• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Postnord

Tråkigt som fasen att höra!

Får man fråga om klockans värde översteg de 50k som Postnord Värde försäkrar upp till?
Frågan har ju diskuterats tidigare - vore intressant att höra hur PostNord hanterar ärendet om innehållet nu skulle överstiga det - såsom det faktiskt brukar vara här dagligen då man skickar och tar emot klockor för en bra bit över 50k.

Jag köpte försäkrad leverans av en klocka som gick sönder på väg till Tyskland. Postnord vägrade ersätta. Bråkade med dem i säkert en månad.
Hade bara tur att mottagaren kände en urmakare som kunde fixa det gratis.
Postnord är sämst i världen.

Tråkigt som fasen att höra!

Får man fråga om klockans värde översteg de 50k som Postnord Värde försäkrar upp till?
Frågan har ju diskuterats tidigare - vore intressant att höra hur PostNord hanterar ärendet om innehållet nu skulle överstiga det - såsom det faktiskt brukar vara här dagligen då man skickar och tar emot klockor för en bra bit över 50k.
Man får 0kr i ersättning om värdet överstiger 50k enligt deras avtal. Men det är väl alltid värt att försöka oavsett.

För första gången någonsin har ett värde försvunnit för mig. Någon på företagscentret verkar ha norpat det. Skickades den 11 november och är spårlöst borta sedan dess. Så var försiktiga med att skicka klockor för 50k med värde. Skit kan hända...

Var värdet 50k så får du i alla fall pengarna tillbaka på försäkringen via värdefrakt.

Jag köpte försäkrad leverans av en klocka som gick sönder på väg till Tyskland. Postnord vägrade ersätta. Bråkade med dem i säkert en månad.
Hade bara tur att mottagaren kände en urmakare som kunde fixa det gratis.
Postnord är sämst i världen.
Om paketet inte blev överkört och platt så har du packat för dåligt. Småpengar i sammanhanget men ack vad dåligt folk packar klockor. Gärna oskyddat inuti sin låda.

Första gången jag åker på riktigt strul med PostNord.

Köpte en klocka på Tradera, värd strax över 30k. Ångrade att jag inte var tydlig med leveranssätt med säljaren då han skickade den med vanligt rek.
Över en vecka har gått med samma status vid Rosersberg ”Försändelsen är påväg”.

Vi får se vad som händer, men känns som en stor risk att paketet är borta och ingen ersättning kommer utgå.

Första gången jag åker på riktigt strul med PostNord.

Köpte en klocka på Tradera, värd strax över 30k. Ångrade att jag inte var tydlig med leveranssätt med säljaren då han skickade den med vanligt rek.
Över en vecka har gått med samma status vid Rosersberg ”Försändelsen är påväg”.

Vi får se vad som händer, men känns som en stor risk att paketet är borta och ingen ersättning kommer utgå.
Om du har köpt på Tradera bör du ha deras köparskydd.

Om du har betalat via klarna/paypal/kredikort är det bara anmäla att varan inte blivit levererad.

Bra tips, ska koll upp det.

Var ju Black week så antar det varit många försändelser i omlopp. Får ge dem en vecka till iaf.
Jag tror att det är bra att börja härja lite redan nu. Större risk att den är såld om en vecka om den blivit stulen. Hör du av dig nu så skulle ju paketets innehåll kunna dyka upp igen för att undvika uppmärksamhet från polisen. Nämn gärna att du kommer polisanmäla om inte paketet dyker upp snart. Har själv fått uppleva att det kan räcka för att förvandla total apati till rask och framgångsrik aktivitet för att lokalisera en försvunnen försändelse. Jag tror att de är på gränsen till helt likgiltiga inför hur en enskild kund eller adressat drabbas men långt ifrån likgiltiga inför det PR-fiasko nya rubriker om organiserade stölder på terminalerna skulle innebära.

Jag tror att det är bra att börja härja lite redan nu. Större risk att den är såld om en vecka om den blivit stulen. Hör du av dig nu så skulle ju paketets innehåll kunna dyka upp igen för att undvika uppmärksamhet från polisen. Nämn gärna att du kommer polisanmäla om inte paketet dyker upp snart. Har själv fått uppleva att det kan räcka för att förvandla total apati till rask och framgångsrik aktivitet för att lokalisera en försvunnen försändelse. Jag tror att de är på gränsen till helt likgiltiga inför hur en enskild kund eller adressat drabbas men långt ifrån likgiltiga inför det PR-fiasko nya rubriker om organiserade stölder på terminalerna skulle innebära.

Lustigt nog fick jag nyss, efter några mail till kundtjänstmedarbetare, en avisering om att paketet finns att hämta hos ombud. Ska hämta ut om ett par timmar. Intressant att få avisering söndag eftermiddag..

Helgleveranser pga peakperiod. Kör helg typ året ut nästan överallt.
Klockan har kommit fram nu, så allt bra till slut!
Måste blivit någon miss någonstans. Ändå ett 2kg, relativt stort paket.
Enligt ombudets personal kom det in paket igår, men inte idag. Märkligt att aviseringen kom för ett par timmar sedan.

Skulle inte förvåna mig om postnords kundtjänst kontaktade ombudet och bad dem kolla om paketet låg där.

