• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Påverkar stölder dig?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Kan folk inte påverka om de ska bli rånade? Jag delar inte samma åsikt, med tanke på att ett par stycken här på KS har blivit av med klockor på grund att de var ute och slirade. Man kunde ha valt att kanske inte dricka så mycket?

Att man ändå väljer att dricka är alltså ett aktivt val som ökar risken att du ska bli rånad på väg hem från klubben.

Ja, utgår man från statistik, vilket är det som ändå känns mest rätt?, så finns det många fler och värre saker som kan hända en, men det innebär såklart inte att man ska vara medveten om riskerna.

Att vara medveten är dock en helt annan grej än att bara vara rädd för att andra är rädda
Och så lär vi att kvinnor inte klä sig för lätt för då har de bett om att få bli våldtagna!
Dina resonemang är så korkade att man knappt tror att du är allvarlig.

Skapade en tråd i det här ämnet för några månader sedan men den togs bort. Kände då att jag för första gången började tänka på vart jag befann mig och att det kanske var läge att dölja klockan. Den senaste tidens rån har ju inte gjort att man känner sig säkrare direkt.

Har bestämt mig för att sälja av de klockor jag har kvar och att det blir en Apple Watch i fortsättningen.

Sorglig utveckling i det här landet! 😔
Helt sjukt hur det blivit. Tänkte köpa en dyrare dinka för ett tag sedan, men avstår av denna anledning. Sorgligt.

Det mest sorgliga är dock att oron för denna utveckling hela tiden bemötts med trams om att "det minsann alltid varit så".

Kan uppmärksamma er på att det sker en del rån i Malmö och det är (dyra) klockor de är ute efter. Senast i centrala Malmö, vid/bakom Lilla Torg. Oftast på helgen när folk har varit ute och festat och ska sen ta sig hem.

Och så lär vi att kvinnor inte klä sig för lätt för då har de bett om att få bli våldtagna!
Dina resonemang är så korkade att man knappt tror att du är allvarlig.
Haha. Va?
Snacka om att dumma ned det.
Jag försöker prata om statistik, rädsla och att man ska vara medveten om sin hotbild.

Att alla inte behöver vara lika rädda och bara sälja av allt.

Att behöva dricka sig så pass full att man blir av med klockan tycker jag inte är jämförbart med att alla har rätten att få klä sig hur man vill.

Kläder behöver man, inte fyllan

Kan uppmärksamma er på att det sker en del rån i Malmö och det är (dyra) klockor de är ute efter. Senast i centrala Malmö, vid/bakom Lilla Torg. Oftast på helgen när folk har varit ute och festat och ska sen ta sig hem.
Verkar inte uppmärksammas i nyheterna? Kan inte minnas att jag läst om klockrån specifikt i sydsvenskan.

Eller så är folk rädda för att det är något de själva inte kan påverka/avgöra om man ska bli rånad eller inte. Att göra ett aktivt val att sätta sig i en bil eller på ett flyg är en risk som JAG medvetet tar, att jag som individ ska bli rånad kan jag inte kontrollera, därav skillnaden.
Precis så jag resonerar.

För min del kan man jämföra det med att flyga och åka bil, som ni nämnt ovan. Att flyga är mycket säkrare rent statistik men då har jag ingen som helst kontroll och är utlämnad till ödet. I bilen kan jag stanna när jag vill och jag bestämmer hur fort det ska gå osv.

Den andra aspekten är mina anhöriga. Att utsätta dem för traumat av att bli rånad i hemmet undviker jag gärna.

Senast ändrad:
Börja posta wristshots med Invicta och Daniel Wellington så ska ni se att dom håller sig borta.

Senast ändrad:
Precis så jag resonerar.

För min del kan man jämföra det med att flyga och åka bil, som ni nämnt ovan. Att flyga är mycket säkrare rent statistik men då har jag ingen som helst kontroll och är utlämnad till ödet. I bilen kan jag stanna när jag vill och jag bestämmer hur fort det ska gå osv.

Den andra aspekten är mina anhöriga. Att utsätta dem för traumat av att bli rånad i hemmet undviker jag gärna.
Du kan vara världens bästa förare, och ändå råka ut för att någon kör in i din bil, med din familj sittandes... saker händer, hela tiden...
Och jag vågar betta en klocka på att det händer oftare än att någon utanför stan ska bli rånad på en klocka av en liga.

Ligor kartlägger även personer med dyrare bilar, så det kan ju i så fall vara värt att se över om det är "nödvändigt" att köra en Tesla?

