• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Viktigt Passaround Sinn 104

Wizzo

Panerai
Ber om ursäkt för rutten aktivitet - haft alldeles för mycket just denna vecka jag inte kunnat styra :) smider en kort ”recension” till kvällen & låter klockan gå vidare under morgondagen till näste testpilot!
CF500ED3-BED5-44D2-B1B6-FFEE8B6E151C.jpeg
 
Senast ändrad:

Wizzo

Panerai
27C3FFD1-250D-4219-AE53-EAFEBE1403F2.jpeg


Sådär ja...

Sinn 104 har följt med mig här nu ungefär en vecka och tänkte reflektrera kortfattat lite hur jag känner och vad jag tycker.

13F1E72E-FA59-4457-8D0C-A1DAB5B72066.jpeg
C5E35CB3-E172-4323-AAEC-431BBCB98695.jpeg


Med sina 41 mm och 11.5 mm i höjd ~ så tycker jag den bärs förvånansvärt smidigt. Är egentligen into en aning mindre klockor och smärtgränsen ligger vid 40 ~ men tycker denna gled fint in under skjortärmen & med sina charmiga luggar sitter den bra kring handleden (18,5 cm ~).

1B0FC8DC-395D-4513-A677-A191763AA5F6.jpeg

0C922F31-1E61-45CB-AD24-886DD55FE5C3.jpeg

50B3A696-CB41-4DAB-AD94-5831D27A3D19.jpeg


Tavlan är klockan, klockan är tavlan. Helt beroende på ljussättning & reflektioner så kan den gråa sunburst-tavlan variera i sin ton och färg - sånt tänder jag till på! Pricken över i:et är 104:ans visare som ger en lagom vintage-look utan att ta över.

27B2747A-8DE3-4792-AD2F-D4E3D71018C2.jpeg
C3CE05DB-DD8B-49AF-B8B4-383468C84408.jpeg


Det gråa mockabandet som är monterat på klockan har jag en aning svårt för. Troligtvis för att det är stoppat & att jag föredrar ett ännu mer följsamt & tunt läder. Känns dock gediget & andas kvalitet.

9B42BC34-DD7D-4015-9BFC-CB005AEA882C.jpeg
9F803B09-C8A3-4115-A624-92026A591A94.jpeg


Mäktig lume! Imponerande :)

Sammanfattningsvis vill jag ändå säga att Sinn 104 var en trevlig kortvarig bekantskap - en charmig vardagsbeater med propotionellt rätt mått som fungerar lika bra till skjortan som till varseljackan. Att dagskivan både kan visa dig "Sonntag" & "Sunday" är också något väldigt trevligt. Tack!

CEFF5654-61A0-4823-AA7C-5E0EFE879B48.jpeg

FCB1DA51-F24F-4487-8A32-566B5851B6AA.jpeg
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Då har denna Sinn 104 lämnat mig och är nu på väg till @Öbo. Det har varit kul och givande att bära en 104 under en veckas tid. Här är mina tankar om klockan.

Plus:
- Storleken. Jag var lite orolig för att klockan skulle upplevas som för stor för mig, men jag tycker den höll sig på rätt sida om den gränsen. Om än med väldigt liten marginal.
- Vridringen. Jag gillar pilotvarianten mer än en traditionell dykvridring. Jag har helt enkelt mer nytta av dess funktion i min vardag. Känslan var också väldigt förtroendeingivande med tydliga och robusta klick.
- Visarna. Inte så mycket att orda om här. Jag tycker klockan har väldigt snygga visare.
- Dag- och datumkomplikation. Det har jag aldrig haft på en klocka tidigare, men har alltid attraherats av det. Snyggt att man låter det ta plats i urtavlan här.
- Möjligheten att byta band. Klockan lämpar sig mycket bra att experimentera med olika band på. Det är ett mycket stort plus enligt mig.

Minus:
- Storleken. Det var som sagt positivt att storleken fungerade för mig, men jag trivs bättre med lite mindre klockor. Det blev extra tydligt när jag idag plockade fram min Explorer 36mm för första gången på en vecka.
- Urtavlan. Sunburst är inget för mig kan jag konstatera. Så är det med det.
- Boetten. Här har jag två saker att anmärka på. Den första är att jag tycker det är för mycket polerade ytor för en klocka som ändå känns som en tool watch. Mer borstat tack.
Den andra är att boetten saknar lite karaktär enligt mig. Med helt raka sidor blir den helt enkelt lite tråkig. Med någon mer vinkel eller fasning hade klockan blivit mycket intressantare.
- Dagvisningen. Det konstaterades tidigare i tråden att dagvisningen inte är helt rak. Så vill man ju inte ha det.

Allt som allt så tycker jag att Sinn har en trevlig modell i 104 och jag förstår att den är så populär som den är på olika forum och youtube-kanaler.

Jag har vid flera tillfällen gått och lurat på att skaffa mig en Sinn 104, eller kanske en EZM 3 som har samma boett fast med kronan till vänster. Detta var ett ypperligt tillfälle att testa klockan i min vardag utan betala för en ny (eller begagnad) klocka. Jag tackar ödmjukast för möjligheten och ser med spänning fram emot utlottningen!

/NiklasF
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Nu är det dags att lämna ifrån sig klockan, och här kommer lite tankar.

Jag har aldrig tidigare prövat någon Sinn. Jag har dock kollat lite på 556 och tyckt att den verkar vara en trevlig klocka som absolut skulle platsa i min samling. 104 har jag aldrig tittat så mycket åt, men när chansen att gå med i denna PA uppenbarade sig så kändes det helt naturligt att försöka ta en plats.

