• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 401 53.8%
  • Hesalit

Röster: 345 46.2%

• Totala väljare
    746
Hej!
Dags för mina Speedmasters att få syskon i form av en ny Seamaster 300. Dels vill jag ha en dykare till och jag tycker det nya ar-behandlade glaset verkar fantastiskt plus att jag tycker det är roligt att de tagit tillbaka vågorna på urtavlan.
Frågan är nu:
Skall det bli en svart, blå eller silver!?
Länk är givet, men kan inte bestämma mig för färg. Alla är snygga, men har nog valt bort vit. Har en svart SKX plus Speedys, så det blir lite dubbelt med svart. Silver säger många är riktigt snygg i olika ljus.
Hjälp! Tar gärna emot tips från er som har nya modellen!
Tack på förhand.
4ACBA05C-199E-42B1-BD99-AFCE94F3C9F3.png
Har haft dykare med blå tavla, dykare med svart tavla. Jag lär nog få in fler dykare framöver med det också. Men jag har aldrig haft något innan som liknar denna silvertavlade och om/när den försvinner så lär det inte komma in något liknande igen. Den är kul och en annorlunda upplevelse då det är inverterat, mörka visare mot ljus bakgrund. Jag är sällan förtjust i vita eller silver tavlor då det händer mindre i dom samt läsbarheten är sämre men i den här händer det saker och läsbarheten är bra. Gillar den skarpt och det kan bli att jag behåller den ett bra tag till. Vad som än kommer in framöver så blir det iaf inget som ger en likadan upplevelse som den här och det är det som jag tycker är det roliga med den. Sen gillar jag den på blått gummi, tar man blå tavla med blå vridring på blått gummi så blir det hela väldigt blått. Med den här får man lite mera kontraster. Svår att fota också vilket jag gissar bidrar till dess mindre popularitet, behöver upplevas IRL.
1613863931981.jpeg

Senast ändrad:
Hej!
Dags för mina Speedmasters att få syskon i form av en ny Seamaster 300. Dels vill jag ha en dykare till och jag tycker det nya ar-behandlade glaset verkar fantastiskt plus att jag tycker det är roligt att de tagit tillbaka vågorna på urtavlan.
Frågan är nu:
Skall det bli en svart, blå eller silver!?
Länk är givet, men kan inte bestämma mig för färg. Alla är snygga, men har nog valt bort vit. Har en svart SKX plus Speedys, så det blir lite dubbelt med svart. Silver säger många är riktigt snygg i olika ljus.
Hjälp! Tar gärna emot tips från er som har nya modellen!
Tack på förhand.
4ACBA05C-199E-42B1-BD99-AFCE94F3C9F3.png
Hade förra generationens blåa, sålde den bl.a för det var för mycket färg. Blå tavla, röda detaljer och inte helt vita index pga lumen. Om jag skulle köpa en igen skulle jag ändå ta en blå, klassiker :).

Jag har haft den svarta två ggr och nu har jag den blåa. Båda är riktigt snygga! Är inte så förtjust i den silvriga. Kolla lite vad du har i samling, ifall du saknar en blå eller svart dykare. Här bifogar jag en bildbomb som kanske gör ditt val lite lättare (läs svårare 🤣), du får har lite tålamod så att alla bilder hinner laddas.
A2ABA99E-0DC5-43E9-88FA-745C1413A4A0.jpeg
A08D951F-804C-4390-984E-BC205AF032A7.jpeg
A73A57CD-9202-473D-9BA9-601544814816.jpeg
8DD48237-F4C1-42D9-9BA9-9AEC6ACE049F.jpeg
2F06CDCD-8D28-4C8B-8F45-5480F247550B.jpeg
A48C0BB0-CA71-48B0-B2C1-6EB1381635D2.jpeg
53DD718C-40EE-4001-B779-FBA58BF02088.jpeg
910E47A7-AB36-4C77-A057-57F82848C33B.jpeg
0ADDECD7-0047-4EE2-B259-B00777680C1E.jpeg
0D87F301-3B03-495A-9E21-F6CB05EC0D0B.jpeg
7DBC6E69-918D-417B-8600-FCDC1F08A14F.jpeg
EAEDB863-EAEF-4C87-80C1-1E40EFFBD300.jpeg
B8A646A7-00E6-44F4-B728-417ACA46CE0A.jpeg
792F3D7E-A381-44BD-9B7E-FCE2B345B151.jpeg
4E436E98-1E86-47F4-AEED-2AF5FD55D14B.jpeg
BA061586-1136-4539-A977-D2E0D1EA63BE.jpeg
4903019A-D8B3-4F2E-8BE7-FD0C78B4F89B.jpeg
CF212EA1-8334-4E64-8BAB-0DAB5F9CF3BA.jpeg
98933475-16AE-44BD-9DD1-1E36C984451F.jpeg
14EB2868-5A5C-47A9-A79B-06C5EF2788E9.jpeg
sjukt bra bilder - hatten av!!

