• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Fick min Chypre idag från Roja UK.
Doften rekommenderas såklart, tror dem flesta har provat den.
Men tänkte dela med mig av kostnaderna som tillkommer,
kan vara bra om någon planerar att köpa något därifrån.
Förutom att man får med ett 7,5ml prov av valfri doft
får man även med Pierre De Veley discovery collection.


Men det är såklart bäst att köpa direkt ifrån Roja
när svenska återförsäljare inte har doten i lager eller
om man letar dofterna som bara Roja säljer på sin hemsida.
Såhär var kostnaderna för min Chypre:

Pris: 562£ för flaskan 7022kr
Frakt, tull samt avgifter: 132£ 1621kr
Totalt 694£ - 8643kr

Så beroende på situation så lönar det sig att köpa direkt från UK.

:)
20221206_200552.jpg
20221206_200748.jpg
 
Dom tre senaste veckornas skörd, Layton, Herod och Pasha Parfum. Nu är frågan om jag ska gå på en Hacivat, behåller den sin fräschör eller blir den mest mossig och grön?
Är rädd att den tappar sin öppning med citrus och pineapple helt, andra alternativ,
vad säger panelen 🤔?

PSX_20221208_125145.jpg
Tyckte den blev mossig efter ett tag, och inte alls lika fräsch.
 
Fräsch lyxdoft 1: Roja - Elysium.
Fräsch lyxdoft 2: Casamorati - Gentiluomo
Fräsch lyxdoft 3: Fragrance kitchen - Cosmos

Sen behöver man inte så mycket mer! 😁

Tackar för förslagen 👍. Har faktiskt funderat lite på Gentiluomo så jag får kanske ge det en ordentlig funderare istället 🤔. Ca 10 minuter borde väl räcka tänker jag...det är väl en ordentlig funderare 😂.
 
Fräsch lyxdoft 1: Roja - Elysium.
Fräsch lyxdoft 2: Casamorati - Gentiluomo
Fräsch lyxdoft 3: Fragrance kitchen - Cosmos

Sen behöver man inte så mycket mer! 😁
Otroligt kompetent trio.
Slänger in FDB - Oud Bleu Intense. Då har du en doft för vår, sommar, höst... Funkar i svalare temperaturer och i värme.
En egen doft på det allra bästa sättet.
 
Fått hem en splitt på Xerjoff Naxos och den är så bra så jag behöver en flaska. Var hittar man den till bäst pris? Mina googlingar ger att den kostar typ samma överallt.

Kanske nån här som tröttnat på sin?
 
Fått hem en splitt på Xerjoff Naxos och den är så bra så jag behöver en flaska. Var hittar man den till bäst pris? Mina googlingar ger att den kostar typ samma överallt.

Kanske nån här som tröttnat på sin?

Till ordinarie pris är den lite dyrare här än hos vissa andra butiker, men med rabattkoden "SHOP22" kan du just nu få den för 2211kr 😊
 
Precis, därav konklusionen att man uppfattar dofter olika, t.o.m. väldigt olika.
Värt att tänka på om/när man jagar ”facit” på Fraggan eller tar del av andras åsikter på olika plattformar.

Det är ju lite intressant dock just exemplet med AII & RM No. 5 där det verkar som att rätt många får en liknande upplevelse medans någon annan inte alls kan förstå kopplingen. Vad är det egentligen som ligger bakom skillnaden i upplevelse? Går det ens att leda i bevis?
Jag tror också upplevelsen skiljer mer än skinnet det landar på. Jag tycker jag själv upplever dofter ganska olika från en period till en annan. Exempelvis kunde jag inte med Spicebomb extreme när den kom. Såldes snabbt. Jag har aldrig lyckats lista ut vad jag reagerade mot heller för det var något väldigt subtilt som inte finns med i beskrivna noter heller. Nu köpte min son den och jag testade ett par gånger o nu tycker jag den är en grymt bra designer/krydd/tobak som jag gärna skulle köpa igen. Stor skillnad, samma person o samma doft. Klart det sedan skiljer mer mellan olika personers upplevelse över tid.
 
  • Like
Reactions: S.L
Det är ju lite intressant dock just exemplet med AII & RM No. 5 där det verkar som att rätt många får en liknande upplevelse medans någon annan inte alls kan förstå kopplingen. Vad är det egentligen som ligger bakom skillnaden i upplevelse? Går det ens att leda i bevis?
Kan ofta tycka att många varma dofter lätt påminner om varandra. Inte alltid i öppningen men de kokar alla ner till en ganska snarlik bas till slut. Innan upplevde jag det ännu mer men efterhand som man luktar på mer saker så kanske man finner små skillnader. Men en vanlig lekman känner i stort sett ingen skillnad. Ett exempel i min bok, som går att fylla på hur mycket som helst, är typen "amber-vanilla-spicy-woody-oriental-fougere (etc)" tex:

"Stronger with you" intensely, absolutely osv
"Code" profumo, absolu, gold, EDP, osv
"Azzaro" most wanted, wanted by night osv
YSL L'Homme (la nuit) edp osv
ETC.

Och de flesta nischhusen har något i sin linje som skulle kunna adderas till denna listan.

Tittade på denne "D&G The One Luminous Night" som @Mr.Eriksson tipsade om. Verkar helt klart intressant. Sen är den nog något jag förmodligen placerat till listan ovan, så fort den nått sin drydown åtminstone.

Jag gillar verkligen denna typen av dofter, men det kan vara lite svårt att hålla isär titlarna ibland.
 
Kan ofta tycka att många varma dofter lätt påminner om varandra. Inte alltid i öppningen men de kokar alla ner till en ganska snarlik bas till slut. Innan upplevde jag det ännu mer men efterhand som man luktar på mer saker så kanske man finner små skillnader. Men en vanlig lekman känner i stort sett ingen skillnad. Ett exempel i min bok, som går att fylla på hur mycket som helst, är typen "amber-vanilla-spicy-woody-oriental-fougere (etc)" tex:

"Stronger with you" intensely, absolutely osv
"Code" profumo, absolu, gold, EDP, osv
"Azzaro" most wanted, wanted by night osv
YSL L'Homme (la nuit) edp osv
ETC.

Och de flesta nischhusen har något i sin linje som skulle kunna adderas till denna listan.

Tittade på denne "D&G The One Luminous Night" som @Mr.Eriksson tipsade om. Verkar helt klart intressant. Sen är den nog något jag förmodligen placerat till listan ovan, så fort den nått sin drydown åtminstone.

Jag gillar verkligen denna typen av dofter, men det kan vara lite svårt att hålla isär titlarna ibland.

Kan varmt rekommendera den 🤓
Man känner att The One edp DNA:t finns där minus tobak & vanilj plus sötma från fikon & lite krydda. Mellanöstern inspirerad.
Sitter på huden länge, men ingen beastmode prestanda

Luktar som en tvist mellan The One & TF - Plum Japonis typ
 
Tillbaka
Topp