• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag är väl äldre än de flesta här och har alltid ”samlat” på nåt. Serietidningar, Modelltåg (Mörklin) och kameror (Leica o Hasselblad) tex. Dessa tre sågs som ”pensionsförsäkringar” under respektive era. Idag är det mesta av detta mer eller mindre värdelöst (jämfört med de priser som gällde).
- Drar inga växlar på detta jämfört med klockor, men nåt säger det ju i alla fall. Om inte annat att olika åldersgrupper har olika preferenser. Titta på fickur, stekhett för 25 år sedan, ganska kallt idag (generellt).
Intressant resonemang! Tror du pekar på något mycket tänkvärt här... Man vet inte vilka vindar som blåser om 20 år. Kanske helt annat.
 
Jag är väl äldre än de flesta här och har alltid ”samlat” på nåt. Serietidningar, Modelltåg (Mörklin) och kameror (Leica o Hasselblad) tex. Dessa tre sågs som ”pensionsförsäkringar” under respektive era. Idag är det mesta av detta mer eller mindre värdelöst (jämfört med de priser som gällde).
- Drar inga växlar på detta jämfört med klockor, men nåt säger det ju i alla fall. Om inte annat att olika åldersgrupper har olika preferenser. Titta på fickur, stekhett för 25 år sedan, ganska kallt idag (generellt).
Intressant resonemang! Tror du pekar på något mycket tänkvärt här... Man vet inte vilka vindar som blåser om 20 år. Kanske helt annat.
Det är ett mycket intressant resonemang. Vad händer om reservdelar till verken inte kan hittas, och verken inte längre kan servas?
 
Varför, jag har ju sparat mina pengar för att kunna göra just det?

Därför att du vet inte vad som händer i en lågkonjunktur. Blir du varslad? Vad händer med värdet på ditt sparkapital? Vad händer med dina övriga tillgångar och din familj - du kanske helt enkelt prioriterar annorlunda med dina besparingar i den situationen. Det är vad som händer för många andra i en lågkonjuktur och det är därför priserna på lyxprodukter går ner.
 
Det är ett mycket intressant resonemang. Vad händer om reservdelar till verken inte kan hittas, och verken inte längre kan servas?
- För 25 år sen hade jag en Blancpain kronograf i platina med splitsekund. Den var skitdyr och många ville köpa den. För några år sedan blev den i stort sett osäljbar. Varför? Jo, den är 33,5mm. Finns mycket att lära om hur efterfrågan svänger med generationers preferenser. Vad vill datorspelsgenerationen ha när de blir äldre och har pengar? Spännande tycker jag!
 
Vissa klockor går säkert ner. Rolex skulle jag gissa stabiliseras, d.v.s inte sjunker.

Deras vintage sportmodeller fortsätter nog öka.

Patek tror jag fortsätter öka. Vad jag baserar det på?

Målgruppen för märkena helt enkelt. Jag tror inte gemene ägaren av en Patek påverkas av en lågkonjunktur på det sättet att det skulle påverka deras val av klocka, eller att köpa en till.

Men det är bara mina tankar.
 
- För 25 år sen hade jag en Blancpain kronograf i platina med splitsekund. Den var skitdyr och många ville köpa den. För några år sedan blev den i stort sett osäljbar. Varför? Jo, den är 33,5mm. Finns mycket att lära om hur efterfrågan svänger med generationers preferenser. Vad vill datorspelsgenerationen ha när de blir äldre och har pengar? Spännande tycker jag!
De vill ha denna såklart ;)

CDC0FCFE-A9D7-4D37-9940-9D6D26E95DAF.jpeg
 
Jag är väl äldre än de flesta här och har alltid ”samlat” på nåt. Serietidningar, Modelltåg (Mörklin) och kameror (Leica o Hasselblad) tex. Dessa tre sågs som ”pensionsförsäkringar” under respektive era. Idag är det mesta av detta mer eller mindre värdelöst (jämfört med de priser som gällde).
- Drar inga växlar på detta jämfört med klockor, men nåt säger det ju i alla fall. Om inte annat att olika åldersgrupper har olika preferenser. Titta på fickur, stekhett för 25 år sedan, ganska kallt idag (generellt).
Min far samlade frimärken hela sitt liv till mig och min syster! Vi fick pärmar med en nästan komplett Sverigesamling! Värdet är i idag obefintligt, men glädjen under tiden han samlade och glädjen hos oss när vi mottog den går inte att värdera. Var glad åt din samling nu, det går aldrig att spå hur framtiden blir.
 
