Aqua Terra i titan är klart,bättre, billigare och tunnare.Nytt från Omega!
Planet ocean world timer
![]()
![]()
![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Aqua Terra i titan är klart,bättre, billigare och tunnare.Nytt från Omega!
Planet ocean world timer
![]()
![]()
![]()
Finns inte att hämta tyvärr. Vad jag vet iaf.Coolt! Finns 3d-modellen att hämta någonstans i stl-format?
Helt klart bättre storlek på Aqua terran men det är fortfarande en rejäl pjäs på 43mm case, 50mm lug2lug och 14mm tjock!Aqua Terra i titan är klart,bättre, billigare och tunnare.
![]()
Allt är relativt då en YM42 i titan kostar 180K och ingen har gnällt på det... men ja, modellserien Worldtimer är för dyr. Speglas i att gråhandlarna ligger rätt rejält under, hittar under 115k på C24 ny inom EU. Föll verkligen pladask för denna titanare när jag testade den förra året (knallade in i Berlin för att kolla på vit Speedy). Nu har som synes detta slutat med en vit Speedy, det är ju tillfällen som avgör.Helt klart bättre storlek på Aqua terran men det är fortfarande en rejäl pjäs på 43mm case, 50mm lug2lug och 14mm tjock!
Knappt att man kan säga att den är "billigare" heller (bara 30k), alltså 164k för den rackarn är fortfarande jävligt saftigt
Verkligen! Här är minDet är något med denna modell… Allting skriker toolwatch här!
Hej!Vad tror ni som vet bättre om den här?
![]()
Vad är det för modell och vilket årtionde kan den vara ifrån?
Tackar, klockan saknar krona och har säkert andra service-behov. Värde på ett par tusen kanske?Hej!
Det där är en Omega Genève med referens 136.0102. Bör sitta ett Omega Cal. 1030 i den. Svårt att datera exakt, men med hjälp av serienummer på urverket går det att få reda på ett mer exakt årtal. Gissningsvis är den från mitten på 1970-talet (Omega Cal. 1030 introducerades år 1974).
Sett till nyligen avslutade auktioner för den referensen på exempelvis Tradera/Kaplans/Pantbanken verkar de gå för mellan 3000-4000 SEK. Men som du skriver så saknas kronan samt ett eventuellt servicebehov, så i det lägre spannet är min gissning!Tackar, klockan saknar krona och har säkert andra service-behov. Värde på ett par tusen kanske?
Någon?Ny här, så hej! Jag är väldigt intresserad av att köpa en 168.027 i guld/stål med fluted bezel. Jag tycker att linnetavla är väldigt snygg men hittar ingen med kombination i bra skick. Så till mina frågor som någon förhoppningsvis kan hjälpa mig med, går det att köpa en linnetavla separat (och isf vart)? Vilken tavla är ovanlig till kombinationen i guld/stål med fluted bezel? Har hittat en med sunburst-tavla som är fin men jag tycker inte att tavlan ”poppar” lika mycket som en med linnetavla. Finns det någon bra återförsäljare? (Kollar dagligen på Chrono)
Tjenare!
Tycker inte det lirar. Men jag är inget fan av den typen av band.Söker den perfekta kombon!
Fundera på vilket band jag ska skaffa till min Omega inför sommaren.@Sennelier , jag minns att du hade en 2504.30 tidigare – har du någon bild på den med ett annat band än stål? Eller kanske ett kul förslag på vad som skulle passa?
Slänger in en bild på ett band jag testade i helgen! Vad tycker ni?
![]()
Band från Ragnr kanske?Söker den perfekta kombon!
Fundera på vilket band jag ska skaffa till min Omega inför sommaren.@Sennelier , jag minns att du hade en 2504.30 tidigare – har du någon bild på den med ett annat band än stål? Eller kanske ett kul förslag på vad som skulle passa?
![]()
Hmmm, har kikat lite på hans gröna och måste säga att han verkligen fått till färgen riktigt bra… dock får det isåfall bli till en annan klocka, Värt en funderare!Band från Ragnr kanske?
