• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Pre-Owned

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Att sälja en klocka som är begagnad över listpriset är oseriöst.

Om majoriteten av människor inte gillar deras beteende så undviker dom ju naturligtvis den butiken, i slutändan så finns det enbart en förlorare
Är då hela vintage marknaden oseriös? En gammal Daytona som kostade 1500 sek 1975.......kostar idag 1,5 MSK......oseriöst eller marknadsrealitet?
 

Hugii

Audemars
Vill man inte vänta får man betala extra, inte konstigare än så. Jag har väldigt svårt att tro att Nymans skulle plasta av en klocka då och då för att tjäna lite extra cash.
Jag har svårt att tro det också. Just nu har vi en konstig efterfrågan som lite beror på låg ränta och hög Instagramanvändning.

2015 hade jag svårt att tro att VW skulle fuska med sina dieseltester. Men men
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Många i tråden verkar haka upp sig på fel grej. Jag tror ingen här tycker att det är konstigt att en Rolex säljs över listpris.
Det som klagas på är ju att en AD gör det. Rolex tillåter inte heller att det sätts i system hos AD.

Alternativen? Ja antingen bör de ju köpa in den för max listpris/sälja för max listpris men med rådande marknad bör de kanske inte ta inte den alls istället.

Eller göra som en AD i Göteborg, ta den som inbyte och sedan skicka den till Bukowskis eller Kaplans?
 

marw

Panerai
2-Faktor
Tänker att nymans erbjuder sina kunder en tjänst genom att erbjuda inbyte av klockor. En tjänst som är både efterfrågad och uppskattad. De sätter ett marknadsmässigt pris och vad skulle alternativet vara? Skulle de vägra inbyte på vissa modeller? Skulle de erbjuda sina kunder ett pris långt under marknadsvärde? Kan tycka att hypen av vissa modeller är en smula märklig men det är väl knappast nymans fel? Kan inte alla som förfasas över detta beskriva hur Nymans skulle agera när jag vill köpa en ny dinka och byta in min Hulk?
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Tänker att nymans erbjuder sina kunder en tjänst genom att erbjuda inbyte av klockor. En tjänst som är både efterfrågad och uppskattad. De sätter ett marknadsmässigt pris och vad skulle alternativet vara? Skulle de vägra inbyte på vissa modeller? Skulle de erbjuda sina kunder ett pris långt under marknadsvärde? Kan tycka att hypen av vissa modeller är en smula märklig men det är väl knappast nymans fel? Kan inte alla som förfasas över detta beskriva hur Nymans skulle agera när jag vill köpa en ny dinka och byta in min Hulk?

Dem skulle kunna sälja den genom en annan kanal än deras egna? Som jag nämnde ovan, typ Kaplans eller Bukowskis
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Tänker att nymans erbjuder sina kunder en tjänst genom att erbjuda inbyte av klockor. En tjänst som är både efterfrågad och uppskattad. De sätter ett marknadsmässigt pris och vad skulle alternativet vara? Skulle de vägra inbyte på vissa modeller? Skulle de erbjuda sina kunder ett pris långt under marknadsvärde? Kan tycka att hypen av vissa modeller är en smula märklig men det är väl knappast nymans fel? Kan inte alla som förfasas över detta beskriva hur Nymans skulle agera när jag vill köpa en ny dinka och byta in min Hulk?
Men kom igen, det är inte så himla konstigt att det känns oseriöst när det inte finns några garantier för att alla klockor som kommer in till dem framöver plastas av och säljs som "pre owned".
 

Buffi

Panerai
Tycker rent spontant också att det känns väldigt oseriöst. Det ser helt enkelt inte speciellt bra ut att skapa incitament till att inte behålla en klocka man köper.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Om majoriteten tycker det är konstigt och det även har tagits upp förr så är det väl bevisligen ett halv-smart drag av Nymans?
Spelar ju ingen roll hur mycket några av er tycker det är OK.

"Vi får dåliga reviews på nätet och folk tycker vi är oseriösa!"
- "men dom förstår ju inte…” <-- funkar ju inte riktigt så.

Det är ju kontentan av det som är det viktiga här.
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Onödig omväg som innebär att kunden får sämre betalt.
Eller nödvändig som inte skapar dessa konversationer vilket leder till att Nymans som varumärke hålls ''renare''? Nymans får väl ta marknadsvärde och sen se avgiften för auktionen som en rabatt på den nya klockan. På så sätt så är kunden nöjd. Och Nymans har troligvis en återkommande kund vilket jag tror dem uppskattar i längden.
 

marw

Panerai
2-Faktor
Men kom igen, det är inte så himla konstigt att det känns oseriöst när det inte finns några garantier för att alla klockor som kommer in till dem framöver plastas av och säljs som "pre owned".
Kom igen, med vad? Du insinuerar att ett företag skulle begå ekonomisk brottslighet på Sveriges största klockforum? Allt de gör är att erbjuda sin kunder en efterfrågad tjänst och sätter marknadsmässiga priser. Jag förstår inte problemet.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Om majoriteten tycker det är konstigt och det även har tagits upp förr så är det väl bevisligen ett halv-smart drag av Nymans?
Spelar ju ingen roll hur mycket några av er tycker det är OK.

"Vi får dåliga reviews på nätet och folk tycker vi är oseriösa!"
- "men dom förstår ju inte…” <-- funkar ju inte riktigt så.

Det är ju kontentan av det som är det viktiga här.
Precis.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Precis! Vi snackar om en klockhandlare som säljer Rolex till stekare och vi har marknadsekonomi.
Vi snackar inte medicinbolag som miljondubblar priset för bromsmediciner där folk är som sjukast och fattigast. Det är svinigt...

OT men kom att tänka på filosofen Bengt Brüldes moraltest i dåvarande Christer i P3. En av frågorna var om det var rätt att dubbla priset för paraplyer om det började regna. Svarade man ja på det fick man följdfrågan om det då även är rätt att dubbla priserna på medicin om det blev ett ökat behov. Jaja, OT så att det duger och blir över :)
 

puffen

Cartier
Kom igen, med vad? Du insinuerar att ett företag skulle begå ekonomisk brottslighet på Sveriges största klockforum? Allt de gör är att erbjuda sin kunder en efterfrågad tjänst och sätter marknadsmässiga priser. Jag förstår inte problemet.
Visst. Dom säljer för marknadspris men dom skriver väl samtidigt att dom värderar din klocka för marknadspris också. Tvek att dom erbjuder samma peng som dom säljer den för
 

Gummo

Joker
2-Faktor
OT men kom att tänka på filosofen Bengt Brüldes moraltest i dåvarande Christer i P3. En av frågorna var om det var rätt att dubbla priset för paraplyer om det började regna. Svarade man ja på det fick man följdfrågan om det då även är rätt att dubbla priserna på medicin om det blev ett ökat behov. Jaja, OT så att det duger och blir över :)
Jag har inga som helst moraliska problem med att tusendubbla priset på nya och halvnya Rolex åt stekare på Bibiloteksgatan. KBK säger jag!
 

Buffi

Panerai
Kom igen, med vad? Du insinuerar att ett företag skulle begå ekonomisk brottslighet på Sveriges största klockforum? Allt de gör är att erbjuda sin kunder en efterfrågad tjänst och sätter marknadsmässiga priser. Jag förstår inte problemet.
Jag tror att de är nog seriösa för att inte göra något sådant.

Det hindrar inte det hela från att se väldigt skumt ut dock, eftersom det skapar såna uppenbara incitament att göra saker som kanske är lite halvtveksamt.

Det är ju ganska allmänt kännt att Rolexkölistor har en tendens att prioritera kunder som gör mycket business hos en AD. Det här gör det naturligtvis också möjligt för dom att lägga om kölistor på andra sätt.

Om de säljer klockor som plockats ut hos dem, så är det ju då troligt att de kunderna blivit prioriterade i köer, vilket ser sådär ut.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Eller nödvändig som inte skapar dessa konversationer vilket leder till att Nymans som varumärke hålls ''renare''? Nymans får väl ta marknadsvärde och sen se avgiften för auktionen som en rabatt på den nya klockan. På så sätt så är kunden nöjd. Och Nymans har troligvis en återkommande kund vilket jag tror dem uppskattar i längden.
Inte så världen fungerar.

Klart det finns en problematik i att sälja beg för över list. Dock inget etiskt utan mer att folk är idioter och missunnsamma. Att sedan folk är så dumma att de betalar över ett redan högt listpris för något massproducerat i stål är ett tecken på galenskap.
 

marw

Panerai
2-Faktor
Tro mig, klocksnack är inte direkt Nymans viktigaste kundunderlag. Vad majoriteten på klocksnack tycker om detta är knappast grund för vad Nymans kunder tycker om detta. Snarare skulle den typiska kunden på Nymans tycka att det var konstigt att denne fick x antal extra tusen av handlaren några hundra meter bort eller känna sig jävligt lurad när denne insåg att så hade varit fallet. Om Nymans skulle börja blanda in en part till så skulle det ju kräva en massa extra tid och merarbete av kunden och av Nymans. Nymans vill väl skapa kundvärde och kundnytta med sin tjänst antar jag.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Tro mig, klocksnack är inte direkt Nymans viktigaste kundunderlag. Vad majoriteten på klocksnack tycker om detta är knappast grund för vad Nymans kunder tycker om detta. Snarare skulle den typiska kunden på Nymans tycka att det var konstigt att denne fick x antal extra tusen av handlaren några hundra meter bort eller känna sig jävligt lurad när denne insåg att så hade varit fallet. Om Nymans skulle börja blanda in en part till så skulle det ju kräva en massa extra tid och merarbete av kunden och av Nymans. Nymans vill väl skapa kundvärde och kundnytta antar jag.
Jag tror ingen har påstått att KS är Nymans viktigaste kundunderlag, men om folk på KS tycker det är konstigt tycker nog fler utanför det också.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag har inga som helst moraliska problem med att tusendubbla priset på nya och halvnya Rolex åt stekare på Bibiloteksgatan. KBK säger jag!

Såg att Brülde fortfarande är aktiv på Göteborgs Universitet. Man kanske borde maila honom och fråga om hans åsikt i ämnet :D

Hur som helst är har det varit bra surr den senaste veckan i en rad olika ämnen. Det här har väl vid vissa tillfällen tangerat att hamna lite överstyr med många svallande känslor. Men bra betyg till Klocksnack att man uppenbarligen värnar om det fria ordet och att diskussionen får fortgå.

Inte någon av dem som tycker att företeelsen är ok har kommenterat det faktum att Rolex har gett ok med förbehåll att det inte får sättas i system. Det hade varit intressant att höra en kommentar angående detta.
 

marw

Panerai
2-Faktor
Jag tror att de är nog seriösa för att inte göra något sådant.

Det hindrar inte det hela från att se väldigt skumt ut dock, eftersom det skapar såna uppenbara incitament att göra saker som kanske är lite halvtveksamt.

Det är ju ganska allmänt kännt att Rolexkölistor har en tendens att prioritera kunder som gör mycket business hos en AD. Det här gör det naturligtvis också möjligt för dom att lägga om kölistor på andra sätt.

Om de säljer klockor som plockats ut hos dem, så är det ju då troligt att de kunderna blivit prioriterade i köer, vilket ser sådär ut.

Det är mycket antaganden och insinuationer här tycker jag. Har du några belägg för att kunder blir prioriterade i köer av de skäl du anger? Vad betyder halvtveksamt?
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Hur gör bilhandlare som säljer exklusiva bilar som tillverkas i få exemplar?
Helt okunnig men jag gissar att de tar marknadspris för begagnade även om de har kunder som väntar på leverans till lägre pris.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Såg att Brülde fortfarande är aktiv på Göteborgs Universitet. Man kanske borde maila honom och fråga om hans åsikt i ämnet :D

Hur som helst är har det varit bra surr den senaste veckan i en rad olika ämnen. Det här har väl vid vissa tillfällen tangerat att hamna lite överstyr med många svallande känslor. Men bra betyg till Klocksnack att man uppenbarligen värnar om det fria ordet och att diskussionen får fortgå.

Inte någon av dem som tycker att företeelsen är ok har kommenterat det faktum att Rolex har gett ok med förbehåll att det inte får sättas i system. Det hade varit intressant att höra en kommentar angående detta.
Det säger väl sig självt? Risken att ADs ska fuska och själva sälja över list är rätt hög och svår att kontrollerad. Sedan finns det alltid utrymme för missförstånd och någon kan tro att ADn säljer nya ur i ordinarie sortiment för över list. Eller vad tror du Rolex har problem med? Har inte sett någon av hatarna kommentera detta?
 
Topp