• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Lägg ditt klocklöfte här för 2024!

Cosmo

Guld
2-Faktor
Då var det dags igen för den årliga löftesbrytartråden!
Har ni något nytt löfte om vad som ska köpas, säljas eller har övriga illusioner?
Hur har det gått tidigare, höll det eller bröts det?

Mitt löfte om att köpa noll klockor 2023 sprack efter lite mer än en månad 🙃
Höll oväntat länge kan jag tycka.
Efter det så har jag tappat räkningen på allt som är köpt och sålt.
Det var som att öppna en sluss.

Löftet för 2024 är att införskaffa en enda klocka och det som står på menyn är en Explorer 40.
Har köpt några dinkor dom senaste dagarna och där en av dom levereras till sommaren, men då den redan är betald så räknas det in för 2023 :p

Fyll på med löften och lycka till så kör vi! 🥳
IMG_1217.gif

Inspiration från föregående löftestrådar:
Avlägg dina klocklöften här för 2022
Lägg ditt klocklöfte här för 2021
Lägg ditt klocklöfte här för 2020 - ingen återvändo >>
Posta dina klocklöften för 2019!
Posta dina klocklöften för 2018!
Lägg ditt klocklöfte här för 2017 - ingen återvändo >>
Lägg ditt klocklöfte här för 2016 - ingen återvändo 2
Lägg ditt klocklöfte här för 2015 - ingen återvändo >>

Det har varit lite spridda skurar med tidigare löften. Året som kommer ser jag framför mig innehåller en årsklocka anno 1984. Smått sugen på en Panerai Quaranta med blå tavla också.

Vacheron Constantin Historiques 1912 samt Breguet Tradition (37mm) har länge varit på radarn, kanske är det dags att löpa linan ut? Skulle jag snubbla över en splitt ny Pepsi till list så slår jag till, men jag har mer och mer börjat förakta Rolex för alla listor och annat trams. Känns lite Adidas över hela skiten numera, men Pepsi är Pepsi.

Slutresultatet för 2023 känns ganska bra även om det bröts. Från 0 köp till totalt fem köp, Varav två inköp åkte ut slutade totalen på 3 tillskott. En av mina disclaimers var en 16570 vilket det blev. 😀
Ambitionen är att 0 tillkommer men rätt nöjd med boksultet för 2023. Löftet blir därför 2024 är att lägga till max 2st klockor under året.

Edit: möjliga kandidater
Tag Heuer Skipper
Rolex GMT 16710
Rolex Submariner 14060m
Grand Seiko SBGY003

Senast ändrad:
Gör det enkelt för mig eftersom jag inte har en aning om vad jag vill eller kommer att göra. Men vi säger väl att det får vara ett netto på +1 billig och +1 🤔 mindre billig? klocka vid årets utgång. Inte mer.

Edit. Inte skicka pengar till folkmördande diktaturer för sånt jag inte behöver (och dit får man nog räkna klockor) eller kan köpa från andra ställen, det får bli mitt löfte. Så nu blev det plötsligt lite mer komplicerat. Men allt ska inte vara så jävla lätt.

Senast ändrad:
Jag kör på samma löfte som förra året. Dessutom ska jag jaga fatt i en årsklocka tänkte jag, en kvarts Seiko var tanken. Så om nån sitter på en Silverwave eller 2620-tank från -78 så hojta till.
Seikon köptes och jag jagar fortfarande MRP.SA-boetter som om livet hängde på det. Men 2024 ska bli året då jag byter mitt första batteri på egen hand. Kanske ska jag dessutom prova på att sälja nån eller några klockor även om separationsångesten varit stor med de jag tidigare sålt.

Svårt att ha löfte på att köpa Rolex från AD då man inte har kontroll själv men hade gärna sett tilldelning på en Datejust jag är uppskriven på. Blir i så fall min andra Rolex, den första är inköpt från samma butik så med det sagt bör det inte vara helt orimligt att få tilldelning under 2024.

Mitt riktiga löfte ligger dock i att hålla nere alla andra kostnader så man får budget för ännu fler klockor 😎

Slutresultatet för 2023 känns ganska bra även om det bröts. Från 0 köp till totalt fem köp, Varav två inköp åkte ut slutade totalen på 3 tillskott. En av mina disclaimers var en 16570 vilket det blev. 😀
Ambitionen är att 0 tillkommer men rätt nöjd med boksultet för 2023. Löftet blir därför 2024 är att lägga till max 2st klockor under året.

Edit: möjliga kandidater
Tag Heuer Skipper
Rolex GMT 16710
Rolex Submariner 124060
Grand Seiko SBGY003

Kan rekommendera Suben. Blev med en i år och sitter väldigt fint! Gillar just avsaknaden av datum som ger ett oerhört cleant intryck tycker jag.

Inga löften sen tidigare år men har en bekant som köper en klocka om året. Han är ganska nitisk med det, har det varit ett sämre år blir det kanske en Seiko har det varit ett bättre år blir det kanske en Rolex. Känns som något att sträva efter. Så det blir väl mitt löfte, en klocka. Har kollat på lite olika, datejust, cartier tank, IWC pilot. Kanske blir ett micromärke, kollat på Maen ett tag. Har inte bestämt mig, dyker rätt klocka upp för rätt pris blir det nog den.

Går åt helvete, som vanligt, men:
Avyttra:
IWC 3750
Införskaffa:
Ngt mer field aktigt typ från Oris, Longines, kanske ngn ytterligare CWC, Explorer 1 (här kanske dock min nuvarande ”Rolex marknadshype” allergi sätter stopp).
Livar upp med lite bilder oxå
IMG_4441.jpeg
IMG_4442.jpeg
IMG_4439.jpeg
IMG_4440.jpeg

2023 var nog bästa året under de tio år jag befunnit mig i träsket. Ekonomiskt en nitlott, tror jag backade på alla affärerna jag gjorde 🤣 men uppsidan var att jag på allvar började konsolidera och rikta in mig på det jag VERKLIGEN ville ha. Utfallet? Sitter 100 procent nöjd nu, 2024 blir det noll köp utöver det utlovade samtalet från AD, så det blir nog just NOLL 😀

IMG_0163.jpeg

Senast ändrad:
Gick ju inget vidare förra året. Sålde min gwg-1k (köpte iof en till i somras men sålde den med…). Nästa år får tanken vara lägga till:

- En roligare G-shock än den jag har nu. Typ gwg-2k, kanske en Frogman eller ännu en 1k…

- Pilotklocka av något slag.

- kronograf, gärna militärinspirerad.

+ en del annat skoj med såklart 🙈

IMG_8392.jpeg

IMG_8441.jpeg

IMG_8442.jpeg

Det känns rätt enkelt denna gång, fortsätta testa nytt! Har landat i att jag bara ska behålla klockan jag gifte mig i och sen de klockor jag får i present - resten får skvalpa runt.

Måste testa en IWC Mark eller Ingenieur, kanske året jag testar GS också (även om jag inte riktigt varit impad när jag testat de IRL), måste dejta lite med Bvlgari och Hublot igen, kanske fynda någon guldig dressare också .Sen börjar jag väl buda på hus igen o paniksäljer allt iaf :D
AS06996_40990845_BULGARI_DIAGONOAUTOMATIC_AC38G-6.jpg

big-bang-unico-essential-grey-42-mm-lifestyle-shot-4_0.jpg

DSC00297f_2000x.jpg

Lite inne på om man ska köpa en klocka, gravera, använda lite och ge till sonen vid student eller liknande. Kan ju dock bli dyrt om det flera kultingar, alt. så favoriserar man den förstfödde. Hur som helst, det ska bli ett kul 2024!
(P.S jag har fått totalt 1 skx i klockpresentväg genom åren så bara att överraska mig när man vill ;))

Senast ändrad:
Har nått mitt end game när det kommer till Speedy, Exp1 och Exp 2 men en klocka jag jagat lågintensivt under flera år är Autavia 2446c GMT. Kanske ska fokusera lite extra på att hitta en sån under 2023?
21Aut2446CGMTMark1.jpg

(Bild: OTD)
Var tvungen att kolla tillbaks på vad jag skrev i förra årets tråd och för en gångs skull fick jag rätt, nu sitter den på handleden sen förra veckan!
1000020673.jpg

Nu har jag inga fler "must have" klockor på radarn. Löfte för 2024 blir att serva min 1655 😅

Jag har en tendens att spontanköpa billigare klockor och har samtidigt svårt att sälja klockorna som inte känns helt hundra. Skulle nog kunna köpa en Rolex för allt oanvänt skit som ligger och skräpar i lådorna 😅
Löftet för 2024 får därför bli att sälja allt som inte känns klockrent och sluta köpa klockskrot

Det verkar bli en resa till Japan och en till USA, där det blir vintagejakt. En gammal 40 mm Panerai på länk hoppas jag på, kanske en Reverso? En roligt IWC Pilot under 39 mm är också under lupp. Hittar jag en vit Millgauss till 2013 års pris blir det en sån också. Kanske en liten Radiomir i guld? Kanske en Vulcain Nautic eller en kul Frank Muller eller varför inte en vittavlad Bell & Ross? Målet är att det lilla lagret ska fyllas på.

venice_window-2.jpg
IMG_1690.JPG
797181ab3fd6d90fb9a09dadc4da919d.jpg
116400-1-wht.png
2017 Replica Franck Muller Master of Complications Skull Dial Diamond Bezel New 2017 (1).jpg
11960259_735670286538161_3691559062457849053_n-980x735.jpg
Bell-Ross-BR-V2-94-Racing-Bird-Chronograph-Watch-02.jpg

Kanske blir det en Nivada och ingenting mer? Klockletande blir det helt klart.
IMG_7652.JPG

Tillbaka
Topp