• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Postnord

rogart-63

Patek
Hur många gånger ska det klara en fallhöjd på 1,5 m kan man ju undra? En bekant till mig hade skickat efter en glas grunka. Det stod tydligt och klart på paketet. Aktas innehåller glas. Slår det slint i personalen då? För uppenbarligen måste dom kastat paket 100 gånger från 1,5 m höjd. Bara för att jävlas? Sen vågade dom inte lämna paketet utan smet iväg trots att dom var tvungna att få en underskrift. Skyller ifrån sig opch säger att nä det var inte jag som lämnat nåt paket? Men jag ser ju att du har på övervakningskameran :)
 

rogart-63

Patek
Har jobbat och helt ärligt så blir jag irriterad på folk och detta klagande
Posten är en av sveriges största arbetsgivare och det är kanske 0.1 % av dessa som strular till det och ger alla anställda dåligt rykte ! 98% av fallen där paket är skadade så beror det på att dom är dåligt emballerade från början mm
Och nej man ska inte kasta paket men sen bör det tilläggas att ett paket ska klara av en fallhöjd på 1.5 m !

Sen är det väldigt lätt att lägga skulden på en enskild individ när skurken i det hela egentligen är staten som kräver att ett företag som utför en samhällsfuntion ska gå med vinst och där staten kräver 5% av intäkterna i sin egen ficka. Statens krav gör att postnords sparande går ut över arbetstagarna.

Det hära med att paket handskas på dåliga sätt händer på ALLA fraktterminaler landet runt av dom flesta fraktföretagen.

På postnord idag så är det väldigt få budbilsförare som tex hinner ta lunch för cheferna tvingar på varje gubbe mer stopp än vad dom hinner på en dag och i längden, vilken människa mår bra av det ?

I grund och botten är det företaget själva som skapar detta kaoset för dom behandlar inte sina anställda bra så kritiken borde lägga mer på dom styrande istället för enskilda fel !

Pröva istället att ge din brevbärare/budbilsförare beröm för att han eller hon orkar jobba kvar på ett företag som körs i botten av svenska staten istället för att skriva att alla på företaget borde sparkas !
Håller helt och fullt med dej där? Uppmintar personalen lite istället. Felet ligger inte hos personalen utan högre upp. Det är ju ändå samma personer som jobbar där nu som jobba på posten. Förutom dom som kanske fått sluta eller inte orkat med dom nya förändringarna?
 

Rulle

Audemars
Hur många gånger ska det klara en fallhöjd på 1,5 m kan man ju undra? En bekant till mig hade skickat efter en glas grunka. Det stod tydligt och klart på paketet. Aktas innehåller glas. Slår det slint i personalen då? För uppenbarligen måste dom kastat paket 100 gånger från 1,5 m höjd. Bara för att jävlas? Sen vågade dom inte lämna paketet utan smet iväg trots att dom var tvungna att få en underskrift. Skyller ifrån sig opch säger att nä det var inte jag som lämnat nåt paket? Men jag ser ju att du har på övervakningskameran :)

fallhöjden gäller alla paket !
under mina år där så har man sett så mycket paket som är så illa emballerade från avsändarna så det är skrämmande !
posten har dock ingen specifik tjänst för "aktas" "glas" märkningar ... så det gäller att försändelserna emballeras VÄL !

sen kan det utan tvekan berott på att tex paketet hamnat längst ner i en paketbur under transport och blivit krossat tack vare tyngden mm ..

sen angående hur den kom fram är aldrig bra men på nåt sätt kan man ha förståelse för chauffören för det är antagligen inte han som orsakat skadan MEN det är han som får ta all skiten för det och efter x antal såna samtal på en dag så försvinner orken helt . i detta fallet hade det kanske varit bäst att ta tillbaka paketet in och låtit det gå via andra kanaler !

