• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Dagens eftermiddagsdoft: Le Male Le Parfum
FF305251-F3BA-400A-8776-FB0C29584184.jpeg

Kan man få en mini recension? Har vanliga le male, skiljer det mycket?
Ganska annorlunda. Det blir så orättvist för mig att jämföra, jag skrev någonstans bakåt i tråden om hur vanliga Le Male ger mig flashbacks till tonåren - nånstans runt 98-99 när Fucking Åmål var populär.

Jag gillar Le Parfum. Mycket vanilj och lavendel. Krämig på något sätt.

Ganska annorlunda. Det blir så orättvist för mig att jämföra, jag skrev någonstans bakåt i tråden om hur vanliga Le Male ger mig flashbacks till tonåren - nånstans runt 98-99 när Fucking Åmål var populär.

Jag gillar Le Parfum. Mycket vanilj och lavendel. Krämig på något sätt.
Tack! Lär bli ett köp för mig isåfall. :)

Hittade dessa bilder från den gamla goda tiden runt 2014, beställde mycket guerlain då från belgieutror jag det var, fick alltid fullproppat med samples o snyggt inslaget 😍 tror jag betalade runt 2000kr för guldflarran...
Nuförtiden känner man inte ens igen fragcomm längre, bara jakt efter clicks views och samma dofter syns överallt...
Det var verkligen en magisk tid runt 2010- jag vet att jag låter konservativ nu gubbig..😂
Marc robes08 var min enda gudfader🙏

Bilagor

• IMG_7903.JPG
    IMG_7903.JPG
    322.2 KB · Visningar: 5
  • IMG_7908.JPG
    IMG_7908.JPG
    361.3 KB · Visningar: 6
Senast ändrad:
Hittade dessa bilder från den gamla goda tiden runt 2014, beställde mycket guerlain då från belgieutror jag det var, fick alltid fullproppat med samples o snyggt inslaget 😍 tror jag betalade runt 2000kr för guldflarran...
Nuförtiden känner man inte ens igen fragcomm längre, bara jakt efter clicks views och samma dofter syns överallt...
Det var verkligen en magisk tid runt 2010- jag vet att jag låter konservativ nu gubbig..😂

Beror nog på var i frag-universum man är. Är med i lite olika grupper - vissa specifika för brands, andra bredare. Tycker nog det finns något för precis alla.
Men visst, får jag se en till Sauvage, Aventus et al - post skriker jag snart.

Däremot hamnar jag själv emellanåt i fällan att jag köper typ "same same" av olika tillverkare. Alltså liknande dofter men marginellt olika takes. Jag är oud/ros-torsk och har massor av olika versioner av samma komposition tex. Inser att jag är på väg in i samma med Chypre - lite mer frukt, lite mer stram osv. Men samtidigt så är det rätt mysigt. Jag är väldigt ofta sugen på Chypre Palatin och mindre ofta sugen på Diaghilev.

Vad avser Guerlain så har jag:

• Jicky (vintage)
  • Shalimar (vintage)
  • Mitsuoko (vintage)

L'homme
Habit Rouge
Heritage
Ideal Cologne

Saknar definitivt en "Derby". Men jag älskar inte "ideal" serien (bortsett den nu diskade colognen). Har du fler tips så shoot!

Beror nog på var i frag-universum man är. Är med i lite olika grupper - vissa specifika för brands, andra bredare. Tycker nog det finns något för precis alla.
Men visst, får jag se en till Sauvage, Aventus et al - post skriker jag snart.

Däremot hamnar jag själv emellanåt i fällan att jag köper typ "same same" av olika tillverkare. Alltså liknande dofter men marginellt olika takes. Jag är oud/ros-torsk och har massor av olika versioner av samma komposition tex. Inser att jag är på väg in i samma med Chypre - lite mer frukt, lite mer stram osv. Men samtidigt så är det rätt mysigt. Jag är väldigt ofta sugen på Chypre Palatin och mindre ofta sugen på Diaghilev.

Vad avser Guerlain så har jag:

• Jicky (vintage)
  • Shalimar (vintage)
  • Mitsuoko (vintage)

L'homme
Habit Rouge
Heritage
Ideal Cologne

Saknar definitivt en "Derby". Men jag älskar inte "ideal" serien (bortsett den nu diskade colognen). Har du fler tips så shoot!
Wow tack för ditt svar!
Dom du nämnde där är ju masterpieces såklart rent historiskt men kvalitetmässigt likaså! Om du får chansen testa denna borde du göra det Gourmand Elixir Charnel Gourmand Coquin, wow säger jag bara! Om man gillade Lidge....som mig 🤩🙌
Har en decant på ideal cologne, mkt potent för att vara en summer frreshie

Bilagor

• 375x500.4675.jpg
    375x500.4675.jpg
    17 KB · Visningar: 5
Wow tack för ditt svar!
Dom du nämnde där är ju masterpieces såklart rent historiskt men kvalitetmässigt likaså! Om du får chansen testa denna borde du göra det Gourmand Elixir Charnel Gourmand Coquin, wow säger jag bara! Om man gillade Lidge....som mig 🤩🙌
Har en decant på ideal cologne, mkt potent för att vara en summer frreshie

Fattar lät ju fin men...jag klarar inte gourmander.
Finns ju de som gillar att dofta hasselnötstårta, host host @Notorious Niklas. Men jag har svårt för alla gourmander i princip.

Dessa kollar jag på nu:

Och så några ord om den tack? 😍
Öppnar med aprikos och rom. Påminner nästan om lukten av Amaretto, om jag minns den lukten rätt. Sen kommer rök och vanilj. Mjuk oud som spelar i bakgrunden och också djupt träig. Efterhand anar man lite blommor men aprikos-rom-vanilj-amaretto står fortfarande kvar i fokus.
En gourmand, och om vi ska dra liknelser till efterrätter så ligger nog en Crème Brûlée närmast till hands.

Dessa inläggen är inte ute och cyklar:
1674377354277.png

Lämnar samma märken på huden som antiseptika man använder innan operationer och dylikt.
using-iodine-on-a-cut-that-may-have-an-iodine-allergy.jpg

DD är dekant av denna:
Kvalitetsdoft men inte min grej.
Fikon i top/mid/base garanterar en genomgående påtaglig fikonupplevelse. Fikon i sig är inget jag har ett jättes problem med så länge det inte blir för sött, här är det nog kombinationen med ”noir” aspekten jag snubblar på. Noir-suffixet är mycket passande IMO, det är en påtaglig mörk och lite söt kryddighet kopplat till fikonet här. Precis som med Penhaligon’s Halfeti Cedar så är det denna kryddighet och de torkade frukterna jag inte klickar med, det blir till slut för sött och ”orientaliskt” för mig helt enkelt. Har hållit ut i ca en timme men nu blir det nog till att försöka tvätta av den och hitta en annan doft att förgylla söndagseftermiddagen med (en alldeles för viktig del av veckan att spendera med en doft man inte helt kommer överens med).

DD är dekant av denna:
Kvalitetsdoft men inte min grej.
Fikon i top/mid/base garanterar en genomgående påtaglig fikonupplevelse. Fikon i sig är inget jag har ett jättes problem med så länge det inte blir för sött, här är det nog kombinationen med ”noir” aspekten jag snubblar på. Noir-suffixet är mycket passande IMO, det är en påtaglig mörk och lite söt kryddighet kopplat till fikonet här. Precis som med Penhaligon’s Halfeti Cedar så är det denna kryddighet och de torkade frukterna jag inte klickar med, det blir till slut för sött och ”orientaliskt” för mig helt enkelt. Har hållit ut i ca en timme men nu blir det nog till att försöka tvätta av den och hitta en annan doft att förgylla söndagseftermiddagen med (en alldeles för viktig del av veckan att spendera med en doft man inte helt kommer överens med).
Vår generöse vän @Spincini välsignade mig med ett sample på denna också och jag måste hålla med dig. Den blir lite onaturligt sötsliskig på ett sätt som inte lirar för mig tillsammans med övriga noter. Inte skrubbdålig men dessvärre en miss!

Vår generöse vän @Spincini välsignade mig med ett sample på denna också och jag måste hålla med dig. Den blir lite onaturligt sötsliskig på ett sätt som inte lirar för mig tillsammans med övriga noter. Inte skrubbdålig men dessvärre en miss!
Precis som med Halfeti Cedar tror jag att Figuier Noir kan vara en riktig fullträff och 10-poängare för många, den lirar bara inte med mig. Hustruns reaktioner var inte heller att skoja med, hon var övertygad om att det fanns oud i denna och även om jag själv inte känner det så förstår jag den reaktionen/intrycket.

Nu byter jag DD här till denna:
25726B37-1BE6-46DF-A623-1586296E5D70.jpeg

Precis som med Halfeti Cedar tror jag att Figuier Noir kan vara en riktig fullträff och 10-poängare för många, den lirar bara inte med mig. Hustruns reaktioner var inte heller att skoja med, hon var övertygad om att det fanns oud i denna och även om jag själv inte känner det så förstår jag den reaktionen/intrycket.

Nu byter jag DD här till denna:
25726B37-1BE6-46DF-A623-1586296E5D70.jpeg

Är oud något som de flesta kvinnor är känsliga mot?
Min fru har nån slags postcovid känner aldrig något eller ger komplimanger...

Är oud något som de flesta kvinnor är känsliga mot?
Min fru har nån slags postcovid känner aldrig något eller ger komplimanger...
Nä, det tror jag väl inte? I mitt fall så har vi dock en relativt snarlik smak här hemma och hustrun brukar låna några av mina favoriter som nog kan klassas som klassiskt maskulina aromatiska, som tex TF BdJ, RP Mousse Iluminee för eget bruk. Just nu är dock hennes favorit RP Tuberose Moss som var en lyckad julklapp. Hon har tidigare arbetat på hotell i Sydostasien med periodvis stort antal gäster från mellanöstern och är sedan dess generellt rätt överkänslig för oud och söta/fruktiga dofter.

MDCI ha snabbt seglat upp som ett av mina favorit-märken. Jag har bara helflarror av Chypre Palatin och Invision Barbare (MDCIs kändaste dofter) men jag har hittat ett gäng till som jag verkligen gillar. Dagens doft är:

375x500.5933.jpg

Ambre topkapi - https://www.fragrantica.com/perfume/MDCI-Parfums/Ambre-Topkapi-5933.html

Precis som de flesta dofter från MDCI har den är tydlig old-school/gentlemannamässig vibe. För den uppmärksamme så innehåller den här fan min hat-not, nämligen ananas. Men dels är det en av typ 30 noter och dels är den inte utstickande på något vis. Inte som Hacivat eller Aventus (blä). Denna är snarare någonstans mellan "bon monsieur" från Rogue och Millesime Imperial från Creed. Att den har likheter med Millesime är inte konstigt - näsan för denna är samma. Det vill säga Olivier Creed. Närå skoja bara, Olivier Creed kan lika lite om att skapa parfym som jag. Näsan är såklart Pierre Bourdon, aka the Ghost perfumer. (Olivier har dock hävdad en lång rad kreationer som hans när de i själva verket är skapelser av just Bourdon. Boken om Creed går igenom detta på ett magnifikt vis).

För er som gillar Invision Barbare borde ni testa: Le barbier Tangier och denna. Inte superlika på något vis, men de spelar i samma gentlemannamässiga sfär.
Andra bra dofter från MDCI är : Cuir Cavallier (oud/ros på franskt vis), L'elegante och L'Homme aux gants.

Blir nog en flarra av denna!

En fråga. Känner ni skillnaden på bra och dåliga ingredienser i parfymer? Liksom kan ni känna ifall en parfym är billig eller dyr?

Tillbaka
Topp