• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det var menat som ett skämt vilket jag tyckte framgick av smileyn och dessutom finns det faktiskt en poäng i det du skriver även om du uppenbarligen är sarkastisk. Har man skrivit över 1000 inlägg utslaget över två års tid har man med största sannolikhet bidragit med en hel del till forumet jämfört med en nyregistrerad användare som uteslutande vill diskutera eventuell vinning. ;)
Sarkastisk, och jag som satsade på ironi:rolleyes:
 
Om det blir fyndpriser på Rolex blir det kanske inte lika läckert att bära dessa längre, särskilt inte vid en mer utdragen lågkonjunktur.
"Fyndpriser"
Har köpt gråade Rolex, 40% billigare mot list, köpt för list och över list.
Jag är i alla fall trygg med Rolex. De som hoppar på endast för hajpen får gärna hoppa vidare till något annat märke
 
N
Är det inte ovanligt mycket Rolex till salu på KS just nu? Allt från nytt till vintage. Dags att sälja innan raset kommer...

;)
ja som det var för 1,5-2 år sedan. Då såg det väl ut ungefär så här. Många vill sälja av innan de sega månaderna kommer....köpa julklappar för pengen...fjällresan skall betalas osv....
 
"Fyndpriser"
Har köpt gråade Rolex, 40% billigare mot list, köpt för list och över list.
Jag är i alla fall trygg med Rolex. De som hoppar på endast för hajpen får gärna hoppa vidare till något annat märke

Låter som en sund attityd. Dock är det ju lite trist om varumärket allmänt börjar associeras med statusångest och överkonsumtion.
 
Om det blir fyndpriser på Rolex blir det kanske inte lika läckert att bära dessa längre, särskilt inte vid en mer utdragen lågkonjunktur.

Det finns väl folk som bär sina Rolex för att de uppskattar märket som sådan inte för att det är en fin-fin investering?
Jag hade blivit skitglad om Rolex dumpade ut batman för 10,000 kr :D
 
Rolex är ju ett av världens kändaste märken. Det associeras redan en massa, på både gott och ont :)
Ja, alla känner ju till märket även om de inte nödvändigtvis vet vad klockorna kostar eller hur svåra vissa modeller är att få tag i.
Men jag tror att om man kommit tillräckligt långt in i intresset så spelar sånt där ingen roll längre.
Så har det i alla fall utvecklats för min del.
 
Du skrev ju att folk kanske inte skulle uppskatta Rolex längre om priserna började rasa? Jag förstår inte vad det är du inte förstår :)

Vad jag syftade på är att Rolex kan få en negativ image bland gemene man. Folk i allmänhet är inte klockentusiaster på Klocksnack. Och det kan ju vara lite trist kanske om man uppskattar märket (utan att köpa hypen) om folk har negativa fördomar?
 
Jag tror generellt idén att köpa på rea i lågkonjunktur är något bedrägligt. Om priserna går ner rejält så beror det på att folk tappat köpkraft (blivit av med jobbet) eller köpvilja (lyx inte längre en prioritet). Att fynda på rea bygger på att man själv är en immun mot dessa effekter medan alla andra drabbas.
 
Jag tror generellt idén att köpa på rea i lågkonjunktur är något bedrägligt. Om priserna går ner rejält så beror det på att folk tappat köpkraft (blivit av med jobbet) eller köpvilja (lyx inte längre en prioritet). Att fynda på rea bygger på att man själv är en immun mot dessa effekter medan alla andra drabbas.
Till skillnad då från att köpa i högkonjuktur när priserna är upphypade som något fint och godhjärtat?
Det bedrägliga är snarare att folk förköper sig på lyx man inte har råd med. Vare sig det är klockor, bilar eller bostad.
 
Till skillnad då från att köpa i högkonjuktur när priserna är upphypade som något fint och godhjärtat?
Det bedrägliga är snarare att folk förköper sig på lyx man inte har råd med. Vare sig det är klockor, bilar eller bostad.

Nej, inte ”till skillnad från” :)

Det är ganska enkelt i teorin - köp på botten, sälj på toppen.

