Grymma klockor, speciellt den första. Lär vara jäkligt ovanlig som nos!Har anlänt två NOS-klockor som faktiskt båda två har EPSA-boetter...
Enicar Sherpa Guide MK IV Super Compressor:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Den andra är en Enicar Sherpa 350 md guldpläterad EPSA boett:
![]()
![]()
![]()
![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Grymma klockor, speciellt den första. Lär vara jäkligt ovanlig som nos!Har anlänt två NOS-klockor som faktiskt båda två har EPSA-boetter...
Enicar Sherpa Guide MK IV Super Compressor:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Den andra är en Enicar Sherpa 350 md guldpläterad EPSA boett:
![]()
![]()
![]()
![]()
Tack broder!Grymma klockor, speciellt den första. Lär vara jäkligt ovanlig som nos!
Har tyvärr ingen klockkassa att handla för just nu, kan tänka mig att man får öppna plånboken för en nos.Tack broder!
Tja, jag vet inte om de är så ovanlig som NOS då jag på den korta tid letade stötte på två till salu! Är du sugen så kan jag tipsa dig...
Dock bara denna som var komplett med originallänk och troligt korrekt box...men visst inga dussinklockor då de verkligen användes och oftast är rätt nötta....
Jepp, plånkan var vidöppen i mitt fall så nu är det köpstop på så här dyra ur!Har tyvärr ingen klockkassa att handla för just nu, kan tänka mig att man får öppna plånboken för en nos.
Tack ändå!![]()

Vafan!![]()
While on the subject.![]()
Mycket talar väl för det när du även har ordet "SUPER" ingraverat i locket samt att hela klockan i RF stål!?Misstänker att jag kommit över en compressor/SC, någon som kan bekräfta? Tycker mig känna igen baklocket med den lilla pilen - men det kanske användes på annat än compressorboetter också?
![]()
Är det bara jag som får lite dåliga vibbar av baklocket, typ att märkning/graveringen ser modern/billig ut? Inte som de vanligtvis såg ut på klockor från 60-talet.Misstänker att jag kommit över en compressor/SC, någon som kan bekräfta? Tycker mig känna igen baklocket med den lilla pilen - men det kanske användes på annat än compressorboetter också?
![]()
Tror inte det är nått knas med klockan, är nog okej, men förmodligen ingen EPSA om man kollar på den här:Misstänker att jag kommit över en compressor/SC, någon som kan bekräfta? Tycker mig känna igen baklocket med den lilla pilen - men det kanske användes på annat än compressorboetter också?
![]()
Du har nog helt rätt! Tack!Tror inte det är nått knas med klockan, är nog okej, men förmodligen ingen EPSA om man kollar på den här:
Varför inte öppna och kolla? man vet ju aldrigDu har nog helt rätt! Tack!![]()

Ingen öppnare för dessaVarför inte öppna och kolla? man vet ju aldrig![]()
Välkommen!Hej,
Jag är en gröngöling i dessa sammanhang och har precis skaffat min första super compressor (Mirona Luxor). Klockan skulle behöva servas eftersom den sackar efter rejält. Har någon tips på en urmakare som ligger hyfsat i pris?
Tack på förhand.
Väl bekomme!Stort tack för tipset![]()
Gick klockan att göra tät igen?Väl bekomme!
Han har tex servat min Enicar Super-DIVETTE:
![]()
![]()
Den frågan var aldrig aktuell och den är inte tryckt men det handlar ju bara om packningar egentligen va?Gick klockan att göra tät igen?
Tänker så med. Anledningen till varför jag frågar är att jag läste ett blogginlägg från en urmakare (https://www.google.se/amp/s/thewatchbloke.co.uk/2015/02/01/elge-geneve-super-compressor/amp/) som lyckats få en SC-boett att bli tät vid anknytning till service. Han menade på att det handlar om skicket på delarna men också gummipackningarna.Den frågan var aldrig aktuell och den är inte tryckt men det handlar ju bara om packningar egentligen va?![]()
Haha, ska kolla med honom!Tänker så med. Anledningen till varför jag frågar är att jag läste ett blogginlägg från en urmakare (https://www.google.se/amp/s/thewatchbloke.co.uk/2015/02/01/elge-geneve-super-compressor/amp/) som lyckats få en SC-boett att bli tät vid anknytning till service. Han menade på att det handlar om skicket på delarna men också gummipackningarna.
![]()
![]()
Hade varit kul att veta ifall din urmakare lyckades byta packningar och på så vis få den tät. Själv hade jag gärna plaskat med min SC Enicar om möjligt; perfekt beater-klocka liksom?!![]()
Han svarade så här:Haha, ska kolla med honom!![]()
...kan bero på den radioaktiva strålningen kanske?Den här är helt livsfarlig. När jag tar på den åker den aldrig av!
![]()
Förlåt för dålig t-bane bild...
Äh, det där med att oroa sig för potentiell radioaktivitet är för töntar....kan bero på den radioaktiva strålningen kanske?
Underbar klocka i alla fall!![]()