Håller helt och fullt med dej där? Uppmintar personalen lite istället. Felet ligger inte hos personalen utan högre upp. Det är ju ändå samma personer som jobbar där nu som jobba på posten. Förutom dom som kanske fått sluta eller inte orkat med dom nya förändringarna?

ja det är ju nästan samma folk !
när tillochmed arbetsmiljöverket ställde krav på postnord att dom anställda skulle gå på läkarundersökning så tog hellre postnord och betalade vitet som kom när dom vägrade än att faktiskt se hur dom anställda mår och sen står man och läser att ansvariga ministrar är "djupt besvikna på hur posten hanterar saker och ting" när dom är en av dom ansvariga till hur illa arbetsmiljön faktiskt är !

sen gör ju inte medias jäkla jakt på postnordanställda saker och ting bättre egentligen.. nu är alla rädda för att någon jäkel ska stå och filma dom och det kan ju leda till att folk mår ännu mer dåligt eller beter sig illa mot kunder ....

finns tyvärr så mycket att säga om detta företaget men sen alla företag har brister... vissa färre andra fler men i grund och botten så beror oftast felen på hur ett företag styrs !

men i alla fall bra tankar @rogart-63 !!! hoppas det finns fler som tänker steget längre än bara du !
 

Rulle

Audemars
@Schmitza
Tl;dr
Hade du som ex medarbetare på posten, skickat en dyrare klocka med posten?
Allt beror ju på vilken pakettjänst man använder !
Värdefrakt som är den tjänsten postnord är strängast med där går allt i seperata plomberade burar och hålls i kassaskåp på företagscentren .
Där är paketet försäkrat upp till 50.000 men är saken värd för 50 så har dom skrivit in en klausul där dom avsäger sig ansvaret om det skulle bli något fel !
Jag har skickat rolexklockor som värdefrakt två gånger utan problem så det kan jag utan tvekan rekomendera !
Desvärre så går dessa försändelser inte till ditt närmsta utlämningsställe utan till ett företagscenter och bör även skickas från ett företagscenter !
Alla företagscenters har kassaskåp mm


Tänk även på att om du skickar något som är värt mer ån 10 k som rekomenderat så finns även där en klausul som posten skrivit in där dom avsäger sig all ansvr för paketet om det överstiger maxvördet för själva tjänsten ! Rekomenderade försändelser går i samma bur som värdeförsändelser och behandlas väldigt bra av posten eftersom det går till specielöa avdelningar på terminalerna !


Tänk på att posten är egentligen två företag i ett för brevbärandet är för sig och logistik är för sig ..officiellt så är det ett och samma företag nuförtiden men det är fortfarande stor skillnad på dom olika delarna och dom har olika terminaler för dom två olika delarna !

Så paketen som nästan alla klagar på är via logistik sidan ...
 

hedbrg

Panerai
Knäckt extra under plugget på en annan firma som fraktar gods. Hade aldrig vågat skicka ömtåliga saker av värde med dom heller.
 

Rulle

Audemars
Det är svårt det här med hantering av värdesaker ! Visst hanteringen av postens värdefrakt är väldigt bra så den tycker jag att man ska kunna lita på fullt ut men BARA om sakerna man skickar går inom reglerna så att säga värdemässigt alltså under 50k annsrs kan det bli strul om något skulle hända men annars så tycker jag att ups och fedex gör ett super jobb och är bland dom bästa.. snabbaste iallafall !
Men sen kan sånt hända där med !
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Sist jag hämtade värde låg paketet snyggt och prydligt på en öppen hylla som jag enkelt hade nått genom att bara luta mig över disken...

(Företagscenter på södra sidan av Sthlm)
 

Rulle

Audemars
De
Sist jag hämtade värde låg paketet snyggt och prydligt på en öppen hylla som jag enkelt hade nått genom att bara luta mig över disken...

(Företagscenter på södra sidan av Sthlm)
Det låter inte alls okej ! Jobbade i ett företagscenter under mina två sista år som brevbärare och att lämna värdepaket ute å öppet är NONO! Det är posten viktigaste försändelser ! Och det fraktsättet dom tar mest seriöst !
 

