• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

zeke_varg

Omega
Var ute på ett backpass i förrgår. Riktigt bra gick det med spikdojor. Körde pulka med äldsta dottern idag. Trill och lyckades få benet under mig böjt på nått sätt. Jag har hållt god min under em kväll men känner att jag behöver dra på röntgen i morn.. gör så jävla ont vid muskel/senfästet. Strategiskt blir det väl innan nyårsfyllkajorna dyker upp men ändå efter de som ramlat in i natt.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Var ute på ett backpass i förrgår. Riktigt bra gick det med spikdojor. Körde pulka med äldsta dottern idag. Trill och lyckades få benet under mig böjt på nått sätt. Jag har hållt god min under em kväll men känner att jag behöver dra på röntgen i morn.. gör så jävla ont vid muskel/senfästet. Strategiskt blir det väl innan nyårsfyllkajorna dyker upp men ändå efter de som ramlat in i natt.
Grissurt! Nu skriver du inte var du har ont, knät? Vanlig röntgen visar väl inga mjukdelar som fästen, ligament, kors/ledband. Då behövs väl ultraljud alt skiktröntgen? Krya och hoppas det bara är en sträckning/töjning, blödning eller liknande....
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Kul tråd! Jag har aldrig löptränat så mycket eller särskilt målmedvetet. Jag sprang midnattsloppet på 43 min i höstas, med ca tio pass i kroppen under sommaren. Vore riktigt kul att springa milen sub 40 min. Men det är ju ett steg. När jag har löptränat så har jag nästan uteslutande sprungit stenhårda pass utan att lämna något i tanken, men har förstått att det är viktigt att dela upp träningen på lättare pass osv, för att göra det mindre slitsamt men för att kunna hålla en hög träningsvolym. Några ideer hur man kan tänkas lägga upp träningen för ett sådant mål? :)
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Kul tråd! Jag har aldrig löptränat så mycket eller särskilt målmedvetet. Jag sprang midnattsloppet på 43 min i höstas, med ca tio pass i kroppen under sommaren. Vore riktigt kul att springa milen sub 40 min. Men det är ju ett steg. När jag har löptränat så har jag nästan uteslutande sprungit stenhårda pass utan att lämna något i tanken, men har förstått att det är viktigt att dela upp träningen på lättare pass osv, för att göra det mindre slitsamt men för att kunna hålla en hög träningsvolym. Några ideer hur man kan tänkas lägga upp träningen för ett sådant mål? :)
Eftersom det loppet är en skitmil som osar tröjor och dekaler, så tror jag sub 40 på Kungsholmen runt alt Hässelbyloppet är görbart för dig.....
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Kul tråd! Jag har aldrig löptränat så mycket eller särskilt målmedvetet. Jag sprang midnattsloppet på 43 min i höstas, med ca tio pass i kroppen under sommaren. Vore riktigt kul att springa milen sub 40 min. Men det är ju ett steg. När jag har löptränat så har jag nästan uteslutande sprungit stenhårda pass utan att lämna något i tanken, men har förstått att det är viktigt att dela upp träningen på lättare pass osv, för att göra det mindre slitsamt men för att kunna hålla en hög träningsvolym. Några ideer hur man kan tänkas lägga upp träningen för ett sådant mål? :)
Du verkar ju ha bra fart i benen.
Jag hade själv som mål under 2018 att komma under 40. Jag är kass på träningsupplägg utan kör bara vanliga löppass utan vare sig intervaller eller
direkt backar. Sen har jag svårt att få ner vikten de 2-3 kilo som jag skulle behöva för att få upp det tempo jag önskar.
Hade 40.45 som bäst under 2018.
I år ska jag satsa på långa distanser, men får jag till försäsongen blir det nog ett nytt försök.
Skulle vara fint att ha på cv´t när barnbarnen sitter i knät i gungstolen.

Lycka till!
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Du verkar ju ha bra fart i benen.
Jag hade själv som mål under 2018 att komma under 40. Jag är kass på träningsupplägg utan kör bara vanliga löppass utan vare sig intervaller eller
direkt backar. Sen har jag svårt att få ner vikten de 2-3 kilo som jag skulle behöva för att få upp det tempo jag önskar.
Hade 40.45 som bäst under 2018.
I år ska jag satsa på långa distanser, men får jag till försäsongen blir det nog ett nytt försök.
Skulle vara fint att ha på cv´t när barnbarnen sitter i knät i gungstolen.

Lycka till!
40.45 är ju grymt snyggt! Hur många pass springer du i veckan och hur brukar distanserna vara? Jag väger 63 kg på 180 cm så har nog ganska bra löparförutsöttningar. :)
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
40.45 är ju grymt snyggt! Hur många pass springer du i veckan och hur brukar distanserna vara? Jag väger 63 kg på 180 cm så har nog ganska bra löparförutsöttningar. :)
Springer oftast mellan 8-15 km.
3-4 pass i veckan i snitt. Ibland mindre och lite mer styrka.
Väger ca 82kg på 188cm, så tung för att vara löpare.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Jag väger 63 kg på 180 cm så har nog ganska bra löparförutsöttningar. :)

Väger ca 82kg på 188cm, så tung för att vara löpare.

Om jag minns rätt, så brukar man prata om 3-4 sekunder per kilometer och kg, så 63 kg på 180 cm är synnerligen gynnsamt för snabb löpning. Sedan spelar ålder också in. Det är svårt att hålla samma takt per distans med åren. I varje fall för mig, även med hänsyn till vikt. Minns att jag som artonåring orkade hålla 4-minuterstakt på ett tufft terrängspår, 8 km... det var ett tag sedan... 5-minuterstakt på säg Ursviks extrem-spår är riktigt, riktigt krävande för mig. Å andra sidan så väger jag nog 10-12 kg mer nu, än som artonåring. Men även med 3-4 sekunder per kg, så lär jag inte komma ner i fyraminuterstakt i terrängen igen... men liksom @jerka2.0 så skulle jag tycka att det vore kul att åtminstone en gång till få komma under 40 minuter på 10 km på flacken. Min träningsklocka säger att det ska vara möjligt...

Och för att prata lite träning, så får jag ihop 20-40 km per vecka, beroende på säsong (finns många andra sporter som förtjänar tid också). Försöker få till ett intervallpass per vecka (t ex 10x800/400 eller 4-5x1000 eller någon omvänd stege med längre intervaller), ett tempopass ( 6-9 km á 4:10-4:40-takt, beroende på väder och vind) och om tid finns ett lugnare pass på 12-15 km i 5:15-takt. Blev en hel del backe i somras, men nu under hösten intervaller på löpband. Det är hela tiden en balansgång med avseende på eventuella skador. Styrketräning och stretch är nödvändigt. Är något år sedan benen höll för längre pass... Hoppas kunna bygga upp för något fjäll-lopp det här året (25 km, t ex).
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Om jag minns rätt, så brukar man prata om 3-4 sekunder per kilometer och kg, så 63 kg på 180 cm är synnerligen gynnsamt för snabb löpning. Sedan spelar ålder också in. Det är svårt att hålla samma takt per distans med åren. I varje fall för mig, även med hänsyn till vikt. Minns att jag som artonåring orkade hålla 4-minuterstakt på ett tufft terrängspår, 8 km... det var ett tag sedan... 5-minuterstakt på säg Ursviks extrem-spår är riktigt, riktigt krävande för mig. Å andra sidan så väger jag nog 10-12 kg mer nu, än som artonåring. Men även med 3-4 sekunder per kg, så lär jag inte komma ner i fyraminuterstakt i terrängen igen... men liksom @jerka2.0 så skulle jag tycka att det vore kul att åtminstone en gång till få komma under 40 minuter på 10 km på flacken. Min träningsklocka säger att det ska vara möjligt...

Och för att prata lite träning, så får jag ihop 20-40 km per vecka, beroende på säsong (finns många andra sporter som förtjänar tid också). Försöker få till ett intervallpass per vecka (t ex 10x800/400 eller 4-5x1000 eller någon omvänd stege med längre intervaller), ett tempopass ( 6-9 km á 4:10-4:40-takt, beroende på väder och vind) och om tid finns ett lugnare pass på 12-15 km i 5:15-takt. Blev en hel del backe i somras, men nu under hösten intervaller på löpband. Det är hela tiden en balansgång med avseende på eventuella skador. Styrketräning och stretch är nödvändigt. Är något år sedan benen höll för längre pass... Hoppas kunna bygga upp för något fjäll-lopp det här året (25 km, t ex).
Jag är 46 och har inte sprungit en meter innan 40.
Om man drar mina tider på längre distanser i en sån omvandlare så ska jag klara under 40.
2019 får bli året för 39.45
 
Senast ändrad:

vhedlof

Omega
2-Faktor
Kul tråd! Jag har aldrig löptränat så mycket eller särskilt målmedvetet. Jag sprang midnattsloppet på 43 min i höstas, med ca tio pass i kroppen under sommaren. Vore riktigt kul att springa milen sub 40 min. Men det är ju ett steg. När jag har löptränat så har jag nästan uteslutande sprungit stenhårda pass utan att lämna något i tanken, men har förstått att det är viktigt att dela upp träningen på lättare pass osv, för att göra det mindre slitsamt men för att kunna hålla en hög träningsvolym. Några ideer hur man kan tänkas lägga upp träningen för ett sådant mål? :)
Hur många pass i veckan tänker du att du ska köra? Om man inte kör så ofta kan man precis som du gjort dunka på hårt på i princip varje pass då den totala belastning ändå blir relativt låg. Ökar man däremot volymen behöver man variera lite för att undvika att gå sänder. Enklaste enligt mig är att utgå från tre grundpass i veckan - ett intervallpass, ett snabbdistans/tröskelpass och ett långpass. Man kan komma långt på bara de passen om man gör dem ordentligt och med kontinuitet och vill man köra mer bygger man bara på med fler pass utöver dessa.
 

Oew

Rolex
Kul att folk lägger upp lite mål!
Jag kan konstatera att jag klarade några av mina mål för 2018, men pga skador och annat var det många distanser jag inte fick en chans på. För 2019 är mina mål:
1500m - sub 4:20
3000m - 9:45
5000m - sub 17
10000m - sub 36
Mara - 2:45
FTP - >350W
Ironman - sub 9:15
Gott nytt!
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Hur många pass i veckan tänker du att du ska köra? Om man inte kör så ofta kan man precis som du gjort dunka på hårt på i princip varje pass då den totala belastning ändå blir relativt låg. Ökar man däremot volymen behöver man variera lite för att undvika att gå sänder. Enklaste enligt mig är att utgå från tre grundpass i veckan - ett intervallpass, ett snabbdistans/tröskelpass och ett långpass. Man kan komma långt på bara de passen om man gör dem ordentligt och med kontinuitet och vill man köra mer bygger man bara på med fler pass utöver dessa.
Tänker mig ca två löppass per vecka. Eftersom jag håller på med en annan sport och styrketränar utöver det så kanske det inte kan vara jättemastiga pass till en början.
 

vhedlof

Omega
2-Faktor
Tänker mig ca två löppass per vecka. Eftersom jag håller på med en annan sport och styrketränar utöver det så kanske det inte kan vara jättemastiga pass till en början.
Då skulle jag välja de två av de tre passen ovan som funkar bäst ihop den andra träningen för respektive vecka, det behöver inte alltid vara samma. Det är bara att pröva sig fram och i grunden är det (på gott och ont) rätt okomplicerat att träna löpning - springer man mer blir man bättre än om man springer mindre.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Med risk för att bli utskrattad när ni pratar om milen på sub 40... :oops:

Är våldsamt otränad och väger en del men löptränar sen någon månad tillbaka 2-3 gånger per vecka i samband med styrketräning.
Började med 10 min som jag sedan ökat lite både avseende tid och hastighet. I går sprang jag drygt 13 min i en hastighet av 9.5 km/h och det blev 2.06 Km (Puls 162 vilket är ca 15-20 från min maxpuls sett till ålder.).

Min fråga är hur jag ökar på bästa sätt om målet enbart är förbättrad kondition och inga bästa-tider som gäller.
Ska jag öka med 0,5-1 minut per gång i samma hastighet, eller springa lika länge men med högre hastighet, eller lägga mig på säg 15 min?

Målet är att kunna springa 20-30 min utan problem med en lagom hastighet.

Alla förslag mottages tacksamt!
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Med risk för att bli utskrattad när ni pratar om milen på sub 40... :oops:

Är våldsamt otränad och väger en del men löptränar sen någon månad tillbaka 2-3 gånger per vecka i samband med styrketräning.
Började med 10 min som jag sedan ökat lite både avseende tid och hastighet. I går sprang jag drygt 13 min i en hastighet av 9.5 km/h och det blev 2.06 Km (Puls 162 vilket är ca 15-20 från min maxpuls sett till ålder.).

Min fråga är hur jag ökar på bästa sätt om målet enbart är förbättrad kondition och inga bästa-tider som gäller.
Ska jag öka med 0,5-1 minut per gång i samma hastighet, eller springa lika länge men med högre hastighet, eller lägga mig på säg 15 min?

Målet är att kunna springa 20-30 min utan problem med en lagom hastighet.

Alla förslag mottages tacksamt!
Ingen riktig löpare skulle någonsin skratta åt någon annan löpare, oavsett om man över huvud taget inte orkar springa en mil eller om man gör det på 30 minuter. :happyhappy:

Jag tycker att du är helt rätt på det när du säger att du ska lägga på det i mindre kvantiteter, som ditt exempel med 0,5-1 minut varje gång. Generellt så brukar man säga att man ska öka med cirka 10% per vecka när man ska öka sin träningsmängd så om du sprungit 10 minuter per gång nu så är en minut extra rimligt. Sen tycker jag att du ska skita i tempot, det kommer att komma av sig själv efterhand som du ökar mängden och du hittar din teknik/löpsteg. :)
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Med risk för att bli utskrattad när ni pratar om milen på sub 40... :oops:

Är våldsamt otränad och väger en del men löptränar sen någon månad tillbaka 2-3 gånger per vecka i samband med styrketräning.
Började med 10 min som jag sedan ökat lite både avseende tid och hastighet. I går sprang jag drygt 13 min i en hastighet av 9.5 km/h och det blev 2.06 Km (Puls 162 vilket är ca 15-20 från min maxpuls sett till ålder.).

Min fråga är hur jag ökar på bästa sätt om målet enbart är förbättrad kondition och inga bästa-tider som gäller.
Ska jag öka med 0,5-1 minut per gång i samma hastighet, eller springa lika länge men med högre hastighet, eller lägga mig på säg 15 min?

Målet är att kunna springa 20-30 min utan problem med en lagom hastighet.

Alla förslag mottages tacksamt!
Grymt ju, precis så där började jag för en 6 år sedan. Sprang lite och gick sedan några lyktstolpar, sprang igen. Efter ett tag så blev promenaderna mindre och man kunde springa längre. Jag hade då ca 20-25 kilon mer på kroppen....... Farten kom av sig själv. Du får akta så du inte blir skadad, vilket är lättare med högre fart.
Jag säger som @MaBr, tempot kommer senare, försök att hålla ut lite längre för var vecka/träning.

Kör hårt!
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Med risk för att bli utskrattad när ni pratar om milen på sub 40... :oops:

Är våldsamt otränad och väger en del men löptränar sen någon månad tillbaka 2-3 gånger per vecka i samband med styrketräning.
Började med 10 min som jag sedan ökat lite både avseende tid och hastighet. I går sprang jag drygt 13 min i en hastighet av 9.5 km/h och det blev 2.06 Km (Puls 162 vilket är ca 15-20 från min maxpuls sett till ålder.).

Min fråga är hur jag ökar på bästa sätt om målet enbart är förbättrad kondition och inga bästa-tider som gäller.
Ska jag öka med 0,5-1 minut per gång i samma hastighet, eller springa lika länge men med högre hastighet, eller lägga mig på säg 15 min?

Målet är att kunna springa 20-30 min utan problem med en lagom hastighet.

Alla förslag mottages tacksamt!
Min löparkompis började med nästan exakt dina förutsättningar för 8 år sedan.......nu kör han 10 mil trail och subbar 40.........han började när han fyllde 42 år!!!
 

Rey

Rolex

Klart det finns hopp! ;) Se till att lyssna på kroppen avseende ev. skador och så längs vägen. No pain no gain är ett farligt uttryck som vissa har med sig från diverse peppande träningsvideos. Visst, det kan och ska vara jobbigt ibland men smärta är allt som oftast inte något positivt ;)

Lägg bort fokus på stolthet, tempo och kilometrar i början. Visst, någon parameter (exempelvis km eller minuter) kan vara bra att följa om man vill gradvis öka sin belastning men kan vara skönt ibland att bara tugga på ute utan någon stress över att hålla ett visst tempo. Långsam löpning på långpass är bland det härligste som när man väl kommit igång lite, man behöver inte alltid komma hem med spyan i halsen.

Lycka till!
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Klart det finns hopp! ;) Se till att lyssna på kroppen avseende ev. skador och så längs vägen. No pain no gain är ett farligt uttryck som vissa har med sig från diverse peppande träningsvideos. Visst, det kan och ska vara jobbigt ibland men smärta är allt som oftast inte något positivt ;)

Lägg bort fokus på stolthet, tempo och kilometrar i början. Visst, någon parameter (exempelvis km eller minuter) kan vara bra att följa om man vill gradvis öka sin belastning men kan vara skönt ibland att bara tugga på ute utan någon stress över att hålla ett visst tempo. Långsam löpning på långpass är bland det härligste som när man väl kommit igång lite, man behöver inte alltid komma hem med spyan i halsen.

Lycka till!
Sprang en del för ett par år sedan och åkte ganska omgående på benhinneinflammation vilket var ett riktigt helvete.
Gick till en klinik som hjälpte mig att gjuta inlägg och dessa använder jag fortfarande när jag springer men har slutat med dem i de vanliga skorna.
Då lärde jag mig att "lyssna" lite på kroppen och insåg att det var bättre att stå över ett pass om smärtan fanns där.

Skulle verkligen vilja kunna hålla på i minst 20 minuter så jag tror det får bli som ni rekommenderar, gå, springa, gå, springa tills jag kan springa hela vägen utan att fundera på självmord :D

Vet inte om jag är unik på något vis men jag upplever det som mycket enklare att springa i naturen än på ett löpband. På löpbandet tittar jag på klockan stup i kvarten och räknar ut hur långt det är kvar vilket mentalt är rätt jobbigt. I naturen vet man att spåret är tex 3 Km och när man passerar det där trädet så är det inte så mycket kvar. Längtar till våren!
 

Ronnie_82

Cartier
2-Faktor
Nån som springer när det är lite kyligare? Har kört fyra pass i veckan på mellan 5-8km här uppe i norr där det nu är -25. Har faktiskt inte frusit speciellt mycket. Lite jobbigt runt ögonen men annars inga problem. Har kört med Airtrims mask för att lungorna inte ska säga upp sig.
 
Topp