• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

kdv

Breitling
Hej,
Började intressera mig för klockor runt 2007 och fastnade ganska tidigt för Speedmaster. Men jag är ganska försiktig av mig så när min dåvarande klocka gav upp köpte jag Casios Speedmaster kopia för att känna efter. Hade denna i några år och insåg att jag gillade konceptet. 2011 Stod alla tecken rätt och jag slog till på en ny Speedmaster. Den var underbar. Jag blev glad varje gång jag tittade på klockan. Köpte med stållänk men bar den mest med svart läderband. Efter fyra-fem år började jag fundera på service och frågade urmakare som sa att jag skulle avvakta. Strax därefter gick den alldeles för fort så det var dags för service. Den åkte iväg till Omega och när den kom hem var den som ny igen, men då kändes det inte som min klocka längre. Ett år senare så lossnade en av knapparna till kronografen, detta åtgärdades på garanti men min känsla för klockan var knäckt. Så när den kom tillbaka från service sålde jag den. Hade tidigare skaffat en dykarklocka för semesterbruk och den är ok, men suget efter en kronograf bara ökar.

Hoppas på att kunna få tips på alternativ till Speedmaster här även om det lockar att köpa en sån igen.
Hoppas också på info om hur/var man kan serva på ett mer personligt sätt än hos Omega.

Blev visst ett långt inlägg
 

Lakritstomten

Breitling
Hallå KS, nykomling här! Har spanat på en Omega Speedmaster ett tag men det blev en Seamaster Diver Co-axial 300m istället pga storleken. Speedmaster Moonwatch är fin men för stor för handleden, och Seamastern passade perfekt! Snackat med lite folk här på forumet om Speedmaster men tror att folk var lite skeptiska pga att jag inte har några posts och helt nytt konto, så kände mig nästan tvungen att posta här och introducera mig själv :happyhappy:. Är inte jättekunnig (än) men har fått upp ögonen för klockor, speciellt Omega. Letat efter klockan jag ska ha i många år och har förhoppningsvis hittat den. Fick Seamastern på posten i fredags och är jävligt nöjd hittills. Slänger in en bild på den andra klockan också som är en Zodiac. Den ska dock ska säljas så skriv gärna om du är sugen på den. Shoutout till Donorvar som introducerade mig till forumet!

20171208_134659.jpg


20171212_021636.jpg


20171212_021726.jpg
 
Senast ändrad:

ErikDg

Omega
Hej på er!
Smugit runt här länge och älskar dessutom podden. Kikar mest i köp & sälj så kände att det var på tiden att man registrerade sig. Lite av en owg tror jag. Och på jakt efter just den.. under tiden blir det lite billigare alternativ som får komma och gå
 

LaSa

Breitling
Detta är tråden för dig som är ny på klockforumet och vill presentera dig själv och dina klockor.
Hej
Jag har varit med här några månader och ser hur stort engagemanget kring klockor & klocksnack är, detta har gjort att mitt intresse har ökat för detta ämne.
Jag har under det senaste året fått ett större intresse för klockor men inte gjort så mycket åt det. Jag växlar idag mellan två olika quartz klockor, men känner att nu är det dags att ta steget till en automat.
Då kommer ju frågan vilket märke/modell? Jag gillar Tag Heuer och där är min fråga rakt ut om tex Aquaracer Cal 5 är en bra instegsmodel?

Bilder på mina vardags quartz:
Mvh
Lars
 

Bilagor

  • Foto 2017-12-13 05 55 17.jpg
    Foto 2017-12-13 05 55 17.jpg
    73.3 KB · Visningar: 49
  • Foto 2017-12-13 05 55 38.jpg
    Foto 2017-12-13 05 55 38.jpg
    74.4 KB · Visningar: 47

Almdudler

Omega
Hej, har varit här någon månad nu utan att ha presenterat mig. Jag har till och med hängt mer här än på Facebook den senaste tiden. Som studentpresent fick jag äran att ta över min fars rolex sea-dweller- 06 som jag aldrig trodde att jag skulle få, och det var här som mitt verkliga klockintresse tog fart och ks har självklart boostat mitt intresse ännu mer. Jag kommer att bidra med mina tankar och idéer här på ks så gott det går, i nöd & lust.

