• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Sniffade på denna på Kastrup förra veckan med ”intent to buy” men avstod tillsvidare av två skäl. Gillar verkligen doften men dels känns den mer given till vår/sommar men inte också att den kändes rätt så lik Frapins L’Humaniste som jag redan har, någon här som använt båda och isf hur lika tycker ni isf att de är?

Den gör sig klart bättre till våren och hösten, kanske lite för klen för att vara en given vinterdoft i mitt tycke. L’Humaniste har jag tyvärr inte testat.

• Like
Reactions: S.L
DD:
2D9F70B4-1FB1-4D00-8AF9-4EE87E75C08F.jpeg

Då följer vi med på söndagstrenden:
PXL_20211219_200624376.jpg

Halloj, någon av er som testat Xerjoff Casamorati1888? 😀
Ja, det har blivit en fullträff på denna. Köpte den blint i veckan som gått, och det gjorde jag rätt i. Finfin doft. Kanske bara är jag men jag får en påtaglig tvåldoft, en mycket tilltalande sådan, typ som en gammal klassisk hårdtvål från nån finare butik. Förmodligen patchoulin som ger mig detta(?). Även trä och "floral notes" hittar man bland lagren. All in all - mycket trevlig!

Då följer vi med på söndagstrenden:
PXL_20211219_200624376.jpg

Ja, det har blivit en fullträff på denna. Köpte den blint i veckan som gått, och det gjorde jag rätt i. Finfin doft. Kanske bara är jag men jag får en påtaglig tvåldoft, en mycket tilltalande sådan, typ som en gammal klassisk hårdtvål från nån finare butik. Förmodligen patchoulin som ger mig detta(?). Även trä och "floral notes" hittar man bland lagren. All in all - mycket trevlig!
Den är kanon! Jag får en jäkla massa Ylang-Ylang och de för tankarna till asien direkt. Den har något exklusivt över sig. Lite som att välja ett lyxigt asiatiskt spa framför thaimassagen som har suspekta kunder och erbjudanden.

Ang 1888, är det någon som vet om den är omformulerad? Det snackades om det på nån sida, skulle ev. vara skillnad på juicen beroende på om det var gamla/nya förpackningen (flaskan?).

@Reverso hatar att vara en "party pooper", men undrar om Lira blivit reformulated 🤔 Verkar som att flaskan bytte utförande runt 2020.
Provande den nya flaskan idag och får mer citrus och apelsin i öppningen jämfört med dekanten jag provat...dekanten går på vanilj och karamell direkt.
Känns som att dekantens juice är kraftigare, pulserar ut direkt.

Detta är bara first impression 10 min efter applicering. Får se hur den utvecklas under dagen.

Man har ju även hört att vissa dofter behöver ett par veckor för att mogna.

Dont take me wrong, denna är fortfarande nice och samma noter liksom. Men känns mer citrus/apelsin åtminstone i öppningen, och kanske inte djup som dekanten jag provat? 🤔

20211220_082753.jpg

@Reverso hatar att vara en "party pooper", men undrar om Lira blivit reformulated 🤔 Verkar som att flaskan bytte utförande runt 2020.
Provande den nya flaskan idag och får mer citrus och apelsin i öppningen jämfört med dekanten jag provat...dekanten går på vanilj och karamell direkt.
Känns som att dekantens juice är kraftigare, pulserar ut direkt.

Detta är bara first impression 10 min efter applicering. Får se hur den utvecklas under dagen.

Man har ju även hört att vissa dofter behöver ett par veckor för att mogna.

Dont take me wrong, denna är fortfarande nice och samma noter liksom. Men känns mer citrus/apelsin åtminstone i öppningen, och kanske inte djup som dekanten jag provat? 🤔

20211220_082753.jpg

Tja @Richard1987

Batch?

Jag är väldigt nöjd med både performance och doft på min flarra...tycker mig känna en lätt rökig ton i den också, du kanske blivit näsblind?

Tja @Richard1987

Batch?

Jag är väldigt nöjd med både performance och doft på min flarra...tycker mig känna en lätt rökig ton i den också, du kanske blivit näsblind?
17221N står det på min flarra. Dekanten har jag ingen aning om tyvärr!

hmm rökighet lägger jag inte märke till i varken denna eller dekanten. Hittade en youtube recension som uppmärksammade samma som jag, jämför pre 2020 och post 2020 versionerna. Recensenten tycker den blivit mer citrus och unisex och mindre gourmand men främst i öppningen.

Nu när det gått ca 40 min börjar djupet framträda! Har nog iofs applicerat lite mindre än vanligt, då första spruten från en flaska inte är "riktiga sprays"

Men känner mig rätt säker på att citrus/apelsinnoterna är tydligare i öppningen här jämfört med dekanten.

Vad har du för batch på din? :D Lät spännande med rökigheten, kan du utveckla?

17221N står det på min flarra. Dekanten har jag ingen aning om tyvärr!

hmm rökighet lägger jag inte märke till i varken denna eller dekanten. Hittade en youtube recension som uppmärksammade samma som jag, jämför pre 2020 och post 2020 versionerna. Recensenten tycker den blivit mer citrus och unisex och mindre gourmand men främst i öppningen.

Nu när det gått ca 40 min börjar djupet framträda! Har nog iofs applicerat lite mindre än vanligt, då första spruten från en flaska inte är "riktiga sprays"

Men känner mig rätt säker på att citrus/apelsinnoterna är tydligare i öppningen här jämfört med dekanten.

Vad har du för batch på din? :D Lät spännande med rökigheten, kan du utveckla?

Jag har samma batch som dig,

Jag är kanonnöjd på alla sätt...skulle vilja säga att den är bättre än testern på NK. Men jag gillar ju blandningen av citrus och har inget emot om den är lite mer framträdande...

Jag har samma batch som dig,

Jag är kanonnöjd på alla sätt...skulle vilja säga att den är bättre än testern på NK. Men jag gillar ju blandningen av citrus och har inget emot om den är lite mer framträdande...
Jag måste revidera mitt tidigare utlåtande, dry downen är densamma som dekanten och projektionen finns där! Men håller fast vid att öppningen är annorlunda (kan va annan batch/annan formulera etc). Öppningen har mer citrus men främst mycket mer apelsin än dekanten.

Blev chockad när jag först sprayade, fick typ mest citrus och apelsin...livrädd för att dem hade tagit bort den här underbara djupa karamell/vanilj/apelsin/chokladen som jag nu doftar :D

Nu är jag inne på dag 5 av magsjuka. Har inte ens vågat mig på att ha parfym. Fy fan. Detta önskar jag inte ens britt-marie som kräver parfym-förbud på jobbet. Toppade helgens vansinne med ett besök på SöS för att min dotter efter alla spyor fick en temp på 34,6 och blå läppar. Mindre roligt.

Nåväl, fick iväg Secret Santa idag. Kunde inte frammana ett rim tyvärr. Mår lite för bedrövligt. Men tror innehållet bör vara rätt för mottagaren iaf! 😁👌

Nu är jag inne på dag 5 av magsjuka. Har inte ens vågat mig på att ha parfym. Fy fan. Detta önskar jag inte ens britt-marie som kräver parfym-förbud på jobbet. Toppade helgens vansinne med ett besök på SöS för att min dotter efter alla spyor fick en temp på 34,6 och blå läppar. Mindre roligt.

Nåväl, fick iväg Secret Santa idag. Kunde inte frammana ett rim tyvärr. Mår lite för bedrövligt. Men tror innehållet bör vara rätt för mottagaren iaf! 😁👌
Usch, låter fruktansvärt! Bra kämpat med att få ihop ngt överhuvudtaget.

Krya på dig och hoppas allt är bra med dottern nu 🙏.

Var o prov-sprayade MFK Petit Matin och Tauer Au Couer du Desert på varsin arm för 4-5 timmar sen. De är fan riktigt bra båda två (helt olika förstås) ... Måste nog bli minst en av dem till julklapp.

ACDD påminner lite om MFK Grand Soir som jag annars tänkt köpa, men frågan är om inte ACDD är bättre?? Riktig signatur doft potential tycker jag, vad säger ni andra som ev redan äger den? (är den så bra som första upplevelsen?)

Petit Matin är som en blandning av TF Neroli Portofino, TF Fleur de Portofino och D&G Light Blue, mycket trevlig sommardoft och skulle säga väldigt bra prestanda för en citrus, blommig doft. Kan lätt tänka mig att köpa den till sommaren.

Provade även nya TF Ebene Fumé på strip, kändes mycket trevlig tyckte jag, trodde den skulle vara mörkare o mer lik Oud Wood men den var helt klart mer vår- o till o med sommar-aktig i stuket, på gränsen till fräsch, måste prova den på hud nästa gång.

ACDD påminner lite om MFK Grand Soir som jag annars tänkt köpa, men frågan är om inte ACDD är bättre?? Riktig signatur doft potential tycker jag, vad säger ni andra som ev redan äger den? (är den så bra som första upplevelsen?)

Enig! Jag har Grand Soir, ACDD står högt upp på önskelistan. För mig är det lite samma men tillräckligt olika för att äga båda. Typ som Enigma Parfum för kväll och Parfum Cologne för dagtid.

Senast ändrad:
Finns ACDD att testa i Gbg?

Testa LADDM side by side med ACDDM. Samma doft men den LADDM är lättare. ACDDM är fylligare och djupare. (Inte exakt samma doft men väldigt lika).

De flesta tycks föredra hjärtat men jag föredrar faktiskt LADDM. Dels tycker jag varje not kommer till sin rätt bättre och dels känns den (för mig) mer harmoniskt komponerad.

Men bägge är mästerverk och finns definitivt på min ”lista”.

DD: (sample, därför stjäl jag en bild från WWW).

montabaco.jpg

Nån på frag beskrev denna som "om Tobacco Vanille var en vårdoft istället för en juldoft". Och även om jag köper analogin (och älskar TV) så är detta något helt annat.
Detta är en djupt aromatisk foughere med massor som sker paradoxalt nog i en otrolig harmoni).

Ska jag försöka mig på en poetisk tolkning så skulle jag säga att detta är som att ställa sig på ett berg i dolomiterna en vårmorgon när blommor och grönska börjar slå ut, typ. Fast du byter ut gräs mot tobaksblad och vissa av blommorna stämmer inte.

Sjukt välgjort historia. Detta är inget han snutit ur sig under en AW. Synd att jag har så svårt för juniper. För detta är sjukt bra.

Tillbaka
Topp