Vissa klockor går säkert ner. Rolex skulle jag gissa stabiliseras, d.v.s inte sjunker.

Deras vintage sportmodeller fortsätter nog öka.

Patek tror jag fortsätter öka. Vad jag baserar det på?

Målgruppen för märkena helt enkelt. Jag tror inte gemene ägaren av en Patek påverkas av en lågkonjunktur på det sättet att det skulle påverka deras val av klocka, eller att köpa en till.

Men det är bara mina tankar.
Så är det nog. Och apropå det @Hans B 1955 säger så stämmer det, men för 30 år sen var å andra sidan det mesta hett, kanske med undantag för en del armbandsur som idag nått högre priser. De kunde man vissa få för småpengar och sälja utomlands för mångdubbla summor om man ville det. Det var säkert en guldålder för många och så försvann mycket ur landet. Spekulation på klockor är allt annat än nytt.

Det kunde betalas x antal tusenlappar för andra klockor även här i landet som idag man får vara glad för om man får en femhundring för men många ggr verkar osäljbara i praktiken. Det mesta som var "gammalt" var dyrt men är idag gårdagens antikviteter som saknar köpare och gränsen för det flyttas fram hela tiden. Sekelskiftesgrejer lämnade plats för 50-talssaker och sedan 70-tal och så vidare.
I klockväg så gäller nog det mesta tappet lägre och medelprisklasser; de vanligaste sakerna som inte har intressenter längre samt de relativt kortvarigt hypeade varianterna. Finns även exempel på hos de mest efterfrågade märkena idag.

Armbandsur dröjer säkert ett bra tag innan de inte efterfrågas längre. De är för användbara och för anpassningsbara för olika trender och preferenser. Även där kommer det troligen att vara så att de mer högkvalitativa håller värdet bättre eller ökar medan de lägre prisklasserna och olika varianter ligger sämre till jämfört med nu. Det gäller även fickur som det talades om där de mer exklusiva på ena eller andra viset och med en tung historik tycks öka sakta men säkert utomlands.

Anledningen bör åtminstone delvis vara att det finns tillräckligt många intressenter som inte är så varken konjunkturkänsliga eller trendkänsliga och köper det de vill ha till det pris de behöver betala.
 
Därför att du vet inte vad som händer i en lågkonjunktur. Blir du varslad? Vad händer med värdet på ditt sparkapital? Vad händer med dina övriga tillgångar och din familj - du kanske helt enkelt prioriterar annorlunda med dina besparingar i den situationen. Det är vad som händer för många andra i en lågkonjuktur och det är därför priserna på lyxprodukter går ner.
Mina besparingar ligger inte i mina klockor.. de pengar jag har i mina klockor har jag råd att förlora, givetvis skulle de vara tradigt men inget som skulle ta kol på mig...
Blir jag varslad... vem vet vad som händer... vi får kolla i spåkulan..
 
Mina besparingar ligger inte i mina klockor.. de pengar jag har i mina klockor har jag råd att förlora, givetvis skulle de vara tradigt men inget som skulle ta kol på mig...
Blir jag varslad... vem vet vad som händer... vi får kolla i spåkulan..
Det skall nog mycket till för att din, eller någons, klocksamling skall bli helt värdelös. Jag skulle också överleva om värdet plötsligt blev 0 kr, men det känns föga sannolikt.
 
