• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Beror väl helt på vilken sida man står på ;)
Givetvis, själv äger man en del av dem mest hypade rolexen så helt ärligt vet jag inte vilken sida jag står på ;) som någon någon nämnde ovan. Har både köpt under list, över list och i listpriset. Går de ner, så får de gå ner, inget att be för.

Överlag är det intressant hur folk kan spekulera om någon bubbla osv. Verkar vara väldigt intressant ämne att diskutera internationellt.....
 
Givetvis, själv äger man en del av dem mest hypade rolexen så helt ärligt vet jag inte vilken sida jag står på ;) som någon någon nämnde ovan. Har både köpt under list, över list och i listpriset. Går de ner, så får de gå ner, inget att be för.

Överlag är det intressant hur folk kan spekulera om någon bubbla osv. Verkar vara väldigt intressant ämne att diskutera internationellt.....

Efterfrågan på rolex är sjukt stor idag så jag tror knappast att de sjunker. Men det är vad jag tror. Kul och diskutera :)
 
Man kan ju förstå frustrationen som många har när de går in till sin Rolex återförsäljare och får klart för sig att det inte finns någon chans att köpa en viss modell och sedan ser sig omkring att det finns hur många som helst hos gråhandlarna. Det är knappast brist på klockor.
 
Är det någon här som har eller med säkerhet känner till någon som har betalt runt de där 200- 250+ för en ”modern” stål Daytona oavsett om det är en standard Zenith eller nyare t om de keramiska utan att ha gjort någon bytesaffär mellan på något annat som också har varit hypat i pris som delbetalning?

Bara rena kontanter mellan.
Jodå. Känner till att det finns flera som har cashat de pengarna
 
Är det någon här som har eller med säkerhet känner till någon som har betalt runt de där 200- 250+ för en ”modern” stål Daytona oavsett om det är en standard Zenith eller nyare t om de keramiska utan att ha gjort någon bytesaffär mellan på något annat som också har varit hypat i pris som delbetalning?

Bara rena kontanter mellan.
Jo då, ett flertal. Helt galet i min värld, men vad gör man inte för att få det man eftersöker.
 
Hur länge sedan var det en Hulk bumpades och var osåld till detta priset?
https://klocksnack.se/threads/rolex-hulken-116610lv-prisbump-dras-tillbaka-ikväll.122590/

Denna tråden har börjat göra sitt...
Inte för att va sån, men den låg med det priset i 4 timmar ;)
Var en ren chansning för att få snabba pengar till annat, men löste det på annat vis. Var några som var sugna men tidsramen blev för tight.

Den kommer nog ut vid ett senare tillfälle till rådande marknadspris och blir bumpad tills den säljs om så blir fallet.
Marknaden bestämmer! :nailbiting:

Gillar spekulationerna, tror personligen inte det kommer bli mycket bättre i närtid.
Men blir inte ett dugg ledsen om jag har fel. Vore ju inte tråkigt att kunna köpa en keramisk daytona till ett vettigt pris :rolleyes:
 
Inte för att va sån, men den låg med det priset i 4 timmar ;)
Var en ren chansning för att få snabba pengar till annat, men löste det på annat vis. Var några som var sugna men tidsramen blev för tight.

Den kommer nog ut vid ett senare tillfälle till rådande marknadspris och blir bumpad tills den säljs om så blir fallet.
Marknaden bestämmer! :nailbiting:

Gillat spekulationerna, tror personligen inte det kommer bli myclet bättre i närtid.
Men blir inte ett dugg ledsen om jag har fel. Vore ju inte tråkigt att kunna köpa en keramisk daytona till ett vettigt pris :rolleyes:
Troligt
 
Jo då, ett flertal. Helt galet i min värld, men vad gör man inte för att få det man eftersöker.

Känner också ett antal personer som har köpt stål klockor för sjuka summor.

Intressant hur gärna vissa vill ha något till varje pris.

Ingen i min krets köper någon av de mest hypade modellerna. De skakar på huvudet allihopa. Men man ser ju så klart att vissa sitter med heta stål modeller från Rolex och Patek. Tyvärr inte de skönaste individerna. Lägger lite sorti även det faktiskt.
 
Intressant hur gärna vissa vill ha något till varje pris.

Ingen i min krets köper någon av de mest hypade modellerna. De skakar på huvudet allihopa. Men man ser ju så klart att vissa sitter med heta stål modeller från Rolex och Patek. Tyvärr inte de skönaste individerna. Lägger lite sorti även det faktiskt.
Finns många Rolex ägare. Klart att det finns muppar.

Eller, känner du till något märke som bara har sköna ägare?
 
Intressant hur gärna vissa vill ha något till varje pris.

Ingen i min krets köper någon av de mest hypade modellerna. De skakar på huvudet allihopa. Men man ser ju så klart att vissa sitter med heta stål modeller från Rolex och Patek. Tyvärr inte de skönaste individerna. Lägger lite sorti även det faktiskt.
Ta i beaktande att vissa köper en med avsikten att bara ha den nån månad för att därefter vandra vidare. Om den då köps för 120 tkr eller 200 tkr har mindre betydelse om likviden finns och värdeförändringen är neutral.
 
Finns många Rolex ägare. Klart att det finns muppar.

Eller, känner du till något märke som bara har sköna ägare?

Finns nog inget märke som bara har sköna ägare. Du kan kanske hålla med om att det inte ser så skönt ut med människor du vet sysslar med kriminalitet går runt och visar upp sina klenoder. Hur du än vrider och vänder på det så blir klockorna associerade med det. Precis som i bilvärlden där de köper RS modeller från Audi och diverse AMG. Dessa personer rör sig i samma offentliga miljöer som oss andra. Oundvikligt. De aspirerar på att äga samma saker också och lyckas komma över det. Mycket kontanter i omlopp får man anta.
 
Ta i beaktande att vissa köper en med avsikten att bara ha den nån månad för att därefter vandra vidare. Om den då köps för 120 tkr eller 200 tkr har mindre betydelse om likviden finns och värdeförändringen är neutral.

I en likvid marknad så kan man göra så tills marknaden inte är likvid länge. Har man marginaler även för det scenariot så är det bara att köra.
 
Finns nog inget märke som bara har sköna ägare. Du kan kanske hålla med om att det inte ser så skönt ut med människor du vet sysslar med kriminalitet går runt och visar upp sina klenoder. Hur du än vrider och vänder på det så blir klockorna associerade med det. Precis som i bilvärlden där de köper RS modeller från Audi och diverse AMG. Dessa personer rör sig i samma offentliga miljöer som oss andra. Oundvikligt. De aspirerar på att äga samma saker också och lyckas komma över det. Mycket kontanter i omlopp får man anta.
Som sagt... Eftersom Rolex ägs av allt och alla, så är det oundvikligt att Rolex även ägs av kriminella. Tror knappast att varumärket skadas av detta.
 
Det enda som på allvar skulle kunna rubba Rolex marknad inom överskådlig tid är om Rolex bestämmer sig för att trycka ut så mycket sportstål som möjligt och göra det tillgängligt för alla utan listor osv. I övrigt är min gissning att marknaden för de heta klockorna kommer att vara rätt stabil med vissa mindre korrigeringar. Läs ”BLNR” där de flesta nu inser att klockan är tråkigare än Pepsin.
 
Intressant hur gärna vissa vill ha något till varje pris.

Ingen i min krets köper någon av de mest hypade modellerna. De skakar på huvudet allihopa. Men man ser ju så klart att vissa sitter med heta stål modeller från Rolex och Patek. Tyvärr inte de skönaste individerna. Lägger lite sorti även det faktiskt.
Det roligaste är ju att det är ganska många som faller inom minst en av två kategorier:
1. Har mycket bra kontakter hos AD och löser hetaste grejerna
2. Har tillräckligt med cash för att skita i vad saker kostar

Sen har man den tragiska gruppen människor som springer och lägger 5-10 insparade månadslöner hos en gråhandlare för att de så gärna vill vara en i gänget.
 
Det enda som på allvar skulle kunna rubba Rolex marknad inom överskådlig tid är om Rolex bestämmer sig för att trycka ut så mycket sportstål som möjligt och göra det tillgängligt för alla utan listor osv. I övrigt är min gissning att marknaden för de heta klockorna kommer att vara rätt stabil med vissa mindre korrigeringar. Läs ”BLNR” där de flesta nu inser att klockan är tråkigare än Pepsin.
Fast även du måste väl ha märkt av att avsluten tagit längre tid senaste månaderna? Frågan är väl dock om det är en permanent sättning eller bara hack i kurvan.
 
