• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Viktigt Passaround Sinn 104

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Funkar på jobbet också.

DSC_0023.JPG
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Sorry, inga nya bilder. Den bara tickar och går.

+6 sekunder sen onsdag eftermiddag. Om jag tänker rätt är det +2 spd. Måste väl anses vara OK. Men inget långtidstest direkt. :)
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Sådär... nu är klockan färdig hos mig och har påbörjat sin resa till @rm83 ... bon voyage lilla vän ...

DSC_0029.JPG


En summering av mina tankar:

Det är utan tvekan en fin klocka. Väl utförd kvalitet. Polerad där den ska. Distinkt vridring. God tidshållning. Tysk precision. De gråa tonerna i urtavlan och remmen spelar väl tillsammans. Otroligt god läsbarhet tack vare kombinationen av visarnas tunna spetsar och den väl utförda markeringen på urtavlan.

.... men... det där man inte kan läsa sig till saknades lite för mig. Lite opersonlig. Lite som vissa bilar, kanske en billigare modell från en lite "bättre" tillverkare. Audi A4? Toyota? Jag kom sällan på mig att sitta och stirra fascinerat på den, som man kan göra på en Grand Seiko eller en Panerai av rätt modell.

Jag vet inte om detta är ett ur jag skulle köpa själv, åtminstone inte till listpris. Kanske är den för lik de dykarur jag har (trots att vridringen inte är av dykartyp, 60 klick, dubbelriktad, nedräkning). Kanske är jag bara på jakt efter nåt som är antingen finare eller råare.

Däremot är jag ännu mer övertygad om att jag kommer att äga nån form av Sinn i framtiden. Frågan är vilken?
 
Senast ändrad:

rm83

Panerai
2-Faktor
Sådär... nu är klockan färdig hos mig och har påbörjat sin resa till @rm83 ... bon voyage lilla vän ...

DSC_0029.JPG


En summering av mina tankar:

Det är utan tvekan en fin klocka. Väl utförd kvalitet. Polerad där den ska. Distinkt vridring. God tidshållning. Tysk precision. De gråa tonerna i urtavlan och remmen spelar väl tillsammans. Otroligt god läsbarhet tack vare kombinationen av visarnas tunna spetsar och den väl utförda markeringen på urtavlan.

.... men... det där man inte kan läsa sig till saknades lite för mig. Lite opersonlig. Lite som vissa bilar, kanske en billigare modell från en lite "bättre" tillverkare. Audi A4? Toyota? Jag kom sällan på mig att sitta och stirra fascinerat på den, som man kan göra på en Grand Seiko eller en Panerai av rätt modell.

Jag vet inte om detta är ett ur jag skulle köpa själv, åtminstone inte till listpris. Kanske är den för lik de dykarur jag har (trots att vridringen inte är av dykartyp, 60 klick, dubbelräknande, nedräkning). Kanske är jag bara på jakt efter nåt som är antingen finare eller råare.

Däremot är jag ännu mer övertygad om att jag kommer att äga nån form av Sinn i framtiden. Frågan är vilken?
Välkommen hem raring :p Inget är som väntans tider!
 

rm83

Panerai
2-Faktor
Talade just om för Günther 757 att vi blir fosterfamilj en vecka och att han får ett Erikson-syskon. Han blev naturligtvis eld och lågor och ska göra vad han kan för att ge brodern (systern?) en händelserik vecka! :p

PSX_20191110_192135.jpg
 

rm83

Panerai
2-Faktor
Jag brukar använda kniv när jag öppnar paket, men Stockholmare kanske också går bra? :D:D:D

Stockholmare? :confused:
Skiftnyckel?;)

Tog närmsta tillgängliga som kunde dölja potentiellt känsliga uppgifter. Råkade innebära skiftnyckel :) Öppning sker när barnen lagt sig. Det är bra för moralen att få vänta lite :)

Stockholmare var f.ö. ett nytt begrepp för mig. Om du inte syftar på att jag ska flyga in en forummedlem från Kungliga Hufvudstaden? :)
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor

rm83

Panerai
2-Faktor
Så kom då ett fint inslaget rek från @blackcoffee.

Just öppnat och första intrycken är som följer.
  • Fin klocka med tydlig dial som är väl avvägd vad gäller index och datum/veckodag.
  • Datumet ligger perfekt i sin ruta medan veckodagen, WED, lutar aningens snett nedåt. Det är inte så snyggt...
  • Skruvad krona med skön feeling. Lätt att ställa, inkl. de tvåspråkiga veckodagarna.
  • Polerad!!! Svår att ta kort på utan störande reflektioner :) Dialen glänser precis så som jag tänkt mig. Visarna, index och texten på tavlan blir väldigt påtagligt vita, inkl lumemassan. Men det känns spontant schysst.
  • Distinkt vridring med en känsla som liknar min 757a. Landar väldigt väl alignad mot tavlan minutmarkeringar.
  • Lätt och för mig relativt tunn (jag har tjocka klockor!), sitter skönt på armen.
  • Armbandet är snyggt, men förmodligen inget för mig på längre sikt. Mina klockor hänger med i ur och skur (vilket ju även denna är kapabel till!) och jag vill inte ens tänka på hur det skulle se ut efter en badsommar... Eller ens ett bad :)

Det var mina första spontana. Återkommer med fler intryck och upptåg under veckan...