Man får helt enkelt ta sig en funderare, om vad som är säkrast för just dig och din familj. Men att bara köra flockmentalitet och vara rädd för att alla är rädda känns bara knasigt i min bok

Du kan vara världens bästa förare, och ändå råka ut för att någon kör in i din bil, med din familj sittandes... saker händer, hela tiden...
Och jag vågar betta en klocka på att det händer oftare än att någon utanför stan ska bli rånad på en klocka av en liga.

Ligor kartlägger även personer med dyrare bilar, så det kan ju i så fall vara värt att se över om det är "nödvändigt" att köra en Tesla?

Man får helt enkelt ta sig en funderare, om vad som är säkrast för just dig och din familj. Men att bara köra flockmentalitet och vara rädd för att alla är rädda känns bara knasigt i min bok
Det handlar inte om "flockmentalitet" eller att vara rädd för alla, utan det handlar om att värdera riskerna. Du säger att du vill utgå från statistik. Med nästan 9000 anmälda rån 2020 så är siffran betydligt högre än de dödsfall i trafiken du hänvisar till. Ditt resonemang håller inte.

Jag kanske är en orolig själ men när jag hade M2:an var det första jag gjorde varje morgon att kolla om den stod kvar och att det inte varit inbrott. I dag funderar jag inte ens på om Teslan står kvar. Slipper dessutom åka till macken och håll koll på vilka som är i närheten.

Inbillar mig att Tesla inte är så attraktiva för bilkapningar och stölder men de kan nog bli i framtiden.

Jag bor i en förort där mycket kriminellt folk rör sig och jag hade nog resonerat annorlunda om jag bodde lite mer avskilt.

Det handlar inte om "flockmentalitet" eller att vara rädd för alla, utan det handlar om att värdera riskerna. Du säger att du vill utgå från statistik. Med nästan 9000 anmälda rån 2020 så är siffran betydligt högre än de dödsfall i trafiken du hänvisar till. Ditt resonemang håller inte.
Rån av klockor...

Kan folk inte påverka om de ska bli rånade? Jag delar inte samma åsikt, med tanke på att ett par stycken här på KS har blivit av med klockor på grund att de var ute och slirade. Man kunde ha valt att kanske inte dricka så mycket?

Att man ändå väljer att dricka är alltså ett aktivt val som ökar risken att du ska bli rånad på väg hem från klubben.

Ja, utgår man från statistik, vilket är det som ändå känns mest rätt?, så finns det många fler och värre saker som kan hända en, men det innebär såklart inte att man ska vara medveten om riskerna.

Att vara medveten är dock en helt annan grej än att bara vara rädd för att andra är rädda

Tramsigt resonemang.

Hör att du själv inte blivit rånad, något som jag blivit vid två tillfällen. Båda gånger under berusning.

Hade knappast kunnat värja mig genom att vara nykter. Spelar nog mindre roll om man är nykter eller inte när två grabbar drar fram vapen.

Skall din fru/dotter skyla sig under sommartid? Tänker att hon annars ökar riskerna för att bli våldtagen.

Alla vet att dessa problem bottnar i frikostig invandring/växande ghetton men ingen vågar yppa det.

Tramsigt resonemang.

Hör att du själv inte blivit rånad, något som jag blivit vid två tillfällen. Båda gånger under berusning.

Hade knappast kunnat värja mig genom att vara nykter. Spelar nog mindre roll om man är nykter eller inte när två grabbar drar fram vapen.

Skall din fru/dotter skyla sig under sommartid? Tänker att hon annars ökar riskerna för att bli våldtagen.

Alla vet att dessa problem bottnar i frikostig invandring/växande ghetton men ingen vågar yppa det.
Detta x100

Tramsigt resonemang.

Skål!

Det blir fel att jämföra personrån med bilolyckor. Det är aldrig någon som medvetet kommer försöka köra på dig eller krocka in i dig. Sedan kan det såklart ske och det händer dagligen men det är inte något man tänker kommer hända när man kör bil. Om det däremot fanns ligor eller personer som medvetet systematiskt körde på fotgängare eller körde in i bilar och man visste att det sker runt om i staden som man bor i så kanske man hade tänkt till en extra gång om man faktiskt behöver ta bilen just den här resan.

Det är en extremt tragisk samhällsutveckling och det är politikernas fel helt och hållet. Man har inte satt hårt mot hårt utan istället hållit på med en saft och bulle politik där buset får göra precis hur de vill utan några egentliga åtgärder och straff. Kan tänka mig att många som utför personrån är 14-15 åriga kids som helt enkelt inte bryr sig om lagar och regler för att även om de skulle åka fast så händer det inget med dem.