Skulle inte förvåna mig om postnords kundtjänst kontaktade ombudet och bad dem kolla om paketet låg där.
Väldigt låga odds för det. Minns när min dåvarande chef brände en halv semesterdag på att ringa och jaga en försändelse värd runt 80 k om jag minns rätt. Jag besökte ombudet där de var helt ointresserade av att leta efter paketen. När min chef ledsnade och höjde rösten och nämnde polisanmälan i samtal med Postmords kundtjänst tog det 20 minuter innan ombudet scannade paketen och jag kunde gå tillbaka och hämta dem. Knappast en slump.

Väldigt låga odds för det. Minns när min dåvarande chef brände en halv semesterdag på att ringa och jaga en försändelse värd runt 80 k om jag minns rätt. Jag besökte ombudet där de var helt ointresserade av att leta efter paketen. När min chef ledsnade och höjde rösten och nämnde polisanmälan i samtal med Postmords kundtjänst tog det 20 minuter innan ombudet scannade paketen och jag kunde gå tillbaka och hämta dem. Knappast en slump.
Hade ju mailkontakt med dem i förmiddags, nämnde att jag skulle lämna in en polisanmälan om paketet inte dyker upp efter nästa vecka.

FB_IMG_1733263818898.jpg

Ett danskt företag som skickat en klocka till mig påstår att det ska levereras imorgon via Postnord. Men enligt Postnord har dom inte ens fått paketet än. Jag är så trött på felkommunikationen mellan fraktbolagen—och främst Postnord som har noll koll.

Ett danskt företag som skickat en klocka till mig påstår att det ska levereras imorgon via Postnord. Men enligt Postnord har dom inte ens fått paketet än. Jag är så trött på felkommunikationen mellan fraktbolagen—och främst Postnord som har noll koll.
App och verklighet synkar inte alltid, det händer att det ibland kan ligga +/- 12 timmar fel. Jag tror att det beror på att det är olika länkade system som uppdaterar vid olika tidpunkter. Däremot får jag aviseringar i appen ifrån Tyskland, Danmark, Norge och Finland, i de fall försändelsen går inom PostNord eller samarbetspartner.

App och verklighet synkar inte alltid, det händer att det ibland kan ligga +/- 12 timmar fel. Jag tror att det beror på att det är olika länkade system som uppdaterar vid olika tidpunkter. Däremot får jag aviseringar i appen ifrån Tyskland, Danmark, Norge och Finland, i de fall försändelsen går inom PostNord eller samarbetspartner.
Postnord säger själva att man måste ta bort appen och ladda ner på nytt emellanåt. Speciellt om du har leveranser som fastnat i listan trots att du redan hämtat ut dom.

Det löser ju sig till slut men frustrerande är det!

När man säljer på tradera blir frakten 50:- eller 54:-
Säljer jag på annat håll och köper frakt i appen går det inte komma under 80:-
Hur gör ni för att komma under 80:-

Uppdatering på det försvunna värdet. Postnord har fått kvitto för klockan som försvann men nu hänger de upp sig på inbytesklockans värde. Den klockan är inte ens omsatt av mig än. De har inte fattat något beslut än men jag misstänker att de kommer att säga att totalvärdet inklusive den inbytta klockan överstiger 50k.

Så frågan är hur man tolkar följande villkor:

PostNord lämnar ersättning för förlorat eller skadat Värde med högst 10 000 SEK om innehållet är betalningsmedel och med 50 000 SEK vid övrigt innehåll.

Endast styrkt förlust ersätts och det värde som ersätts är det
lägsta av följande:

• Det högsta tillåtna marknadsvärdet
• Det styrkta marknadsvärdet

Om innehållet i ett Värde överstiger det tillåtna marknadsvärdet utgår ingen ersättning vid förlust eller skada

Uppdatering på det försvunna värdet. Postnord har fått kvitto för klockan som försvann men nu hänger de upp sig på inbytesklockans värde. Den klockan är inte ens omsatt av mig än. De har inte fattat något beslut än men jag misstänker att de kommer att säga att totalvärdet inklusive den inbytta klockan överstiger 50k.

Så frågan är hur man tolkar följande villkor:

Lider med dig och blir bara så trött på PostNord. Detta måste vara Sveriges sämst skötta företag. Dem tar väl betalt för sina tjänster men fullföljer dem inte speciellt bra alls. Kan du utveckla detta med inbytesklockan, jag förstod inte den delen riktigt.

Lider med dig och blir bara så trött på PostNord. Detta måste vara Sveriges sämst skötta företag. Dem tar väl betalt för sina tjänster men fullföljer dem inte speciellt bra alls. Kan du utveckla detta med inbytesklockan, jag förstod inte den delen riktigt.

Kund har betalat 40k plus bytt in en klocka. Den klockan är inte såld än och i min ägo men går man på marknadsvärdet av den så är totalvärdet över 50k för affären. Marknadsvärdet är dock fortfarande under 50k för klockan som försvann.

Kund har betalat 40k plus bytt in en klocka. Den klockan är inte såld än och i min ägo men går man på marknadsvärdet av den så är totalvärdet över 50k för affären. Marknadsvärdet är dock fortfarande under 50k för klockan som försvann.
Håller tummarna för att det löser sig! Uppdatera gärna hur det går, intressant att veta hur PN tolkar villkoren.

Tillbaka
Topp