• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 335 52.2%
  • Hesalit

    Röster: 307 47.8%

  • Totala väljare
    642

Chrisse

Patek
2-Faktor
En stor fet grisdykate kan vara hyfsat charmig trots allt

IMG_2741.JPG
 

Ncs

Rolex
2-Faktor
Och nu börjar det som vi tidigare talat om i tråden som en lågoddsare inför Basel bli alltmer tydligt; tredje generationens AT med METAS-kaliber (antingen kaliber 8800 eller 8900, troligen den sistnämnda). Raynald Aeschlimann bekräftade i samtal med Hodinkee (tror det var i New York för två veckor sedan) att en ny AT är på ingång. Återstår då bara att se hur faceliften kommer att bli. Jag hoppas för egen del på en mycket blygsam revidering då det nuvarande konceptet är en storsäljande fullträff.

Vänligen
Forumets undersköterska
Det blir såklart mycket spekulation om utseendet men innebär de urverken (8800/8900) att klockan blir tunnare än de med nuvarande kaliber 8500?
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Det blir såklart mycket spekulation om utseendet men innebär de urverken (8800/8900) att klockan blir tunnare än de med nuvarande kaliber 8500?
Jag kan detta lite dåligt (borde därmed hålla tyst och invänta svar från proffset), men den nuvarande Aqua Terra är väl 13mm om jag inte minns fel? Globemaster med 8901 är 12.53mm så jag är tveksam på hur mycket man kan göra på höjden. Men det kanske kunde vara den där .5mm som den kunde sjunka på, rent teoretiskt menar jag?
 
Det blir såklart mycket spekulation om utseendet men innebär de urverken (8800/8900) att klockan blir tunnare än de med nuvarande kaliber 8500?

Kaliber 8900 är egentligen detsamma som kaliber 8500G; det har annan text på rotorn (med ordet master) och en liten symbol på gånghaken, men det är alltså kosmetiska, inga funktionella skillnader. Måtten är därför också exakt desamma. Med kaliber 8800 är det annorlunda; urverket har konstruerats särskilt med avseende på att göra det tunnare än 8500/8900 (som mäter 5,5mm på höjden) och därmed skapa en efterföljare kapabel att ersätta kaliber 2500D (som bara mäter nätta 4,1mm på höjden; en imponerande bedrift med tanke på att det ska få plats ett gånghjul i tre nivåer). Kaliber 8800 är funktionellt annorlunda; bl.a med rotor som rullar på kullager och bara en drivfjäder (som levererar 55 timmars kraftreserv jämfört med 60 timmar i kaliber 8500/8900 med dess dubbla drivfjädrar).

Vill Omega göra AT tunnare är kaliber 8800 ett givet val, men jag tror inte det blir så då höjden på AT 8500 inte direkt varit föremål för kritik. När det gäller PO är det en annan femma, och där gör sig kaliber 8800 perfekt i de mindre versionerna. Däremot tror jag det ligger mycket i ryktena om en ny SMPc som också skulle vara perfekt med kaliber 8800 i sitt inre - den skulle förvisso bli tjockare än dagens SMPc men bara marginellt samtidigt som den skulle få en tvättäkta manufakturkaliber med det bästa i teknisk väg som Omega kan uppbringa i nuläget. Det enda negativa är väl att prislappen också skulle springa upp några tusenlappar men samtidigt har ju PO 8800/8900 blivit lite dyrare varför spridningen i pris mellan dykarklockorna ändå skulle fungera fint.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Ncs

Rolex
2-Faktor
Kaliber 8900 är egentligen detsamma som kaliber 8500G; det har annan text på rotorn (med ordet master) och en liten symbol på gånghaken, men det är alltså kosmetiska, inga funktionella skillnader. Måtten är därför också exakt desamma. Med kaliber 8800 är det annorlunda; urverket har konstruerats särskilt med avseende på att göra det tunnare än 8500/8900 (som mäter 5,5mm på höjden) och därmed skapa en efterföljare kapabel att ersätta kaliber 2500D (som bara mäter nätta 4,1mm på höjden; en imponerande bedrift med tanke på att det ska få plats ett gånghjul i tre nivåer). Kaliber 8800 är funktionellt annorlunda; bl.a med rotor som rullar på kullager och bara en drivfjäder (som levererar 55 timmars kraftreserv jämfört med 60 timmar i kaliber 8500/8900 med dess dubbla drivfjädrar).

Vill Omega göra AT tunnare är kaliber 8800 ett givet val, men jag tror inte det blir så då höjden på AT 8500 inte direkt varit föremål för kritik. När det gäller PO är det en annan femma, och där gör sig kaliber 8800 perfekt i de mindre versionerna. Däremot tror jag det ligger mycket i ryktena om en ny SMPc som också skulle vara perfekt med kaliber 8800 i sitt inre - den skulle förvisso bli tjockare än dagens SMPc men bara marginellt samtidigt som den skulle få en tvättäkta manufakturkaliber med det bästa i teknisk väg som Omega kan uppbringa i nuläget. Det enda negativa är väl att prislappen också skulle springa upp några tusenlappar men samtidigt har ju PO 8800/8900 blivit lite dyrare varför spridningen i pris mellan dykarklockorna ändå skulle fungera fint.

Vänligen
Forumets undersköterska
Tack för det väldigt klargörande svaret! Då låter det rimligt att den nya AT får 8900 och därmed behåller proportionerna på boetten, i alla fall sett till tjocklek. Det ska bli riktigt spännande att se både den nya AT men också en uppdaterad SMPc. Jag håller med dig om dina förhoppningar på endast mindre ändringar på AT då jag tycker modellen i sig är jäkligt lyckad :)
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Tack för det väldigt klargörande svaret! Då låter det rimligt att den nya AT får 8900 och därmed behåller proportionerna på boetten, i alla fall sett till tjocklek. Det ska bli riktigt spännande att se både den nya AT men också en uppdaterad SMPc. Jag håller med dig om dina förhoppningar på endast mindre ändringar på AT då jag tycker modellen i sig är jäkligt lyckad :)
Jag håller helt med, de får inte ändra för mycket på den då Aqua Terra förmodligen blir min lilla examenspresent till mig själv, förhoppningsvis om ett år, i värsta fall om 2 beroende på hur allt går. Så länge Omega inte gör några dumheter genom att ersätta nuvarande modeller med något större, men det är väl mindre troligt då de flesta tillverkare verkar gå mot att plocka ner storlekarna något igen (äntligen)!:D
 
  • Like
Reactions: Ncs

goodspeed

Breitling
Tack för det väldigt klargörande svaret! Då låter det rimligt att den nya AT får 8900 och därmed behåller proportionerna på boetten, i alla fall sett till tjocklek. Det ska bli riktigt spännande att se både den nya AT men också en uppdaterad SMPc. Jag håller med dig om dina förhoppningar på endast mindre ändringar på AT då jag tycker modellen i sig är jäkligt lyckad :)

0,5 mm tunnare och 1 mm mindre i diameter hade varit perfekt (enligt mig) på en AT.
 

Johnmh

Omega
IMG_4372.JPG
Är det någon som har erfarenhet av Omega Speedsonic, gällande batterilivslängd mm nåt att tänka på osv. Trevlig tråd.
 
Topp