Glömde jag nåt? Jamen BILDERNA! Här är en början...

PSX_20191113_193340.jpg

PSX_20191113_192640.jpg

PSX_20191113_192801.jpg

PSX_20191113_192943.jpg

PSX_20191113_193102.jpg

PSX_20191113_193245.jpg
 

rm83

Panerai
2-Faktor
Lite dåligt liv här i tråden, har haft lite bråda dagar och ont om tid att fota och uppdatera er om klockans äventyr. De har också i ärlighetens namn varit lite begränsade, då många göromål har känts väl riskabla för en passaround (särskilt med Alcantara) :) Nu dags för morgonkaffe Sinn-style iaf :) Ev. åker det på ett mindre känsligt band sen idag för att få feeling med det.

PSX_20191116_091259.jpg
 

rm83

Panerai
2-Faktor
Nähä... Det blev inget byte. Har inga armband till 20mm lug. Trodde något av mina aningens större textilarmband skulle funka, runt 21-22mm. Men det såg för jävligt ut, så bytte snabbt tillbaka :) Någon senare i passarounden får stå för variationen! Att gå ner på 18mm lär knappast se klokt ut...
 

rm83

Panerai
2-Faktor
Sådärja! Reser bort några dagar imorgon, så efter fem dagar med klockan under mina vingar är det dags att packa ner 104an och försöka summera intrycken. Om sanningen ska fram har jag nog hunnit bekanta mig tillräckligt och dragit de slutsatser jag behöver också.

Utan att försöka bli alltför filosofisk så är en klocka för mig den ultimata pricken över i eller vad man ska säga det. Det är något som kan tillföra faktisk nytta i mitt liv, som kan få mig att drömma om något jag inte är och som kan förstärka min stil i någon riktning. Vad innebär det? Jo, det innebär att den ska passa in i mitt liv, den ska passa mina drömmar och den ska passa min stil. Men varför säger jag det här...? Jo, för den här klockan passar inte riktigt mig.

Är jag besviken? Inte ett dugg, nästan tvärtom! När jag gav mig in i den här passarounden misstänkte jag att så kunde bli fallet. Trots att jag dreglat litervis efter Sinns olika modeller att och äger en Sinn 757 UTC som jag bara älskar så har jag ärligt talat aldrig funderat över att köpa en 104a. Den har liksom inte varit nära toppen på listan. Men vad är väl bättre än att på ett rimligt sätt kunna testa? Jag har aldrig ägt någon liknande klocka, och det var därför jag ville vara med! 104:an har också i högsta grad bevisat sina kvaliteter och det intryck jag har efter endast 5 dagar är att det är en klocka jag på många vis kan rekommendera. Den är bara inte min grej.

Jag gjorde en lista över första intryck samma dag jag fick den, här är en liknande lista med det jag landat i. Några saker känns igen, några är nya och några är ändrade:
  • Det är en skön pjäs. Lagom tyngd (varken tung eller lätt), en ganska perfekt storlek för min handled.
  • Gediget byggd. Skön känsla i den skruvade kronan. Den polerade metallen ger på något vis en bra känsla. Vridringen distinkt med sköna klick och landar in perfekt på markeringarna.
  • Alcantara-bandet som sitter på är oerhört bekvämt och snyggt, ja rentav stiligt. Passar klockan grymt och när det sitter på tycker jag klockan har en närmast dressig feeling, samtidigt som det är en toolwatch med rätt grymma spec:ar (åtminstone om man jämför med icke-Sinn – inom Sinns eget utbud är ju konkurrensen brutal). Bandet krockar dock lite med min livsstil som är aktiv, ganska svettig, blöt och aningens rivig. Därför har klockan fått vila lite onödigt mycket under de här dagarna (min ambition om att köra ett annat band föll med att jag inte hade något passande). Jag hade nästa kunna döda för att testa på Sinn-länk, kan faktiskt tänka mig att det hade ändrat min känsla för hela klockan!
  • Urtavlan är tydlig med rejäla index och detaljerade minut-/sekund-/subsekund-markeringar. Värdigt! Glansen är fenomenal och färgen är udda men trevlig. Polerat case och glänsande tavla gör den dock till ett elände att fotografera, men det må väl vara hänt.
  • Visarna är vita, med tämligen vit lume. Även indexen och texterna Sinn och Automatik är ju vita. Jag tyckte först det kanske var fräscht, men med lite mer eftertanke är jag faktiskt inte helt kompis med det. Det känns enformigt och jag saknar någon slags kontrasterande svärta (eller möjligen färg). Jag får på något vis känslan av lite billig lackfärg på visarna, och det är inte riktigt angenämt. Lite svårt att sätta fingret på, men det är något jag inte gillar bara.
  • Dag-/datumrutorna är snygga, men tyvärr lutar de tre dag-bokstäverna konsekvent lite neråt. Det ger inte någon vidare kvalitetskänsla och är inget jag skulle vilja ha på en klocka i min ägo! Vet inte om det är otur i tuningen av just denna klocka, eller om alla är så? Vad Sinn däremot ska ha plus för är att man behållit en lume-plupp till höger om datumfönstret, vilket för mig ger en bättre jämvikt.
  • Glasfönstret i boettlocket är ett plus för klockan tycker jag. För mig landar den nånstans i kategorin ”dressigare retro-toolwatch”, och just ordet dressigare gör att glasfönstret känns platsande. Det är ganska litet jämfört med exempelvis min Omega Seamaster PO, vilket känns helt rätt. Urverket har ju inga särskilda dekorationer, men är snyggt och jag gillar på något vis ändå att kunna spana in på magin som händer därinne! Plus för det!
  • Gången… Något av det viktigaste! Jag passade på att mäta med min app på mobilen (Atomic Clock & Watch Accuracy Tool) och landade efter dessa dagar på +4,22 sekunder/dygn. Det får väl sägas vara mycket väl godkänt för en klocka i det här segmentet!

Summa summarum så är det en trevlig klocka som för mig känns prisvärd om man är i rätt målgrupp! De enda besvikelser jag har är dag-fönstret och möjligen visarna. För egen del blir mitt take home-message från passarounden att jag INTE är i rätt målgrupp, men det förtar inte känslan av en bra klocka. Vad vore charmen med den här hobbyn om man gillade allt som landade framför en? Smak och behov måste få tala! Och som jag skrev ovan, om den satt på länk är det faktiskt inte otänkbart att jag skulle ha haft en helt annan helhetskänsla! Imorgon lämnar jag in den på posten för vidare färd till @Wizzo. Hoppas han passar bättre för klockans kvaliteter och att den får mycket kärlek framåt i passarounden!

Vill passa på att rikta ett stort tack till @ERIKSON URHANDEL, @hook och KS för möjligheten att delta i passarounden.

Har ju blivit lite sparsamt med bilder, kanske beroende på min brist på känsla. Här får 104an iallafall samsas med ett glas trevligare rom som avskedsbild :)

PSX_20191117_224532.jpg
 

Engi

Omega
Så kom då ett fint inslaget rek från @blackcoffee.

Just öppnat och första intrycken är som följer.
  • Fin klocka med tydlig dial som är väl avvägd vad gäller index och datum/veckodag.
  • Datumet ligger perfekt i sin ruta medan veckodagen, WED, lutar aningens snett nedåt. Det är inte så snyggt...
  • Skruvad krona med skön feeling. Lätt att ställa, inkl. de tvåspråkiga veckodagarna.
  • Polerad!!! Svår att ta kort på utan störande reflektioner :) Dialen glänser precis så som jag tänkt mig. Visarna, index och texten på tavlan blir väldigt påtagligt vita, inkl lumemassan. Men det känns spontant schysst.
  • Distinkt vridring med en känsla som liknar min 757a. Landar väldigt väl alignad mot tavlan minutmarkeringar.
  • Lätt och för mig relativt tunn (jag har tjocka klockor!), sitter skönt på armen.
  • Armbandet är snyggt, men förmodligen inget för mig på längre sikt. Mina klockor hänger med i ur och skur (vilket ju även denna är kapabel till!) och jag vill inte ens tänka på hur det skulle se ut efter en badsommar... Eller ens ett bad :)

Det var mina första spontana. Återkommer med fler intryck och upptåg under veckan...

Glömde jag nåt? Jamen BILDERNA! Här är en början...

PSX_20191113_193340.jpg

PSX_20191113_192640.jpg

PSX_20191113_192801.jpg

PSX_20191113_192943.jpg

PSX_20191113_193102.jpg

PSX_20191113_193245.jpg
++Beautiful pics and Sinn produces real tool watches
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Vore kul att höra er uppfattning om finish på tavla och visare om man tittar lite noggrannare. (med lupp.) Jag har haft en 104a och tyckte att just detta var modellens stora svaghet men kanske varierar det.
 

rm83

Panerai
2-Faktor
Vore kul att höra er uppfattning om finish på tavla och visare om man tittar lite noggrannare. (med lupp.) Jag har haft en 104a och tyckte att just detta var modellens stora svaghet men kanske varierar det.
Jag kikade aldrig med lupp, men som jag antydde i min sammanfattning var visarna ffa och till del tavlan något jag aldrig riktigt kom överens med. Det handlade om den vita färgen, och den kändes på något vis inte 100% högfinisherad.
 
Topp