• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Floris honey oud lät intressant, får testa imorgon :D Idag bär jag PDM Percival :)
20210111_140430.jpg
 
Bra input av alla, tack för de! Upplever ingen ros doft i Baraonda, nu efter någon timme tycker jag den utvecklats till mjuk, rund musk. Känns som en bra och gemytlig kväll/vinter doft med mycket kläder på. Återstår att se om de blir helflaska, bra doft men ingen love at first sight (smell?) för mig, än sålänge... :)
Gemytlig är ett bra ord för den. Det är ingen doft jag skulle lunna tänka mig som signaturdoft eller ”dumb reach” alternativ men de dagar den passar så är den så otroligt jäkla rätt och mysig! Min flaska kommer att räcka lääääänge men kan inte tänka mig att vara utan den. Får heller ingen som helst ros i den.
 
Ah, tråkigt! Låter som något jag hade gillat om man kollar på doftnoterna men man vet ju inte förrän man provat!

Vad var det som du inte gillade med den? :)
Du kanske kommer gilla den! Jag trodde att den skulle vara ganska helrätt faktiskt men det klickade bara inte. Den var lite för söt på ett konstigt lite medicinaktigt vis. Svårt att beskriva och det är ett litet tag sedan den passerade nu. Ska bli spännande att höra vad du tycker.
 
Bra input av alla, tack för de! Upplever ingen ros doft i Baraonda, nu efter någon timme tycker jag den utvecklats till mjuk, rund musk. Känns som en bra och gemytlig kväll/vinter doft med mycket kläder på. Återstår att se om de blir helflaska, bra doft men ingen love at first sight (smell?) för mig, än sålänge... :)

Gemytlig är ett bra ord för den. Det är ingen doft jag skulle lunna tänka mig som signaturdoft eller ”dumb reach” alternativ men de dagar den passar så är den så otroligt jäkla rätt och mysig! Min flaska kommer att räcka lääääänge men kan inte tänka mig att vara utan den. Får heller ingen som helst ros i den.

Spännande att läsa så olika upplevelser. Jag var inte alls bekant med ros som not innan jag provade Baraonda och för mig blev den alldeles för "rostung".
 
Stort tack! :D PM kommer!
Ska bli spännande att testa om det är något för mig. Återkommer med omdöme i tråden.
Kvällens doft - Encre Noir, tack @bleppo !
Efter alla konstiga recensioner och liknelser så kändes det bra att få bilda sig en egen uppfattning.
Den här påminner mig om min farmors gamla paradvåning. Full med mörka tunga möbler, knarrande golv, sammetsdraperier och spännande prylar från hela världen som min farfar släpat hem från sina tjänstgöringsresor som FN soldat under 50- och 60-talen. Gamla inbundna böcker, blyertsteckningar, rosentalk, stora oljemålningar, mintchokladkulor (Peps) och möbelpolish.
Gammaldags, dovt och elegant.
Kanske inte något jag kommer att bära till vardags, men något som kan skicka mig nästan 40 år bak i tiden och värma mitt hjärta.
642485CF-F219-4F63-8687-B7B41DA41C52.jpeg
 
Kvällens doft - Encre Noir, tack @bleppo !
Efter alla konstiga recensioner och liknelser så kändes det bra att få bilda sig en egen uppfattning.
Den här påminner mig om min farmors gamla paradvåning. Full med mörka tunga möbler, knarrande golv, sammetsdraperier och spännande prylar från hela världen som min farfar släpat hem från sina tjänstgöringsresor som FN soldat under 50- och 60-talen. Gamla inbundna böcker, blyertsteckningar, rosentalk, stora oljemålningar, mintchokladkulor (Peps) och möbelpolish.
Gammaldags, dovt och elegant.
Kanske inte något jag kommer att bära till vardags, men något som kan skicka mig nästan 40 år bak i tiden och värma mitt hjärta.
642485CF-F219-4F63-8687-B7B41DA41C52.jpeg
Härligt omdöme och på ngt vis jäkligt passande servering av doften 😂
 
Du kanske kommer gilla den! Jag trodde att den skulle vara ganska helrätt faktiskt men det klickade bara inte. Den var lite för söt på ett konstigt lite medicinaktigt vis. Svårt att beskriva och det är ett litet tag sedan den passerade nu. Ska bli spännande att höra vad du tycker.
Testar Floris Oud Honey nu. Jag gillar den faktiskt men inte wow och lite mkt åt det feminina hållet kanske? Åtminstone unisex. Hade en önskan om att den skulle vara liite mörkare (men Floris är väl inte kända för det). Honungen tycker jag doftar verkliglighetstroget, nästan som att dofta direkt i en honungsburk! Doften är ganska simpel; får honung och blommor och känslan av att den kommer ha bra performance.

Hade nog varit nice en sommarkväll med ett glas vin i handen någonstans runt medelhavet, doften kännns lite romantisk på något vis.

Sammanfattning: ändå nice.

