter någon timme tycker jag den utvecklats till mjuk, rund musk. Känns som en bra och gemytlig kväll/vinter doft med mycket kläder på. Återstår att se om de blir helflaska, bra doft men ingen love at first sight (smell?) för mig, än sålänge... :)
 
Tillbaka
Topp