Dirty Loops har tydligen blivit signade av Quincy Jones. Tar de upp det i dokumentären?Jag gillar din icke kompromissbara inställning till musik.Har du Netflix så se på dokumentären om Quincy Jones.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Dirty Loops har tydligen blivit signade av Quincy Jones. Tar de upp det i dokumentären?Jag gillar din icke kompromissbara inställning till musik.Har du Netflix så se på dokumentären om Quincy Jones.
Jag vet inte vilka de är, men dokumentären är klart klart sevärd, om man är intresserad av musik och dess yttersta mening och en massa annan sedelärande klokskap. Jag var tvungen att titta på den 3 ggr för att inte missa något.Dirty Loops har tydligen blivit signade av Quincy Jones. Tar de upp det i dokumentären?
Jag ska kolla in den mao, Dirty Loops är bandet jag tipsade om lite högre upp i tråden. De har pluggat musik tillsamans på Stockholms Kungliga Musikhögskola, bas, trummis, ljudtekniker samt deras sångare är bland det tightaste jag någonsin sett. Man får MJ off the wall/tidig Jamiroquai/Brand New Heavies vibes.Jag vet inte vilka de är, men dokumentären är klart klart sevärd, om man är intresserad av musik och dess yttersta mening och en massa annan sedelärande klokskap. Jag var tvungen att titta på den 3 ggr för att inte missa något.
Jag ska kolla in den mao, Dirty Loops är bandet jag tipsade om lite högre upp i tråden. De har pluggat musik på Stockholms Kungliga Musikhögskola, bas, trummis, ljudtekniker samt deras sångare är bland det tightaste jag någonsin sett. Man får MJ off the wall/tidig Jamiroquai/Brand New Heavies vibes.
2021-02-23
Min första tjänsteresa till USA gick till Raleigh, North Carolina, för att under en vecka i början på 1998 utbilda vår US-personal. Jag blev dock kvar under helgen då jag övertalades att i början på veckan efter hälsa på hos en kund i Kanada som jag hade varit inblandad med tidigare. Gick givetvis i affärer under helgen och blev pålurad den här skivan (och ett par till) av vår platschef. Nu är det min tur att försöka lura på er den ...
Counting Crows - August and Everything After (1993/2007)
Adam Duritz (sång, låtskrivare) och David Bryson (gitarr) bildade bandet i San Francisco 1991. Efter att har provat sig fram med några olika andra musiker stabiliserade sig sättningen och man spelade in demos av en bunt låtar som senare skulle hamna på deras debutplatta. Skivbolagen anade jättepotential så till slut var det nio (!) bolag som bjöd över varandra för att få ge dom ett skivkontrakt. Internt på skivbolagen gick dom under namnet "Accounting Crows". Till slut blev det Geffen som vann och debutplattan, tillika dagens skivtips, släpptes 1993. Med topplacerade singlar som Mr. Jones, Round Here, Omaha och Rain King har albumet sålt platina i ett antal länder, dessutom sju gånger om i USA. Jag har efteråt uppgraderat min tidiga version med den remastrade från 2007. Den innehåller även några demos men framför allt en extra CD med en konsert inspelad i Paris 1994, där merparten av låtarna från studioskivan finns med. Givetvis är det den versionen jag länkar till på Spotify.
Man har gett ut många skivor efter den här, både studio och live, men ingen kommer i närheten av debutplattan. Visst, det finns bra låtar på alla men dom är betydligt ojämnare. Svår musik att sätta en etikett på men en blandning av alternativ- och rotrock, med influenser från t ex The Band och Van Morrison, är väl inte helt fel.
Spotify shortcut powered by @Träff :
Den där har legat på min topp 10 sen den kom ut. Mycket bra platta!2021-02-23
Min första tjänsteresa till USA gick till Raleigh, North Carolina, för att under en vecka i början på 1998 utbilda vår US-personal. Jag blev dock kvar under helgen då jag övertalades att i början på veckan efter hälsa på hos en kund i Kanada som jag hade varit inblandad med tidigare. Gick givetvis i affärer under helgen och blev pålurad den här skivan (och ett par till) av vår platschef. Nu är det min tur att försöka lura på er den ...
Counting Crows - August and Everything After (1993/2007)
Adam Duritz (sång, låtskrivare) och David Bryson (gitarr) bildade bandet i San Francisco 1991. Efter att har provat sig fram med några olika andra musiker stabiliserade sig sättningen och man spelade in demos av en bunt låtar som senare skulle hamna på deras debutplatta. Skivbolagen anade jättepotential så till slut var det nio (!) bolag som bjöd över varandra för att få ge dom ett skivkontrakt. Internt på skivbolagen gick dom under namnet "Accounting Crows". Till slut blev det Geffen som vann och debutplattan, tillika dagens skivtips, släpptes 1993. Med topplacerade singlar som Mr. Jones, Round Here, Omaha och Rain King har albumet sålt platina i ett antal länder, dessutom sju gånger om i USA. Jag har efteråt uppgraderat min tidiga version med den remastrade från 2007. Den innehåller även några demos men framför allt en extra CD med en konsert inspelad i Paris 1994, där merparten av låtarna från studioskivan finns med. Givetvis är det den versionen jag länkar till på Spotify.
Man har gett ut många skivor efter den här, både studio och live, men ingen kommer i närheten av debutplattan. Visst, det finns bra låtar på alla men dom är betydligt ojämnare. Svår musik att sätta en etikett på men en blandning av alternativ- och rotrock, med influenser från t ex The Band och Van Morrison, är väl inte helt fel.
Tack! Detta var en tidigt bra överraskning. Jag och äldsta dottern lyssnar en del på LZ och nu har vi hittat något nytt.2021-05-11
Dom här ungtupparna trampar vidare i Led Zeppelins fotspår:
Greta Van Fleet - The Battle at Garden's Gate (2021)
Tipsade ju om deras tidigare album och en EP för ett tag sen*) men nu är det dags för ett helt nytt album. Gillade ni det ni hörde då lär ni inte bli besvikna nu heller, då man fortsätter i samma lite skitiga bluesrockstil som dom "lånat" från LZ. Inte så mycket av utveckling mellan skivorna kanske, men å andra sidan ska man väl inte pilla för mycket på ett vinnande koncept.
Precis som med Thunder för ett par veckor sedan sitter jag med en japansk utgåva med två extraspår, medans ni får nöja er med standardskivan på Spotify.
*) https://klocksnack.se/threads/laketwigs-klock-och-skivtips-samlingstråd-med-träffs-spotifylista-i-inlägg-169.67791/page-5#post-2555263
Finns en livskiva hittade jag och den finns på Spotify också. Det här är trevlig musik tycker jag
Tack för delning!2021-06-29
Idag blir det en gammal favorit. När jag i princip hade gett upp om det här bandet så reser dom sig igen och levererar en höjdare ...
Deep Purple - Purpendicular (1996)
I slutet på 80-talet fick Ian Gillan sparken efter musikaliska oenigheter med Ritchie Blackmore. Efter att ha provat ett antal sångare fick Joe Lynn Turner (Rainbow) jobbet. Han fick bara vara med på albumet Slaves and Masters (1990) och den efterföljande turnén, men sen fick även han gå då dom övriga i bandet och skivbolaget ville ha tillbaka Gillan på sång. Blackmore protesterade men "övertalades" ekonomiskt att ge det en ny chans. Resultatet blev albumet The Battle Rages On... (1993). Mycket av materialet var skrivet tillsammans med Turner och Blackmore gillade inte Gillans sätt att framföra låtarna. Det slutade med att Blackmore lämnade bandet för gott efter en konsert i Helsingfors i november 1993. Bandet var mitt uppe i en bokad turné så Joe Satriani blixtinkallades för att slutföra den. Han erbjöds därefter en permanent plats men var tvungen att tacka nej pga kontraktet med sitt skivbolag.
Nu satt man riktigt illa till. Dom senaste skivorna hade sålt dåligt och den stora publiken svek under dom efterföljande turnéerna. Man var nära att ge upp men alla var beredda att ge det en chans till. Enhälligt valde man att erbjuda Steve Morse (Dixie Dregs/Kansas) jobbet som gitarrist, vilket han accepterade. Det visade sig vara ett lyckodrag som vitaliserade hela bandet, vilket hörs tydligt på dagens skivtips, det första albumet med Morse på gitarr. Borta är dom trötta försöken att leva på gamla meriter och istället bjuds vi på en varierad och fräsch samling låtar med riktigt bra gung, där alla medlemmarna får glänsa lagom mycket. Jag minns fortfarande hur jag lyfte på båda ögonbrynen första gången jag hörde skivan. Hade som sagt nästan gett upp om dom men det fick jag lov att omvärdera. Man har gjort en bunt album till efter det här, men som helhet kommer inget i närheten av Purpendicular. Tydligen trivs man bra ihop också, då bandet med ett undantag fortfarande är intakt. 2002 valde Jon Lord (RIP) att satsa på en solokarriär och ersattes av Don Airey (keyboard).