20210112_090126.jpg



Update: Såhär några minuter senare börjar doften "mörkna" lite...inte lika skarp och vanilj börjar träda fram. Riktigt fin nu!
 
Senast ändrad:
Testar Floris Oud Honey nu. Jag gillar den faktiskt men inte wow och lite mkt åt det feminina hållet kanske? Åtminstone unisex. Hade en önskan om att den skulle vara liite mörkare (men Floris är väl inte kända för det). Honungen tycker jag doftar verkliglighetstroget, nästan som att dofta direkt i en honungsburk! Doften är ganska simpel; får honung och blommor och känslan av att den kommer ha bra performance.

Hade nog varit nice en sommarkväll med ett glas vin i handen någonstans runt medelhavet, doften kännns lite romantisk på något vis.

Sammanfattning: ändå nice.

20210112_090126.jpg



Update: Såhär några minuter senare börjar doften "mörkna" lite...inte lika skarp och vanilj börjar träda fram. Riktigt fin nu!

Testade Floris - Honey Oud i början av december och det var trevlig. Fick okej performance men däremot var drydownen ganska vaniljig och söt och just det har jag redan gott om.

Håller med om verklighetstrogen honung och att den är romantisk.
 
DD eller ”nästa bit i parfympusslet”: Galleria Parfums - Moving Times
12D83BE6-D605-445E-B3EA-6C1389129D0B.jpeg

Första gången jag provar denna. Mjuk fräschör. Får en lite sakral, andaktsfull känsla (inte av någon rökelse not dock). Citrus och spearmint lyfter upp och tonka och vanilj tillhandahåller en balanserande mjukhet och sötma. Får en choklad not ibland, patchoulin? Känns som att projektion är relativt måttlig. Den sticker inte ut med nån särskild not tycker jag, känns välblandad. Mysig doft som nog kan växa på en alltefter. Liknar ingen annan doft jag stött på. Kontorsvänlig. Vet att @Tjabo hunnit testa denna några gånger och kanske kan fylla på med mer intryck?
 
DD eller ”nästa bit i parfympusslet”: Galleria Parfums - Moving Times
12D83BE6-D605-445E-B3EA-6C1389129D0B.jpeg

Första gången jag provar denna. Mjuk fräschör. Får en lite sakral, andaktsfull känsla (inte av någon rökelse not dock). Citrus och spearmint lyfter upp och tonka och vanilj tillhandahåller en balanserande mjukhet och sötma. Får en choklad not ibland, patchoulin? Känns som att projektion är relativt måttlig. Den sticker inte ut med nån särskild not tycker jag, känns välblandad. Mysig doft som nog kan växa på en alltefter. Liknar ingen annan doft jag stött på. Kontorsvänlig. Vet att @Tjabo hunnit testa denna några gånger och kanske kan fylla på med mer intryck?

Mitt första intryck var att den var lite lätt för mig. Men sen återkom jag till den av något skäl. Och eftersom har den vuxit på mig.
Det jag kan tycka sticker ut är labdanum. Det är en speciell not som i många fall inte har funkat för mig. Men i den här är den så välbalanserad att det funkar, och det funkar riktigt bra!

Jag använder den rejält ofta och detta är en av få dofter jag gillar som min fru också verkligen gillar. :)
 
Börjar bli lite less på leveranserna från Notino, har aldrig väntat på en leverans inom EU så mycket som denna gång. 8 dagar sen paketen lämnade Tyskland och inte en enda uppdatering sedan dess...

Edit: Exakt 2 veckor har gått sen jag beställde. Även wish paket levereras snabbare..
 
Börjar bli lite less på leveranserna från Notino, har aldrig väntat på en leverans inom EU så mycket som denna gång. 8 dagar sen paketen lämnade Tyskland och inte en enda uppdatering sedan dess...

Edit: Exakt 2 veckor har gått sen jag beställde. Även wish paket levereras snabbare..
Det är fan segt. Beställde från Notino för första gången i lördags. Igår verkar paketet ha lämnats in och lämnat postcenter i Tjeckien. Visste inte ens att det skickades från utlandet när jag beställde haha
 
Fick hemma detta monster igår, Bortnikoffs Oud Maximus🏋️
Ros, ros, ros, tempelblomma och urin🤔
Lite för mycket ros för min näsa min vilken doft. Har aldrig upplevt något lika vackert.

Stack iväg och handlade, när jag kom hem sprang min fru runt i lägenheten, jag frågade vad hon sysslade med. Någon luktar konstigt i lägenheten sa hon, det luktar stall, hästskit och tandkräm. Hon trodde det var hunden men då fick jag erkänna att det var Oud Maximus 😆
IMG_20210112_114635.jpg



Det kommer definitivt bli mer dofter från Bortnikoff 😃
 
Senast ändrad:
Jag beställde 28e från Notino och mitt paket kom på utsatt tid. Låter illavarslande att det fastnat sådär..

Kollade min tracking, paketet låg i Tyskland i fem dagar, dock inte så konstigt över nyår så klart. Anlände till Sverige den 4e.
 
Tillbaka
Topp