• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

FMD: Roja - Elysium.
Den här är galet lik Aventus för mig, Aventus Cologne kanske ännu mer? M.a.o. riktigt, riktigt bra. Upplever den ungefär likvärdig i performance som ovan nämnda än så länge, efter cirka 2h. Ska jämföra dem jämsides framöver!

375x500.46296.jpg
 

G.Clooney

Cartier
Min påstås redan vara skickad. Olidligt spännande detta.
Ja, jag fick det också! Ligger i Spanien och glassar f.n. tydligen. Hoppas de förvarar "mörkt och svalt" inne på terminalen. 😆
Man ska tydligen kunna se en bild av paketet när det rullar på bandet, men den länken fungerar inte ännu. Inte för att det kommer ge några ledtrådar, men man griper ju efter halmstrån i dessa ovissa tider! :D
 

G.Clooney

Cartier
Men skit i det där och beställ Fahrenheit Cologne och lukta som en man! :)

Fan, nu ställde du till det för mig. Den har man ju också haft ögonen lite på. Har dock ingen erfarenhet alls av Fahrenheit men har Parfum-varianten på inkommande.

DHC men tajmingen hade kunnat vara bättre mtp sommarens avtagande.

Aja, med lite övertro på den svenska sommaren, blandat med lite självbedrägeri, är där väl många fina dagar kvar!


Som jag kan utläsa det (utan att ha en susning egentligen), är det inte ljusår mellan Dior Fahrenheit Cologne och Dior Homme Cologne doftmässigt, där DFC sägs vara lite mer komplex och med lite bättre performance. DHC sägs vara magiskt bra i öppningen, och flaskan är ju urläcker (till skillnad mot DFC), men den ska enligt folkmun prestera uruselt.

DFC verkar man dessutom kunna stretcha ut lite mer över sommaren, och inte endast köra på de allra varmaste dagarna, där DHC verkar trivas som allra bäst, åtminstone om man vill åt någon form av projektion.
 
  • Like
Reactions: S.L

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Fan, nu ställde du till det för mig. Den har man ju också haft ögonen lite på. Har dock ingen erfarenhet alls av Fahrenheit men har Parfum-varianten på inkommande.



Aja, med lite övertro på den svenska sommaren, blandat med lite självbedrägeri, är där väl många fina dagar kvar!


Som jag kan utläsa det (utan att ha en susning egentligen), är det inte ljusår mellan Dior Fahrenheit Cologne och Dior Homme Cologne doftmässigt, där DFC sägs vara lite mer komplex och med lite bättre performance. DHC sägs vara magiskt bra i öppningen, och flaskan är ju urläcker (till skillnad mot DFC), men den ska enligt folkmun prestera uruselt.

DFC verkar man dessutom kunna stretcha ut lite mer över sommaren, och inte endast köra på de allra varmaste dagarna, där DHC verkar trivas som allra bäst, åtminstone om man vill åt någon form av projektion.
Det enda Fahrenheit-serien har som likhet med övriga Dior är just namnet Dior. Fahrenheit är en unik DNA som tyvärr de flesta under 30-35 år verkar avsky, speciellt tjejer.

Jag tycker Fahrenheit-flaskorna är de bästa som gjorts. 33-årig egen design som ligger perfekt i handen. Plus har de marknandens bästa sprutkänsla. Den känslan har de behållit sedan 1988, och dessutom tagit med till nya flankers.

Modigt att gå på Parfum som första. ;)
 
Enig med likheten till Aventus Cologne. Upplever dock att AC vinner i projektion/hållbarhet.
Den satt i riktigt bra i 8h tills jag duschade efter träning i alla fall, så kan inte klaga på longevityn! Kändes stabil och jämn hela vägen.

EMD: Creed - Pure White Cologne. Otroligt fin doft men en timme eller två senare är den nästan helt borta, två nya sprut. Två timmar senare nästan helt borta igen. Så tråkigt.


46034_3.jpg
 

S.L

Vacheron
2-Faktor
Guldkorn ur Fragrantica reviews:
"Obsession" has always been the enigma of men's fragrances. It evokes a feeling that is somewhere between a hug from your grandmother and having your flesh chewed off by rabid baboons. I fell in love with this mystery in the 1980s while stationed in Panama, where we called it "the orange barbarian" due to its color and the bottle's resemblance to Arnold Schwarzenegger's nutbag. (Calvin Klein - Obsession for Men)
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Guldkorn ur Fragrantica reviews:
"Obsession" has always been the enigma of men's fragrances. It evokes a feeling that is somewhere between a hug from your grandmother and having your flesh chewed off by rabid baboons. I fell in love with this mystery in the 1980s while stationed in Panama, where we called it "the orange barbarian" due to its color and the bottle's resemblance to Arnold Schwarzenegger's nutbag. (Calvin Klein - Obsession for Men)


Vet inte om de finns kvar men förut fanns en lång rad magiska om Kouros. Citerade några i tråden. Min favorit var han som beskrev doften som sin pen*s efter en svettig heldag på kontoret, fast på ett bra sätt. 😁
 

G.Clooney

Cartier
FMD:
2932319A-5F61-46F8-8816-C55CE797B6A5.jpeg

OG Dior Homme. Oavsett vad man tycker om denna så är det odiskutabelt en ikonisk doft. Jag köpte Dior Homme 2020 nyss och det är en doft som jag tror att ingen ogillar men kommer den att nå samma status som tidigare versioner av DH? Inte troligt alls. Tycker att TFA har goda poänger i denna reflektion:
Jag såg själv det klippet häromdagen också. Där är nog poänger värda att beakta, absolut. Men där är något jag undrar över, rent allmänt alltså. Man har ju förstått att Dior Homme 2020 är en "karaktärslös" skapelse som gärna får kritik av massorna. Och så har vi Intense-varianten, som jag själv har, som är helt enastående. Helt enastående. Alla tidigare övriga Dior Homme som numera är diskade och omformulerade, har jag aldrig kunnat lukta på. Det finns inte heller ett behov av det eftersom de ändå inte går att köpa för rimliga pengar. Dörren till vintage-jakten håller jag avsiktligt låst, med bommar och dubbla kedjor.

Sen till det jag undrar över.

De sidor som säljer Dior Homme (2020) säljer ibland också en de kallar Dior Homme Original. The Fragrance Apprentice lyfter detta i klippet också, och menar att den försvinner från fler och fler butikshyllor, och att man borde passa på medans den finns.

Men det verkar ju vara en ganska ny skapelse trots allt, denna "Original"-version, och inget som är någon "left-over" från en svunnen tid(?).

Hur fan ska man tolka denna "original"-versionen som finns att köpa till bra priser ännu? Man är ju djupt förälskad i (den nya?) DHI och undrar väl egentligen om det finns någon egentlig skillnad dem emellan? Är det en EdT? Vad är det för en? Är den ny? Är den gammal? Jag kan knappt sova på nätterna....
 

S.L

Vacheron
2-Faktor
Jag såg själv det klippet häromdagen också. Där är nog poänger värda att beakta, absolut. Men där är något jag undrar över, rent allmänt alltså. Man har ju förstått att Dior Homme 2020 är en "karaktärslös" skapelse som gärna får kritik av massorna. Och så har vi Intense-varianten, som jag själv har, som är helt enastående. Helt enastående. Alla tidigare övriga Dior Homme som numera är diskade och omformulerade, har jag aldrig kunnat lukta på. Det finns inte heller ett behov av det eftersom de ändå inte går att köpa för rimliga pengar. Dörren till vintage-jakten håller jag avsiktligt låst, med bommar och dubbla kedjor.

Sen till det jag undrar över.

De sidor som säljer Dior Homme (2020) säljer ibland också en de kallar Dior Homme Original. The Fragrance Apprentice lyfter detta i klippet också, och menar att den försvinner från fler och fler butikshyllor, och att man borde passa på medans den finns.

Men det verkar ju vara en ganska ny skapelse trots allt, denna "Original"-version, och inget som är någon "left-over" från en svunnen tid(?).

Hur fan ska man tolka denna "original"-versionen som finns att köpa till bra priser ännu? Man är ju djupt förälskad i (den nya?) DHI och undrar väl egentligen om det finns någon egentlig skillnad dem emellan? Är det en EdT? Vad är det för en? Är den ny? Är den gammal? Jag kan knappt sova på nätterna....
Har inte djuplodat i frågan men lutar man sig mot Fragrantica så antar jag att ”DH Original” är en varumärkesuppdatering av denna version:
?
Om den reformulerats sedan 2011 ver jag inte men det är väl högst troligt.
DHI och ffa DHP tycker jag personligen är bättre och intressantare dofter.
 

Hitsville

Omega
2-Faktor
Här kommer recension nummer tre:

Stéphane Humbert Lucas - Isla & Miraj

Isla & Miraj öppnar med aromatiska kryddor i form kanel och muskotnöt där sistnämnda tar på sig ledartröjan. Ackompanjerad av en härligt zestig mandarin och klassikern bergamott.

Öppningen är doftrik men samtidigt luftig utan att tappa karaktär.

Efter en tid kommer det ett inslag av lätta florala noter som lägger sig under kryddorna. Kryddorna i sig har en imponerande livslängd igenom hela doften. Ytterligare en stund senare slås jag av träiga och söta noter.

Som doft bärs den ganska mjukt hela tiden men känns fantastiskt fin och raffinerad. Hållbarheten är det inget fel på.

En känsla som uppstår tidigt efter applicering är att det är väldigt mycket Musc Ravageur över Isla & Miraj. Minus det animaliska musket men att Isla & Miraj är klart mer intressant ur ett doftperspektiv. Här finns det fler djupare lager.

Musc Ravageur är skarpare och mer av alla sina ingredienser medan Isla & Miraj är mjuk och följsam utan att vara karaktärslös. Vilken ni föredrar är upp till er men jag skulle kunna tänka mig att äga båda två. Även om det inte är särskilt nödvändigt. Men mängden dofter vi provar eller köper helflaskor av är å andra sidan inte nödvändig heller.

74BBD165-2156-408C-B317-4A6BB24E1890.jpeg
 

S.L

Vacheron
2-Faktor

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Tack för länken, hittar den f*n inte när jag söker (på ipad iaf).
Om den är slutsåld så är det Lucas fel iaf:
21C4D33F-C6F0-4D39-A7D8-3018E3D5B5B7.jpeg
Annars finns den här också. De har jag köpt från en gång förut, och då fick jag varan efter typ sex veckor. Det var Ultime som du du köpte av mig. Så jag börjar att beställa från polska bolaget, om det blir kreditering så blir det från spanjorerna:
 
  • Like
Reactions: S.L
Topp