• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Fortfarande väldigt nöjd. Inte lika nöjd med dammet dock...
1674454296648.png
 
En fråga. Känner ni skillnaden på bra och dåliga ingredienser i parfymer? Liksom kan ni känna ifall en parfym är billig eller dyr?

Vissa ingredienser vet jag är skitdyra och några kan jag absolut känna igen: riktig oud, orris rot, jasmine absolut, bulgarisk ros, riktig musk (tyvärr stor skillnad ot den syntetiska) och detsamma gäller ambergris. Finns säkerligen fler. Men oftast är min "detta luktar dyrt" kopplat till naturliga ingredienser. Det går inte att varken säga att naturliga är bättre eller dyrare än syntetiska (det blir för kategoriskt och dessutom inte sant) men dyra parfymer innehåller oftare fler naturliga ingredienser.

Men sen har vi den kanske viktigaste faktorn - dyrt är inte alls "bättre". För vad är bättre? Är bättre fler dyra ingredienser? Har testat rätt många "soppor" av pissdyra ingredienser som inte alls är varken välblandade eller frammanar någon form av association till något. (Trots att jag ofta försöker läsa kreatörens tankar när jag testar speciella dofter). Om man ser parfym som konst så kan man säga att dyra material att jobba med skapar inte alls bättre konst. Jämför med kläder om du vill. Du kan köra Loro Piana tyg rakt igenom, och det kommer såklart ge någon form av intryck. Men passform, estetik, färger och en lång rad andra saker kommer avgöra om kläderna flyger.

En vanlig parfyms kostnad (tänk Åhléns) har en produktionskostnad på 4-6% av retailpriset. Resten är marknadsföring, logistik, löner, butiker och andra overhead-kostnader. Det finns en del utrymme för att öka kostnaderna vad avser ingredienser om man så önskar. Dock är det på bekostnad av marginaler och det vill husen oftast inte.
 
Senast ändrad:
Vissa ingredienser vet jag är skitdyra och
En vanlig parfyms kostnad (tänk Åhléns) har en produktionskostnad på 4-6% av retailpriset. Resten är marknadsföring, logistik, löner, butiker och andra overhead-kostnader. Det finns en del utrymme för att öka kostnaderna vad avser ingredienser om man så önskar. Dock är det på bekostnad av marginaler och det vill husen oftast inte.

Stämmer bra med siffror jag hört. Enligt uppgifter ska Frederic Malle haft ett tidigare tak på 6$ per tillverkad flaska, nu förmodligen något högre med tanke på inflation.
 
Stämmer bra med siffror jag hört. Enligt uppgifter ska Frederic Malle haft ett tidigare tak på 6$ per tillverkad flaska, nu förmodligen något högre med tanke på inflation.

Luca Turin skriver i "secret of scent" att budgeten för ingredienser har rasat sen 70-talet. Minns inte exakt hur mycket men delvis har det säkerligen att göra med att de stora producenterna (Firmenich, IFF, Givaudan, Takasago, Symrise et al) blivit bättre på att skapa prisvärda synteter som går att kombinera med likvärdigt resultat. Men en säkerligen ännu större del är att maximera vinster.

Finns någon passage i boken kring att bolagen på 90-talet gick från att jobba hårdast med "hjärt och bas" eller alltså den del av parfymen som utvecklar sig över tid till att fokusera mest på de noter som släpps initialt (den såkallade toppen). Detta för att de parfymer med "bäst" topp sålde mest. Och konsumenterna sket i resan över tid. De ville bara ha "väldoft" när de applicerar doften.

Det är säkerligen sant, den stora majoriteten av parfymköpare lär ju inte direkt sitta efter 5 timmar och konstatera att deras "wiffs" nu tagit sig en annan riktning än den initialt hade.
 
Luca Turin skriver i "secret of scent" att budgeten för ingredienser har rasat sen 70-talet. Minns inte exakt hur mycket men delvis har det säkerligen att göra med att de stora producenterna (Firmenich, IFF, Givaudan, Takasago, Symrise et al) blivit bättre på att skapa prisvärda synteter som går att kombinera med likvärdigt resultat. Men en säkerligen ännu större del är att maximera vinster.

Finns någon passage i boken kring att bolagen på 90-talet gick från att jobba hårdast med "hjärt och bas" eller alltså den del av parfymen som utvecklar sig över tid till att fokusera mest på de noter som släpps initialt (den såkallade toppen). Detta för att de parfymer med "bäst" topp sålde mest. Och konsumenterna sket i resan över tid. De ville bara ha "väldoft" när de applicerar doften.

Det är säkerligen sant, den stora majoriteten av parfymköpare lär ju inte direkt sitta efter 5 timmar och konstatera att deras "wiffs" nu tagit sig en annan riktning än den initialt hade.
Det tror jag absolut. Jag tänker att den absoluta majoriteten av de parfymer som säljs, köps av personer som i en butik får en pappersremsa tilldelad sig och direkt efter applicering lägger näsan på den och bestämmer sig för om man ska köpa den eller ej.

Helt galet eftersom de allra bästa parfymerna för mig, ofta är de som gör den största resan från applicering till mål. Inte den som tar störst steg från en skala ”dålig - bra” utan snarare hur många dimensioner och lager parfymen presenterar under användningen. Och hur den kan skilja sig från användning till användning. Sen kan ju dessa lager och dimensioner inte alls passa mig i smaken, men jag kan ändå uppskatta hantverket bakom och kvaliteterna på råvarorna.

Däremot ska jag erkänna att jag märkt att jag kan tycka att en parfym som går från en relativt vidrig öppning till en angenäm drydown är bättre än en linjär parfym som bara är ”angenäm” rakt igenom. Det har nog med ovanstående att göra, att det händer något i den, det blir en resa, man reagerar och den väcker saker inom en även om det inte alltid är enkom positivt. T.ex. att tvingas härda ut lite med avföringen i öppningen gör den ljuva jasminen ännu mer njutbar när man fått plågas lite innan, precis som en whiskey är godare efter en slitsam arbetsvecka 😁
 
Vissa ingredienser vet jag är skitdyra och några kan jag absolut känna igen: riktig oud, orris rot, jasmine absolut, bulgarisk ros, riktig musk (tyvärr stor skillnad ot den syntetiska) och detsamma gäller ambergris. Finns säkerligen fler. Men oftast är min "detta luktar dyrt" kopplat till naturliga ingredienser. Det går inte att varken säga att naturliga är bättre eller dyrare än syntetiska (det blir för kategoriskt och dessutom inte sant) men dyra parfymer innehåller oftare fler naturliga ingredienser.

Men sen har vi den kanske viktigaste faktorn - dyrt är inte alls "bättre". För vad är bättre? Är bättre fler dyra ingredienser? Har testat rätt många "soppor" av pissdyra ingredienser som inte alls är varken välblandade eller frammanar någon form av association till något. (Trots att jag ofta försöker läsa kreatörens tankar när jag testar speciella dofter). Om man ser parfym som konst så kan man säga att dyra material att jobba med skapar inte alls bättre konst. Jämför med kläder om du vill. Du kan köra Loro Piana tyg rakt igenom, och det kommer såklart ge någon form av intryck. Men passform, estetik, färger och en lång rad andra saker kommer avgöra om kläderna flyger.

En vanlig parfyms kostnad (tänk Åhléns) har en produktionskostnad på 4-6% av retailpriset. Resten är marknadsföring, logistik, löner, butiker och andra overhead-kostnader. Det finns en del utrymme för att öka kostnaderna vad avser ingredienser om man så önskar. Dock är det på bekostnad av marginaler och det vill husen oftast inte.
Stämmer bra med siffror jag hört. Enligt uppgifter ska Frederic Malle haft ett tidigare tak på 6$ per tillverkad flaska, nu förmodligen något högre med tanke på inflation.
Det tror jag absolut. Jag tänker att den absoluta majoriteten av de parfymer som säljs, köps av personer som i en butik får en pappersremsa tilldelad sig och direkt efter applicering lägger näsan på den och bestämmer sig för om man ska köpa den eller ej.

Helt galet eftersom de allra bästa parfymerna för mig, ofta är de som gör den största resan från applicering till mål. Inte den som tar störst steg från en skala ”dålig - bra” utan snarare hur många dimensioner och lager parfymen presenterar under användningen. Och hur den kan skilja sig från användning till användning. Sen kan ju dessa lager och dimensioner inte alls passa mig i smaken, men jag kan ändå uppskatta hantverket bakom och kvaliteterna på råvarorna.

Däremot ska jag erkänna att jag märkt att jag kan tycka att en parfym som går från en relativt vidrig öppning till en angenäm drydown är bättre än en linjär parfym som bara är ”angenäm” rakt igenom. Det har nog med ovanstående att göra, att det händer något i den, det blir en resa, man reagerar och den väcker saker inom en även om det inte alltid är enkom positivt. T.ex. att tvingas härda ut lite med avföringen i öppningen gör den ljuva jasminen ännu mer njutbar när man fått plågas lite innan, precis som en whiskey är godare efter en slitsam arbetsvecka 😁
Kan bara hålla med....
Däremot känns det som om att den lilla skaran parfymintresserade växer något lite i samhället. Och på rätt många andra saker. Man uppskattar mer det här med "bespoke", familjeägt istället för stora koncernägda märkesgrejer och tillverkningsprocedurer och ingredienser mm mm... Jag tycker att man börjat öppna ögonen lite mer för hantverket i sig på rätt många grejer. Kan bara vara en känsla men visst fan är det tråkigt att t.ex. Tom Ford valde att sälja till EL? Det blir lite mer själlöst, i min bok.
Länge leve dyra ingredienser och snygga korkar. Premiumkänslan får icke tummas på. (Sen att det har 0,0 med själva doften att göra är en helt annan sak...)
 
Kan bara hålla med....
Däremot känns det som om att den lilla skaran parfymintresserade växer något lite i samhället. Och på rätt många andra saker. Man uppskattar mer det här med "bespoke", familjeägt istället för stora koncernägda märkesgrejer och tillverkningsprocedurer och ingredienser mm mm... Jag tycker att man börjat öppna ögonen lite mer för hantverket i sig på rätt många grejer. Kan bara vara en känsla men visst fan är det tråkigt att t.ex. Tom Ford valde att sälja till EL? Det blir lite mer själlöst, i min bok.
Länge leve dyra ingredienser och snygga korkar. Premiumkänslan får icke tummas på. (Sen att det har 0,0 med själva doften att göra är en helt annan sak...)
Jag vill nog också tro det men inser rätt snabbt att det nog snarare för min del handlar om att det är jag som med hjälp av sociala medier, forum och dylikt kommit i kontakt med fler likasinnade än något större samhälleligt paradigmskifte. Kan så klart ha fel men i vardagen så stöter jag aldrig på nichedofter, handtillverkade plagg, något kvalitetsur, på sin höjd kanske ett par randsydda skor men annars rätt tomt. I och för sig bor jag relativt långt ifrån någon typ av samhällelig knutpunkt för att rättvist kunna recensera den här typen av utveckling men. Jag hoppas att du har rätt i alla fall 😁
 
Tänkte ge Dior Sauvage en sista chans. Någon som tröttnat på sin Parfum version? Har testat både edt/edp men vi klickar inte. Äger elixir och gillar den. Som sagt Parfum som är av intresse:)
 
The Spirit of Dubai - Diwan


Måste faktiskt säga att denna är en av de bästa orientaliska dofter jag någonsin testat så jag slog till på en flaska på direkten. Ros, oud, incense, kaffe, trä, animalisk toner, bär och frukt i en otroligt välbalanserad blandning. Innehåller alla noter i världen så det är svårt att plocka fler än så.

Inget sosseri med korken heller @G.Clooney !

5E2EA94D-87EE-46BF-95DE-B187AE74AF28.jpeg
 
The Spirit of Dubai - Diwan


Måste faktiskt säga att denna är en av de bästa orientaliska dofter jag någonsin testat så jag slog till på en flaska på direkten. Ros, oud, incense, kaffe, trä, animalisk toner, bär och frukt i en otroligt välbalanserad blandning. Innehåller alla noter i världen så det är svårt att plocka fler än så.

Inget sosseri med korken heller @G.Clooney !

5E2EA94D-87EE-46BF-95DE-B187AE74AF28.jpeg

Köpte du den på parfumo?
 
Tillbaka
Topp