MVH
Daniel
 

Bilagor

  • IMG_1290.JPG
    IMG_1290.JPG
    138 KB · Visningar: 55

Kvist

Breitling
Hej KS,

Nykomling här på forumet men intresset för klockor har funnits länge!
Gled in här och har lurkat runt lite sedan jag nu har börjat fundera på att köpa min första riktiga klocka. Har alltid haft ett svagt öga för Rolex Submariner och har någon tanke om att det kanske får bli en från -89 i trettio års present till mig själv.

Just nu har jag en svart Seiko 5 på textilband och min morfars gamla Certina som han fick för ¨Nit och redlighet i riketstjänst¨.

Hoppas att jag snart kan dela med mig av mitt inköp av en Tudor Heritage Black Bay som just nu upptar cirka 75% av all min tanketid och det enda som youtube föreslår för mig att titta på.

Mvh
Alexander
 

Utvisaren

Patek
Jaha ja... är det här man presenterar sig? Forumet är inte helt gubbsäkert så det här meddelandet kan ju hamna precis var som helst. (Och nej, jag orkar inte ta en massa bilder och lägga upp just nu. Har ingen fårfäll och så har jag gått upp i vikt. Inga klockor ni inte har sett tidigare heller.)

Är precis i början av det här med klockor och efter att ha läst runt lite här så har man väl insett att man i princip trampat på varenda mina man kan. Trillade in på Omega för det är ju det man kanske har hört förut ska vara bra. Men det var det ju inte. Har inte ens gjort egna urverk till allt. Mygelföretag som de flesta andra.

Klocka 1, Omega constellation med 561 verk i. Tokpolerad och ommålad tavla i indien, men går som den skall +-3sek. Förutom att aset knappt går att dra upp trots att jag sände den på service. Den är ju fin och så rent estetiskt, men så trög att dra upp (och jag har ingen winder) och gammal idiotisk datuminställning så den blir ju aldrig använd. Idiotköp nummer 1 var det. Här lärde man sig ju dock att ge fn i gamla ur med datum.

Klocka 2, tänkte att jag behövde någon jag inte behöver vara rädd om och kan använda överallt till vardags. Blew en Triwa Nevil, bara för att jag gillade hur den såg ut i den prisklassen. Finns ju säkert bättre och sämre för samma peng men jag gillade utseendet. Skräpet är lite för tungt och otympligt. Inte tillräckligt snygg far att vara så otymplig. Så, den blir liggande den med.

Klocka 3, 4 och 5, började snöa in på ww2 klockor. Fick nys på att Omega gjort 2 ur till Sverige, Suverän och Officer. Hittade ett par jag ville ha men fick dem aldrig på auktion. Vann aldrig de jag ville ha så till slut köpte jag vad fn jag kom över för jag skulle ha dem. Blev ju så illa att jag istället vann 2 suverän samtidigt. Inte helt enligt plan. Den ena är ju ett sådant hopkok av grejer att jag har noll förväntningar på att den skall ha en enda del som är original. Den andra är jag dock första ägaren efter originalköparen (köpt från dödsbo med originalkvitto kvar) men till ett satans överpris. Men jag skulle ju ha den... Och så en officer där jag i hastigheten inte ens märkte att det inte stod Officer eller ens Omega på urtavlan. Men den är liten och nätt och går som den ska. Baksidan har iaf ett ref nummer som daterar den till 1944. Men en baksida kan man ju flytta runt som man vill. Nån vacker dag får jag ta dem till någon som kan sprätta upp dem och se vad som sitter i. Eller det är kanske lika bra att låta bli. Efter att ha läst om alla förfalskningar här vill jag inte riktigt veta. Kanske göra en riktig stekare och köra över dem med bilen?

Klocka 6, Oris med nån extra kul datumvisare. En bekant har en liknande och han sa att det inte var "idiotinställning" av datumet. Så en sån ligger i säkert förvar hos Postmord någonstans. Kommer säkert innan julen. Julen 2018 då så klart.

Klocka 7, kan bli lite vad som ww2. Gillar tyska pilotur (alltid badguysen som har de koola grejerna, jfr star wars), lutar mot Stowa. De är ju alla rätt lika varandra av förklarliga skäl så jag har svårt att se vitsen med att gå på de dyrare varianterna. Får inget pang för pengarna... (jättekul...)
Är även halvinsnöad på diverse chronografer för pilot/militär. Kikar väl just nu mest på RCAF chronografer men saaaaatan vad de kostar. Det är ju så man får lägga sig ner en stund och fundera på livet. Rotar runt lite bland Lemania och Eterna också, lurar på någon guldig till mörk kostym. Iakttag snygghet och ordning som det heter.

Så sammanfattningsvis, ett ur som är bra skall vara: manuellt, utan datum, med fördel ha burits av någon som bombat folk rakt in i evigheten.

Det var kanske inte så mycket om vem jag är men jag tror nog att klockeriet är det som intresserar folk. Och, det säger väl kanske en del om mig med.
 

palkast

Breitling
Hei, folkens!
Jeg er vel egentlig ikke helt ny på forumet, men jeg har heller ikke vært veldig aktiv her. Jeg har likevel gjennomført 10-15 handler med GG-er her inne.
Som dere sikkert skjønner er jeg fra Norge og bosatt en time utenfor Oslo. Jeg er Prosjektleder i bygg og anleggsbransjen og det var gjennom en kollega min interesse for klokker startet. Jeg samler hovedsakelig på Vintage og har opparbeidet meg en omfattende samling de siste par årene der hovedvekten ligger på Omega. Jeg er av den typen som liker å gå med en ny klokke hver dag hele året :)
Vi har tilsvarende forum i Norge, men aktiviteten kombinert med den høye kompetansen på Klocksnack er vanskelig å slå!
 

Gurra Albert

Breitling
Hej,
Jag blev medlem för ett par år sedan men har inte varit aktiv för ens nu i dagarna. Entreprenör från de värmländska skogarna med brinnande intresse för klockor.

Inledde mitt klockintresse med en Gul med kardborreband som 10-12 åring. Sen blev det några Swatch klockor när jag sommarjobbat ihop lite slantar som ung tonåring. Framförallt kommer jag ihåg Pop Swatch som kunde plockas bort ur sitt armband och sättas fast på kläder mm.

Första kvalitetsuret var en Raymond Weil Tango som min far köpte till mig på en affärsresa kring millenieskiftet. Klockan var nog bra prissatt därav min fars köp men en synnerligen gubbig klocka för en tjugoåring, den gick hyfsat snart tillbaka till fadern igen. Denna klocka är den enda som ej är kvar i min ägo.

Därefter blev det en Citizen Aqualand 1 en trevlig klocka som satt som en smäck på en ung vuxen.
2004 köpte jag en Omega Seamaster 2254.50.00, en klocka som jag fortfarande är väldigt förtjust i. Denna användes flitigt under studietiden och fram till för några år sedan då jag köpte en Rolex 116613LN. En klocka jag trånat efter länge, skulle dock köpt den ett eller två år tidigare innan Schweizer francen stack i höjden o Rollarna följde med.

För ett par veckor sedan köptes ytterligare ett verk, en Panerai PAM00673 Marina Militare, en underbar klocka mycket olik de tidigare.

Efter denna summering konstaterar jag att jag bara äger dykarur och får jag drömma så blir det en Patek eller en Lange und Söhne i framtiden.

Har även dragit ned frugan i klockträsket, hon är kittad med en Rolex 116233. Den klockan har lätt den snyggaste länken på alla Rolexklockor med sin crown clasp öppning.

Tack för ett trevligt forum och passar på att önska alla en God Jul och ett Gott Nytt År!
 

crille_w

Breitling
Tjena, Christian heter jag och är 31 år från Gällivare. Har skummat runt här en tid och sökt inspiration och information då jag tycker det verkar som en vettig sida/forum.
Mitt klockintresse har väl egentligen alltid funnits i den mån att man fascinerats av klockor, men på senare år har jag även gjort slag i saken och handlat. Det började med en breitling chronomat som sedan gick vidare till min nuvarande Hublot som jag ägt i några månader nu.
Är ganska kass på posta vanligtvis men ska försöka bidra jag också :) tack för mig
 

PAMsan

Breitling
Hej!
Har ett klockintresse sedan ett par tio år tebaks och inledde min resa med en alldeles för känslig klocka inform av en Jaeger LC Reverso nightandday. Detta märke var inte alls för mig så jag sökte efter en klocka som var mycket mer tålig och för ett vardagsperspektiv.

Förälskade mig i Panerais klockor som både är snygga och tåliga och blev stolt ägare till min första Luminor Marina för 2 år sedan. Den är dock såld nu och jag väntar in min fina Luminor Submersible. Om hörsägen stämmer har jag liknande smak som Sylvester Stallone
 

OscarD

Omega
Hej!

Inte super ny på forumet har bara aldrig publicerat något. Är en kille på 19, snart 20 vårar. Skapligt grön när det kommer till klockor men är min arbetskollega som har dragit in mig i "träsket". När han visade sin Omega klocka och berättade om sina bytesaffärer för mig blev jag som frälst, det är något unikt med klockor och varje enskild klocka kan ha en egen historia.

Känns tryggt att komma till ett forum där man säkerligen kommer att få samla på sig både erfarenheter och kunskap och så småningom kanske köpa sig en fin klocka när man har hittat någon man fäst ögonen på.

Min första klocka var en Casio G-shock, osäker på specifik modell men var en vit rackare för någon tusenlapp som jag klickade hem på en engelsk sida för ett par år sedan, sen dess har intresset för vintage kronografer växt och hoppas så småningom på att kunna köpa mig en dyrare märkesklocka. I dagsläget är jag på jakt efter en Certina DS Action.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Hallå KS, nykomling här! Har spanat på en Omega Speedmaster ett tag men det blev en Seamaster Diver Co-axial 300m istället pga storleken. Speedmaster Moonwatch är fin men för stor för handleden, och Seamastern passade perfekt! Snackat med lite folk här på forumet om Speedmaster men tror att folk var lite skeptiska pga att jag inte har några posts och helt nytt konto, så kände mig nästan tvungen att posta här och introducera mig själv :happyhappy:. Är inte jättekunnig (än) men har fått upp ögonen för klockor, speciellt Omega. Letat efter klockan jag ska ha i många år och har förhoppningsvis hittat den. Fick Seamastern på posten i fredags och är jävligt nöjd hittills. Slänger in en bild på den andra klockan också som är en Zodiac. Den ska dock ska säljas så skriv gärna om du är sugen på den. Shoutout till Donorvar som introducerade mig till forumet!

20171208_134659.jpg


20171212_021636.jpg


20171212_021726.jpg
Snygg entré! Grattis till SMP:n...är en favorit hos mig! Välkommen!
 

Horologen

Cartier
Ny på forumet men gammal i klockintresset!

Kör med zenith el primero som dagligt ur och varvar men vintage ur och ser bytes handeln på forumet som gyllene tillfällen att ha nya ur utan en för förargad sambo ':)
 
God jul!
Ny på forumet och har hittat rätt känner jag. Älskar vintage och fina grejer så känner att det här kan sluta dyrt...
Genomförde mitt första köp av Jax, en härlig Mido-president, säkert det första steget mot en gammal dyr Rolex DD...
37 år, Stockholm men är egentligen jämte. Heja ÖFK!
 

Gurra Albert

Breitling
Hej

Patrik här, en kille på 38år från södraste sverige. Har alltid haft ett visst intresse för klockor men det var runt 2005-2006 som tankarna kom igång ordentligt på att kanske införskaffa något extra trevligt. På den tiden var det främst Panerai följt av Omega som var i fokus men nu har det svängt om till Rolex. Min klockhistorik består av inget, eller rättare sagt en Certina DS Nautic med vit tavla från 1995 samt en G-shock från 1998, båda används dagligen och fungerar perfekt, vilket jag är lite smått imponerad över. Men men, nu är det dags för något nytt och det jag främst funderar på är en Rolex Submariner 116610, möjligen började jag i fel ände och sparade först ihop ett kapital (100k) för att sedan inse att det är lång väntetid på en ny :wideyed:

Vad vill jag få ut av detta forum? Jag misstänker att jag delar ett problem med flera andra här...problem med att fatta beslut; Date eller NoDate, ny eller beg, Sub vs SeeDweller vs DeepSee, Rolex eller annat, value for money = all-in på 1 klocka eller köpa 2-3...Help bitte :)

(beklagar stavning då min jobblaptop är med engelsk configuration och ändrar ord till engelska, t ex i blir ofta I om jag inte går tillbaka och ändrar "manuellt")
Jag skulle satsa på en begagnad Rolle för att kunna ångra sig o inte tappa allt för mycket. Köpte min 116613LN på Blocket för drygt två år sedan. Varit mycket nöjd med den samtidigt som jag vet att den går att sälja om för ungefär samma peng. Sen måste du själv känna vilken modell just du faller för, högst personligt.
Lycka till!
 

slonyer

Breitling
Hej
Är ny här på forumet.
Gick med för att jag har en Omega Seamaster automatic, tror det är från 1962, som jag behöver försöka få räddad.
Problemet är att den av misstag hamnade i tvättmaskinen för ett par år sen.
Efte det är den helt död, kronan sitter helt fast, glaset har fläckar på insidan (se bild nedan).
Har eh förhoppning att någon av alla er med kunskap om klockor, kan peka mig till någon som ev kan hjälpa mig.
/Joakim
 

Bilagor

  • IMG_6079.jpg
    IMG_6079.jpg
    239.3 KB · Visningar: 32

J.Ahr

Breitling
Hej och god jul på er!

Jesper var namnet och 28 år var man visst. Intresset för klockor dök nog upp när jag blev 20 år.
Fick en Certina DS Podium Automatic i present på 20-årsdagen som faktiskt dagen till ära sitter på armen.
Besöken på klocksnack har blivit mer frekventa och varför inte ta tillfället i akt att bli medlem också då.
Mycket intressant läsning här, har snöat in lite på dykare så förhoppningsvis så landar det en dylik till lilla samlingen snart.

Väl mött / Jesper
 

Skumbomb

Omega
Hej på er alla! Råkade nämna för min vän Stefan att jag tänkte skaffa en sån häftig Diesel på ca 50 mm och fick en lektion i vad man ska ha och inte.. så nu några veckor senare så har jag snöat in på Seiko Monster, mini Tuna och Tuna. Det dök precis upp en Tuna här på forumet så då var jag bara tvungen att skaffa ett konto, annars är jag en sådan som lurkar runt i åratal och följer trådar men som aldrig skriver något... Lite kort om mig: Jag heter Lars och bor i Västerås, fyller snart 35 och jobbar som brandskyddskonsult samt springer runt i spenaten i hemvärnet på fritiden. Äger en gammal Omega Geneve från 70 nånting som är min dressklocka och saknar min gamla kantiga Casio som jag tappade i sjön när jag gjorde lumpen.
 

Mic1

Rolex
2-Faktor
Hej på er alla! Råkade nämna för min vän Stefan att jag tänkte skaffa en sån häftig Diesel på ca 50 mm och fick en lektion i vad man ska ha och inte.. så nu några veckor senare så har jag snöat in på Seiko Monster, mini Tuna och Tuna. Det dök precis upp en Tuna här på forumet så då var jag bara tvungen att skaffa ett konto, annars är jag en sådan som lurkar runt i åratal och följer trådar men som aldrig skriver något... Lite kort om mig: Jag heter Lars och bor i Västerås, fyller snart 35 och jobbar som brandskyddskonsult samt springer runt i spenaten i hemvärnet på fritiden. Äger en gammal Omega Geneve från 70 nånting som är min dressklocka och saknar min gamla kantiga Casio som jag tappade i sjön när jag gjorde lumpen.
Gott snack Larsa. Bra val
tenor.gif
 

ZWG Vader

Omega
Har varit utan klocka i många år. Försökte sätta i nya batterier i en klocka som jag hade liggande hemma men urtavlan hade lossnat så det var ingen vidare idé. Sedan tyckte företagshälsan att jag inte var tillräckligt smal så då köptes en Fitbit (ursäkta svordomen). Men ju mer tiden gått så har jag kommit på att det är dags att bli vuxen och skaffa sig en klocka. Den första ligger och väntar på mig på Tempo så för närvarande är jag en ZWG - zero watch guy. Men snart så. Efter att ha googlat runt en hel del så är min smak nu mer åt pilotklockor med sina rena urtavlor.
 

Skumbomb

Omega
Tjäna!
Skönt att det är en jämn ström av nya medlemmar och inte bara jag som är ny i branschen.


Pilotklocka och ren urtavla går väll inte ihop?
 

canaksel

Breitling
Hej,

Ny här på KS och ser fram mot många intressanta diskussioner, råd, ev köp och sälj. Är rätt ny med klockor, men har ett brinnande intresse och nyfikenhet. Inte så bra på äldre modeller. Har lite köpstopp för tillfället, pga nytt hus och barn, men titta och diskutera får man ju alltid göra, tills jag hittar min godbit till rätt pris.
Vill även bli av med några stycken som jag inte riktigt tyckt om efter jag köpt dem, så det blir nog någon försäljrning för att finansiera nyköp.

Ses i trådarna!
God Jul
 
Topp