Gummit från watchwear var tyvärr ingen höjdare. Kunde inte få på det på min SMP :(
Jag försökte köpa ett gummi till min 2531.80 som skulle passa SMPc. Funkade inte alls bra...
De äldre bandhornen har hålen närmare boetten.
Fick det på plats med tunnare bandstift än orginal, men det spännde rätt bra så jag vågade mig inte på det.
Kanske om det varit böjda, det testades aldrig.
Svår modell att hitta gummi till verkar det som.

Har haft dykare med blå tavla, dykare med svart tavla. Jag lär nog få in fler dykare framöver med det också. Men jag har aldrig haft något innan som liknar denna silvertavlade och om/när den försvinner så lär det inte komma in något liknande igen. Den är kul och en annorlunda upplevelse då det är inverterat, mörka visare mot ljus bakgrund. Jag är sällan förtjust i vita eller silver tavlor då det händer mindre i dom samt läsbarheten är sämre men i den här händer det saker och läsbarheten är bra. Gillar den skarpt och det kan bli att jag behåller den ett bra tag till. Vad som än kommer in framöver så blir det iaf inget som ger en likadan upplevelse som den här och det är det som jag tycker är det roliga med den. Sen gillar jag den på blått gummi, tar man blå tavla med blå vridring på blått gummi så blir det hela väldigt blått. Med den här får man lite mera kontraster. Svår att fota också vilket jag gissar bidrar till dess mindre popularitet, behöver upplevas IRL.
1613863931981.jpeg
Gillar att tavlan matchar länken. Och det är säkert som du skriver, att ljus-effekterna måste upplevas i verkligheten.

Jag försökte köpa ett gummi till min 2531.80 som skulle passa SMPc. Funkade inte alls bra...
Fick det på plats med tunnare bandstift än orginal, men det spännde rätt bra så jag vågade mig inte på det.

Ja det är riktigt tråkigt! Var iaf inga som helst problem att returnera gummit till watchwear :)

Originalgummit till senste 42mm gick på utan problem på 2541.80 tyckte jag, möjligen spännde det lite på bandstiften. Vi kan ordna att testa det på din om du vill @Lord_tito88 , vi bor ju i samma ort.

Vad har jag missat? Varför vill du inte bada med länken på? 👀

Tycker gummi är bekvämast då :) Har dock läst vissa som har varnat för rost om man badar i saltvatten samt repor om man leker i sanden men då jag inte har använt länk på stranden så vet jag inte om det sant.
Har haft min sub till stranden vid flertalet tillfällen och jag kan intyga att sanden inte är nådig mot metallen vad gäller repor. Någon rost har jag aldrig upplevt men däremot att vridringen fastnar då sand som vi alla vet har en förmåga att ta sig in på även de minsta skrymslena. Ett gummiband har ju även fördelen att det inte blir lika varmt i stekande sol :)

Tycker gummi är bekvämast då :) Har dock läst vissa som har varnat för rost om man badar i saltvatten samt repor om man leker i sanden men då jag inte har använt länk på stranden så vet jag inte om det sant.
Har haft min sub till stranden vid flertalet tillfällen och jag kan intyga att sanden inte är nådig mot metallen vad gäller repor. Någon rost har jag aldrig upplevt men däremot att vridringen fastnar då sand som vi alla vet har en förmåga att ta sig in på även de minsta skrymslena. Ett gummiband har ju även fördelen att det inte blir lika varmt i stekande sol :)
Okej, jag instämmer i att gummi är bekvämare på stranden men jag har aldrig fått rost på länken och inga direkta repor vad jag märkt av, trots mycket tid på stränder och i saltvatten. 😬🤷‍♂️

Okej, jag instämmer i att gummi är bekvämare på stranden men jag har aldrig fått rost på länken och inga direkta repor vad jag märkt av, trots mycket tid på stränder och i saltvatten. 😬🤷‍♂️

Du kanske har haft tur och fått väldigt finkorniga repor 😅 Har misshandlat min länk redan så repor är jag inte överdrivet rädd för, då jag kör runt i japansk bil är jag dock ingen anhängare av rostfaror 😁

Tjena!
Jag är jävligt sugen på en aqua terra 41mm. Om jag köper den på länk, vad skulle gummit kosta att köpa i efterhand? Är det inte EXTREMT dyrt?

Tjena!
Jag är jävligt sugen på en aqua terra 41mm. Om jag köper den på länk, vad skulle gummit kosta att köpa i efterhand? Är det inte EXTREMT dyrt?

Original-gummi är inte helt billigt, men jag kan lova att det inte är billigare att köpa på gummi och komplettera med en länk i efterhand ;)
Bortåt 7500:- list för komplett gummi/ändlänkar/viklås när jag köpte och de var drygt tre år sedan. Det bästa är nog att deala vid köpet med både gummi och länk. det gjorde jag. Kollar man dagens listpris så kostar klockan 2300:- mer på länk, man måste veta vad gummit resp länk kostar idag men Omegas länkar ligger väl på strax över 10K. Antagligen är det dyrare att komplettera med länk än gummi i efterhand men rätt marginellt, någon tusenlapp kanske? En AD kan ge dig alla priser.

Bortåt 7500:- list för komplett gummi/ändlänkar/viklås när jag köpte och de var drygt tre år sedan. Det bästa är nog att deala vid köpet med både gummi och länk. det gjorde jag. Kollar man dagens listpris så kostar klockan 2300:- mer på länk, man måste veta vad gummit resp länk kostar idag men Omegas länkar ligger väl på strax över 10K. Antagligen är det dyrare att komplettera med länk än gummi i efterhand men rätt marginellt, någon tusenlapp kanske? En AD kan ge dig alla priser.
Just det, ändlänkar och viklås på AT. Blev genast mkt dyrare 🙄

Bästa är nog som du säger att baka in allt vid köp av klockan och få till en bra deal på allt på en gång!

Verkar inte som det ges rabatter på gummin/lås heller (när man köper det löst) Jag provade pruta på det till min SMP men det var blankt nej.
Och då hade jag ändå köpt klockan i fråga utav dem tidigare.

1613863931981.jpeg
Håller helt och hållet med @Stefan S i hans inlägg. Har både blåa och silver och är helt såld på min silver då den är något helt annat. Köpte även tillhörande Omega original Nato vilket förhöjer skönheten ytterligare.

Just det, ändlänkar och viklås på AT. Blev genast mkt dyrare 🙄

Bästa är nog som du säger att baka in allt vid köp av klockan och få till en bra deal på allt på en gång!

Verkar inte som det ges rabatter på gummin/lås heller (när man köper det löst) Jag provade pruta på det till min SMP men det var blankt nej.
Och då hade jag ändå köpt klockan i fråga utav dem tidigare.
Mindre avanser på tillbehör än på klockor svarade RobE när dom hade December-rabatt på Omega. Dom ville inte ge någon rabatt alls på gummit om jag köpte en rabatterad AT då.

Senast ändrad:
Tackar för svar, som jag misstänkte. Blir att köpa på länk då! Jag har stor beslutsångest, dels på sizen men också urtavlan på AT.

38 vs 41? (Har ganska smala handleder, 17cm)

När det kommer till tavlan så lutar det mest mot svart men man blir ju lite sugen på grön/gråblå/blå också.

Vad säger ni?

Nybörjarfråga rörande uppvridning: jag har en omega speedmaster automatic/reduced.
Klockans power reserve varierar kraftigt mellan 12-24h utan att exakt undersökt. När jag vaknar sätter jag bara klockan på handleden utan att vrida upp den, sen om jag lägger ifrån mig den några timmar så kan den stanna efter några timmar. Beror det på att jag måste vrida upp den varje gång jag sätter den på handleden?
hur ska man sköta en automatisk klocka? Jag trodde det räckte att sätta den på handleden när man vaknar.
i övrigt går tiden bra och där har jag inga problem.

Tillbaka
Topp