• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Burnman

Guld
2-Faktor
Nyförvärvet har snart tjänstgjort sin första fulla dag
IMG_5295.jpeg
 

Burnman

Guld
2-Faktor
Kul jag har bara sett den med svart tavla tidigare
Ja exakt. Den svarta är ju ”originalet” och har funnits i typ 45mm länge. Sen var det väl runt förra året eller nåt sånt som en uppdaterad modell släpptes i 43mm, både svarta mer trogen originalet men även den här lite mer spexade färgsättningen. Men jag var sugen på något med ljus tavla och den här tilltalade mig faktiskt mer än den traditionella
 

Lilavati

Silver
2-Faktor
Nerklädd, men ändå inte?
IMG_0256.jpeg

18k, kupat safirglas och rockaband låter ju lite som att man är finklädd, men just camofärgen på bandet tycker jag ger ett ledigare intryck. Och skönt är det också 😉👌🏿 Idag blir det ett kyrkbesök för att gratulera en kompis som fått en ny tjänst inom Svenska Kyrkan, annars en byggnad jag sällan besöker. Önskar tråden en härlig söndag 👋🏿😊
 

Lilavati

Silver
2-Faktor
Kul och snygg funktion, någon som vet varför är det så ovanligt med svepande sekundvisare på quartzur?
Precis som @LANGEN påpekade så drar det väldigt mycket mer ström. Förutom för någon som tycker det visuellt är vackert med svepande sekund är det väl bara på en kronograf man har användning av fler tick/sek? Det är alltså för lite på plussidan för att utrusta fler klockor med det 😉. Jag skulle kunna spekulera i att det blev vanligare vartefter att klocka som faktisk tidvisare blir mindre vanligt, mer en accessoar liksom… Men, det är där de mekaniska klockorna finns. Kvarts börjar bli en raritet hos de etablerade märkena 🙁
 

LANGEN

Silver
Pledge Member
Precis som @LANGEN påpekade så drar det väldigt mycket mer ström. Förutom för någon som tycker det visuellt är vackert med svepande sekund är det väl bara på en kronograf man har användning av fler tick/sek? Det är alltså för lite på plussidan för att utrusta fler klockor med det 😉. Jag skulle kunna spekulera i att det blev vanligare vartefter att klocka som faktisk tidvisare blir mindre vanligt, mer en accessoar liksom… Men, det är där de mekaniska klockorna finns. Kvarts börjar bli en raritet hos de etablerade märkena 🙁
Tror faktiskt tillverkarna gått lite in i en återvändsgränd med att gå över till att bara sälja mekaniska klockor. Det är ju härligt om man bara har en automatisk klocka som används dagligen. Men har man ett gäng, och vill variera sig lite är ju kvarts svårslaget.

Men det har ju vi i tråden redan förstått 🙌🏼😅
 

-RI-

Diamant
2-Faktor
Kul att se en modern LIP på forumet! Spanat en hel del på dom där själv. Omdöme?
Slog till på en T-18, finns även en större T-24. Hittills nöjd med klockan, inget att klaga på. Fin finish på boett och tavla. Glasringen polerad, boetten fint borstad. Tavlan har i den yttre rektangeln lodrät borstning, den inre vågrät, syns i vissa ljus vilket ger tavlan liv. Bandet är helt ok, ganska kort om man har handled över 19cm. Har det på yttersta hålet. Iofs enkelt att byta ut till något annat 🙂 Allt som allt en kanonfin klocka med intressant historia. Rekommenderar den absolut.
 

Psykel

Pandion
Slog till på en T-18, finns även en större T-24. Hittills nöjd med klockan, inget att klaga på. Fin finish på boett och tavla. Glasringen polerad, boetten fint borstad. Tavlan har i den yttre rektangeln lodrät borstning, den inre vågrät, syns i vissa ljus vilket ger tavlan liv. Bandet är helt ok, ganska kort om man har handled över 19cm. Har det på yttersta hålet. Iofs enkelt att byta ut till något annat 🙂 Allt som allt en kanonfin klocka med intressant historia. Rekommenderar den absolut.
Kul att höra! Blir kanske att slå till vid tillfälle. Hade span på en med extra fräsig tavla som verkar gått ur produktion, dock... You snooze, you lose.
2118.jpeg
 
Topp