Bra förslag! Mörkblått krokodil hade faktiskt varit riktigt intressant – hade inte ens tänkt så långt, men ska absolut överväga det. Har du några tips på prisvärda alternativ?Tycker inte det lirar. Men jag är inget fan av den typen av band.
Till denna hade jag nog kört på ett stoppat band, gärna krokodil i mörkbrunt eller mörkblått.
Du får titta in i den här tråden;Bra förslag! Mörkblått krokodil hade faktiskt varit riktigt intressant – hade inte ens tänkt så långt, men ska absolut överväga det. Har du några tips på prisvärda alternativ?
Exakt, kändes som att något inte riktigt klickade när jag testade det här strapet, så det blir till att leta vidare...
Jag hade nog kontaktat någon av de duktiga bandmakarna som finns på forumet. Då kan du skräddarsy längd och material.Bra förslag! Mörkblått krokodil hade faktiskt varit riktigt intressant – hade inte ens tänkt så långt, men ska absolut överväga det. Har du några tips på prisvärda alternativ?
Exakt, kändes som att något inte riktigt klickade när jag testade det här strapet, så det blir till att leta vidare...
Tack för svaren! Blir att ta en tittDu får titta in i den här tråden;
Thread 'Den stora tråden om klockarmband (klockband) - Bandtråden'
https://klocksnack.se/threads/den-stora-tråden-om-klockarmband-klockband-bandtråden.9487/
Ja, det stämmer! Jag köpte på mig lite olika band 19 mm, men typiskt nog hann jag aldrig montera dem. De ligger fortfarande oanvända i lådan, så några bilder kan jag tyvärr inte bjuda på. Första generationens AT-länk är för bra helt enkelt.Söker den perfekta kombon!
![]()
Sant! Bytte faktiskt tillbaka direkt. Första generationens helt satinerade AT-länk är både otroligt snygg och bekväm. Blir att gräva vidare!Ja, det stämmer! Jag köpte på mig lite olika band 19 mm, men typiskt nog hann jag aldrig montera dem. De ligger fortfarande oanvända i lådan, så några bilder kan jag tyvärr inte bjuda på. Första generationens AT-länk är för bra helt enkelt.![]()
Säg till omdet något du skulle vilja avyttra?Ja, det stämmer! Jag köpte på mig lite olika band 19 mm, men typiskt nog hann jag aldrig montera dem. De ligger fortfarande oanvända i lådan, så några bilder kan jag tyvärr inte bjuda på. Första generationens AT-länk är för bra helt enkelt.![]()
Ska kolla om det är något jag kan avvara! Håller precis på att köpa hem en Longines med 19 mm bandhorn, så jag ska kolla vad som passar på den först.Säg till omdet något du skulle vilja avyttra?
Min 2504.50 kanske skulle kunna bära upp ett eller två.
Känns det rätt så är ju allt bra. Äldre SMP känns ok även om SMPc är ett stort lyft. Omega verkar också tänka att dubbel AR är för modernt för vissa modeller då Speedy Pro safir och SM300 heritage har enkel AR. Speedyn funkar fint men föregående modell av SM300 tycker jag inte gjorde det, nuvarande har jag inte haft.Railblaster idag. AR enbart på insidan av glaset på denna modell. Inte direkt dålig behandling men heller inte bra som moderna Omega. Vissa stör sig på AR på utsidan, men själv tycker jag det är magiskt när glaset försvinner och det ser ut som att man ska kunna ta på tavlan. Nåja, man får se det som en del av charmen med neovintage. Det hade kanske sett konstigt ut med alltför effektiv AR.
![]()
Intressant, det visste jag inte! Då är min magkänsla kanske rätt - att det hade sett konstigt ut. Det passar nog ändå bäst med enkel AR på en gammelraily. Hade den saknat AR helt hade jag kanske knorrat, men så är ju inte fallet. Jag är nöjd.Omega verkar också tänka att dubbel AR är för modernt för vissa modeller då Speedy Pro safir och SM300 heritage har enkel AR