Pojken från Götet

Rolex
2-Faktor
Hittade en ny app där man kan testa på att jobba på Postnord...
IMG_6551.PNG
 

ChumpTime

Panerai
Stått sådär i snart en vecka. Bör jag oroa mig? Skickat från USA 12/1. (!). Samma dag skickades även ett paket från Schweiz, det kom fram till mig dagen efter.
 

Bilagor

  • IMG_3569.PNG
    IMG_3569.PNG
    29.2 KB · Visningar: 114

Rulle

Audemars
Stått sådär i snart en vecka. Bör jag oroa mig? Skickat från USA 12/1. (!). Samma dag skickades även ett paket från Schweiz, det kom fram till mig dagen efter.

Posten har rätt ofta kombinationen mycket försändelser och tight med personal på arlanda så det ksn ta lite mer än en vecka ibland ! Tar de längre tid så ring till dom.. kan vara så att avsändaren har skrivit nåyät fel på deklarationen och så måste dom kontakta avsändaren (och annat strul)
 

Strauss

Omega
2-Faktor
Nu blir jag så jävla trött när man sitter och väntar på paket.
VAd fan håller dom på med? Jag ska hämta ut paketet på sabbatsberg....
upload_2017-4-5_17-28-32.png
 

Anders W

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Håller med övriga.
Dock tummen upp för deras Skicka Lätt tjänst. 53kr upp till 2kg inom Sverige spårbart och försäkrat.
Jag tycker också att Skicka lätt är en utmärkt tjänst.
Notera dock att det endast är spårbart och INTE försäkrat. Det är därför det är billigare än rek.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Jag tycker också att Skicka lätt är en utmärkt tjänst.
Notera dock att det endast är spårbart och INTE försäkrat. Det är därför det är billigare än rek.
ok, du har säkert rätt, fick dock för mig att det är försäkrat upp till 2k, men kan som sagt ha fel. Smidig prisvärd tjänst i a f.
Men har inte postnord ersättningsskyldighet om det försvinner, blir väl i praktiken indirekt som en försäkring, eller?
 

Anders W

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
ok, du har säkert rätt, fick dock för mig att det är försäkrat upp till 2k, men kan som sagt ha fel. Smidig prisvärd tjänst i a f.
Men har inte postnord ersättningsskyldighet om det försvinner, blir väl i praktiken indirekt som en försäkring, eller?
Från PostNords hemsida:
"Brev Skicka Lätt kommer fram första vardagen efter inlämning.
Ekonomiskt ansvar ingår ej i tjänsten."
 
  • Like
Reactions: JLC

JLC

Panerai
2-Faktor
Från PostNords hemsida:
"Brev Skicka Lätt kommer fram första vardagen efter inlämning.
Ekonomiskt ansvar ingår ej i tjänsten."
ok, där ser man, my misstake. tack för upplysning. Frågan är då rent juridiskt vad spårbar post innebär utöver att veta var paket befinner sig. När jag frågade postnord tidigare angående ersättning för förlorad post sa de att endast spårbart/rek gick att begära ersättning för...
 
ok, där ser man, my misstake. tack för upplysning. Frågan är då rent juridiskt vad spårbar post innebär utöver att veta var paket befinner sig. När jag frågade postnord tidigare angående ersättning för förlorad post sa de att endast spårbart/rek gick att begära ersättning för...


Det är ett helvete att begära ersättning kan jag säga! Tog mig 5 veckor / 2-3 samtal nästan varje dag. Sen till slut vill dem ha kvitto för vara så dem kan ersätta mig med. Paket som dem har leverat till fel person.

Ja, historien är lång, slutar med att jag förlorar pengar och bortkastad tid. (Det skickades som RR (rekommenderat, försäkrad upp till 10000kr)

Det är typ deras gräns, finns 2000kr/10000
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Ska det skickas säkert på allvar så anlita Loomis. Du får betala men lovar dig att det är säker transport!
 
Topp