Jag säger inte att det är FEL att köpa på rea i lågkonjunktur. Jag säger att i praktiken är det få som har köpkraft eller vilja att göra det - per definition - annars hade priserna inte gått ner. Det bedrägliga är att alla tror att de är undantaget från regeln vilket per definition inte kan vara fallet :)
 
Nu kommer alla att ironiskt nog istället registrera sig för att kunna spekulera i när botten är nådd och när det är bäst tillfälle att köpa för att maximera vinsten vid nästa uppgång. :p

Om man är intresserad av att investera enbart för att tjäna pengar så blir problemet att förutse vad som kommer att stiga. De allra flesta klockor går ju inte upp, utan snarare tappar rejält i början och efter det en relativt låg nedgång. Tex för några år sedan, när allt vintage sport-Rolex steg, så rådde det närmast konsensus att "tråksafirer kan inte stiga för det finns så många". På den tiden kunde man få tex en GMT 16700/16710 för en bit under 30 och en 116710 för under 40. De har väl gått upp ca 250-300% sedan dess (vilket i mina ögon är helt vansinnigt, jag har en själv). Så vad är framtidens "tråksafir"? Troligen inte vad vi gissar idag. Kommer klockor ens att gå upp på lite längre sikt, eller blir det som vissa antikviteter som långsamt långsamt tappar värde i takt med att de intresserade blir äldre? Själv har jag inte investerat pensionspengarna i klockor.
 
Jag tror generellt idén att köpa på rea i lågkonjunktur är något bedrägligt. Om priserna går ner rejält så beror det på att folk tappat köpkraft (blivit av med jobbet) eller köpvilja (lyx inte längre en prioritet). Att fynda på rea bygger på att man själv är en immun mot dessa effekter medan alla andra drabbas.
Jag tycker det är bra om denna bubbla skulle komma och de som egentligen inte haft råd att köpa en klocka nu måste sälja...min senaste Rolex jag köpte var hos AD...det var på den tiden man kunde få hygglig rabatt också...sen kom hypen... för mig som tycker det är kul att testa olika Rolex till vettiga priser har bara sparat mina pengar och väntat på vettiga priser igen... inget bedrägligt med det... smart skulle jag säga!
 
Jag tycker det är bra om denna bubbla skulle komma och de som egentligen inte haft råd att köpa en klocka nu måste sälja...min senaste Rolex jag köpte var hos AD...det var på den tiden man kunde få hygglig rabatt också...sen kom hypen... för mig som tycker det är kul att testa olika Rolex till vettiga priser har bara sparat mina pengar och väntat på vettiga priser igen... inget bedrägligt med det... smart skulle jag säga!

Det är inte bedrägligt att köpa till lågt pris. Det bedrägliga ligger i antagandet att du kan och vill göra det - se mitt senaste svar ovan.
 
Dock är det ju lite trist om varumärket allmänt börjar associeras med statusångest och överkonsumtion.
Menar du att det inte associeras så redan och inte har gjort det länge?
-----
Vad gäller klockintresse om man sätter det i motsats till att köpa dyrt och hoppas på ytterligare uppgång alternativt avvakta eller önska en nedgång för att kunna köpa när det når botten så är det ungefär samma sak vad jag kan förstå, fast tvärtom kanske man kan säga. Om det ena är bättre än det andra "etiskt" relativt klockintresset är upp till var och en att bedöma men principen är exakt densamma.
 
Senast ändrad:
Jag är väl äldre än de flesta här och har alltid ”samlat” på nåt. Serietidningar, Modelltåg (Mörklin) och kameror (Leica o Hasselblad) tex. Dessa tre sågs som ”pensionsförsäkringar” under respektive era. Idag är det mesta av detta mer eller mindre värdelöst (jämfört med de priser som gällde).
- Drar inga växlar på detta jämfört med klockor, men nåt säger det ju i alla fall. Om inte annat att olika åldersgrupper har olika preferenser. Titta på fickur, stekhett för 25 år sedan, ganska kallt idag (generellt).
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp