• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

DD:

xerjoff-shooting-stars-kobe-en.jpg

Min favoritdoft alla kategorier just nu.

Öppnar med en helt magisk splash av neroli, apelsin, apelsinblomma och petitgrain. Den senare kan (tycker jag) emellanåt ge en örtig ibland bitter doft men här lyfter den de två tidigare rejält. Projektionen är dessutom riktigt riktigt bra!

Öppningen sitter dessutom riktigt riktigt bra i ett par tre timmar. Men dry downen är nästan det bästa med den här doften. Vi har en magisk träig bas där äkta palisander spela huvudfiolen ackompanjerad av tonka, benzoin och ambergris. Agarträt är i bakgrunden.

DD:

xerjoff-shooting-stars-kobe-en.jpg

Min favoritdoft alla kategorier just nu.

Öppnar med en helt magisk splash av neroli, apelsin, apelsinblomma och petitgrain. Den senare kan (tycker jag) emellanåt ge en örtig ibland bitter doft men här lyfter den de två tidigare rejält. Projektionen är dessutom riktigt riktigt bra!

Öppningen sitter dessutom riktigt riktigt bra i ett par tre timmar. Men dry downen är nästan det bästa med den här doften. Vi har en magisk träig bas där äkta palisander spela huvudfiolen ackompanjerad av tonka, benzoin och ambergris. Agarträt är i bakgrunden.

Luktade på den igår hos Gents. Helvete vad bra, förstår att det är din favorit! Blindköpsvärdig om man vill ha en fräsch doft med lite pang i sig!

Luktade på den igår hos Gents. Helvete vad bra, förstår att det är din favorit! Blindköpsvärdig om man vill ha en fräsch doft med lite pang i sig!

Det hör så klart samman med vädret. Svårt att se en bättre doft för soliga dagar. Men sen älskar jag inte citron som de flesta "fräscha" dofter tycks bada i. Jag älskar däremot apelsin och neroli. Gärna i kombo.

Dennes dry down ska tydligen vara väldigt lik nån Creed. @eau.m.g - minns du vilken?

Körde Fragrance Du Bois - Oud Vert Intense på handleden igår och herregud vad bra den är! Hade det inte varit för att jag fick en chock efter utcheck på spahotell hade en flaska följt med hem 😁 Kardemummanoten är fotorealistisk och får den som är i Memo Paris - African Leather att verka klen. Otrooooligt bra! Med bara en dags bärning är det lite svårt att uttala sig om projektion men den kändes stark, bättre än Oud Bleu Intense.

Är den bättre än OBI? Fick hem den häromdagen och är rejält kär! Otroligt fin doft. Roja släng dig i väggen!

Det hör så klart samman med vädret. Svårt att se en bättre doft för soliga dagar. Men sen älskar jag inte citron som de flesta "fräscha" dofter tycks bada i. Jag älskar däremot apelsin och neroli. Gärna i kombo.

Dennes dry down ska tydligen vara väldigt lik nån Creed. @eau.m.g - minns du vilken?
Utifrån din beskrivning tänker jag spontant på Jardin D'Amalfi, men kanske inte den som nämnts? Låter som en doft som hade passat mig utmärkt! :D

Nostalgia som funkar även i värmen. Nyinkommen YSL Jazz. Min gamla flaska som jag haft i säkert 25 år slösas inte sedan många år. Det är min andra nyversion av Jazz.

Luktar ungefär likadant. Inte i början, men efter en stund. Den 25-åriga flaskan är fortfarande bättre trots sin ålder, det var kvalitét förr, men nyversionen är riktigt bra för en gammal nostalgisk näsa. Tror dock inte så många yngre uppskattar Jazz. :)
3E2C7FE4-1711-47B1-B446-914F0980E0F8.jpeg

Fråga till er alla:
Vilken är den "roligaste", inte bästa, intressantaste, dyraste eller dylikt, utan bara den roligaste, parfymen ni äger? Den som kanske luktar sisådär, inte får medhåll från omgivningen och som man kanske inte ens vågar ta på sig om man inte är säker på att man inte ska någonstans den dagen. Men som man ändå inte kan göra sig av med. Som ändå måste finnas i arsenalen. En solklar "kommer-alltid-att-finnas-på-lagret"-parfym.

Denna var nog den första parfymen jag någonsin applicerat. Innan man hamnade i mellanstadiet och började med AXE. Den hade skruvkork och man fick hälla ut den i händerna. En riktig After Shave. Givetvis från farsans badrumsskåp.
Idag brukar jag referera till denna, när jag ska beskriva (eller snarare "försvara") doften, som en hård erigerad manspåle i en selkammare.
Min sambo håller inte med. Och är det action i sänghalmen jag söker, så ska jag definitivt undvika denna. Men till slut kommer hon nog lära sig att gilla den, tänker jag då.

PXL_20210701_195243842.jpg
Fahrenheit såklart. Denna är också ca 20 år gammal och en after shave. Men låt inte parfymstyrkan luras. Denna luktar något extremt starkt. Har man den på sig och ska träffa vänner på en restaurang kan man lika gärna förvarna dem och säga åt de att de inte behöver ha parfym på sig, de kommer ändå inte kännas bredvid denna. :)

Använder inte så ofta längre men det händer. Sist var innan Corona på lokala restaurangen och jag fick många skratt över min stank. Alla i min ålder känner denna ut och innan. :)
IMG_0394.jpeg

Fråga till er alla:
Vilken är den "roligaste", inte bästa, intressantaste, dyraste eller dylikt, utan bara den roligaste, parfymen ni äger? Den som kanske luktar sisådär, inte får medhåll från omgivningen och som man kanske inte ens vågar ta på sig om man inte är säker på att man inte ska någonstans den dagen. Men som man ändå inte kan göra sig av med. Som ändå måste finnas i arsenalen. En solklar "kommer-alltid-att-finnas-på-lagret"-parfym.

Denna var nog den första parfymen jag någonsin applicerat. Innan man hamnade i mellanstadiet och började med AXE. Den hade skruvkork och man fick hälla ut den i händerna. En riktig After Shave. Givetvis från farsans badrumsskåp.
Idag brukar jag referera till denna, när jag ska beskriva (eller snarare "försvara") doften, som en hård erigerad manspåle i en selkammare.
Min sambo håller inte med. Och är det action i sänghalmen jag söker, så ska jag definitivt undvika denna. Men till slut kommer hon nog lära sig att gilla den, tänker jag då.

PXL_20210701_195243842.jpg

Denna:

Dock anser jag att den doftar helt fantastiskt. Men den är helt störd. Den börjar starkt och blir bara mer och mer. Försöker undvika "mästerverk" som definition av en doft men denna är verkligen speciell.

Dock hittar jag rätt få tillfällen där den är passande och dessutom är den dyrare än rent colombianskt kokain. Så den blir sparsamt använd.

Fick hjälp med paketöppningen igår...

69342B9D-6404-443F-A11F-F344A80C370E.jpeg

B7433DC1-25D8-485D-9866-1A2522DB0572.jpeg

055C3F2E-21A7-466E-86FF-050DB5266800.jpeg

629CD8E8-22E5-4209-8282-43722F3DE4B5.jpeg

Mina första intryck: ”Wow! Jag förstår hypen kring parfymen och vilken otrolig citrusdoft!”

Min sambos första och enda intryck: ”Den luktar exakt som man förväntar sig att en Dolce-parfym ska lukta...”

Men trots sambons icke-jublande intryck och trots att ungarna la beslag på godisklubban i paketet så är jag OTROLIGT nöjd med detta blindköp. Den kommer gå varm (hehe) i sommar!

Eftermiddagens:

Inga fotorealistiska noter eller världsomvälvande doft utan ren och skär väldoftande elegans från kanske det allra bästa designerhuset. Länge leve Allure Homme!

C0A1278A-80A3-4D77-8D43-C145B5B0AAAD.jpeg

Undra vilket som är det ”bästa” designerhuset (Guerlain räknas inte).

Jag är ju Tom Ford fanboy men även diors bästa linje är grym men även de vanliga herrdofterna är kanon!
Chanel har ju massa bra. Louis Vuitton sägs ha bra parfymer. Prada har ett gäng bra och YSL är också vassa. Dessutom gillar jag några av Hermés skapelser.

Jag är ju Tom Ford fanboy men även diors bästa linje är grym men även de vanliga herrdofterna är kanon!
Chanel har ju massa bra. Louis Vuitton sägs ha bra parfymer. Prada har ett gäng bra och YSL är också vassa. Dessutom gillar jag några av Hermés skapelser.

En bra och intressant fråga som känns omöjligt att besvara. Alla nämnda hus har flera riktigt bra dofter om man tar sig tid att prova igenom, själv lutar jag åt Chanel.

För att vara säker och inte missa något finns det en bra regel:

B64659C4-37F4-43C8-BF63-B7B34C4693A1.jpeg

Helt riktigt!
Vilka är bäst från Chanel då?

Bland dem vanliga är Egoiste favoriten. Pour Monsieur är också bra. Även om den är en smula tråkig, och ska vara det, är Bleu De Chanel en klassiker av en orsak. Tittar vi mot Les Exlucifs och Paris-kollektionen är Édimbourg, Le Lion, Coromandel och Sycamore alla flaskvärda för mig.

Ja, jag ska ju erkänna att jag egentligen är totalt obildad i frågan. Det finns alldeles för många grejer man inte provat än. Detta kaninhålet har jag bara varit nere i i mindre än ett halvår faktiskt. Men än så länge, så måste jag påstå att Pradas dofter än så länge har varit en hit för mig. Förutom Luna Rossa Carbon. Den kommer nog säljas igen. När tummarna kommer loss. Så för nu: Prada.

Bland dem vanliga är Egoiste favoriten. Pour Monsieur är också bra. Även om den är en smula tråkig, och ska vara det, är Bleu De Chanel en klassiker av en orsak. Tittar vi mot Les Exlucifs och Paris-kollektionen är Édimbourg, Le Lion, Coromandel och Sycamore alla flaskvärda för mig.

Le lion, Coromandel och Sycamore har legat farligt nära avtryckaren flera ggr. Hur är performance?

Om du bara fick välja en av dessa, vilken skulle det bli och varför? :) Svår fråga kan jag tänka mig, men jag är löjligt sugen på något nytt och har (mycket tack vare KS :)) landat i att det bör bli någon av dessa två.

Gillar verkligen YSL och har doftat på Bleu Electrique, men tyvärr ej på Prada och står rådvill...

Tillbaka
Topp