Det blir fel att jämföra personrån med bilolyckor. Det är aldrig någon som medvetet kommer försöka köra på dig eller krocka in i dig. Sedan kan det såklart ske och det händer dagligen men det är inte något man tänker kommer hända när man kör bil. Om det däremot fanns ligor eller personer som medvetet systematiskt körde på fotgängare eller körde in i bilar och man visste att det sker runt om i staden som man bor i så kanske man hade tänkt till en extra gång om man faktiskt behöver ta bilen just den här resan.

Det är en extremt tragisk samhällsutveckling och det är politikernas fel helt och hållet. Man har inte satt hårt mot hårt utan istället hållit på med en saft och bulle politik där buset får göra precis hur de vill utan några egentliga åtgärder och straff. Kan tänka mig att många som utför personrån är 14-15 åriga kids som helt enkelt inte bryr sig om lagar och regler för att även om de skulle åka fast så händer det inget med dem.

Det jag ville få fram var egentligen inte att det är mer otryggt att köra bil än att äga klocka... utan mer om att helt plötsligt så är alla rädda och tror att alla har lika stor risk att bli utsatta

Senast ändrad:
Har du möjlighet att länka till angiven statistik? I Stockholm anmäldes 90 personrån år 2020 (enligt uppgifter här i tråden). Med den statistik du hänvisar till är de farligt att bo utanför centrala Stockholm?

Senast ändrad:

Jag vet inte om det finns statistik på det men ett sätt att begå självmord på, är att frontalkrocka med ett annat fordon. I takt med en ökad psykisk ohälsa borde risken för att möta en självmordsbenägen person på vägen bli allt mer sannolik.

Snälla, använd inte saft och bulle-retoriken. Den visar bara på att du inte vet något om kraften i ett förebyggande arbete. Sociologin är en viktig kunskap i de här sammanhangen och det finns inget motsatsförhållande mellan förebyggande arbete och kraftfullt polisiärt arbete.

Senast ändrad:
Det jag ville få fram var egentligen inte att det är mer otryggt att köra bil än att äga klocka... utan mer om att helt plötsligt så är alla rädda och tror att alla har lika stor risk att bli utsatta
Otrygghet är individuellt. Du skrev också att du vill utgå från statistik, men statistiken talar mot dig när du använder helt olika typer av risker.

Tramsigt resonemang.

Jag är inte så säker på att "frikostig invandring/växande ghetton" är problemet. En orsak skulle ju kunna vara att vi är en del av EU och att gränserna är öppna. Vi har exempelvis väldigt mycket problem med stölder av bildelar och i princip allting går att spåra till Baltikum.
Förenta Arab Emiraten har också rätt frikostig invandring. 85% av befolkningen är migranter. Men där finns inte den här typen av kriminalitet.
Jag tror istället att behöver arbeta mer förebyggande samt mer ge mer resurser och bättre förutsättningar för polisen i Sverige. Vi behöver också se igenom och uppdaterade delar av lagstiftningen.

De som politiskt använder begreppet saft och bulle-begreppet brukar använda det för att håna de positiva krafter som arbetar ideellt för att bygga upp föreningar och idrott för barn och ungdomar. Det finns mycket man kan göra för att barn ska känna sig trygga där de bor, därför är de här delarna av civilsamhället väldigt viktiga. De arbetar förebyggande då de skapar en meningsfull fritid för många. På så sätt blir deras normer och mer positiva syn på livet en motkraft till de kriminellas destruktiva världsbild.De bygger upp människor som det sannolikt kommer att gå bra för och som kommer att bidra på ett positivt sätt till vår gemensamma samhällsutveckling. De är i majoritet i alla områden med sociala problem och stödjs därför ibland av statliga medel. Bra polisiära insatser är också viktigt mot de kriminella som är i klar minoritet. Viktigt med perspektiven här så man inte tror att man ska vara rädd för alla.

Senast ändrad:
De som politiskt använder begreppet saft och bulle-begreppet brukar använda det för att håna de positiva krafter som arbetar ideellt för att bygga upp föreningar och idrott för barn och ungdomar. Det finns mycket man kan göra för att barn ska känna sig trygga där de bor, därför är de här delarna av civilsamhället väldigt viktiga. De arbetar förebyggande då de skapar en meningsfull fritid för många. På så sätt blir deras normer och mer positiva syn på livet en motkraft till de kriminellas destruktiva världsbild.De bygger upp människor som det sannolikt kommer att gå bra för och som kommer att bidra på ett positivt sätt till vår gemensamma samhällsutveckling. De är i majoritet i alla områden med sociala problem och stödja därför ibland av statliga medel. Bra polisiära insatser är också viktigt mot de kriminella som är i klar minoritet. Viktigt med perspektiven här så man inte tror att man ska vara rädd för alla.
På vilket sätt svarar detta på statistiken eller något jag skrivit?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp