• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Ingen här som har samples på Creed Erolfa och Creed Millesime Imperial? Tänkte att det är lika bra att kolla innan jag köper från någon annan sida.. :D Skicka gärna ett pm i så fall!

DD: passar lika bra på jobbet som till festligare tillfällen

Bilagor

• 20211001_073156.jpg
    20211001_073156.jpg
    244.1 KB · Visningar: 3
827010.jpg

Ny bekantskap.
Ruskigt bra skit denna. Oerhört boozy initialt. Till den grad att jag undrade vad som hände egentligen.

Rom varvat med cacao uppbackat av vanilj, tobak och läder. Fantastiskt djup, bra men inte galen projektion och en longevity som slår det mesta (testade vid 17:00 igår och kände den när jag vaknade).

Vill påstå att den handlar mer om vanilj än tobak genomgående hela resan men nog finns en rejäl dos tobak i den.

The Scoop
In Vanille Havane, Antoine Lie celebrates the singular ingredient of vanilla by taking you on an immersive journey through its olfactive complexity. By taking the emphasis away from the one-dimensional confectionary sweetness many vanilla fragrances highlight, and instead focusing on the authentic vanilla bean’s dark richness, Vanille Havane becomes Lie’s interpretation of vanilla as an intoxicating potion with facets of rum, dried fruits, cocoa, cigar, and dark florals that reverberate on an ambery leather base. Vanille Havane is Antoine Lie’s first foray into composing a fragrance centered on only one ingredient, but its masterful and smooth interpretation of the complex olfactive contrasts and complements of each of the vanilla bean’s many facets is the opposite of a typical linear fragrance. If you'd like a genuine olfactive odyssey through the vanilla bean, then this incredible new fragrance is a one-way ticket in a bottle.

Vanille Havane Fragrance Notes
Rum, cocoa, dried fruits, tobacco, floral notes, clove, cinnamon, cardamom, woods, leathe

827010.jpg

Ny bekantskap.
Ruskigt bra skit denna. Oerhört boozy initialt. Till den grad att jag undrade vad som hände egentligen.

Rom varvat med cacao uppbackat av vanilj, tobak och läder. Fantastiskt djup, bra men inte galen projektion och en longevity som slår det mesta (testade vid 17:00 igår och kände den när jag vaknade).

Vill påstå att den handlar mer om vanilj än tobak genomgående hela resan men nog finns en rejäl dos tobak i den.
Låter mycket intressant!! Var samplar man den enklast? :)

Var och besökte Gents butik för att lägga vantarna på denna rackaren:
PXL_20211001_081612877.jpg

Den kommer ha en given plats på röda mattan i parfymhyllorna. Väldigt nöjd med den bekantskapen.

Sen har de ju inga samples i de fysiska butikerna, men jag fick provat Widian Liwa:
PXL_20211001_081520883.jpg

Och jag kan väl säga som så, att det är absolut inget för mig. Hela bilen är fylld av, enligt min mening, "odören". Jag får EXAKT samma avsmak som jag får med BR540 och OFG. Fick lite medhåll från personalen på plats om likheterna men vi hade svårt att sätta fingret på exakt vad det är som gör att det blir så. Vad är sambandet mellan dessa tre parfymerna? Saffran? Finns ju många parfymer med saffran som luktar hur bra som helst. Så neee, kanske kombinationen av saffran med nåt annat? Hur som helst, den är alldeles för söt och kvävande för min smak. "Cloying", är rätt ord.
Intressant att smaken kan vara så olika men annars rätt så lik i övrigt ändå.

Den kommer ha en given plats på röda mattan i parfymhyllorna. Väldigt nöjd med den bekantskapen.

Sen har de ju inga samples i de fysiska butikerna, men jag fick provat Widian Liwa:

Och jag kan väl säga som så, att det är absolut inget för mig. Hela bilen är fylld av, enligt min mening, "odören". Jag får EXAKT samma avsmak som jag får med BR540 och OFG. Fick lite medhåll från personalen på plats om likheterna men vi hade svårt att sätta fingret på exakt vad det är som gör att det blir så. Vad är sambandet mellan dessa tre parfymerna? Saffran? Finns ju många parfymer med saffran som luktar hur bra som helst. Så neee, kanske kombinationen av saffran med nåt annat? Hur som helst, den är alldeles för söt och kvävande för min smak. "Cloying", är rätt ord.
Intressant! Jag förstår exakt vad du menar men jag får inte alls samma tandläkarkänsla av Liwa som av BR540.

Intressant! Jag förstår exakt vad du menar men jag får inte alls samma tandläkarkänsla av Liwa som av BR540.
Ja, nä, det är konstigt att man kan få så olika uppfattningar. Både du och @Tjabo, med flera, tycker ju både om London och Liwa. Hela "fragcomm" verkar tycka att de två ligger uppe bland toppen av Widians sortiment. Och personligen föll jag pladask för London, men hade nästan fått tvätta av mig Liwa om jag nånsin fått den på huden...
Gällande performance; så tror jag att en kvalificerad gissning gör gällande att London får svårt att bräda Liwa. Utan snack. Liwa blir man liksom inte av med. 😄

Ja, nä, det är konstigt att man kan få så olika uppfattningar. Både du och @Tjabo, med flera, tycker ju både om London och Liwa. Hela "fragcomm" verkar tycka att de två ligger uppe bland toppen av Widians sortiment. Och personligen föll jag pladask för London, men hade nästan fått tvätta av mig Liwa om jag nånsin fått den på huden...
Gällande performance; så tror jag att en kvalificerad gissning gör gällande att London får svårt att bräda Liwa. Utan snack. Liwa blir man liksom inte av med. 😄

Byt oud mot saffran 😅

731A6E37-F236-419F-969C-A2DA5562D06E.jpeg

För mig är BR540 sockervadd och OFG syntetisk oud med syntetiskt trä. Liwa är som de två parfymerna fick barn och som slapp alla de dåliga egenskapernna.
Lite som en halt mamma med asbra logiskt tänkande som får barn med en lytt far som är ett socialt geni och där barnet bara blir smart och trevlig, typ.

För mig är BR540 sockervadd och OFG syntetisk oud med syntetiskt trä. Liwa är som de två parfymerna fick barn och som slapp alla de dåliga egenskapernna.
Lite som en halt mamma med asbra logiskt tänkande som får barn med en lytt far som är ett socialt geni och där barnet bara blir smart och trevlig, typ.
Nja, för all del respekterar jag den åsikten, men min liknelse blir väl snarare att äpplet sitter kvar på grenen och föll aldrig från trädet överhuvudtaget. Eller att morsan är ett Rubigold, farsan ett Granny Smith och barnet likförbannat ett äpple.
Eller, om vi ska köra vidare, BR540 är tandläkaren i latex, OFG sköterskan som undvikit duschen helt för länge, och Liwa är patienten med hål i tänderna pga för mycket sockervadd. Där är skillnad på dem var för sig, men det är rummet de sitter i som du känner doften av när du träder in på mottagningen.

• Like
Reactions: S.L
Hahaha, bra tugg här nu. Bryter av med dagens doft. Roja - Amber Aoud. En otroligt len, rund och balanserad ros-oud som är finstämd ut i fingerspetsarna. Lämnar den lite tryck att önska månntro? Känns lite så men kan också ha sissy-sprayat en aning då jag var osäker på hur potent den skulle vara. Men ser fram emot att prova Roja - Aoud och jämföra!

375x500.17931.jpg

Apropå bra dofter som man önskar mer från så testade jag Oud & Bergamot från Jo Malone idag, extremt snäll och trevlig doft! Tveksam till innehållet av oud men den är väldigt väldigt härlig. Tyvärr är den i prestandaklass med Bal D’Afrique.

Inte provat någon av dom 🙄 men misstänker att performance inte är mycket att hurra över.

Tillbaka
Topp