- För 25 år sen hade jag en Blancpain kronograf i platina med splitsekund. Den var skitdyr och många ville köpa den. För några år sedan blev den i stort sett osäljbar. Varför? Jo, den är 33,5mm. Finns mycket att lära om hur efterfrågan svänger med generationers preferenser. Vad vill datorspelsgenerationen ha när de blir äldre och har pengar? Spännande tycker jag!
Jag vill tro att jag höll den klockan i handen på en klockmässa på hotellet vid Sth Centralstation för typ 15 år sedan, slog inte till, ångrade mig och ringde dig(som satt i en solstol på semester)?
Mkt fin klocka och som flera konstaterat, vad som eftertraktas varierar...kraftigt.
 
Jag tror inte det blir en generell större sättning utan främst priskorrigering av de modellen som stuckit iväg utan någon direkt förklaring eller förändring i utbudet.

Ta ex. Rolex 16610LV där utbudet varit konstant under de senaste åren då den redan gått ur produktion. För 4-5 år sedan kostade en komplett fin sådan ca 50tkr och numera ligger de väll på det 3 dubbla.
Att det sker en rejäl korrigering på vissa modeller från Rolex, AP, PP mfl. vilka rusat i pris under ett fåtal år känns fullt naturligt.
Tror inte att priserna på ex. Breitling Chronomat från -00 talet och framåt kommer röra sig alls då de i princip stått stilla under de senaste åren.

Vintage är lite svårare då jag tror att klockor i riktigt bra skick kan öka i värde oavsett märke och modell medan den stora skaran i mediokert/dåligt skick kan sjunka i värde dvs. att vi får ett större spann där skicket är avgörande.
 
Jag tror inte det blir en generell större sättning utan främst priskorrigering av de modellen som stuckit iväg utan någon direkt förklaring eller förändring i utbudet.

Ta ex. Rolex 16610LV där utbudet varit konstant under de senaste åren då den redan gått ur produktion. För 4-5 år sedan kostade en komplett fin sådan ca 50tkr och numera ligger de väll på det 3 dubbla.
Att det sker en rejäl korrigering på vissa modeller från Rolex, AP, PP mfl. vilka rusat i pris under ett fåtal år känns fullt naturligt.
Tror inte att priserna på ex. Breitling Chronomat från -00 talet och framåt kommer röra sig alls då de i princip stått stilla under de senaste åren.

Vintage är lite svårare då jag tror att klockor i riktigt bra skick kan öka i värde oavsett märke och modell medan den stora skaran i mediokert/dåligt skick kan sjunka i värde dvs. att vi får ett större spann där skicket är avgörande.

Jag är ganska ny på detta forum, vad innebär vintage ? Pratar vi 60-tal ?
 
Oj det måste jag ha missat. Håller inte riktigt med där iallafall.
På de överhypade modellerna har priserna stangnerat alt gått ner. Sedan tror jag inte att det är en ”bubbla som spricker” som vi hade 87 respekt 07. Finns väl inget som tyder på det!? Är väl ett avtagande av konjunkturen alt en vanlig/lättare lågkonjunktur framför oss (givetvis vet ingen och mycket kan hända).
Då bör ju givetvis marknaden av ”high end luxury” så som exklusiva klockor avta något.
Vad man tycker om det beror ju givetvis på person... Tror dock inte det är negativt i närtid för oss som har klockor som intresse (inte investerar i dessa).
 
Är det någon här som har eller med säkerhet känner till någon som har betalt runt de där 200- 250+ för en ”modern” stål Daytona oavsett om det är en standard Zenith eller nyare t om de keramiska utan att ha gjort någon bytesaffär mellan på något annat som också har varit hypat i pris som delbetalning?

Bara rena kontanter mellan.
 
Håller med! Priserna kommer definitivt inte sjunka, snarare öka. Det finns en sjuk efterfrågan på klockor idag, speciellt rolex. Dock tycker jag att vissa klockor är föööör hypade.. sjuka priser!

När man förutspår prisförändringar måste man nog också kunna säga något om vilken tidsperiod man pratar om? fem år? femton? femtio? :)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp