• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

DD:
IMG_6625.jpeg

Tack till @Notorious Niklas för proverna och parfymen!

Apis Apres, jinx, välbalanserad men inget för mig personligen. Fina wildflowers på en honungsbas med trä-inslag.

Ottoman Empire III, ALD, har en bred oud bas, ganska rörig rosblandning överlag blandat med peppar, bärnsten och jasmine.
Den är helt okej tycker jag, men inte wow för mig.

Cartier oud and oud, bra oud doft, klart en lättare doft jämfört med många andra oud dofter, mycket mer unisex och lyxig. De flesta här verkar föredra mörkare starkare oud dofter, jag tycker denna är mycket bättre än de tunga dofterna. Här har man en helt annan balans, fin kontorsdoft som inte är crazy. Riktad mot en mer mogen man, vd-doft.

Cartier oud and ambre, jättefin amber genomgående på en bas av oud, definitivt en av de bättre amber dofterna jag någonsin har provat, lyxig ej för tung, passar för ett hus som cartier, betyget på fraggan Perfume rating 4.53 out of 5 säger ju det mesta. Kanske blir en flaska, lite osäker.

Cartier oud and pink är ett mästerverk. Jag brukar inte gilla ros så framstående i en parfym, det slår ofta fel, men här är den så perfekt så att det blev en flaska direkt! Det är en enkel doft, du har en perfekt ros, precis som de doftar på riktigt på en fin ganska svag oud-bas. Rosen är fräsch och lite mer mot marmelad hållet. Garanterat mer unisex/dam hållet och otrolig prestanda på min hud 24 timmar och sitter kvar efter en dusch, det gör nästan inga parfymer på mig. Top 20 någonsin, ja kanske... 😊

1733439060461.png

Såg denna i Traderaflödet, en doft som jag minns att jag använde i min (relativa) ungdom.
”Kul, den kanske man skulle ta och klicka hem!” var min spontana reaktion.
Men något fick mig att omvärdera läget…

Tack till @Notorious Niklas för proverna och parfymen!

Apis Apres, jinx, välbalanserad men inget för mig personligen. Fina wildflowers på en honungsbas med trä-inslag.

Ottoman Empire III, ALD, har en bred oud bas, ganska rörig rosblandning överlag blandat med peppar, bärnsten och jasmine.
Den är helt okej tycker jag, men inte wow för mig.

Cartier oud and oud, bra oud doft, klart en lättare doft jämfört med många andra oud dofter, mycket mer unisex och lyxig. De flesta här verkar föredra mörkare starkare oud dofter, jag tycker denna är mycket bättre än de tunga dofterna. Här har man en helt annan balans, fin kontorsdoft som inte är crazy. Riktad mot en mer mogen man, vd-doft.

Cartier oud and ambre, jättefin amber genomgående på en bas av oud, definitivt en av de bättre amber dofterna jag någonsin har provat, lyxig ej för tung, passar för ett hus som cartier, betyget på fraggan Perfume rating 4.53 out of 5 säger ju det mesta. Kanske blir en flaska, lite osäker.

Cartier oud and pink är ett mästerverk. Jag brukar inte gilla ros så framstående i en parfym, det slår ofta fel, men här är den så perfekt så att det blev en flaska direkt! Det är en enkel doft, du har en perfekt ros, precis som de doftar på riktigt på en fin ganska svag oud-bas. Rosen är fräsch och lite mer mot marmelad hållet. Garanterat mer unisex/dam hållet och otrolig prestanda på min hud 24 timmar och sitter kvar efter en dusch, det gör nästan inga parfymer på mig. Top 20 någonsin, ja kanske... 😊

1733439060461.png

Var tvungen att gå förbi Cartiers butik i Amsterdam nu när jag var där bara för att dofta på dessa. Håller med om att de är bra och "tydliga" dofter, skulle även lägga till Oud Vanilla om man gillar vaniljdofter.

Tyckte det finns en rätt tydlig likhet mellan Oud Amber och MFK Grand Soir samt mellan Oud Pink och MFK Oud Satin Mood även om MFK versionerna är lite skrikigare och inte lika avvägda. Tycker oxå drydown i speciellt Oud Amber är riktigt bra (och klart bättre än MFKs).

Det trendar en hel del avseende Middle Eastern dofter på sociala medier och många är ju dupes/clones på designer fragrances osv. Lite som att bära en fake rolex antar jag och att de därför inte riktigt skrivits så mycket om det här i denna tråd!?

Men, kvalitén på många av dessa middle eastern dofterna tycks vara rätt hög till en väldigt låg peng i jämförelse med designer brands.. så utan att gå på clone spåret, vad har vi för dofter som går lite sitt eget spår utan att vara en kopia av något annat?

Jag var nyfiken och klickade hem en två tre olika Lattafa och trycket samt projektionen är något helt annat jämfört med vad många designer brands presterar.

Avseende prisvärd fräsch doft så tycker jag personligen att Missoni Wave är ett väldigt bra alternativ. Jämför man mot min Versace pour homme som försvinner efter 2-3h så är i alla fall Wave närvarande efter 6h.
1734173391731.png

Det trendar en hel del avseende Middle Eastern dofter på sociala medier och många är ju dupes/clones på designer fragrances osv. Lite som att bära en fake rolex antar jag och att de därför inte riktigt skrivits så mycket om det här i denna tråd!?

Men, kvalitén på många av dessa middle eastern dofterna tycks vara rätt hög till en väldigt låg peng i jämförelse med designer brands.. så utan att gå på clone spåret, vad har vi för dofter som går lite sitt eget spår utan att vara en kopia av något annat?

Jag var nyfiken och klickade hem en två tre olika Lattafa och trycket samt projektionen är något helt annat jämfört med vad många designer brands presterar.

Avseende prisvärd fräsch doft så tycker jag personligen att Missoni Wave är ett väldigt bra alternativ. Jämför man mot min Versace pour homme som försvinner efter 2-3h så är i alla fall Wave närvarande efter 6h.
1734173391731.png
Hej!
Min parfymsamling spretar minst sagt från Bortnikoff musk cologne till tom ford bitter peach haha.

Men jag har en del mellanöstern också, där den överhypade lattafa khamra bör ses som otroligt prisvärd för gourmandfanatikerna. Även khamra qahwa med sin kaffe ton likaså.

Men Arabian Oud är ju snäppet högre i kvalite och rimtigt trevlig. Arabian knight som freshie drar in enorma hyllningar med rätta. Deras Tarteel silver har en fantastisk vanilj ton som påminner om Layton och överträffar densamma enligt mig (och sannolkkt fler)

Vad kan man tänkas behöva betala för en Roja Oligarch nu för tiden samt vart är bästa stället att leta? Behöver inte vara oanvänd. Har ingen koll på div säljgrupper alls.
(Vill inte ha Isola Blu).

Har testat Guerlain Vetiver och habit rough (båda EDP). Nån som provat övriga varianter (EDT, parfum osv) och har nån input/åsikt vilken som är ”bäst”/recension?

Tillbaka
Topp