Det roligaste är ju att det är ganska många som faller inom minst en av två kategorier:
1. Har mycket bra kontakter hos AD och löser hetaste grejerna
2. Har tillräckligt med cash för att skita i vad saker kostar

Sen har man den tragiska gruppen människor som springer och lägger 5-10 insparade månadslöner hos en gråhandlare för att de så gärna vill vara en i gänget.

Vill man automatiskt vara med i gänget bara för att man vill köpa en het modell? Inte alla som får skriva upp sig och köa.
 
Det enda som på allvar skulle kunna rubba Rolex marknad inom överskådlig tid är om Rolex bestämmer sig för att trycka ut så mycket sportstål som möjligt och göra det tillgängligt för alla utan listor osv. I övrigt är min gissning att marknaden för de heta klockorna kommer att vara rätt stabil med vissa mindre korrigeringar. Läs ”BLNR” där de flesta nu inser att klockan är tråkigare än Pepsin.
Det enda?
 
Fast även du måste väl ha märkt av att avsluten tagit längre tid senaste månaderna? Frågan är väl dock om det är en permanent sättning eller bara hack i kurvan.
Ja då, dock är det rent generellt väldigt trögt inom flera branscher tycker jag mig höra. Folk håller i pengarna i Sverige. Rolex marknad är dock världsomspännande och lika het i stort sett överallt. En rejäl dipp kräver att något stort händer i världsekonomin eller att folk plötsligt tappar intresse för märket.
 
Det roligaste är ju att det är ganska många som faller inom minst en av två kategorier:
1. Har mycket bra kontakter hos AD och löser hetaste grejerna
2. Har tillräckligt med cash för att skita i vad saker kostar

Sen har man den tragiska gruppen människor som springer och lägger 5-10 insparade månadslöner hos en gråhandlare för att de så gärna vill vara en i gänget.
Vilket gäng menar du?
Ser inget tragiskt i att någon sparar ihop till något de vill ha, även om det råkar vara en hajpad modell.
 
Det enda som på allvar skulle kunna rubba Rolex marknad inom överskådlig tid är om Rolex bestämmer sig för att trycka ut så mycket sportstål som möjligt och göra det tillgängligt för alla utan listor osv. I övrigt är min gissning att marknaden för de heta klockorna kommer att vara rätt stabil med vissa mindre korrigeringar. Läs ”BLNR” där de flesta nu inser att klockan är tråkigare än Pepsin.

”Det enda”? Really?

jag kontrar med att den enda huvudsakliga orsaken till att marknaden för nytillverkade klockor i sportstål ens exploderade till att börja med är den mest sannolika framtida orsaken till att bubblan spräcks. Och det har inget med Rolex produktionsvolymer att göra. Den nya medelklassen i Kina har sedan några år börjat köpa klockor på allvar och smaken har skiftat från dressur till sportstål. Förutom att suga upp allt som exporteras till Kina och Hong Kong står de de facto även för en stor andel av klockköpen från västerländska marknader via proxyköp och turism (Har ni besökt någon Rolex-AD i västvärlden de senaste 5 åren som inte haft kinesisktalande personal?). Med tanke på vartåt den kinesiska ekonomin barkar tror jag inte på att den sannolika utvecklingen kommer att bli så som du gissar. Och även om Kina inte går in i en ekonomisk svacka finns det inget som garanterar att deras smak inte skiftar igen. Tidigare bubblor inom Bordeauxvin, Cliviablommor, Tibetanska Mastiffs, rosenträmöbler, Pu’er-té osv är exempel på saker vars priser piskades upp till absurda nivåer av kinesiska spekulanter och som sedan föll platt pannkaka.
 
Som sagt... Eftersom Rolex ägs av allt och alla, så är det oundvikligt att Rolex även ägs av kriminella. Tror knappast att varumärket skadas av detta.

Varumärkena tar inte stryk det minsta av att kriminella äger dem så klart. Givetvis är det vissa som inte kanske köper vissa av modellerna för att de förknippar dem med en viss stereotyp. Varumärkena är ju noga med att sätta klockorna på rätt människor. Kändisar och dylikt. Ändå - majoriteten av de mest hypade klockorna jag på daglig basis sitter på en ljusskygg persons arm. De flesta vet att de är i princip omöjliga att få tag j via officiella kanaler.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp