• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Pär_Mikael

Breitling
Detta är tråden för dig som är ny på klockforumet och vill presentera dig själv och dina klockor.
Hej

Pär heter jag och jag är en hyfsat amatörmässig klockentusiast. Mitt intresse startade som för många andra 70-talister med Bond Omegor på slutet av 90-talet. För min del resulterade det i inköp av en Omega Seamaster GMT 50th anniversary (Ref 2534.50) en klocka jag fortfarande har kvar i windern. Sedan dess har samlingen utökats med följande klockor:

Tag Heuer Carrera Calibre 5
Oris Aquis Small Second
Breitling Superocean Heritage 46
Omega Speedmaster Moonwatch Hesalite cal 3861

Den enda klocka av dessa som hittills fått lämna samlingen är Orisen.

Jobbar till vardags i IT-branschen.

Ser fram emot många givande diskussioner här på Klocksnack!

 

walhak

Omega
2-Faktor
Hej alla! :) Nygammal medlem här. Jag insåg att jag aldrig gjorde någon presentation här när jag reggade mig ca 2016. Jämtlänning som började intressera mig för klockor redan på mellanstadiet men då handlade det mest om digital-ur som helst skulle ha så många alarmelodier som möjligt.
Något år efter jag hade studerat klart köpte jag en Speedmaster Reduced för runt 6000 (har hänt lite med priserna sedan dess). Hittade detta forum och köpte en stålsub här på forumet och blev en OWG. Med en sub på handleden kände jag inget behov av fler klockor och försvann därför från forumet.
Till saken hör att jag regelbundet snöar in på olika saker som då upptar mycket av min fritid, gitarrer t ex. Men just nu är jag inne i en klockperiod igen och tänkte testa att inte vara en OWG. Det är faktiskt så illa att jag bara har en smartwatch för tillfället 😆 Men under hösten ska det bli köp av en ”riktig” klocka. Det kan bli en sub igen men tittar även på Speedmaster, Explorer och Tudor Black Bay Chrono.
Ser fram emot många trevliga diskussioner här och hoppas att klockintresset inte pausas igen för detta är verkligen ett fantastiskt forum :)
 

Clq

Cartier
Hej alla! :) Nygammal medlem här. Jag insåg att jag aldrig gjorde någon presentation här när jag reggade mig ca 2016. Jämtlänning som började intressera mig för klockor redan på mellanstadiet men då handlade det mest om digital-ur som helst skulle ha så många alarmelodier som möjligt.
Något år efter jag hade studerat klart köpte jag en Speedmaster Reduced för runt 6000 (har hänt lite med priserna sedan dess). Hittade detta forum och köpte en stålsub här på forumet och blev en OWG. Med en sub på handleden kände jag inget behov av fler klockor och försvann därför från forumet.
Till saken hör att jag regelbundet snöar in på olika saker som då upptar mycket av min fritid, gitarrer t ex. Men just nu är jag inne i en klockperiod igen och tänkte testa att inte vara en OWG. Det är faktiskt så illa att jag bara har en smartwatch för tillfället 😆 Men under hösten ska det bli köp av en ”riktig” klocka. Det kan bli en sub igen men tittar även på Speedmaster, Explorer och Tudor Black Bay Chrono.
Ser fram emot många trevliga diskussioner här och hoppas att klockintresset inte pausas igen för detta är verkligen ett fantastiskt forum :)
Känner igen det där, gitarrer och klockor är båda grejor man inte kan ha för många av. 😉👍
 

Sbys

Omega
Hej

Pär heter jag och jag är en hyfsat amatörmässig klockentusiast. Mitt intresse startade som för många andra 70-talister med Bond Omegor på slutet av 90-talet. För min del resulterade det i inköp av en Omega Seamaster GMT 50th anniversary (Ref 2534.50) en klocka jag fortfarande har kvar i windern. Sedan dess har samlingen utökats med följande klockor:

Tag Heuer Carrera Calibre 5
Oris Aquis Small Second
Breitling Superocean Heritage 46
Omega Speedmaster Moonwatch Hesalite cal 3861

Den enda klocka av dessa som hittills fått lämna samlingen är Orisen.

Jobbar till vardags i IT-branschen.

Ser fram emot många givande diskussioner här på Klocksnack!

Gött å ha dig här…
 

Grimi

Omega
Hej alla!
Jag blev medlem här i våras men har redan hunnit flippa en del klockor, det känns som att man hugger på allt i början men nu börjar jag att lugna ner mig och inse vad det är jag egentligen trivs bäst med på handleden.

Det som står högst upp på önskelistan just nu är en SMP300M blå, vi får se när jag tar steget!
Annars är min bästa vardagsklocka en Sinn U1 på rött gummi 🥰
Tack för ett trevligt forum!
 

Klockrenaur

Breitling
Hej,

Jag har arbetat inom VVS-branschen i några år och är snart färdig VVS-ingenjör. Klockintresset kommer ifrån tidig ålder och jag har alltid varit fascinerad av automatiska/mekaniska urverk och hur dessa fungerar.

Lyckades för 2 år sedan köpa klockan som jag så långt jag kan minnas har velat ha.. Det var inte så att intresset svalnade efter detta utan det blev mer startskottet. Chrono24 och Tradera används flera gånger per dag där jag mestadels inte handlar utan tittar just nu.

Tack för att man får ta del av detta fina forum :)
 

Clq

Cartier
Hej,

Jag har arbetat inom VVS-branschen i några år och är snart färdig VVS-ingenjör. Klockintresset kommer ifrån tidig ålder och jag har alltid varit fascinerad av automatiska/mekaniska urverk och hur dessa fungerar.

Lyckades för 2 år sedan köpa klockan som jag så långt jag kan minnas har velat ha.. Det var inte så att intresset svalnade efter detta utan det blev mer startskottet. Chrono24 och Tradera används flera gånger per dag där jag mestadels inte handlar utan tittar just nu.

Tack för att man får ta del av detta fina forum :)
Nu blev man sjukt nyfiken på vilken klocka du pratar om! 😊
 

Sjöbbe19

Breitling
Hej,

Snickare här som igår fick hem min första klocka som är en seiko 5 GMT ifrån forumet efter att mest skrollat igenom köp och sälj.

Har tidigare i livet inte haft någon större förtjusning av klockor men intresset har på senare tid växt mer och mer, mest på grund av en nära vän med stort intresse som hänger mycket här.

Nästa köpmål är i dagsläget någon variant av Tudor BB eller liknande.

Tack för ett trevligt forum!
 
  • Like
Reactions: Clq

Punkster

Omega
Hej på er!

Linus heter jag, och är hyffsat ny på forumet. Jag har intresserat mig för klockor under många år, men då nästan enbart i form av digitala Casios. Det var först för lite drygt ett år sedan som jag av en slump såg ett youtube-klipp som handlade om att beställa Vostok-klockor från Ryssland. Jag blev sugen på att skaffa mig en egen och blev sedan helt hooked varpå jag dök med huvudet före rakt in i klockvärlden.

Just det här med att bli helt fast i något och nörda in sig totalt på det går som en röd tråd genom mitt liv, speciellt i form av två andra stora intressen, musik och bilar/motorcyklar/motorsport.

Till vardags arbetar jag inom skolans värld och trivs ganska bra med det.

Allt gott!

/Linus
 
  • Like
Reactions: bag

Hawken

Breitling
Hej!

Ännu en färsking på forumet här, är 33 och jobbar som lokförare. Har sen barnsben tyckt mycket om klockor men har aldrig haft råd att köpa mig nått "fint"
Första "fina" vart en Swiss Military diver (quartz), men idag slog jag till och köpte en Certina DS Action Diver 43mm i titan och retro färg, Referens: C032.607.44.051.00
, blev riktigt kär i den. Budade även hem en Omega constellation från 1960 talet på tradera i veckan med underbar patina, men den är fortfarande i postnords våld :p
 

Clq

Cartier
Hej!

Ännu en färsking på forumet här, är 33 och jobbar som lokförare. Har sen barnsben tyckt mycket om klockor men har aldrig haft råd att köpa mig nått "fint"
Första "fina" vart en Swiss Military diver (quartz), men idag slog jag till och köpte en Certina DS Action Diver 43mm i titan och retro färg, Referens: C032.607.44.051.00
, blev riktigt kär i den. Budade även hem en Omega constellation från 1960 talet på tradera i veckan med underbar patina, men den är fortfarande i postnords våld :p
Två fina klockor, grattis!
 

Retep

Omega
Hej,

Är också ny på forumet även om jag har läst en hel del här tidigare. Är 40 plus med spretig smak vad gäller klockor. Älskar att köpa nytt, avskyr att göra mig av med klockor som inte längre sjunger till mig och drömmer i hemlighet om att slimma samlingen till den enda sanna klockan. Tycker att det intressantaste med den här hobbyn är att se hur ens egen smak förändras över tid.
 

Makisparrow

Breitling
Tjena! Ny på KS, tack för att jag får vara med. Min pappa samlade på klockor och även om jag alltid tyckt om klockor så har jag aldrig varit speciellt aktiv i mitt intresse. Nu är han borta och jag har nyligen blivit pappa själv vilket har gjort att jag påbörjat en egen samling. Trevligt att få hänga med andra likasinnade!
 

Alexanderski

Breitling
Halloj!

Alexander heter jag och är en 32 årig soctant. Mitt klockintresse har typ alltid funnits i bakgrunden då min far är av den bestämda uppfattningen att det enda en man ska ha är en vigselring och en klocka, vilket han alltid följt. Jag har under åren för plugg och gymnasium alltid haft ett klockintresse men oftast har det på grund utav ekonomin har det varit klockor som digitala eller kvarts som pajats och slängts, vilket jag ångrar idag, hade gärna haft kvar min "JETSET" klocka som var ungefär 55mm i diameter, jaja, smaken var som baken på den tiden. Min första riktiga klocka egentligen var en NTH Oberion utan datum, det var min första riktiga klocka. Jag kommer ihåg ångesten över att beställa någonting som kostade 7500:- och velade länge, till sist sa min fru, "sluta vela och beställ klockjäveln någon gång", jag tror det mest var för att hon var less på att höra mitt tjat, men det var det bästa råd jag fått.

MIn far har alltid så länge jag kan minnas burit en Seamaster kvarts som han köpte i Grekland 91, har alltid funnits på hans handled så länge jag kan minnas (jag är född 90). Jag fick äran att låna den då fadern gått över till kronografer (en Breitling), i samband med att jag lånar min fars Seamaster så är min fru med i en bilolycka (hon klarar sig tack och lov utan en skråma), vilket då självklart gör att jag anar dåliga vibbar av denna Seamaster, så jag ger tillbaka den och återgår till min NTH, farsan tyckte jag var fjantig men ja, jag är ganska vidskeplig och även nostalgisk så jag tror att objekt kan få en att minnas särskilda händelser och så vidare. Efter ett tag så ringer min far och ber mig komma hem till honom, han säger att jag ska få Seamastern då han bestämt sig att den borde få gå till någon som använder den, jag får då smärre panik men är samtidigt superglad i och med att jag får skapa nya roligare minnen med den, vilket jag också gjort genom åren (diverse bröllop och andra tillställningar). Jag lämnar även in den på en service och är helt förvånad när urmakaren säger att det är helt sjukt att denna klocka gått sedan 91 med bara i princip batteribyte när det behövts, jag vet att min far använder sina klockor precis som mig, som en galning med andra ord. Rookie som jag var så sa jag inte till om att inte göra någonting såsom polering eller att de inte fick byta visare, vilket jag ångrar fruktansvärt idag, men repor kan man ju skapa själv tänkte jag. Och om jag är tillräcklig länge i solen blekts även visarna sådär snyggt som innen. Det viktigaste är att tavlan är urblekt på ett sätt som man bara ser på ett riktigt vintageur, vilket gör att jag alltid känner att jag bär med mig nästan en bit av historia, vilket är coolt. Viss försiktighet antas givetvis med denna numera.

Efter ett tag så sålde jag av NTHn för jag hade totalt låst in mig på en annan Seamaster, 2254an eller, "Gandolfinin" som jag kallar den. Efter mycket om och men börjar samma ångest krypa fram, det här är ju mitt första riktiga klockköp av en dyr klocka, jag har kontakt med några privata säljare och bangar varje gång, samtidigt som jag börjar ana att denna klocka kommer bli mer populär snart då den inte tillverkas längre. Så en dag kommer det upp en och utan att tänka skriver jag till säljaren och frågar om papper, nej får jag till svar. Däremot har han papper ifrån servicen, det får duga och jag säger att jag tar den direkt. Utan att ens tittat närmare på bilderna säljaren skickade. Jag kan säga att jag hade oändlig tur då jag inte hade en tanke på att få en åtrådd klocka i min samling, jag hade bara totalt låst mig in på utseendet av den, plus att jag älskar svärdhänder på dykare.

På tal om svärdhänder så är mitt senaste klockköp en CWC Royal navy diver, denna gång med papper. Det var ett spontanköp men följer ändå mina preferenser kring svärdhänder och dykarur. Denna får bli mer av en beater i min samling, dock brukar jag inte byta efter ändamål utan kör oavsett vilken klocka som är på armen.

Jag antar att det var allt, hoppas jag inte tråkat ut er totalt då jag antar att majoriteten av era historier ser likadana ut. Tack för att jag fick presentera mig ordentligt.

Mvh Alexander

Edit, bild på den viktigaste i samlingen

Min käre fars seamaster
16624486314532000508924599564329.jpg
 
Senast ändrad:

Clq

Cartier
Halloj!

Alexander heter jag och är en 32 årig soctant. Mitt klockintresse har typ alltid funnits i bakgrunden då min far är av den bestämda uppfattningen att det enda en man ska ha är en vigselring och en klocka, vilket han alltid följt. Jag har under åren för plugg och gymnasium alltid haft ett klockintresse men oftast har det på grund utav ekonomin har det varit klockor som digitala eller kvarts som pajats och slängts, vilket jag ångrar idag, hade gärna haft kvar min "JETSET" klocka som var ungefär 55mm i diameter, jaja, smaken var som baken på den tiden. Min första riktiga klocka egentligen var en NTH Oberion utan datum, det var min första riktiga klocka. Jag kommer ihåg ångesten över att beställa någonting som kostade 7500:- och velade länge, till sist sa min fru, "sluta vela och beställ klockjäveln någon gång", jag tror det mest var för att hon var less på att höra mitt tjat, men det var det bästa råd jag fått.

MIn far har alltid så länge jag kan minnas burit en Seamaster kvarts som han köpte i Grekland 91, har alltid funnits på hans handled så länge jag kan minnas (jag är född 90). Jag fick äran att låna den då fadern gått över till kronografer (en Breitling), i samband med att jag lånar min fars Seamaster så är min fru med i en bilolycka (hon klarar sig tack och lov utan en skråma), vilket då självklart gör att jag anar dåliga vibbar av denna Seamaster, så jag ger tillbaka den och återgår till min NTH, farsan tyckte jag var fjantig men ja, jag är ganska vidskeplig och även nostalgisk så jag tror att objekt kan få en att minnas särskilda händelser och så vidare. Efter ett tag så ringer min far och ber mig komma hem till honom, han säger att jag ska få Seamastern då han bestämt sig att den borde få gå till någon som använder den, jag får då smärre panik men är samtidigt superglad i och med att jag får skapa nya roligare minnen med den, vilket jag också gjort genom åren (diverse bröllop och andra tillställningar). Jag lämnar även in den på en service och är helt förvånad när urmakaren säger att det är helt sjukt att denna klocka gått sedan 91 med bara i princip batteribyte när det behövts, jag vet att min far använder sina klockor precis som mig, som en galning med andra ord. Rookie som jag var så sa jag inte till om att inte göra någonting såsom polering eller att de inte fick byta visare, vilket jag ångrar fruktansvärt idag, men repor kan man ju skapa själv tänkte jag. Och om jag är tillräcklig länge i solen blekts även visarna sådär snyggt som innen. Det viktigaste är att tavlan är urblekt på ett sätt som man bara ser på ett riktigt vintageur, vilket gör att jag alltid känner att jag bär med mig nästan en bit av historia, vilket är coolt. Viss försiktighet antas givetvis med denna numera.

Efter ett tag så sålde jag av NTHn för jag hade totalt låst in mig på en annan Seamaster, 2254an eller, "Gandolfinin" som jag kallar den. Efter mycket om och men börjar samma ångest krypa fram, det här är ju mitt första riktiga klockköp av en dyr klocka, jag har kontakt med några privata säljare och bangar varje gång, samtidigt som jag börjar ana att denna klocka kommer bli mer populär snart då den inte tillverkas längre. Så en dag kommer det upp en och utan att tänka skriver jag till säljaren och frågar om papper, nej får jag till svar. Däremot har han papper ifrån servicen, det får duga och jag säger att jag tar den direkt. Utan att ens tittat närmare på bilderna säljaren skickade. Jag kan säga att jag hade oändlig tur då jag inte hade en tanke på att få en åtrådd klocka i min samling, jag hade bara totalt låst mig in på utseendet av den, plus att jag älskar svärdhänder på dykare.

På tal om svärdhänder så är mitt senaste klockköp en CWC Royal navy diver, denna gång med papper. Det var ett spontanköp men följer ändå mina preferenser kring svärdhänder och dykarur. Denna får bli mer av en beater i min samling, dock brukar jag inte byta efter ändamål utan kör oavsett vilken klocka som är på armen.

Jag antar att det var allt, hoppas jag inte tråkat ut er totalt då jag antar att majoriteten av era historier ser likadana ut. Tack för att jag fick presentera mig ordentligt.

Mvh Alexander
Bra läsning! Önskar bild på din fars seamaster!
 

Pivo

Omega
Tjenare KS!
Även jag är ny här på forumet även om intresset för klockor har funnits under några års tid.

Passar på att presentera mig med min första ”vettiga” klocka, en Tag Heuer Formula 1 Calibre 6. Jag har dock börjat känna att vi inom en hyfsat snar framtid kommer gå skilda vägar. När tiden är inne, det får vi se!
2E72B532-6CDC-43ED-A3D9-85D8348CCF9E.jpeg
 

Klajon

Omega
2-Faktor
Hej

Pär heter jag och jag är en hyfsat amatörmässig klockentusiast. Mitt intresse startade som för många andra 70-talister med Bond Omegor på slutet av 90-talet. För min del resulterade det i inköp av en Omega Seamaster GMT 50th anniversary (Ref 2534.50) en klocka jag fortfarande har kvar i windern. Sedan dess har samlingen utökats med följande klockor:

Tag Heuer Carrera Calibre 5
Oris Aquis Small Second
Breitling Superocean Heritage 46
Omega Speedmaster Moonwatch Hesalite cal 3861

Den enda klocka av dessa som hittills fått lämna samlingen är Orisen.

Jobbar till vardags i IT-branschen.

Ser fram emot många givande diskussioner här på Klocksnack!

Hej,
Jag varit med i 3 år nu men har tydligen inte presenterat mig insåg jag...🙄. Klas heter jag och är relativt ny i mitt klockintresse, om nu 5 år kan räknas som ny. Jag har förstått att detta är ett livslångt beroende som bara blir värre (bättre?) med tiden som alla beroenden. Kul sport som inte skadar någon utom den egna plånboken. Jag är en hopplös köpare/säljare som älskar allt vid första ögonkastet men jag tröttnar fort. Köper dyrt och säljer med förlust, alltså..Letar efter den enda, klockan med stort K fastän jag vet innerst inne att det inte finns EN klocka som uppfyller alla mina drömmar. Nåväl, jag fortsätter väl på samma spår så länge Gud vill och plånboken inte skriker för högt.
Kul att få vara med och träffa på så många trevliga likasinnade.

Ha de' gött!
 

NicoClean

Breitling
Hej! Att titta på en klocka är för mig en härlig mix av estetisk och teknisk bedömning. Mycket av det tekniska är kul, och här finns mycket att lära av er andra på forumet. Det estetiska är kanske ännu mer fascinerande. Ofta vet jag inte exakt varför jag gillar eller inte gillar en klocka, och känslan blir kul att klura över! Kanske lär man sig något litet om sig själv genom att bättre förstå vad som funkar för en i klockvärlden?
 

Marwa

Omega
40+ farbror som varit intresserad av bruksklockor sedan 90-talet.
Mestadels Tissot, Rado, Maurice Lacroix och klockor med standard ETA-verk.

Har lite svårt med materialval tillverkarna gör också på dyrare klockor, blir så repigt, tycker Rado är genomtänkt med tungsten på vissa modeller och reptålig keramik på andra. Har en del 25 år gamla använda klockor som ser ut som nya.
 

Henriksnapp

Breitling
Hej,

Jag har varit aktiv medlem här sedan början av året. Mitt intresse började för några år sedan då jag tänkte jag skulle köpa en klocka för att fira en framgång i jobbet. Fick nys om att det fanns en svensk klocktillverkare som gjorde fina klockor och det slutade med att jag köpte en SS utc skydiver. Uppskattade hur klockan upplevdes och hamnade här efter jag läste en recension av klockan från en annan medlem.

Efter ett tag började jag läsa mer här på köp och sälj sidan och då jag inte kunde så mycket automatiska klockor så köpte jag ytterligare en quartzare från en trevlig medlem här. En vintagedykare från 90-talet från Tag Heuer. Gillar i kontrast till skydiver att den är mycket mindre. Efter mycket läsande tänkte jag att jag måste skaffa mig en automatisk klocka och köpte en seiko alpinist.

Jag har nu börjat dyka in i flera trådar och tycker det blir mer och mer intressant. Uppskattar all kunskap som finns här på forumet och alla de personer jag har haft kontakt med har varit väldigt trevliga.

Jag köpte i dagarna en marinemaster SLA021 som jag har velat ha länge.

Vet inte vad nästa klocka kommer bli. Jag har en bild av att omega aqua terra är min drömklocka men har aldrig testat en.

Är med halvbra känsla jag ger mig in i detta forum då jag tror att jag kommer fastna mer och mer.

Tack för ett fint forum🙂
 

KrLa

Breitling
Hej på er

Krister heter jag och fick nys om detta forum för någon vecka sedan då jag var ute och snokade lite efter en födelsedagsklocka till mig själv. Härjade runt rätt friskt på nätet och det slutade med att jag köpte en Seiko Astron SSH071. Jag har faktiskt vurmat lite för Seiko i många år och har några stycken liggande hemma. Det började egentligen 1994 få jag köpte min första Seiko Kinetic på en semester i Turkiet och sedan har det som sagt blivit några till. Har några andra märken också men inget märkvärdigt.
 

AhlRobert

Breitling
Hejsan!

Trodde jag hade ett konto här men tydligen inte!
Har varit intresserad av klockor ett tag och kikat runt efter vad min första "riktiga" klocka skulle bli för något.

Det landade tidig vår 2020 på en 42mm Maurice Lacroix Aikon, väldigt nöjd med den!
Var med om en mopedolycka strax där efter och kom undan med enbart repor på boetten. Detta fick försäkringen lösa, så nu är den som ny igen :)

Har fått upp intresset för MoonSwatchen och lyckades få köpa en Mars utav en kollega, skulle dock kunna vara intresserad av att byta den mot en annan då jag inte känner mig så vågad att jag kan ha en röd klocka.

Ska bli kul att följa fler trådar från er här! :)
 

Retep

Omega
Hejsan!

Trodde jag hade ett konto här men tydligen inte!
Har varit intresserad av klockor ett tag och kikat runt efter vad min första "riktiga" klocka skulle bli för något.

Det landade tidig vår 2020 på en 42mm Maurice Lacroix Aikon, väldigt nöjd med den!
Var med om en mopedolycka strax där efter och kom undan med enbart repor på boetten. Detta fick försäkringen lösa, så nu är den som ny igen :)

Har fått upp intresset för MoonSwatchen och lyckades få köpa en Mars utav en kollega, skulle dock kunna vara intresserad av att byta den mot en annan då jag inte känner mig så vågad att jag kan ha en röd klocka.

Ska bli kul att följa fler trådar från er här! :)
Aikon ser lite frän ut. Lust att posta en bild?
 
Topp