• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Steinhart-tråden

Nicke75

Patek
2-Faktor
Min andra Steinhart och jag är nöjd med kvalitetskänslan både på klocka och länk. Sålde min BB58 nyligen och det är ju helt klart en högre liga men Steinflaken står sig bra. Plus att det är ETA som sig bör och plexiglas.

1603301098181.png
Idag släppte dom varianten med Safirglas jag är oerhört sugen.
 

SvenD

Cartier
2-Faktor
Idag släppte dom varianten med Safirglas jag är oerhört sugen.
Tycker helt klart du ska överväga den. Framför allt om du föredrar 39 mm framför 40 eller större. Även om det är en steinhart och dess dåliga rykte så uppskattar jag den här otroligt mycket. Genom åren har jag haft rätt många klockor från diverse olika märken och den här ligger helt klart i topp 5. Fördelen med den icke limiterade är att det inte står gnomon, nackdelen att charmen med vintageplexi är borta. Om du har lite pengar över kör hårt. Om du egentligen vill ha nåt annat, stå över.
 
Senast ändrad:

Aros

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Snygg bild, och snygg klocka!

Fick hem min Ocean one 39 igår och funderar över en sak.
Kanske är en skitdum fråga, men jag ställer den ändå. När jag skruvar ut kronan till position 1 för att vrida upp den så är det såklart motstånd att vrida medsols när jag vrider upp den, som sig bör, det är likadant på min Longines.

Men när jag vridit upp den så klockan går och sen ska skruva in kronan, så är det som att jag fortsätter att vrida upp klockan hela vägen tills kronan skruvas i botten. Dvs där är samma motstånd som vid uppvridning hela vägen in, ska det vara så?
Det är inte så på Longines HC, där blir det liksom som att kronan går fritt från själva uppvridningsmekanismen när jag trycker in den lite och börja gänga in den.

När jag läser detta är det knappt så jag själv förstår vad jag menar :)
 

escozez

Omega
Snygg bild, och snygg klocka!

Fick hem min Ocean one 39 igår och funderar över en sak.
Kanske är en skitdum fråga, men jag ställer den ändå. När jag skruvar ut kronan till position 1 för att vrida upp den så är det såklart motstånd att vrida medsols när jag vrider upp den, som sig bör, det är likadant på min Longines.

Men när jag vridit upp den så klockan går och sen ska skruva in kronan, så är det som att jag fortsätter att vrida upp klockan hela vägen tills kronan skruvas i botten. Dvs där är samma motstånd som vid uppvridning hela vägen in, ska det vara så?
Det är inte så på Longines HC, där blir det liksom som att kronan går fritt från själva uppvridningsmekanismen när jag trycker in den lite och börja gänga in den.

När jag läser detta är det knappt så jag själv förstår vad jag menar :)
Du ska se till att du trycker mot klockan när du ska skruva kronan tillbaka från position 1 för att få den i gängan och försäkra att den då blir vattentät.
Jag förstår vad du menar med att det känns att den ger motstånd då den inne i mekanismen antagligen fortsätter att ladda på med spänning. Brukar undvika att manuellt vrida upp den under normaldrift, har hänt enstaka gång att man låtit den sitta i några dygn och då har jag valt att vrida upp den lite för att sedan skaka om den så att den har lite att gå på.
Hoppas det hjälper lite, jag är ingen expert men vet att det är inte bra att vrida upp den för mycket.
Nu när man tänker på det så hade det varit trevligt att ha en visare som berättar var man ligger i själva laddningen som t.ex Grand Seiko har.
 

SvenD

Cartier
2-Faktor
Snygg bild, och snygg klocka!

Fick hem min Ocean one 39 igår och funderar över en sak.
Kanske är en skitdum fråga, men jag ställer den ändå. När jag skruvar ut kronan till position 1 för att vrida upp den så är det såklart motstånd att vrida medsols när jag vrider upp den, som sig bör, det är likadant på min Longines.

Men när jag vridit upp den så klockan går och sen ska skruva in kronan, så är det som att jag fortsätter att vrida upp klockan hela vägen tills kronan skruvas i botten. Dvs där är samma motstånd som vid uppvridning hela vägen in, ska det vara så?
Det är inte så på Longines HC, där blir det liksom som att kronan går fritt från själva uppvridningsmekanismen när jag trycker in den lite och börja gänga in den.

När jag läser detta är det knappt så jag själv förstår vad jag menar :)
Det är samma på min Steinflake som jag köpte från Gnomon och jag undrade samma sak. Har för mig jag har läst i andra sammanhang att man ska undvika manuellt dra upp ETA2824. Det känns ju helt klart inte bra när man skruvar in kronan med det motstånd som uppstår. Jag försöker göra som andra skribenten skrev att skaka igång den och sen ställa klockan och då går det bra, sen får jag ställa den igen när den fått lite mer power reserve. Har haft många andra klockor med detta urverk utan problem men de kanske hade Top grade istället Elabore, känner inte till saken närmare. Trevlig helg!
 

Aros

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Det är samma på min Steinflake som jag köpte från Gnomon och jag undrade samma sak. Har för mig jag har läst i andra sammanhang att man ska undvika manuellt dra upp ETA2824. Det känns ju helt klart inte bra när man skruvar in kronan med det motstånd som uppstår. Jag försöker göra som andra skribenten skrev att skaka igång den och sen ställa klockan och då går det bra, sen får jag ställa den igen när den fått lite mer power reserve. Har haft många andra klockor med detta urverk utan problem men de kanske hade Top grade istället Elabore, känner inte till saken närmare. Trevlig helg!
Skönt ändå att höra att det är lika på flera exemplar. På min Longines HC är det som att uppvridningsmekanismen blir frikopplad när jag trycker in kronan för att börja gänga in den igen. Men på denna fortsätter nog uppvridningen hela vägen in.
Trevlig helg!
 

Emfen

Breitling
Snygg bild, och snygg klocka!

Fick hem min Ocean one 39 igår och funderar över en sak.
Kanske är en skitdum fråga, men jag ställer den ändå. När jag skruvar ut kronan till position 1 för att vrida upp den så är det såklart motstånd att vrida medsols när jag vrider upp den, som sig bör, det är likadant på min Longines.

Men när jag vridit upp den så klockan går och sen ska skruva in kronan, så är det som att jag fortsätter att vrida upp klockan hela vägen tills kronan skruvas i botten. Dvs där är samma motstånd som vid uppvridning hela vägen in, ska det vara så?
Det är inte så på Longines HC, där blir det liksom som att kronan går fritt från själva uppvridningsmekanismen när jag trycker in den lite och börja gänga in den.

När jag läser detta är det knappt så jag själv förstår vad jag menar :)
Det är samma på min, så det är nog all good :)
 

CSS

Omega
En fråga till er Steinhartianer, någon som kört en Ocean One Titanium 500 GMT och har ett utlåtande att dela med sig av? Från de filmer man hittar online så verkar den ge ett bra intryck i förhållande till pengen
 
Topp