Dåså - några korta snabba:

  • Tavlan är grå i en fin suburst som tillsammans med de vita visarna med sina vassa spetsar skapar en otroligt lättläst helhet. Jag har tidigare haft en Rolex OP 114300 med Dark Rhodium tavla om jag gillade, men en av anledningarna till att den fick gå var att den var ganska svår att läsa pga att visarna var för lika tavlan i vissa ljus. Här har Sinn lyckats riktigt bra!
  • Dag/datumfönstret är trevligt och passar bra där de sitter, men som flera andra redan påpekat så linjerar inte dagskivan riktigt vilket verkligen drar ner helhetsintrycket. Detta är säkert lätt att åtgärda, men det borde ha fastnat redan i QC.
  • Vridringen har 60 distinkta klick (går att vrida åt båda hållen) och känns över lag robust och av fin kvalitet. Dock föredrar jag 120 klick som tex Rolex dykare för att kunna ställa den mer exakt. Dessutom gillar jag själv dykarringar bättre eftersom de är mer användbara i vardagen för tidtagning osv. Här får man tänka ett steg extra eftersom ringen är graderad som en pilotklocka vilket för mig känns bakochfram. Nu är det ju en pilotklocka så det är ju snarare mig det är fel på. Men ändå...
  • Kronan är ganska trög att dra tycker jag, men då jämför jag främst med Rolex kronor och det kanske är en orättvis jämförelse. Sen är det också lite svårt att hitta gänga när man ska skruva fast den efter att ha dragit upp eller ställt om den. Att ställa tid, dag och datum går dock geschwinnt. Tiden är tom mer exakt än Rolex att ställa, då dessa har ett ganska stort "glapp" där det kan vara lite pilligt att få minutvisaren exakt dit man önskar.
  • Bandet den kommer på tycker jag är riktigt skönt och jag tycker också att det passar klockan bra. Det vore säkert trevligt att ha ett brunt läder att varva med men det funkar bra som den kommer tycker jag. För lite mindre handleder kan det dock upplevas något stort skulle jag tro. Med mina ca 17,5cm omkrets så får jag köra på innersta hålet och många har ju mindre armar än så.
  • Glaset på bakboetten hade man för min del kunnat skippa. Vissa tycker säkert att det är häftigt att kolla på verket, men jämfört med tex min Panerai med P5000 verket så är det inte mycket att beskåda.
  • Klockan känns generellt välbalanserad och sitter bra på min arm med sina angivna 41mm. Lite tjock kanske den kan upplevas med sina raka kanter, men som sagt var så sitter den väldigt bekvämt på mig.
För att summera det hela så är jag positivt överraskad av klockan och jag skulle absolut kunna tänka mig att ha en i samlingen. Jag lär inte köpa någon, men om jag skulle råka vinna den så skulle den sannolikt få stanna kvar och jag skulle helt säkert bära den ganska ofta.

Det har varit kul att få prova denna under några dagar och nu är klockan på väg till näste man på listan - @Michael.

Stort tack till @hook och tack till @ERIKSON URHANDEL för möjligheten att vara med på denna passaround!

Och slutligen lite bilder:

IMG_2686.jpg

IMG_2687.jpg

IMG_2688.jpg

IMG_2690.jpg


41mm Sinn vs 44mm Panerai:
IMG_2695.jpg
 

Michael.

Rolex
Sådärja, lite tankar efter en veckas testkörning!:pompus:

Detta är första gången jag provar en Sinn klocka en längre tid, vilket var trevligt :)
Den var ungefär var jag hade förväntat mig, inget som jag blev varken Wow eller besviken över.

En schysst vardagsdinka helt enkelt. Speciellt med nedräkningen på vridringen samt en WR på 200m gör den användbar i många tillfällen.
Går att dressa upp och dressa ner.

Har varit nära på att köpa den svarta varianten av 104 ett flertal gånger utan att riktigt komma till skott.
Efter denna veckan så har jag börjat gilla den gråa tavlan, Det blir mera liv och finner den lite mera intressant än den svarta.
Dock mer svårfottad, som på alla sunburst tavlor.
Men skulle detta vara min owg klocka så är jag osäker på om jag skulle kört svart eller grå tavla..

Körde denna mestadels på ett Bond natoband eller svart läder, vilket jag tyckte passade bäst till det gråa.

Det som jag saknade med klockan var helt klart en länk. Skulle införskaffa ett grövre mesh eller Sinns egna H länk direkt om jag ägde denna.
+ Skulle nog vilja ha lite mera lume på visarna.

Kort och gott: Trevlig klocka, inget som sticker ut för mycket. Ett bra komplement till en samling :)

:sinn::sinn::sinn::sinn::sinn::sinn::sinn::sinn::sinn::sinn::sinn:
 

UNO

Panerai
1A2C9332-4D4F-4409-889E-D93BBBEA5792.jpeg

Så efter ett par dagar, vad tycker jag då ?
Underbar kort sagt.
Med lite fler ord,
Kvalitetskänsla,bästa dag-komplikationen jag haft, hemskt band när man spänner det men skönt när det är på plats, skön precision med smala spetsiga uddar på visarna.
Skulle jag köpa den för egna pengar ?
JA men på länk.
Lågt räknat bär jag en Rolex TT GMT 340 av 365 dagar(nästan OWG) men Sinn 104 har personlighet som klarar att utmana även Rolex.
Jag ser inte Sinn 104 som ett komplement eller utfyllnad i en klocklåda utan en värdig OWG-klocka.
 
Topp