Dagens parfymer
Idag har jag ränt omkring på stan i Rom. Framförallt har jag besökt Colosseum, Palatinska kullarna, forum romana och sånt trams min fru vill göra. Men jag har också sprungit i några parfymbutiker. Först Coin och testat mig igenom Guerlain. Därefter en veva in på Diptyque och sen Profumeria Cherry och testat: Andy tauer, Nishane, Stephane humbert lucas och inte minst Gualtieris senaste påhitt: Cuoium.
@S.L var snäll och la upp hans video för doften. En milt uttryck märklig futurisk video som tagen ur Mad Max. Den går för övrigt i linje med hans skruvade personlighet. "Han" är alltså Alessandro Gualtieri.
För er som varit i tråden ett tag så vet de att jag gillar honom mer än jag uppskattar stall-doft i mina ouds så att testa denna var givet.
Näsa: Alessandro Gualtieri (Som också gjort Nasomatto)
Hus: Orto Parisi
Noter: Kan ju killgissa men med tanke på hur han gjort sina tidigare pjäser så är det helt meningslöst. Läder är ju rätt tydligt dock.
Jag har läst lite om den och av de recensioner jag läst så var det en monstruös doft som får Terroni att baxna. Så jag hade rätt stora förväntningar på denna.
Men tji fick jag, iaf om hur mastordontigt explosiv den skulle vara.
Jag skrev förut att någon recenserade Boccanera som "Black Afghano for soccer moms". Den här är Terroni for soccer moms. Med andra ord - förbannat bra.
Den inleder med en rökig lädernot som inte alls är av den påträngande versionen. Det är snarare 1/5 av trycket från typ Tuscan Leather. Lädernoten kommer ackompanjerad av en mild rökelse-not och i bakgrunden surrar de bekanta ackorden från Terroni.
Efter en ganska kort stund, säg 10-15 min så lägger sig läderackordet, rökelsen ebbar ner och i drydown så är det en betydligt mer balanserad terroni med en hint av läder. Hur märkligt det än låter så är den för mig en jäkligt användbar doft. Precis som de flesta av hans pjäser alltså väldigt annorlunda från allt annat på marknaden men den här är jäkligt bra. Maskulin och faktiskt väldoftande snarare än annorlunda och märklig.
Gillar du Terroni kommer du gilla denna. Hatar du Terroni är sannolikheten stor att du inte kommer älska denna, även om den är betydligt mer nedtonad.
Sen ska man tillägga, om du inte känner till Orto Parisi så är nedtonad i sammanhanget ändå rätt uppskruvat jmf det mesta på marknaden. Men det är ingen Interlude eller annan radioaktiv skapelse.
Jag var rejält besviken på Fantomas (Nasomatto) men den här är en av de bästa från OP-linjen i min bok.