Notorious Niklas
Silver
Grym! Jag får massa körsbär av den, förstår inte hur det inte kan vara listat
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Grym! Jag får massa körsbär av den, förstår inte hur det inte kan vara listat
Plus att de gamla dofterna, 10-20-30 år gamla flaskor absolut inte luktar/beter sig exakt som de en gång gjorde. Så det går ju inte ens att jämföra rättvist head2head (utan tidsmaskin) fast man klickar hem en gammal flaska.Food for thoughts....
Reformulation...
Är det ens rimligt att parfymer alltid blir sämre efter uppdateringar? Det är ju klart det kan bli svårt att hålla en konsistent upplevelse om en av de bärande ingredienserna blir förbjudna av miljö/allergi skäl. Men nästan ALLA parfymer som funnits länge anses ju varit bättre förr. Och varje iteration har ju såklart blivit ljusare i färgen och svagare för alla vet ju att varumärkena alltid försöker öka marginalerna genom att vattna ur dofterna..
Jag tänker att detta generellt måste vara bullshit. Med all ny nano kunskap vi har och kännedom om hur nya material och ingredienser beter sig (kolla bara hur light läsk utvecklats från odrickbar till bra) så måste detta vara till 95% osant. Det är ju så svårt att jämföra för dom där fantastiska versionerna från "back in the day's" är ju alltid svåra att få tag på.
What say?
Japp. Det blir det ju nästan aldrig möjligt att göra en korrekt jämförelse. Det är kanske skälet till att det gärna blir en hype kring hur bra doften var innan reform. Sedan som du säger så är ju en del dofter som funnits länge tweakade för att passa dagens smak bättre och då blir det ju just en smakfråga. Det man kan undra är ju om det finns någon sanning alls i påståendena kring att urvattna parfymerna efter ett tag av lönsamhetsskäl. Jag tror själv inte alls på det men det kommer ju ofta upp som någon slags sanning. Det verkar för mig vara ett perfekt sätt att sänka varumärket i botten men man skulle vilja veta från någon som är i branschen om det finns något korn av sanning i det.Plus att de gamla dofterna, 10-20-30 år gamla flaskor absolut inte luktar/beter sig exakt som de en gång gjorde. Så det går ju inte ens att jämföra rättvist head2head (utan tidsmaskin) fast man klickar hem en gammal flaska.
Min upplevelse är att det är 50/50 sant/bs.
Skulle vara kul att jämföra layton 78 vs 82 som båda är nya och luktar som de ska från fabrik. Lär vara skillnad.
Men som ADG som många numera klagar på är enligt mig bs. Jag har kört den sedan 90-talet och prestandan har alltid varit rätt kass. Lika kass då som nu. Lukten kan jag inte svära på, men inget jag märker i minnet. Luktar suverän adg-dna helt enkelt.
Fahrenheit ovan däremot är nog skillnad. Den var megabeastmode och fyllig för 30 år sen. Inte idag, även om den är över medel och nice.
En stor skillnad är YSL Jazz. De gamla klassiska plast eller glasflaskorna kontra den moderna versionen i fyrkantsflaska la collection. Ganska stor skillnad, det kan jag svära på även om min gamla flaska är 20 år och lite mer spritig än förr. Men dessa är ju inte riktigt samma parfymer heller, utan mer nytolkningar.
Fantastisk. Har alltid gillat denna men nu när jag sitter på en helflaska (fortfarande inplastad) blev jag helt plötsligt osäker på den och funderar om jag inte borde ha valt Fetish, Musk Aoud, eller något annat lite mer edgy.
Enigma känns som ett säkert kort. Fetish är mer edgy än musk aoud i mitt tycke.Fantastisk. Har alltid gillat denna men nu när jag sitter på en helflaska (fortfarande inplastad) blev jag helt plötsligt osäker på den och funderar om jag inte borde ha valt Fetish, Musk Aoud, eller något annat lite mer edgy.
Ja gör det gärna. Trodde denna var väldigt limiterad men den verkar ha sålts till minst 2017 iaf, över 10 år?Synd man missade denna i butik.
Känns 50/50 och en del placeboeffekt...Food for thoughts....
Reformulation...
Är det ens rimligt att parfymer alltid blir sämre efter uppdateringar? Det är ju klart det kan bli svårt att hålla en konsistent upplevelse om en av de bärande ingredienserna blir förbjudna av miljö/allergi skäl. Men nästan ALLA parfymer som funnits länge anses ju varit bättre förr. Och varje iteration har ju såklart blivit ljusare i färgen och svagare för alla vet ju att varumärkena alltid försöker öka marginalerna genom att vattna ur dofterna..
Jag tänker att detta generellt måste vara bullshit. Med all ny nano kunskap vi har och kännedom om hur nya material och ingredienser beter sig (kolla bara hur light läsk utvecklats från odrickbar till bra) så måste detta vara till 95% osant. Det är ju så svårt att jämföra för dom där fantastiska versionerna från "back in the day's" är ju alltid svåra att få tag på.
What say?
Jäkligt sugen på att testa den där!Regnet öser ner så det blir mys i soffan med byredo idag….
Den gjordes om året innan också än din, då päron noten försvann.Känns 50/50 och en del placeboeffekt...
Men ett tydligt exempel är Dior homme intense...älskar min flaska från 2016, men den har gjorts om åtminstone två gånger därefter och gillar inga av de senare varianterna jag testat
Tycker den sitter helt ok. Känner av små swifs efter en hel dag. Men å andra sidan jagar jag inga projektionsmonster…….tycker den är fantastiskt. Jag som du är jäven svag för uden och denna sitter bättre.Jäkligt sugen på att testa den där!
Får köpa ett sample eller vänta tills man besöker en vettig parfymbutik (finns inga där jag bor ).
Hur är longevityn?
Food for thoughts....
Reformulation...
What say?
Helt enig. Samtidigt är det ju lite konstigt att domen från alla frag heads alltid är att doften blev sämre. Rimligtvis måste det ibland dra åt andra hållet också så att majoriteten egentligen borde uppleva den som bättre. Men har man bestämt sig för att en ändring alltid är till det sämre och dessutom orkestrerad av någon ond kommersiell mastermind...då är det väl svårt att vara objektiv.En del är ren inbillning. Du har ett doftminne som sviker dig. Men det finns ju en del faktorer som spelar in. Om något ämne förbjudits av IFRA, däribland en lång rad essentiella oljor, mossa, fikonlöv, pepparrot, senapsfrö osv osv, kommer ju leda till en annan doft.
Även om användningen av vissa naturliga extrakt skiljer sig kommer det påverka. (När blommorna är skördades, mängden solljus, temperatur osv).
Allt detta ska ju pareras för ska tilläggas.
Sen har vi hur du upplever dofter beroende på sinnestillstånd. Om jag är stressad pallar jag inte tunga dofter på samma sätt och kommer inte associera dem lika positivt. Omvänt, när jag är på semester och på mitt bästa humör upplever jag vissa dofter som magiska. När jag är tillbaka är de inte alls lika fantastiska.
Utöver det så har vi ju vissa uppenbara skillnader typ Creed Aventus. Där prioriterade man att få ut doften i massor över kvalitet av säljmässiga skäl.
Och sist men inte minst - dofter utvecklas över tid. Så även din smak.
Den där lär man fasiken prova…
Den där lär man fasiken prova…
Provade Kredo av @Kingpin i helgen. Där har vi nog Oud Wood med rätt prestanda! Riktigt bra men behöver nog närmare jämförelser framöver!
Ska se om jag har någon kvar av dina, annars får jag försöka få tag i någraOm du har en tom dekant liggandes, som du kan skicka åt mitt håll, löser jag en skvätt!